- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Jak jsou české e-shopy pohodlné pro nevidomé? Alza v přístupnosti webu zaostává
Nevidomí auditoři přístupnosti webu otestovali významné české e-shopy, aby zjistili, zda jsou dostatečně pohodlné i pro hendikepované. Do květnového testu zařadili celkem deset online prodejců, z nichž se nejvýše umístil Rohlik.cz, iTesco a Datart. Naopak největší český e-shop – Alza.cz – v testu neuspěl.


„Online nakupování je pro nás nevidomé skvělý způsob, jak si pomocí odečítače obrazovky a klávesnice obstarat potraviny, elektroniku a další zboží bez nutnosti asistence. E-shop však musí splňovat základní zásady přístupnosti,“ vysvětlil Jan Balák, jeden z auditorů přístupnosti webu za společnost MasterDC.
Ten společně se svým zkušenějším kolegou Romanem Kabelkou podrobně otestoval deset českých e-shopů. „Vítězové testu Rohlik.cz a iTesco.cz používají na webu mnoho nestandardních dynamických prvků, jejich přístupnost ale adekvátně ošetřili. Datart oproti tomu sází na jednoduchost. Web v ničem nepřekvapí a využívá běžné HTML prvky,“ uvedl k trojici nejúspěšnějších Kabelka a dodal, že cesta, kterou zvolil Datart, může být vhodnou inspirací pro klasické e-shopy.
Naopak Alza.cz bude muset ujít ještě dlouhou cestu k přístupnosti. Její web je nedostatečně strukturovaný a nákup na něm nevidomým zabere až trojnásobek času než na optimalizovaných e-shopech. „Nejhorší bylo vyplňování platby, dopravy a údajů o dodání. Navíc, kdybych neměl s Alzou předchozí zkušenosti, nákup by trval ještě déle,“ uvedl Balák.
Právě formuláře, jako třeba ten objednávkový, se mohou stát nepřekonatelnou bariérou, která nevidomým nedovolí nákup dokončit. Samotný popis toho, co je ve formulářovém poli nutné vyplnit, totiž nestačí. Programátoři webu musí rovněž ošetřit, aby se dalo z odečítače obrazovky snadno určit, v jakém stavu se pole nachází, například jestli je zaškrtnutý určitý typ dopravy nebo platby.
Přístupnost webů a mobilních aplikací pomáhá nejen nevidomým, ale i jinak hendikepovaným lidem využívat digitální obsah. Její zásady jsou upraveny celosvětově uznávanou metodikou WCAG. V Česku navíc platí zákon č. 99/2019 Sb., který zavádí povinnou přístupnost webů a aplikací pro státní instituce, jako jsou například stránky škol, obcí nebo krajů.
Provozovatel datových center MasterDC se analýzou přístupností webů i aplikací zabývá dlouhodobě. „S naším nejzkušenějším auditorem Romanem Kabelkou jsme v uplynulých dvou letech vyškolili několik nových specialistů na přístupnost a pomohli vylepšit řadu webů bank, škol či právě e-shopů,“ přiblížil úzkou spolupráci s nevidomými Filip Špaček, provozní ředitel MasterDC.
Získaný počet bodů (max. 50) | Celkové hodnocení v % | Čas nákupního procesu | |
Rohlik.cz | 45,625 | 91 % | 26 minut |
Itesco.cz | 45,5 | 91 % | 19 minut |
Datart.cz | 40,75 | 82 % | 17 minut |
Notino.cz | 38,75 | 78 % | 16 minut |
Mall.cz | 34,5 | 69 % | 23 minut |
Lidl-shop.cz | 33 | 66 % | 19 minut |
Sportisimo.cz | 32,75 | 66 % | 33 minut |
Parfemy.cz | 30 | 60 % | 23 minut |
Decathlon.cz | 28,75 | 58 % | 22 minut |
Alza.cz | 22,5 | 45 % | 51 minut |
* Celkové hodnocení pohodlnosti nákupu pro nevidomé (50 bodů) se skládalo ze 4 oblastí: obecná přístupnost (15 bodů), výběr zboží (13 bodů), objednání zboží (17 bodů) a z času, který auditor strávil samotným nákupním procesem (5 bodů) – od výběru zboží po dokončení objednávky. (podrobně viz metodika testování)
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |