Aktuality -> Analýzy - 20. 9. 2018

Veřejný cloud poroste v příštím roce o 17.3 %, ve východní Evropě o 23 %

Tempo růstu trhu veřejných cloudových služeb v příštím roce ve světě mírně zpomalí z 21 % na 17,3 %, ve střední a východní Evropě by se ale podle analytiků společnosti Gartner mělo držet na srovnatelné úrovni 23 %, podobně jako letos. Hlavním tahounem cloudového trhu budou integrované infrastrukturně-platformní služby (IaaS a PaaS).



V příštím roce by globální trh cloudových služeb měl překročit hranici 200 miliard dolarů (206,2 miliard) oproti 175,8 miliardám dolarů předpovídaným pro letošní rok. V roce 2017 činil celkový obrat globálního cloudového trhu 145,3 miliard dolarů – znamená to, že globální tempo růstu poklesne z 21 % v letošním roce na 17,3 % v roce příštím. Nejrychleji rostoucím segmentem trhu jsou cloudové infrastrukturní služby (IaaS, infrastruktura jako služba) – ty v roce 2019 porostou o 27,6 % na 39,5 miliardy dolarů oproti 31 miliardám v roce 2018.

Analytici společnosti Gartner očekávají, že do roku 2022 bude 9 z 10 organizací nakupovat infrastrukturní cloudové služby od poskytovatelů integrovaných infrastrukturních – IaaS a platformních - PaaS (platforma jako služba) služeb a budou využívat jak IaaS tak PaaS služby těchto dodavatelů.

„Právě poptávka po integrovaných Iaas a PaaS službách bude hlavním tahounem další vlny nasazování cloudu,“ vysvětluje ředitel výzkumu Gartner Sid Nag. „Očekáváme, že poskytovatelé nabízející výhradně IaaS služby na trhu zůstanou, stanou se ale spíše specializovanými či okrajovými hráči, neboť podniky budou pro svá hybridní prostředí vyžadovat služby se širším i hlubším záběrem. Již dnes strategické iniciativy, zejména projekty digitální transformace, vedou k nasazování multicloudových a hybridních cloudových řešení, díky nimž roste trh IaaS.“

Přes rychlý růst IaaS zůstává největším segmentem cloudového trhu oblast software (SaaS), ta navíc v příštím roce poroste o něco rychlejším tempem (17,8 %).

„Rostoucí podíl SaaS aplikací a dalších cloudových služeb ovlivňuje také správu, distribuci a využívání podnikového obsahu,“ vysvětluje viceprezident výzkumu Gartner Craig Roth. „Organizace postupně přesouvají svá prostředí pro správu obsahu do SaaS. V Gartner očekáváme, že do roku 2019 se současný trh ECM řešení (správa podnikového obsahu) promění do účelově navržených cloudových obsahových řešení a aplikačních služeb.“

V oblasti BPaaS (byznys proces jako služba) očekávají analytici Gartner v příštím roce růst o 7,9 %. V této kategorii kladou zákazníci důraz na doménové znalosti, technologie a podporu globálního nasazení i na služby schopné přemostit historická řešení a nové automatizované digitální a cloudové modely.

Trh cloudových služeb ve střední a východní Evropě rostl v minulém roce o 30,9 % a v letošním roce je očekáván růst 37,6 % v dolarovém vyjádření – to je ale z nemalé části dáno vývojem měnových kurzů. V konstantním kurzovém přepočtu bude letos růst činit pouze 24,3 % - i tak ale trh cloudových služeb v regionu roste rychleji než globální trh. V absolutním vyjádření ale představuje celý region jen lehce přes jedno procento celosvětového trhu.


 
  

- PR -

AI už nie je len trend, ale potvrdzuje svoju reálnu silu v biznise

Generatívna umelá inteligencia už nie je len experimentom technologických nadšencov a stáva sa významnou súčasťou fungovania firiem a organizácií. Často sa prezentuje marketingovým pozlátkom, no ak má fungovať v zložitom svete organizácií, tak nestačí len začať. Dôležité je vybudovať celé zázemie, ktoré jej dá reálnu hodnotu. To je hlavný odkaz z 22. ročníka technologickej konferencie SOFTECON 2025, ktorú organizovala spoločnosť SOFTEC. Na podujatí sa zúčastnilo vyše 300 odborníkov z bánk, poisťovní, telekomunikácií, či organizácií verejného sektora.

  

- PR -

Hybridní agentský model: Budoucnost zákaznické péče podle společnosti Konecta

Nedělník_Konceta1Zákaznický servis prošel v posledních letech významnými změnami – je dynamičtější díky pokročilým technologiím spojeným zejména s umělou inteligencí (AI). Zákazníci ale očekávají lidský přístup, zároveň je pro ně podstatná rychlost odpovědi a také dostupnost servisu na více platformách. Společnosti poskytující zákaznický servis reagují na tento trend přístupem, jenž propojuje technologii s lidskostí. Společnost Konecta přichází s řešením, které přetváří svět zákaznických služeb – hybridním agentským modelem. Tento model přirozeně propojuje digitální nástroje s empatií a zkušenostmi lidských operátorů.