facebook
30. 6. 2020

Význam automatizace a digitalizace v post-pandemickém světě

IT Systems 6/2020V aktuálním vydání IT Systems se věnujeme především roli digitálních technologií v post-pandemickém světě. Zatímco se život postupně vrací do normálu, podniky se musí pustit do sanace škod a začít revitalizovat své provozy a procesy. Pandemie připravila pro mnohé firmy intenzivní zatěžkávací zkoušku. Současně ale jasně ukázala, čemu by podniky měly věnovat pozornost, aby svou provozuschopnost zabezpečily i do budoucnosti.


Zkusme se proto zamyslet, jaké důsledky či poučení můžeme z této situace vyvodit v technologické oblasti. Koronavirová krize totiž ovlivnila způsob, jakým žijeme, komunikujeme, nakupujeme a poptáváme zboží i služby. Je totiž velmi pravděpodobné, že některé z těchto změn nebudou jen dočasné.

Mnoha lidem pandemie změnila i způsob, jakým pracují, a to doslova ze dne na den. Kvapný přechod na práci z domu, který v březnu zažila podstatná část kancelářské populace po celé republice, proběhl v mnohých firmách hladce. Vedení společnosti jeden den rozhodlo, následující ráno se zaměstnanci připojili k VPN a práce mohla běžet dál. Pokud ovšem měla firma připravenou infrastrukturu. V opačném případě se lidé z IT oddělení dost zapotili, aby dokázali na nečekanou situaci reagovat. Mezi odbornou veřejností se proto začalo s úsměvem mluvit o tom, jak rychle lze věci digitalizovat, když není zbytí.

Vladimír Karpecki z Minervy proto hned v úvodu svého článku připomíná lidové rčení o tom, že „všechno zlé je k něčemu dobré“. Odráží to naši zkušenost, že náročné situace vedly v moderních lidských dějinách zpravidla k rychlému vývoji technologií přispívajících nejen k řešení dané výzvy, ale jako vedlejší efekt i k rozvoji dalších technologií, které s primární výzvou přímo nesouvisí. Je zřejmé, že se tak děje za cenu zpomalení vývoje v jiných oblastech, protože zdroje jsou omezené. Z pohledu IT ovšem může současná situace dokonce působit jako jakýsi „turbo efekt“ ve vývoji využívání informačních technologií.

Podle Martina Válka z KARAT Software bylo mnoho firem, které z různých důvodů lpěly na principech práce v kanceláři, donuceno prakticky ze dne na den obrátit o 180° způsob svého řízení. IT oddělení urychleně řešila technické zabezpečení komunikace, vzdáleného přístupu k firemním datům atd. Tato vynucená zkušenost má podle něj svou přidanou hodnotu pro všechny firmy, které se zaváděním, respektive rozšiřováním tohoto způsobu práce a komunikace váhaly. Své domněnky a obavy si sice nedobrovolně, ale zcela reálně prověřily v praxi. Současně ovšem připomíná, že aby byl tento systém dlouhodobě udržitelný, je třeba v první řadě změnit myšlení manažerů. Mnohdy jsou právě oni největší překážkou pro využití technologií, které už máme k dispozici. Vyzývá je proto ke změně postoje a říká: „S podporou informačního systému budete mít vše řádově jednodušší.“

Přínosy automatizace a digitalizace procesů jsou totiž jasné – šetření nákladů, minimalizace lidské chyby, urychlení procesů a zvýšení jejich efektivity. Kolik času ale vašemu týmu zabere se k tomuto svatému grálu dostat? Jak klíčové lidi připravit na to, co je čeká, a dát jim prostředky pro umožnění hladkého průběhu projektu? Úspěch není jen o dodavateli a technologiích, i když hrají důležitou roli. Často opomíjený, ale zásadní pilíř se totiž skrývá jinde. Kde? To už si musíte přečíst v článku Víta Glasla z Aimtecu na straně 15.

Tak neváhejte a začtěte se do něj!

Časopis IT Systems si můžete objednat v klasické papírové, nebo v elektronické podobě:

nebo v elektronické podobě:

Alza Mediaarrow
Pokud se vám časopis IT Systems bude líbit natolik, že byste se chtěli stát jeho předplatitelem, můžete jej objednat zde - roční předplatné IT Systems.