Historie společnosti TOROLA electronic, spol. s r.o., se datuje od roku 1991, kdy se tři vysokoškolští kamarádi, kteří do té doby pracovali ve společnostech TESLA Třinec a TESLA Rožnov pod Radhoštěm, rozhodli založit vlastní firmu. A protože měli zálibu v elektronice a pracovali v elektrotechnickém průmyslu, směřovala i jejich vlastní budoucnost právě tímto směrem.
Původním sortimentem, kterým se společnost TOROLA electronic zabývala, byly elektronické taxametry, a to jak jejich vývoj a výroba, tak i servis a montáž do vozidel. Od devadesátých let minulého století do počátku tohoto století byla firma známa jako největší a nejznámější výrobce těchto měřidel. Dalším produktem spadajícím do podobné kategorie byly elektronické záznamníky provozu vozidla. Všechny produkty vycházely z vlastního vývoje, vlastní výroby a distribuce do dealerské sítě prodejců.
„Dnes si plně uvědomuji, že na začátku našeho podnikání to bylo o ideálech tzv. ‚nadšenců devadesátek‘, které postupně vystřídala realita a snaha o skutečné podnikání,“ vzpomíná na toto období Ing. Tomáš Havlík, majitel společnosti TOROLA electronic. Počátky dnešního typu výroby se datují do roku 1997, kdy byl zakoupen první výrobní SMT automat a přetavovací pec a společnost v té době sídlící ve Frýdku-Místku mohla zahájit cestu k „tvrdé podnikatelské realitě“.

V průběhu následujících 10 let došlo k růstu společnosti, který si jako jednu z prvních výzev vyžádal hledání nových prostor. Volba padla na Frenštát pod Radhoštěm, který je součástí regionu s výraznou stopou elektrotechnického průmyslu, a nabízel tak mimo jiné i zajímavé možnosti v oblasti lidských zdrojů.
V průběhu let došlo k dalšímu rozvoji a modernizaci výrobních zařízení až do stavu současné doby, kdy běží produkce na třech automatických SMT linkách, které jsou doplněny o řadu dalších souvisejících technologií.
Firma se tak stala významným hráčem v oblasti komplexních služeb v segmentu EMS (Electronics Manufacturing Services).
Společnost má aktuálně cca 100 zaměstnanců a asi 20 hlavních odběratelů v České republice i v zahraničí. Nad všemi odběrateli však svými odběry převažuje jeden, který je se společností TOROLA electronic úzce spjat již od jejich počátků.
Jedná se o společnost ComAp a.s., která se zabývá dodávkami služeb a řešeními na míru v oblasti výroby energie a energetického managementu, a to jak na pevnině, tak na moři. Vývoj a výroba řešení, která tato společnost nabízí, jsou úzce spjaty se službami a produkty od společnosti TOROLA electronic, která je v této oblasti dlouholetým partnerem.
Společnost je nositelem certifikátů ISO 9001 a 14000, které jen podtrhují její schopnost být špičkovým dodavatelem komplexních služeb v oblasti zakázkové výroby elektroniky.
Největší přidanou hodnotou společnosti TOROLA electronic je vysoká kvalita dodávaných služeb a produktů. Právě kvalitní služby, za kterými stojí lidé s dlouholetou znalostí svého oboru, jsou zároveň tím, co společnost nejvíce odlišuje od ostatní konkurence. I ten sebelepší automat nebude produktivní a výdělečný, pokud mu někdo předem nezpracuje kvalitní podklady pro vlastní výrobu. Samozřejmě je však potřeba průběžně inovovat veškeré výrobní technologie, čemuž předchází neustálé zmenšování součástek a vyšší hustota osazení SMD komponentů na stále menší ploše.
A mimochodem, aby se neustálý dohled na kvalitu výroby a konkurenceschopnost firmy nevytratila s přirozeným úbytkem energie majitele společnosti, dochází postupnými kroky ve společnosti TOROLA electronic i ke generační obměně, která zajišťuje pokračování podnikatelské činnosti této rodinné firmy.
