facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT společnost - 6. 9. 2012

ICT Unie v kampani upozorní na zaostávání ČR v oblasti IT

superurednik.jpgICT Unie ve středu 5. září oficiálně představila kampaň, jejímž cílem je propagovat plné využití potenciálu informačních a komunikačních technologií v zájmu občanů, firem i celé společnosti. Dosud se tak podle Unie děje jen v omezené míře a Česko v řadě ukazatelů výrazně zaostává nejen za nejvyspělejšími zeměmi, ale i za průměrem Evropské unie.

„V době, kdy veškerá světová ekonomika zdůrazňuje rozvoj ICT technologií, jsme v České republice svědky neustálého přešlapování na místě, či dokonce regresivních kroků,“ upozornil prezident ICT Unie Svatoslav Novák. V této souvislosti zmínil především projekty eGovernmentu, které jsou podle něj sice záslužné, potýkají se ale s financováním a dalšími úskalími, včetně minimálního zájmu vlády. Nepovedené projekty typu Centrální registr vozidel navíc podle něj vrhají špatné světlo na celý obor. „Oblast ICT v průmyslu nemá ve vládní politice pro posílení mezinárodní konkurenceschopnosti země téměř žádnou prioritu. Proto jsme stvořili ‚Superúředníka‘ jako varovné memento, kam až současný vývoj může směřovat,“ uvedl Novák. Právě karikatura superúředníka s teleskopickou soupravou razítek, příruční telefonní ústřednou a šanony na zádech má v kampani poukázat na to, kam může vést podcenění role informačních a komunikačních technologií ve společnosti, na zpackané projekty nasazení těchto systémů ve veřejném sektoru či tradiční český důraz na byrokracii.

Využití ICT v ČR pokulhává

Evropská komise (EK) v minulých dnech zveřejnila aktuální data srovnávající evropské státy v oblasti ICT, kterou EK považuje za klíčový sektor pro rozvoj a inovace v dnešní „nejisté době“. Podle ICT Unie ve většině ukazatelů Česká republika nedosahuje ani evropského průměru a pohybuje se např. za Slovenskem. Zhoršující se postavení naší země potvrzují opakovaně všechny důležité žebříčky mezinárodní konkurenceschopnosti (A. T. Kearney, IMD, World Economic Forum) či nelichotivé hodnocení úrovně českého eGovernmentu ze strany OSN. A dokazuje to v konečném důsledku také momentálně stagnující hospodářský růst Česka.

Česká republika podle údajů EK selhává zejména ve využívání ICT občany a také využívání ICT služeb při komunikaci s úřady. V ČR je podíl „uživatelů internetu“ 5 % pod průměrem EU, u „každodenních uživatelů internetu“ dokonce 15 % pod průměrem. V počítačové gramotnosti zaostává ČR za průměrem ve většině ukazatelů a např. podíl lidí s pokročilými počítačovými (digitálními) dovednostmi je u nás oproti skandinávským zemím nižší o 30 až 40 %. Podíl domácností s přístupem k internetu je v ČR 5 % pod průměrem EU a o téměř 5 % zaostáváme také v rozšíření pevného širokopásmového připojení. Ve využívání on-line služeb občany se ČR v roce 2010 pohybovala na posledních místech (pouze před Rumunskem, Řeckem a Itálií).

ICT Unie zároveň při příležitosti představení kampaně zformulovala tři hlavní strategické priority pro české ICT:

1. Pomoc občanům i firmám prostřednictvím fungujícího eGovernmentu
ICT jako nástroj efektivního výkonu státní správy a samosprávy, který skutečně pomáhá občanům, podnikatelům i firmám v ČR.

2. Priorita ekonomické strategie České republiky
Definice ICT průmyslu jako strategického odvětví pro rozvoj konkurenceschopnosti Česka. Vytvoření strategie rozvoje ICT průmyslu, která bude prakticky naplňována.

3. Podmínky pro další rozvoj
Vytvoření vhodných podmínek pro pokračující rozvoj a využití ICT v ČR, zejména rozšíření vysokorychlostního internetu a informačních služeb.

Naplnění uvedených priorit má být podle ICT Unie společným úkolem vlády, resp. v širším smyslu politické reprezentace, všech relevantních oborových sdružení a odborné veřejnosti. Důležitým aspektem je i dialog s veřejností, tj. občany, podnikateli a firmami. Ti by měli být dennodenně v praxi přesvědčováni o tom, že ICT jim život i podnikání významně usnadňuje, a nikoli komplikuje, jako se bohužel stalo v případě některých nezdařených projektů ve veřejné správě, např. centrálního registru motorových vozidel.

ICT Unie je profesní sdružení firem z oboru informačních technologií a elektronických komunikací i dalších podnikatelských a vzdělávacích subjektů, jehož cílem je zvýšit vnímání důležitosti zavádění a využívání moderních informačních technologií ve společnosti, včetně vytváření optimálních podmínek pro rozvoj veřejných sítí elektronických komunikací v České republice.

foto: superurednik.cz

 
  

- PR -

Transformace bankovnictví a pojišťovnictví v éře umělé inteligence

Umělá inteligence se stala hy­ba­te­lem digitální revoluce ve finančním sektoru. Přináší bezprecedentní možnosti automatizace, personalizace služeb a optimalizace rizik. Přestože potenciál AI je enormní, jen malá část bank má připravenou komplexní strategii pro její implementaci.

  

- PR -

Pět způsobů, jak AI změní náš svět k nepoznání

AI_analyzuje_data-PR.jpegUmělá inteligence (AI) a strojové učení (ML) přináší už více než 10 let podnikům i výzkumníkům stále možnosti. Ať už jde o využití prediktivní analýzy k předvídání údržby zařízení, nástroje počítačového vidění, které dávají oči robotům na automatických montážních linkách, nebo digitální dvojčata sloužící k simulaci fungování továren, měst, a dokonce i celých ekonomik, seznam aplikací poháněných AI je dlouhý a stále se prodlužuje.