facebook
Aktuality -> Komunikace a sítě - 14. 1. 2020 17:06

Nejen auta, ale i trajekty mohou být autonomní

5GSpolečnost Ericsson se spojila s norskou univerzitou (Norwegian University of Science and Technology) a telco operátorem Telia, aby společně realizovali projekt osobního trajektu řízeného umělou inteligencí. Výsledek jejich společného úsilí je demo verze malého osobního trajektu, který je řízený umělou inteligencí a připojený k mobilní síti 5G. Autonomní trajekt přepravil cestující napříč kanálem v Trondheimu a úspěšně tak demonstroval nové možnosti vývoje autonomní vodní dopravy.



Autonomní trajekt, pojmenovaný milliAmpére, přepravil cestující napříč kanálem v trondheimském přístavu. Ericssonu pro uvedený projekt dodal potřebné 5G technologie, díky nimž společnost Telia zajistila bezpečný přenos velkého objemu dat potřebných pro řízení autonomního trajektu. Trajekt milliAmpére je totiž vybavený senzory, které monitorují nejen jeho okolí, ale také řídící systém na palubě. Tento proces generuje velké množství dat, která je třeba sdílet s řídícím centrem.

„Díky rychlé analýze a zpracování dat se plavidlo dokáže samo vyhnout jakýmkoliv překážkám v cestě, umí změřit vzdálenost do přístaviště, ale také bezpečně zakotvit,“ popisuje Egil Eide, docent na Katedře elektronických systémů NTNU. „V případě nouze lze plavidlo dálkově ovládat z řídícího střediska prostřednictvím stejné mobilní sítě,“ dodává.

trajekt
Obr. 1: Autonomní trajekt přepravil cestující napříč kanálem v Trondheimu a úspěšně tak demonstroval nové možnosti vývoje autonomní vodní dopravy. (Zdroj: Ericsson)
 


 
Exinda
  

- Inzerce -

Blockchain, RPA a umělá inteligence v autonomních autech

IT Systems 12/2019V aktuálním vydání IT Systems se více než jindy díváme do budoucnosti ICT. Věnujeme se proto nastupujícím trendům, jako je například technologie blockchain, která se stále více prosazuje i mimo oblast kryptoměn. Dominantním tématem aktuálního vydání je ovšem umělá inteligence, která také proniká do stále širšího spektra aplikací.