Cloud strmě poroste, kromě firem jej táhne i internet věcí

Provoz v cloudu má do roku 2019 vzrůst čtyřikrát oproti stávajícímu stavu. Stoupá firemní využití, kdy jsou cloudové aplikace využívány nejen pro správu či sdílení dokumentů a dat, ale také firemní komunikaci, vedení účetnictví atp. Narůstá i privátní využití cloudových aplikací, velký potenciál ale odborníci vidí především v oblasti internetu věcí, tedy komunikaci strojů se stroji. Firmy motivuje k přechodu do cloudu většinou vidina úspory nákladů na IT, ty menší pak možnost přenechat starost o správu IT zázemí jiným a orientovat se na svůj předmět podnikání. Překvapením pro ně jsou často další efekty, které s sebou tento krok nese.



Rozporuplné vnímání cloudu

Řada firem uvádí, že v cloudu provozují takové aplikace a řešení, která jsou interními silami a s přijatelnými náklady pro podnik nerealizovatelná, nebo systémy, které vyžadují vyšší úroveň zabezpečení. Právě nedůvěra v bezpečnost cloudu je ale také tím, co řadu jiných od využití cloudových aplikací odrazuje. To je určitý paradox, který ale není v souvislosti s cloudem jediný.

Výrazným argumentem pro využití cloudu je snížení nákladů na IT infrastrukturu – aplikace a data jsou spravována centrálně, což ji zlevňuje a zjednodušuje. Navíc zavedení těchto řešení nevyžaduje počáteční investice do nákladného hardwaru. Úspora nákladů ale není to hlavní, co poptávku po cloudových řešeních žene dopředu: je to především větší pružnost, efektivnost, a tím i konkurenceschopnost firem.

Změna zajetých pravidel

Přidaná hodnota cloudu se projevuje zejména v agilnějším přístupu, schopnosti pružně realizovat, ale i opouštět projekty, které chce firma vyzkoušet. Přechod do cloudu často vyžaduje také jiný způsob uvažování a změnu provozních zvyklostí ve firmách.

Právě nutnost změny procesů a způsobu, jakým firma doposud fungovala, patří společně s obavami o bezpečnost podnikových dat a zajištění jejich stálé dostupnosti mezi hlavní důvody, proč zatím některé firmy s přechodem do cloudu váhají. Z praxe ale vyplývá, že ona vynucená změna procesů je to nejpřínosnější. Například Matthew L. Taylor z Accenture uvádí: „Pro management je většinou překvapivý fakt, že nižší náklady na služby nejsou největší výhodou cloudu. Jen technologické nástroje samy o sobě úspory nepřinášejí, ty vycházejí především z provozních změn a zvýšení výkonu.“

Zefektivnění každodenních činností

Cloudové aplikace často nabízejí řadu nástrojů, které zefektivňují běžné úkony. Příkladem může být profesionální cloudové HD videokonferenční řešení Lifesize. „V případě tohoto řešení se uživatelé mohou soustředit opravdu pouze na jeho využití – odpadá veškerá starost o správu, není třeba pořizovat žádný nákladný hardware, zajištění kvalitního spojení je na straně poskytovatele služby. Navíc nabízí řadu funkcí, které usnadňují běžnou práci. Například umožňuje přehledně archivovat uskutečněné hovory a další komunikaci v uživatelsky jednoduché knihovně typu YouTube s možností sofistikovaného katalogizování příspěvků. Pro plánování schůzek či sdílení dat zase nabízí kompatibilitu s běžnými plánovacími nástroji, správci kontaktů či vyhledávači, takže účastníky komunikace je možné pozvat přímo z Outlooku nebo Google nástrojů a videokonference se rovnou zanese do plánu aktivit,“ vysvětluje Andrej Hronec, odborník na videokonferenční řešení ze společnosti Audiopro. „Systém je navíc velmi otevřený a dovoluje bezproblémovou spolupráci s jinými řešeními, například jako první umožnil přímou komunikaci s uživateli Skype pro firmy. A protože jde o službu typu SaaS, platí uživatelé jen za to, co skutečně využijí.“


 
  

- PR -

AI už nie je len trend, ale potvrdzuje svoju reálnu silu v biznise

Generatívna umelá inteligencia už nie je len experimentom technologických nadšencov a stáva sa významnou súčasťou fungovania firiem a organizácií. Často sa prezentuje marketingovým pozlátkom, no ak má fungovať v zložitom svete organizácií, tak nestačí len začať. Dôležité je vybudovať celé zázemie, ktoré jej dá reálnu hodnotu. To je hlavný odkaz z 22. ročníka technologickej konferencie SOFTECON 2025, ktorú organizovala spoločnosť SOFTEC. Na podujatí sa zúčastnilo vyše 300 odborníkov z bánk, poisťovní, telekomunikácií, či organizácií verejného sektora.

  

- PR -

Od nadšení „devadesátek“ k úspěšnému podnikání v EMS

torola_microchip_01.jpgHistorie společnosti TOROLA electronic, spol. s r.o., se datuje od roku 1991, kdy se tři vysokoškolští kamarádi, kteří do té doby pracovali ve společnostech TESLA Třinec a TESLA Rožnov pod Radhoštěm, rozhodli založit vlastní firmu. A protože měli zálibu v elektronice a pracovali v elektrotechnickém průmyslu, směřovala i jejich vlastní budoucnost právě tímto směrem.