facebook
Aktuality -> Hardware - 3. 7. 2019 18:06

EU zavádí povinné zkoušky pro uživatele dronů

Dron UpVisionČeši podle Aliance pro bezpilotní letecký průmysl využívají odhadem více než 100 000 dronů pro rekreační účely. Ty se zatím nemusí nikde nahlašovat, to se ale brzy změní. Koncem května Evropská unie přijala nová pravidla pro všechny členské státy. Nová legislativa zavádí tři kategorie dronů: Open pro rekreační uživatele, Specific pro komerční uživatele a Certified pro budoucí přepravu osob. Zavádí ale také povinnou registraci většiny volnočasových dronů pomocí online testů.



Po uplynutí ročního přechodného období se tak možnost rekreačního létání dronů ztíží. Současně se ovšem rozšíří i možnosti komerčního využití dronů a umožnění žádat o let online zvýší bezpečnost provozu a dovolí další rozvoj odvětví.

Jakub Karas

„Budeme moci drony využít pro efektivní inspekce velkých oblastí nebo pro převoz zásilek v určitých koridorech,“ říká Jakub Karas z firmy UpVision a vicepresident Aliance pro bezpilotní letecký průmysl. Zájem o drony podle něj roste mezi profesionály dlouhodobě, a to okolo 200 až 300 % ročně. Aktuálně je v České republice na Úřadu pro civilní letectví registrováno více než 800 dronů k profesnímu využití. Povolení k provozování komerčních leteckých prací pak má téměř 500 subjektů.

Co konkrétně se u provozování dronů mění a jak se to dotkne provozovatelů a jejich okolí?

Po uplynutí přechodného období (za rok) bude nutné registrovat téměř všechny prodávané komerční drony i drony pro rekreační účely, které se dnes nemusí registrovat (v ČR dle odhadů je takových dronů nad 100 000).

Znamená to také, že v rámci registrace bude muset každý projít online testem s otázkami týkající se pravidel létání v EU, jak a kde se smí létat atd., po jehož absolvování mu bude přiděleno registrační číslo, které bude muset umístit viditelně na dron.

Budou zavedeny tři skupiny dronů:

  • Open  – kategorie pro rekreační uživatele
  • Specific – kategorie především pro komerční uživatele a ty kteří se nevejdou do Otevřené
  • Certified  – nejvyšší kategorie do které budou v budoucnu spadat především drony na převoz osob, nákladní nebo případně vojenské drony.

Současně všechny drony prodávané na území EU budou muset být doplněny standardizovaným letákem skupiny, kam patří a jak s nimi lze létat a co je zakázáno.

Velkou pozitivní změnou je, že jednotná evropská pravidla umožní stejné podmínky létání ve všech státech EU, takže po registraci dronu v ČR s ním bude možné létat ve všech státech EU se stejnými podmínkami. Nyní má každý stát jiné podmínky a většinou není uznané povolení vydané v jednom státě EU k létání v jiném státě EU.

Současně se pracuje na dalších evropských pravidlech pro správu provozu dronů (tzv. U-Space), která by měly do budoucna (nejpozději do dvou  až tří let) umožnit mnohem efektivnější využívání dronů především mimo vizuální dosah, což je dnes hlavním legislativním limitem, jak se smí s drony létat, ačkoliv technologicky dokážou létat automaticky dle naplánovaných tras a mají dosah i několik kilometrů.

Od kdy začnou nová pravidla platit?

Je definováno roční přechodné období od chvíle zveřejnění v Úředním rejstříku EU. Do té doby musí členské státy adoptovat tuto legislativu a doplnit případně v bodech, které jsou v národní kompetenci (jako definování omezených vzdušných prostorů atd.). To znamená, že od příštího léta budou muset být téměř všechny drony registrovány.

Odpovídal Jakub Karas ze společnosti UpVision.

Široké uplatnění nacházejí drony také v údržbě budov. Společnost M2C například s pomocí dronů s termokamerou zjistí poškození pláště budovy, úniky tepla nebo u poškozené střechy najde místo, kde zatéká. Drony jsou užitečné i v těžce přístupných nebo nebezpečných místech. „Využíváme je během vyřizování škod po velkých požárech nebo při povodních. Dále v rizikových oblastech jako jsou chemické provozy,“ uvádí mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová s tím, že drony lze využít i pro kalkulace rizika podle plochy během posuzování přijetí do pojištění.

„Pomocí dronů lze získat letecké ortofotomapy s obrazovým rozlišením a detailem, kterého dříve nebylo možné dosáhnout. Jsou vhodné pro tvorbu podrobných digitálních map a 3D modelů,“ dodává Karas. Drony usnadňují práci stavbařům, archeologům, i těžařům při mapování v důlních oblastech. V zemědělství dokážou identifikovat zvěř před sklizní nebo rozsah kůrovcové kalamity. Velký potenciál k využití je také v záchranných službách. Hasiči mohou kontrolovat nebezpečná místa, pomohou i při pátrání po pohřešovaných osobách.

Největší světoví výrobci také připravují několik typů dronů pro osobní přepravu. Několik z nich má za sebou testovací lety bez posádky jako například Airbus a Boeing. Čínský EHang už provedl i první lety s lidskou posádkou a Spojené Arabské Emiráty je chtějí letos začít využívat.