- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Kvůli válce na Ukrajině přesouvá rostoucí počet firem své ukrajinské týmy do ČR
Zájem uprchlíků o kvalifikovanou práci roste a zaměstnavatelé jsou vůči nim otevření. Zároveň české firmy přebírají od svých sesterských společností z Ukrajiny část práce i týmů. Vyplývá to z průzkumu, který mezi českým centry podnikových, IT a zákaznických služeb zrealizovala asociace ABSL.


Ukrajina dlouhodobě platí za oblíbenou lokalitu pro provoz center podnikových služeb. Obor zde zaměstnává přes 200 tisíc kvalifikovaných pracovníků, silné jsou zde zejména oblasti IT a výzkumu a vývoje. Kvůli válce na Ukrajině přesouvá rostoucí počet center nemalé objemy práce i část svých týmů do ČR či dalších zemí. „Plných 36 % českých center podnikových služeb má sesterské firmy i v zóně konfliktu. Právě ty nyní přebírají z ukrajinských center část práce, 16 % dokonce i část týmů,“ říká Jonathan Appleton, ředitel oborové asociace ABSL.
Obor je zároveň i v hledáčku uprchlíků, kteří hledají kvalifikovanou práci, dle průzkumu 24 % center registruje zvýšený počet uchazečů z řad Ukrajinců. Ti již nyní v českých podnikových službách představují 5 % z celkového počtu 145 tisíc zaměstnanců a pracují ve většině z 350 firem působících na českém trhu. I proto po vypuknutí války poskytovalo 72 % zaměstnavatelů z tohoto oboru přímou pomoc při relokaci rodinných příslušníků svých zaměstnanců či jejich ubytování, 44 % se jim snažilo pomoci najít práci a 68 % poskytovalo svým zaměstnancům podporu psychologa. Větší polovina (56 %) pak svým ukrajinským zaměstnancům nabídla placené volno, aby mohli zorganizovat podporu svých rodin a přátel. „Nejvíce zájemců z řad uprchlíků zatím registrujeme v zákaznických službách, práci ale nabízíme i expertům na IT, datovou a prediktivní analytiku, výzkum a vývoj, finance či HR. Velkou výhodou u většiny pozic je možnost práci z domova. To může pomoci jak proto, že uprchlíci jsou rozptýlení po celé ČR, tak i proto, že většina uprchlíků jsou ženy s dětmi a o ty zatím není komplexně postaráno,“ říká Jonathan Appleton. Jednou z firem, která dává příležitosti uprchlíkům je například centrum zákaznických služeb Comdata: „Aktuálně pro zákaznické linky našich klientů hledáme 40 nových pracovníků. Požadavkem je zejména kombinace dvou z jazyků ukrajinštiny, ruštiny a češtiny. Zájem z řad Ukrajinců je velký,” říká Jan Nedělník, ředitel společnosti.
Přes 40 % center očekává, že válečný konflikt ovlivní jejich podnikání dlouhodobě. Může sice přinést řadu kvalifikovaných uchazečů o práci, které obor při svém letošním plánovaném růstu o 15 000 pracovních pozic potřebuje, zároveň však otvírá celou řadu rizik, ať už jde o kybernetické hrozby, vysoký stres zaměstnanců, problémy s logistikou či dostupností komponentů.
ABSL pečlivě sleduje celou situaci a zapojuje se do spolupráce s předními českými centry i vládou, aby se podařilo tato rizika zvládnout a podpořit začlenění ukrajinských uprchlíků do naší společnosti a do pracovního trhu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |