facebook
Aktuality -> Hardware - 6. 1. 2020 10:45

Jak létat s drony v roce 2020?

Novinky přinášejí omezení věku pilotů a registraci bezpilotních prostředků

Popularita dronů stále roste. Také do pracovního a běžného života pronikají létající bezpilotní prostředky stále více. Hlídají objekty, kontrolují stav elektrického vedení nebo se s nimi experimentuje jako s prostředkem dodávání balíčků z e-shopů. V profesionální verzi bezpilotní prostředky vybavují armádu, policii i Integrovaný záchranný systém. Od letošního roku pak i pro jejich běžný provoz platí nová pravidla, například minimální věk pro piloty či povinná registraci dronu.



Novinky roku 2020

Od 1. července 2020 nás čekají nová pravidla pro provoz bezpilotních prostředků po celé EU. Hlavní novinkou je nově minimální věk pro piloty dronů, který je určen na 16 let. Dalším novým pravidlem je povinná registrace bezpilotních prostředků či úspěšné složení online testu. „Od příštího léta bude muset mít většina dronů také vlastní identifikační číslo, tedy jakousi obdobu SPZ pro automobily a motocykly. To se nebude týkat pouze dronů, které mají svou vzletovou hmotnost pod 250 gramů a zároveň nejsou schopni narazit do případné překážky s kinetickou energií větší než 80 joulů. Ostatní drony musí být v ČR registrovány na Úřadě pro civilní letectví,“ vysvětluje Andrej Hronec, ředitel společnosti Audiopro. S drony do 250 gramů lze sice létat nad lidmi, neplatí to ale pro davy lidí. Drony také musí létat vždy na dohled pilota a maximálně do výšky 120 metrů nad zemí. V platnosti také zůstávají bezletové zóny stanovené jednotlivými členskými státy. Aktuálním faktem jsou nejednotná pravidla pro létání s drony v různých zemích, a to je také jeden z důvodů, proč evropská legislativa tuto problematiku nově upravuje.

Není dron jako dron

Létání ve veřejném zájmu – tedy při použití složkami armády, policie či záchranářů – získává pro provoz profesionálního bezpilotního prostředku výjimku. A to právě z důvodu veřejného zájmu, mnohem profesionálnější konstrukce a v neposlední řadě řízení školeným pilotem.

„Příkladem profesionálního zařízení je AtlasPro, bezpilotní prostředek prověřený ve velmi náročných klimatických povětrnostních podmínkách, čímž se od konkurenčních prostředků – mnohdy opravdu jen hraček – velmi výrazně liší. Běžný dron totiž není schopen létat za deště a sněhu, často ani za mírného větru,“ uvádí Andrej Hronec, ředitel společnosti Audiopro, která firmu Atlas Dynamics v ČR zastupuje a dodává: „Stejně jako u jakékoli jiné techniky platí také u dronů nutnost rozlišovat mezi výrobky a využitím pro zábavu a ke komerčním účelům nebo často pro rychlé nasazení profesionálního zařízení či celého systému při akci Integrovaného záchranného systému. Poměr cena – kvalita – výkon je pak nesrovnatelný.“


 
Atos
  

- Inzerce -

S obrovským nárůstem dat by mohla pomoci umělá inteligence

LenovoO chytrých technologiích, IoT zařízeních a umělé inteligenci (AI) slýcháme poměrně často v nejrůznějších souvislostech. Pomalu ale jistě pronikají nejen do našich soukromých životů, ale také do fungování ve firmách. Málo se už ale mluví o jejich počtech a také o množství dat, která tato zařízení produkují. Obě hodnoty přitom neustále rostou.

  

- Inzerce -

Ransomware, hybridní spisy, docházkové systémy a text mining

IT Systems 3/2020Březnové vydání IT Systems jsme připravovali v situaci, kdy je prakticky celý svět zasažen pandemií nového koronaviru. Ať bude další vývoj pandemie jakýkoli, je zřejmé, že nás koronavir zastihl v mnoha ohledech nepřipravené. Podobně nepřipravení jsme ovšem často i proti virům v kybernetické podobě. I proto jsme jako téma na obálku aktuálního vydání zvolili ransomware, tedy vir, který představuje vážnou hrozbu pro informační systémy, na nichž jsme stále více závislí.