Aktuality -> Analýzy - 10. 7. 2018

Lidé jsou připraveni poslouchat v práci umělou inteligenci

umělá inteligenceAmeričané jsou v přijetí některých moderních technologií mnohem dál než Evropané. Jsou například v mnohem větší míře zvyklí používat různé hlasové asistenty s prvky umělé inteligence. Proto je logické, že se ani v práci nebrání poslouchat umělou inteligenci, jak dokládá studie „AI at Work“ společnosti Oracle, která byla provedena mezi vedoucími pracovníky z oddělení lidských zdrojů (HR) i mezi samotnými zaměstnanci. Do studie se zapojilo celkem 1 320 respondentů z amerických organizací všech velikostí působících v různých oborech a 93 % zaměstnanců uvedlo, že nemají žádný problém přijímat pokyny od automatizovaných systémů umělé inteligence.



Analýza AI at Work ukazuje, že lidé jsou připraveni přijímat v rámci práce pokyny od „robotů“. Podle výsledků studie lidé chápou přínosy umělé inteligence (AI), ovšem samotné podniky nedělají dost pro to, aby AI nasazovaly a zaměstnancům pomohly nové technologie přijmout. Zaměstnanci se bojí, že o práci přijdou nikoliv kvůli AI, ale kvůli jejímu ignorování. Studie totiž ukázala velké rozdíly mezi tím, jak lidé používají umělou inteligence pro své vlastní potřeby a jak v rámci svého zaměstnání. Zatímco 70 % respondentů umělou inteligence nějak využívá v osobním životě, v zaměstnání je to už jen 24 %. Přitom celých 93 % zaměstnanců uvedlo, že nemají žádný problém přijímat pokyny od automatizovaných systémů umělé inteligence.

Všichni respondenti průzkumu souhlasili s názorem, že umělá inteligenci bude mít na jejich organizaci pozitivní dopad. Šéfové HR i zaměstnanci spatřují hlavní přínos ve zvýšení produktivity. Pro další 3 roky účastníci průzkumu uvádějí také následující výhody AI:

  • Podle zaměstnanců AI zvýší efektivitu provozu (59 %), umožní rychlejší rozhodování (50 %), významně sníží náklady (45 %), zlepší jak zákaznickou zkušenost (40 %), tak i zaměstnaneckou zkušenost 37 %.
  • Vedoucí lidských zdrojů věří, že AI vylepší vzdělávání a rozvoj (27 %), řízení výkonnosti podniku (performance management, 26 %), odměňování a mzdy (18 %), nábor zaměstnanců a řízení zaměstnaneckých výhod (13 %).

Navzdory jasnému potenciálu AI pro zvýšení výkonnosti podniku se však obě skupiny respondentů průzkumu domnívají, že organizace nedělají dost pro to, aby zaměstnance na nástup umělé inteligence připravily. Dotazovaní identifikovali i několik dalších překážek, které zpomalují nasazování AI:

  • Téměř všichni šéfové HR se obávají, že se nedokáží přizpůsobit rychlému přijetí AI, ani (což je ještě horší) nejsou oprávněni v rámci organizace řešit nedostatek kvalifikace ve vztahu k AI.
  • Více než polovina zaměstnanců (51 %) se rovněž obává, že s rychlým přijetím AI nedokáží držet krok. 71 % se domnívá, že znalosti a dovednosti vztahující se k umělé inteligenci budou v příštích 3 letech důležité, 72 % respondentů z oblasti lidských zdrojů ale přiznává, že jejich organizace nemá pro AI žádné školicí programy.
  • Jako hlavní překážky pro nasazení AI v podniku obě skupiny respondentů vnímají náklady (74 %), riziko selhání technologie (69 %) a bezpečnostní rizika (56 %).

 
  

- PR -

Od nadšení „devadesátek“ k úspěšnému podnikání v EMS

torola_microchip_01.jpgHistorie společnosti TOROLA electronic, spol. s r.o., se datuje od roku 1991, kdy se tři vysokoškolští kamarádi, kteří do té doby pracovali ve společnostech TESLA Třinec a TESLA Rožnov pod Radhoštěm, rozhodli založit vlastní firmu. A protože měli zálibu v elektronice a pracovali v elektrotechnickém průmyslu, směřovala i jejich vlastní budoucnost právě tímto směrem.

  

- PR -

AI už není jen trend, ale potvrzuje svou reálnou sílu v byznysu

Generativní umělá inteligence už není jen experimentem technologických nadšenců, ale stává se významnou součástí fungování firem a organizací. Často se prezentuje marketingovým pozlátkem, ale pokud má fungovat ve složitém světě organizací, nestačí jen začít. Důležité je vybudovat celé zázemí, které jí dá reálnou hodnotu. To je hlavní poselství 22. ročníku technologické konference SOFTECON 2025, kterou pořádala společnost SOFTEC. Akce se zúčastnilo přes 300 odborníků z bank, pojišťoven, telekomunikací i veřejného sektoru.