Aktuality -> Analýzy - 15. 12. 2025 - redakce

O využití AI ve výuce má zájem jen část studentů a minimum učitelů

Tři čtvrtiny učitelů využívají umělou inteligenci při výuce jen málo nebo vůbec. Pouze 17 procent ji používá „docela často“ a 4 procenta „velmi často“. Ovšem pokud už se k její aplikaci pedagogové uchýlí, jsou v tom poměrně úspěšní. Na druhou stranu ne všichni studenti jsou z umělé inteligence úplně nadšení. Vyplynulo to z průzkumu mezi dvanácti sty českých středoškoláků, kteří v něm detailně hodnotili právě přístup svých pedagogů k umělé inteligenci. Průzkum v říjnu 2025 uskutečnila společnost GTS Alive, která mimo jiné vydává a spravuje studentské průkazy ISIC.



Studenti uváděli řadu pozitivních příkladů využití AI pedagogy v hodinách, například vytváření rychlých jazykových her v angličtině, přípravu nových kreativních početních příkladů v matematice či fyzice, nebo vytváření ilustrativních obrázků k příslovím v češtině,“ uvedl ředitel GTS Alive Radek Schich.
Nechyběly ale ani negativní příklady, často spojené s nedostatečnou kontrolou výstupů AI ze strany učitelů. Třeba při tvorbě testů či zápisů, ve kterých pak zůstávají chyby. Někteří studenti také výrazně upřednostňují vysvětlování látky učitelem a zmiňují výhody lidského faktoru nebo s využíváním AI obecně nesouhlasí z ekologických či etických důvodů,“ dodal Radek Schich.
 
Necelá polovina studentů si myslí, že učitelé by měli umělou inteligenci používat jak při výuce, tak při přípravě na ni. Čtvrtina souhlasí s jejím využitím pouze při přípravě, sedm procent pouze při výuce. Jedenáct procent si využití AI pedagogy nepřeje vůbec. Zbytek si není jistý. Polovina studentů také souhlasí se zadáváním úkolů nebo testů vytvořených umělou inteligencí, třetina je proti, zbytek neví.
 
 
Studenti nejčastěji vidí přínos AI v předmětech, které vyžadují rozmanité procvičování, vysvětlování složitých témat a práci s velkým objemem dat nebo textů. A také tam, kde umělá inteligence pomůže výuku zpestřit. Nejraději by její širší využití učiteli viděli ve výuce cizích jazyků, dále pak v matematice například při generování unikátních příkladů, vysvětlování a procvičování látky. Informatiku pak mladí lidé vidí jako přirozené prostředí, kde se o AI dozvídat více, a to včetně slabých stránek umělé inteligence a způsobu ověřování jejích odpovědí.
 
Průzkum také ukázal, že studenti využívají AI v souvislosti se školou daleko více než jejich pedagogové. Celé dvě třetiny uvedly, že umělou inteligenci při přípravě do školy používají velmi intenzivně nebo docela intenzivně. Čtvrtina ji používá „spíše méně“ a pouhých sedm procent ji nevyužívá vůbec.
 
 
Nejčastějším AI nástrojem je v této souvislosti ChatGPT, který při přípravě do školy používá více než 95 procent studentů z těch, kteří AI nezavrhují. Na druhém místě figuruje Google Gemini s téměř 40procentním využitím. Třetí jsou nástroje Photomath a Symbolab, pomáhající s výpočtem matematických úloh (používá 30 procent studentů). Na čtvrtém místě pak najdeme jazykové nástroje typu Duolinga (24 procent studentů).

 
  

- PR -

Jak digitální transformace proměnila řízení výroby

v jedné z největších strojírenských firem na severní Moravě?


Když se v roce 2019 vedení společnosti OSTROJ a.s. rozhodovalo o modernizaci svého podnikových informačního systému, šlo o krok, který měl dalekosáhlý dopad. Firma s více než sedmdesátiletou tradicí patří mezi klíčové výrobce důlních strojů, dopravníkových systémů, speciálních bednění a dalších komplexních strojírenských výrobků. Za touto rozmanitostí se však skrývala i výzva – jak efektivně řídit výrobu a logistiku napříč několika divizemi a stovkami zaměstnanců.

  

- PR -

Doba si žádá víc než jen efektivitu, žádá předvídavost

Přelom starého a nového roku je obdobím, kdy se v IT Systems ještě více zahledíme do budoucnosti a ve spolupráci s předními experty na podnikové IT mapujeme aktuální trendy a předpokládaný vývoj v dalších letech. Proto je významnou součástí aktuálního vydání příloha Trendy ICT. Články zaměřené na očekávaný vývoj v roce 2026 ovšem najdete napříč celým vydáním.