System4U
facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT společnost - 9. 6. 2021 - Ing. Lukáš Grásgruber

Jak jsou české e-shopy pohodlné pro nevidomé? Alza v přístupnosti webu zaostává

MasterNevidomí auditoři přístupnosti webu otestovali významné české e-shopy, aby zjistili, zda jsou dostatečně pohodlné i pro hendikepované. Do květnového testu zařadili celkem deset online prodejců, z nichž se nejvýše umístil Rohlik.cz, iTesco a Datart. Naopak největší český e-shop – Alza.cz – v testu neuspěl.



„Online nakupování je pro nás nevidomé skvělý způsob, jak si pomocí odečítače obrazovky a klávesnice obstarat potraviny, elektroniku a další zboží bez nutnosti asistence. E-shop však musí splňovat základní zásady přístupnosti,“ vysvětlil Jan Balák, jeden z auditorů přístupnosti webu za společnost MasterDC.

Ten společně se svým zkušenějším kolegou Romanem Kabelkou podrobně otestoval deset českých e-shopů. „Vítězové testu Rohlik.cz a iTesco.cz používají na webu mnoho nestandardních dynamických prvků, jejich přístupnost ale adekvátně ošetřili. Datart oproti tomu sází na jednoduchost. Web v ničem nepřekvapí a využívá běžné HTML prvky,“ uvedl k trojici nejúspěšnějších Kabelka a dodal, že cesta, kterou zvolil Datart, může být vhodnou inspirací pro klasické e-shopy.

Naopak Alza.cz bude muset ujít ještě dlouhou cestu k přístupnosti. Její web je nedostatečně strukturovaný a nákup na něm nevidomým zabere až trojnásobek času než na optimalizovaných e-shopech. „Nejhorší bylo vyplňování platby, dopravy a údajů o dodání. Navíc, kdybych neměl s Alzou předchozí zkušenosti, nákup by trval ještě déle,“ uvedl Balák.

Právě formuláře, jako třeba ten objednávkový, se mohou stát nepřekonatelnou bariérou, která nevidomým nedovolí nákup dokončit. Samotný popis toho, co je ve formulářovém poli nutné vyplnit, totiž nestačí. Programátoři webu musí rovněž ošetřit, aby se dalo z odečítače obrazovky snadno určit, v jakém stavu se pole nachází, například jestli je zaškrtnutý určitý typ dopravy nebo platby.

Přístupnost webů a mobilních aplikací pomáhá nejen nevidomým, ale i jinak hendikepovaným lidem využívat digitální obsah. Její zásady jsou upraveny celosvětově uznávanou metodikou WCAG. V Česku navíc platí zákon č. 99/2019 Sb., který zavádí povinnou přístupnost webů a aplikací pro státní instituce, jako jsou například stránky škol, obcí nebo krajů.

Provozovatel datových center MasterDC se analýzou přístupností webů i aplikací zabývá dlouhodobě. „S naším nejzkušenějším auditorem Romanem Kabelkou jsme v uplynulých dvou letech vyškolili několik nových specialistů na přístupnost a pomohli vylepšit řadu webů bank, škol či právě e-shopů,“ přiblížil úzkou spolupráci s nevidomými Filip Špaček, provozní ředitel MasterDC.

Kompletní výsledky testu přístupnosti e-shopů
  Získaný počet bodů (max. 50) Celkové hodnocení v % Čas nákupního procesu
Rohlik.cz 45,625 91 % 26 minut
Itesco.cz 45,5 91 % 19 minut
Datart.cz 40,75 82 % 17 minut
Notino.cz 38,75 78 % 16 minut
Mall.cz 34,5 69 % 23 minut
Lidl-shop.cz 33 66 % 19 minut
Sportisimo.cz 32,75 66 % 33 minut
Parfemy.cz 30 60 % 23 minut
Decathlon.cz 28,75 58 % 22 minut
Alza.cz 22,5 45 % 51 minut

* Celkové hodnocení pohodlnosti nákupu pro nevidomé (50 bodů) se skládalo ze 4 oblastí: obecná přístupnost (15 bodů), výběr zboží (13 bodů), objednání zboží (17 bodů) a z času, který auditor strávil samotným nákupním procesem (5 bodů) – od výběru zboží po dokončení objednávky. (podrobně viz metodika testování)


 
Sophos
  

- Inzerce -

Digitalizace pomáhá rozvíjet miliardový byznys Prusa Research

Josef PrůšaInovátor na poli 3D tisku nemůže pandemické období označit za krizové. Naopak. Neví, co dřív. „Odhadli jsme včas vážnost situace, vytvořili si dostatečné zásoby a ještě víc posílili naši samostatnost. Digitalizace je toho všeho přirozenou součástí. Jedeme v ní už od začátku,“ říká Josef Průša, čerstvý držitel titulu Podnikatel roku v anketě Ernst & Young.

  

- Inzerce -

Ukrajinský e-shop EVA zvýšil výkonnost distribučního centra s Infor WMS

Společnost EVA, která byla za­lo­že­na roku 2002, se po­měr­ně rych­le vy­pra­co­va­la mezi nej­vět­ší ma­lo­ob­chod­ní pro­dej­ce zdra­vot­nic­kých a kos­me­tic­kých pro­duk­tů na Ukra­ji­ně. S více než 11 000 za­měst­nan­ci a v téměř 1 000 pro­de­jen na­bí­zí na 30 000 růz­ných pro­duk­tů. Je­jí­ho věr­nost­ní­ho pro­gra­mu se účastní více než 8 milionů zákazníků.