TOROLA electronic je firma v krásném prostředí Beskyd, má dostatek zakázek, má moderní technologie, má kvalitní a zkušené zaměstnance, má kvalitní ERP řešení IS KARAT a jeho spolehlivou systémovou podporu… co víc si přát.
DŮVODY VÝBĚRU NOVÉHO ERP ŘEŠENÍ A ROZHODNUTÍ PROIS KARAT
Ve společnosti TOROLA electronic byla od jejího vzniku využívána MS-DOS aplikace bez vlastního řešení výroby. Rozvoj firmy a rostoucí požadavky zákazníků byly hlavními důvody a nutností výběru nového informačního systému. Protože však bylo právě řešení výroby jedním z hlavních požadavků na nový informační systém, rozhodli se na základě doporučení v roce 2006 ve společnosti TOROLA electronic implementovat specializovanou výrobní aplikaci H-Výroba spolu s ekonomických informačním systémem SAP Business One, jejichž řešení se pro potenciálního zákazníka jevila jako propojená a tvořící jednotný informační systém.
Skutečný stav propojení i samotný rozsah funkčností obou aplikací se však ukázal již při předimplementační analýze
a počátku samotné implementace, a na další pokračování spolupráce již nedošlo. V dalším výběrovém kole byli osloveni dodavatelé ERP řešení ABRA, Technosoft, Asseco a KARAT Software. Hlavní požadavky na nový informační systém byly i po špatných zkušenostech z minulých pokusů definovány takto:
- tuzemský dodavatel s vlastním řešením,
- dodavatel podobné velikosti, jako je společnost TOROLA (žádná nadnárodní korporace),
- jedno řešení obsahující všechny poptávané funkcionality s integrovaným řízením výroby,
- řešení s příjemným a variabilním uživatelským rozhraním,
- řešení s možností rychlé firemní customizace při implementaci i v době aktivního používání.
Ve finále uspěl informační systém KARAT, a tak mohla být v roce 2008 zahájena jeho implementace.
IMPLEMENTACE IS KARAT
Díky přechodu na informační systém KARAT ze stávajícího MS-DOS řešení nebyl samotný proces implementace jen o samotném řešení a jeho funkčnostech, ale také o změně práce v operačním systému MS Windows. Ten přinášel v té době nové možnosti práce s uživatelským rozhraním, zároveň však byl pro uživatele něčím novým a neznámým, s čím se obecně ne každý uživatel chtěl seznámit a naučit pracovat.
Naštěstí byl majitel společnosti TOROLA electronic natolik prozřetelný, že výběr nového informačního systému neprováděl metodou „jak řeknu, tak bude“, ale od počátku výběru nového řešení do něj zapojil klíčové uživatele ze všech procesů společnosti. Zároveň se snažil dát důraz i na to, aby si týmy na straně dodavatele i odběratele sedly i lidsky, protože bez toho by implementace nebyla možná.
Schopnost dodavatele najít východisko v případě problémů se projevila již při samotné implementaci, kdy muselo dojít ke změně implementačního týmu. Projekt nakonec úspěšně a v původním termínu dokončili zkušení konzultanti ze společnosti ZAS Group, která patří mezi nejvýznamnější KARAT Solution partnery. Od roku 2009 tak mohl být zahájen ostrý provoz všech částí systému.
„Jedním z problémů, který se při implementaci objevil, byla rozdílná terminologie na straně dodavatele a našich zkušeností z předcházejícího systému. S odstupem času bych této skutečnosti věnoval mnohem více času a snažil se o její sjednocení a pochopení již na úrovni předimplementační analýzy,“ říká Ing. Tomáš Havlík, majitel společnosti TOROLA electronic.
„Doporučil bych také věnovat více času referenčním návštěvám, kde bych se s odstupem nesnažil pouze ověřit serióznost dodavatele, ale snažil bych se více poučit ze zkušeností referenčních firem a nasát více jejich know-how pro budoucí práci s IS KARAT,“ dodává Ing. Tomáš Havlík.
