- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (51)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Distribuce dálničních e-známek prostřednictvím e-shopů zatím nedává smysl
Ve středu 26. srpna proběhla první veřejná konzultace k prodeji dálničních e-známek. Na straně provozovatelů internetových obchodů ovšem zatím panují rozpaky nad možností distribuce dálničních e-známek prostřednictvím jejich e-shopů. Prostřednictvím Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se e-shopy vyjádřily pozitivně ke snaze o zapojení soukromého sektoru. Ekonomicky negativní bilance, kterou případná distribuce e-známek on-line obchodům způsobí, ovšem jejich aktivnímu zapojení brání.


Veřejná konzultace, na kterou Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) přizval komerční subjekty (nejen) z oblasti e-commerce, vnesla světlo do některých otázek. „Oceňujeme, že nám SFDI upřesnil, co od projektu stát čeká. Vyjasnili jsme si důležité pojmy. Nebude se jednat o klasický prodej, jako je tomu u zboží a služeb. Jedná se o výběr poplatku, tedy účelově určené daně. Proto zde nebude platit občanský zákoník ani zákon o ochraně spotřebitele. Na poplatek se nevztahuje ani DPH,“ zrekapituloval základní informace z jednání výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Z pohledu e-shopů je ovšem důležité především to, že na prodeji nebudou mít žádnou marži. Dokonce naopak díky poplatkům a dalším povinnostem bude prodej sám o sobě ztrátový. „Jsme rozpačití. Na jednu stranu oceňujeme pozitivní přístup ze strany státu, který se snaží zapojit do tohoto projektu komerční sektor. Na druhou stranu se ukazuje, že pokud nedojde k úpravě legislativy, nebude dávat e-shopům prakticky žádný smysl, aby se do projektu zapojovaly, protože by šlo o ztrátovou činnost. Nejenom na tomto příkladu se ukazuje, jak je potřeba inovovat a hlavně zpružnit legislativu, aby v tomto státě bylo možné plnohodnotně fungovat v rámci digitálního světa. Dochází tak k situaci, kdy občan, daňový poplatník nemůže mít tu nejlepší službu ze strany státu (a třeba v kooperaci s komerční sférou). A to z důvodu, že existuje určitá legislativní překážka. Jsme ochotni tuto skutečnost respektovat, ale zároveň je nutné iniciovat legislativní změnu a další změny do budoucna,“ zhodnotil na závěr Jan Vetyška.
V současné době se otevírá prostor pro dotazy SFDI. Asociace pro elektronickou komerci bude své dotazy směřovat v první řadě k upřesnění, zda a případně v jaké fázi je potenciální změna legislativy. A to tak, aby úhrady za poplatky, v tomto konkrétním případě za dálniční e-známky, bylo možné pro soukromý sektor vybírat ekonomicky smysluplně.
19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
29.9. | The Massive IoT Conference |