facebook
Aktuality -> IT společnost - 20. 3. 2020 - Zdeněk Gric

České superpočítače jsou připraveny na boj s koronavirem

IT4Innovations národní superpočítačové centrum při VŠB-Technické univerzitě Ostrava nabídlo svým uživatelům z řad akademických institucí přednostní přístup k výpočetním zdrojům pro řešení problémů týkajících se výzkumu v souvislosti s nemocí COVID-19.



IT4Innovations disponuje nejvýkonnějšími superpočítači v České republice, které jsou primárně určeny akademické sféře. Výpočetní zdroje poskytuje těmto institucím zdarma v rámci otevřených grantových výzev. Momentálně jsou v IT4Innovations k dispozici čtyři superpočítače, kdy nejvýkonnějším je superpočítač Salomon s výkonem 2 PFlop/s. Tento výkon by se dal přirovnat k výkonu tisíců stolních počítačů, záleží ale na typu výpočtu, který na něm právě běží.

„Dnes jsme vyzvali naše uživatele, aby se přihlásili, pokud se aktuálně zabývají výzkumem týkajícím se COVID-19. Mohou tak učinit podáním žádosti, které bude při splnění základních podmínek obratem vyhověno a také jim bude prioritně umožněno čerpání výpočetního času. Přednostně jsme proto naši výpočetní kapacitu nabídli některým našim významným uživatelům jako je Ústav organické chemie a biochemie AV ČR či CEITEC. Přihlásit se můžou ale i jiní. Navíc se nemusí nutně jednat jen o vývoj léků, ale může jít třeba o vývoj nanomateriálů na podporu boje proti koronaviru či modelování šíření epidemie,“ uvádí Vít Vondrák, ředitel IT4Innovations.

Výpočty na superpočítačích k řešení situace v ČR zapříčiněné šířením koronaviru běží již nyní. Ve spolupráci se společností T-Mobile Czech Republic jsou průběžně vytěžovány informace o pohybu obyvatel pro potřeby státu, aby Úřad vlády mohl vyhodnotit dopady prováděných protiepidemiologických opatření na mobilitu populace. Ostravský superpočítač zpracovává anonymizované záznamy z mobilní sítě a poskytuje v agregované podobě informace o pohybech s granularitou až na základní územní jednotky. „Dle pokynů T-Mobile Czech Republic vytváříme přístupy do portálu mobility, kde si lze dle přidělených rolí vytvářet různé sestavy. Vše běží autonomně a zatím bez problémů, ačkoliv do portálu permanentně zasahujeme a náhledy upravujeme dle potřeb,“ vysvětluje Miroslav Vozňák, který má v IT4Innovations tento projekt na starost.


 
GFI
  

- Inzerce -

Service Desk jako účinný pomocník Správy základních registrů

GordicSpráva základních registrů (SZR) byla zřízena na základě zákona č. 111/2009 Sb. Vznik úřadu je datován k 1.1.2010, kdy je zahájeno budování registrů. Vlastní provoz SZR byl pak odstartován k 1. 7. 2012.

  

- Inzerce -

Zavedení digitalizace už nemusí trvat měsíce, ale dny

Konica MinoltaDigitální transformace stále představuje pro velkou část českých firem velkou výzvu. Nechtějí si nechat ujet vlak, ale obávají se časové náročnosti implementace nových systémů. Doby, kdy jste potřebovali k zavedení elektronické správy dokumentů měsíce, jsou už naštěstí pryč.