PŘIDÁNA HODNOTA PRODUKTU A DODAVATELE
„Elektronická výroba je dnes strašně komplikovaná, je potřeba se dobře vyznat v kvalitě nakupovaných součástek a zajistit vysokou kvalitu výroby. Vždyť elektronika je všude kolem nás a bez ní si už nikdo život nedokáže představit. A rozhoduje kvalita. S tím souvisí potřeba mít všechny firemní informace v informačním systému, a ne v různých formách individuálních poznámek, bez ohledu na jejich formu. Navíc je průběžná doba výroby velmi krátká a tím víc musí být systém připraven a schopen reagovat na případné změny,“ říká Ing. Tomáš Havlík, majitel společnosti TOROLA electronic.
Největší přidanou hodnotou IS KARAT ve společnosti TOROLA electronic je zabezpečení vysoké efektivity uživatelů při práci s ním, což je zajištěno zejména snahou o dostupnost jakékoliv související informace kdekoliv v systému. Od počátku byla snaha udělat z něj srdce firmy a zároveň do něj soustředit všechny informační zdroje spojené s činností společnosti TOROLA electronic.
Jako klíčové pro činnost firmy se ukazují řešení řízení výroby, servisu a reklamací. Výrobní moduly musí být u firmy podnikající ve výrobě těmi stěžejními a musí na ně být absolutní spoleh. Firma investovala také do rozsáhlých customizací a řešení „na klíč“ veškerých procesů spadajících do výrobních činností. Zavedla vlastní systém značení a terminálového odvádění, který je napojen na datovou základnu systému IS KARAT a obě databáze spolu komunikují online.
Nezbytnou součástí výrobního procesu je perfektně zpracovaný systém změnového a odchylkového řízení, včetně geneze všech změn a odchylek propojených s výrobní a technologickou dokumentací. Tato evidence je ve společnosti TOROLA electronic komplexně řešena v IS KARAT a formou integrovaného portálového řešení sdílena se zákazníkem.
V rámci řešení KARAT Servis je zapracováno kompletní řešení správy vlastních výrobních zařízení, včetně řízení a plánování údržby, odstávek a sledování anomálií, což napomáhá mimo jiné k zajištění bezpečnosti práce a tím i plnění požadavků jedné z částí certifikace ISO 9001, kterou společnost TOROLA electronic úspěšně každým rokem obhajuje.
Zároveň je řešení KARAT Servis využíváno i pro řešení servisu produktů dodaných zákazníkovi. Řešení KARAT Reklamace je potom využito zejména pro řízení vztahu s dodavateli. Díky těmto a řadě dalších funkčností IS KARAT se společnosti TOROLA electronic podařilo zajistit plnou traceabilitu výroby svých produktů, tedy systém sledování výroby umožňující vytvářet genealogii produktu, dohledávat jeho konkrétní komponenty a zdroje podílející se na jejich vzniku.
Právě díky plné integraci traceability do informačního systému KARAT jsou schopni pracovníci společnosti TOROLA electronic velmi rychle a efektivně reagovat na dotazy zákazníků směrem k jejich zakázkám, a stejně tak rychle reagovat na případné požadavky na změny nebo odchylky ve výrobním procesu na všech úrovních, od nákupu přes technologickou přípravu a realizaci až po expedici.
„Obecně by se dalo říct, že je dobré mít na straně dodavatele oba typy konzultantů. První je ten, který má velké znalosti a jejich přesah napříč celým řešením, ale není schopen se mnohdy věnovat detailu nebo jednodušším požadavkům. A právě tady je potřeba druhý typ konzultanta,“ říká Ing. Tomáš Havlík, majitel společnosti TOROLA electronic.
„Když to hodně zobecním, tak za celou dobu, co je IS KARAT hlavní a stěžejní řídicí nástroj v naší společnosti, jsem od uživatelů neslyšel zásadní stížnosti ani návrhy na jeho výměnu,“ dodává Ing. Tomáš Havlík.
