- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Význam automatizace a digitalizace v post-pandemickém světě
V aktuálním vydání IT Systems se věnujeme především roli digitálních technologií v post-pandemickém světě. Zatímco se život postupně vrací do normálu, podniky se musí pustit do sanace škod a začít revitalizovat své provozy a procesy. Pandemie připravila pro mnohé firmy intenzivní zatěžkávací zkoušku. Současně ale jasně ukázala, čemu by podniky měly věnovat pozornost, aby svou provozuschopnost zabezpečily i do budoucnosti.
Zkusme se proto zamyslet, jaké důsledky či poučení můžeme z této situace vyvodit v technologické oblasti. Koronavirová krize totiž ovlivnila způsob, jakým žijeme, komunikujeme, nakupujeme a poptáváme zboží i služby. Je totiž velmi pravděpodobné, že některé z těchto změn nebudou jen dočasné.
Mnoha lidem pandemie změnila i způsob, jakým pracují, a to doslova ze dne na den. Kvapný přechod na práci z domu, který v březnu zažila podstatná část kancelářské populace po celé republice, proběhl v mnohých firmách hladce. Vedení společnosti jeden den rozhodlo, následující ráno se zaměstnanci připojili k VPN a práce mohla běžet dál. Pokud ovšem měla firma připravenou infrastrukturu. V opačném případě se lidé z IT oddělení dost zapotili, aby dokázali na nečekanou situaci reagovat. Mezi odbornou veřejností se proto začalo s úsměvem mluvit o tom, jak rychle lze věci digitalizovat, když není zbytí.
Vladimír Karpecki z Minervy proto hned v úvodu svého článku připomíná lidové rčení o tom, že „všechno zlé je k něčemu dobré“. Odráží to naši zkušenost, že náročné situace vedly v moderních lidských dějinách zpravidla k rychlému vývoji technologií přispívajících nejen k řešení dané výzvy, ale jako vedlejší efekt i k rozvoji dalších technologií, které s primární výzvou přímo nesouvisí. Je zřejmé, že se tak děje za cenu zpomalení vývoje v jiných oblastech, protože zdroje jsou omezené. Z pohledu IT ovšem může současná situace dokonce působit jako jakýsi „turbo efekt“ ve vývoji využívání informačních technologií.
Podle Martina Válka z KARAT Software bylo mnoho firem, které z různých důvodů lpěly na principech práce v kanceláři, donuceno prakticky ze dne na den obrátit o 180° způsob svého řízení. IT oddělení urychleně řešila technické zabezpečení komunikace, vzdáleného přístupu k firemním datům atd. Tato vynucená zkušenost má podle něj svou přidanou hodnotu pro všechny firmy, které se zaváděním, respektive rozšiřováním tohoto způsobu práce a komunikace váhaly. Své domněnky a obavy si sice nedobrovolně, ale zcela reálně prověřily v praxi. Současně ovšem připomíná, že aby byl tento systém dlouhodobě udržitelný, je třeba v první řadě změnit myšlení manažerů. Mnohdy jsou právě oni největší překážkou pro využití technologií, které už máme k dispozici. Vyzývá je proto ke změně postoje a říká: „S podporou informačního systému budete mít vše řádově jednodušší.“
Přínosy automatizace a digitalizace procesů jsou totiž jasné – šetření nákladů, minimalizace lidské chyby, urychlení procesů a zvýšení jejich efektivity. Kolik času ale vašemu týmu zabere se k tomuto svatému grálu dostat? Jak klíčové lidi připravit na to, co je čeká, a dát jim prostředky pro umožnění hladkého průběhu projektu? Úspěch není jen o dodavateli a technologiích, i když hrají důležitou roli. Často opomíjený, ale zásadní pilíř se totiž skrývá jinde. Kde? To už si musíte přečíst v článku Víta Glasla z Aimtecu na straně 15.
Tak neváhejte a začtěte se do něj!
Časopis IT Systems si můžete objednat v klasické papírové, nebo v elektronické podobě:
nebo v elektronické podobě:
Pokud se vám časopis IT Systems bude líbit natolik, že byste se chtěli stát jeho předplatitelem, můžete jej objednat zde - roční předplatné IT Systems.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Formulář pro přidání akce