facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT Business - 15. 2. 2023 - Ing. Lukáš Grásgruber

ČTÚ bude dohlížet, zda online platformy a vyhledávače plní nařízení P2B

Český telekomunikační úřad nově převezme dozor nad online zpro­střed­ko­va­tel­ský­mi službami a inter­netovými vyhledávači. Novelu záko­na č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti dnes schválil Senát Parlamentu ČR. Nyní poputuje k podpisu prezidenta. Hlavním cílem novely je vytvoření férovějšího prostřední a rovnějších podmínek ve vztahu mezi poskytovateli online zprostředkovatelských služeb a podnikateli, kteří těchto služeb využívají. To by mělo vést i k lepšímu fungování evropského digitálního trhu.



Novela zákona vznikla z důvodu adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady ze dne 20. června 2019 o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb, známého pod zkratkou „P2B nařízení“.

„Úřad je na výkon nových pravomocí připraven a chápe je jako výzvu posunout se vpřed směrem k digitální agendě. Již jsme zřídili nové oddělení dozoru specializovaných agend. Jeho počátečním úkolem je zejména správně nastavit postupy pro řešení konkrétních podnětů na porušení zákona, následně provádět kontroly obchodních podmínek, šetřit jednotlivé případy, uveřejňovat rozhodnutí a případně udělovat pokuty,“ uvedl předseda Rady ČTÚ Marek Ebert.

Marek Ebert
Marek Ebert

Díky novele zákona získají zejména menší podnikatelé snadnější pří­stup ke spotřebitelům prostřednictvím online zprostředkovatelských služeb, účinnější možnosti nápravy a řešení sporů s poskytovateli těchto služeb. Konkurenční, spravedlivé a transparentní online pros­tře­dí má pak zásadní význam i z hlediska podmínek pro spotřebitele.

Nařízení 2019/1150 o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských slu­žeb, tzv. „Platform to Business Regulation“ („P2B“) reaguje na vzrůstající trend zprostředkovávání transakcí (nákupu zboží a služeb) prostřednictvím online zprostředkovatelských služeb. Ten často vede k tomu, že jsou podnikatelé, zejména mikro­pod­ni­ky a malé a střední podniky, na těchto službách závislí a potřebují je, aby oslovili spotřebitele. Podobně mohou být inter­ne­to­vé vyhledávače klíčové pro podniky, které nabízejí spotřebitelům zboží nebo služby prostřednictvím internetových stránek.

Tyto služby tak mohou být rozhodující pro obchodní úspěch podniků. Vzhledem k této zvyšující se závislosti mají poskyto­va­te­lé uvedených služeb často lepší vyjednávací pozici, která jim umožňuje chovat se v praxi jednostranně způsobem, který nemusí být poctivý a který může poškozovat oprávněné zájmy jejich podnikatelských uživatelů a nepřímo i spotřebitelů. Proto nařízení P2B stanovuje cílený soubor závazných pravidel, aby bylo zajištěno spravedlivé, předvídatelné, udržitelné a důvěryhodné online podnikatelské prostředí v rámci vnitřního trhu. Zejména by P2B mělo poskytnout podnikatelským uživatelům transparentnost a možnosti účinné nápravy. To by pak mělo usnadnit přeshraniční podnikání v rámci EU, a zlepšit tak řádné fungování vnitřního trhu. (zdroj: MPO)

Zdroj: ČTÚ a MPO


 
  

- PR -

Transformace bankovnictví a pojišťovnictví v éře umělé inteligence

Umělá inteligence se stala hy­ba­te­lem digitální revoluce ve finančním sektoru. Přináší bezprecedentní možnosti automatizace, personalizace služeb a optimalizace rizik. Přestože potenciál AI je enormní, jen malá část bank má připravenou komplexní strategii pro její implementaci.

  

- PR -

Jak zajistit vzornou docházku u zaměstnanců v terénu?

Díky digitalizované evidenci do­cház­ky, která snižuje admi­ni­stra­tiv­ní zátěž personalistů a eliminuje nepoctivé praktiky zaměstnanců, můžete ušetřit až statisíce korun ročně. Pozdní příchody, dřívější odchody, půjčování kartiček nebo čipů, falešné přesčasy nebo evidence příchodu či odchodu na nesprávném místě — to vše se negativně projeví na výši vašich mzdových nákladů.