„Abych však jen nechválil, mám za poslední dobu jeden postřeh ze vzájemné spolupráce s KARAT Software. Společnost zažívá výrazný rozmach svých aktivit. Na jedné straně mě těší, že náš partner výrazně roste a posiluje svou pozici. Současně ale vnímám, že s tímto růstem přichází i nové výzvy – například zachování dosavadní pružnosti a rychlosti reakce ze strany konzultantů i vývojářů. Bylo by skvělé, kdyby si KARAT Software i při svém dalším rozvoji dokázal uchovat ty přednosti, které jej odlišují od velkých nadnárodních korporací. V podnikání stále platí, že nevyhrává největší, ale nejrychlejší.“
PLÁNY DO BUDOUCNA A DALŠÍ ROZVOJ SPOLUPRÁCE
Jedním z hlavních úkolů na nejbližší období je implementace řešení KARAT DMS a využití všech jeho možností. Toto řešení se již ve společnosti TOROLA electronic využívá ve zkušebním provozu a je jen otázkou času a priorit klíčových uživatelů jeho plné uvedení do praxe.Podobně jsou na tom ve společnosti TOROLA electronic s řešením KARAT BPM, od kterého si slibují další zefektivnění a zrychlení interní komunikace ve společnosti. V návaznosti na již zmiňovanou traceabilitu plánují implementovat nový odběratelský webový portál IS KARAT, kde by si odběratelé byli schopni sami sledovat průběh výroby svých zakázek, a který by nahradil současný systém postavený na platformě MS Sharepoint.
V rámci dalšího propojování IS KARAT na technologie použité ve výrobě realizují ve společnosti TOROLA electronic vytvoření rozhraní mezi rentgenovými počítačkami součástek SMT a importu zjištěných informací do IS KARAT. Kromě toho i nadále počítají s průběžným rozvojem IS KARAT formou menších jednorázových ad-hoc požadavků, které jim dodavatel IS KARAT průběžně zpracovává. Velmi se také těší na novou verzi help-deskové aplikace ALITEO, která slouží pro zajištění elektronické komunikace s dodavatelem IS KARAT. Ta by měla přinést plnou podporu mobilní verze, což ještě více zefektivní vlastní komunikaci s dodavatelem i výrobcem IS KARAT.
VYJÁDŘENÍ MAJITELE
„Když se ohlédnu zpět do roku 2009, kdy jsme započali soužití s novým informačním systémem a začali procesy ve firmě řídit pomocí moderního software, uvědomím si, že jsme ušli až neuvěřitelný kus cesty od malé firmičky k moderní firmě se silnou systémovou podporou. IS KARAT je opravdu srdcem naší firmy, bez kterého bychom nedosáhli těch úspěchů a uznání, kterými se dnes můžeme pochlubit.“
„Říká se, že klenotem pro firemní činnost a úspěch jsou zaměstnanci. Vážím si svých kolegů a kolegyň, bez kterých by dnes náš IS KARAT nebyl tím, čím je. Od počátku jsou to právě oni, kteří vyžadují neustále jeho rozvoj, rozšíření firemních funckionalit a zpříjemnění uživatelského komfortu obsluhy. A jako majitel firmy budu tyto iniciativy vždy podporovat. Vystudoval jsem obor automatizované systémy řízení na fakultě elektrotechniky a těší mne, že mé hlavní krédo v podnikání i v osobním životě ‚Bez pořádku a efektivního systému není šance na úspěch‘ se nenásilně a přirozenou cestou dostalo i do myšlení všech našich zaměstnanců.“
„Když to hodně zobecním, tak za celou dobu, co je IS KARAT hlavní a stěžejní řídicí nástroj v naší polečnosti, jsem od uživatelů neslyšel zásadní stížnosti ani návrhy na jeho výměnu.“
Ing. Tomáš Havlík
majitel společnosti TOROLA electronic