Aktuality -> Analýzy - 7. 8. 2020 - Zdeněk Gric

Průzkum KCÚ potvrdil, že bez digitalizace se práce účetních neobejde

Pandemie COVID-19 potvrdila důležitost digitalizace také v účetní profesi. Ukázal to průzkum mezi účetními a účetními firmami, které jsou členy Komory certifikovaných účetních (KCÚ).



Více než 50 % účetních, kteří se průzkumu zúčastnili, se shodli na tom, že největší překážkou digitalizace jsou šanony s doklady a formuláři, které se nacházejí v kancelářích. Právě kvůli tomu muselo 21 % účetních dojíždět i v době nouzového stavu každý den do kanceláře, případně kombinovat s home office 20 %. Pracovní rytmus se nezměnil pro 21 % dotázaných a 38 % přešlo bez větších problémů na stálý home office, aniž se tím snížil rozsah práce pro klienty.

Průzkumu KCÚ, který probíhal na přelomu června a července, se zúčastnilo dotazníkovou formou 25 % samostatných účetních (OSVČ), 57 % účetních firem a 18 % interních účetních (zaměstnanci).

U téměř 38 % účetních se kvůli pandemii koronaviru změnilo nastavení a práce s klientem, kdy si doklady začali předávat už jen elektronicky. V 31 % tomu tak bylo již dříve a nouzový stav jejich práci nijak více neovlivnil, 15 % účetních zůstalo i nadále u papírových dokladů, zbylých 16 % účastníků průzkumu zachovalo kombinaci elektronických a fyzických dokladů.

“V době pandemie se jasně ukázal význam digitalizace ve všech účetní procesech. Někteří klienti, kteří dříve posílali doklady poštou, museli přejít na digitální formu zasílání. Podobně i účetní museli začít využívat moderních technologií, aby svou práci mohli i dále vykonávat. Většina klientů - a tím i účetních - v této podobě předávání dokladů zůstala i po konci nouzového stavu,” říká k průzkumu Libor Vašek, předseda Komory certifikovaných účetních.

Průzkum KCÚ jednoznačně ukázal, že se obavy účetních před možnou nákazou COVID-19 podepsaly i na stylu jejich práce. Některé účetní firmy například nechávaly doklady od svých klientů ležet i několik dní „ladem“, aby zabránily případnému přenosu nákazy. Dále začali více využívat nové nástroje, které umožňují bezkontaktní komunikaci s klienty. Také státní správa v době nouzového stavu automaticky přijímala doklady, které za běžného režimu v digitální podobě odmítala akceptovat.

“Krizový režim minulých měsíců vytvořil tlak na změnu a organizaci práce nejen účetních, ale také státního aparátu. Ten musí v oblasti digitalizace přijmout nová a funkční opatření, a tím i legislativně ošetřit kroky, které jsou dnes v této oblasti nejasné,” dodává Jolana Pražáková, členka Výboru Komory certifikovaných účetních.


 
  

- PR -

Nový stavební zákon mění pravidla i v energetice

Technodat nabízí připravené řešení


Od 1. července 2024 nabyl účinnosti nový stavební zákon 283/2021 Sb. a s ním i nová vyhláška o dokumentaci staveb č. 131/2024 Sb. Tato legislativní změna se přímo dotýká oblasti přenosu a distribuce elektrické energie jakožto tzv. vyhrazených staveb. Projektová dokumentace energetických staveb nyní musí odpovídat nové standardizované struktuře, být zpracována plně digitálně a v předepsaných formátech připravených pro elektronické podání. To klade vysoké nároky nejen na projektanty a dodavatele, ale i na vlastníky a provozovatele staveb.

  

- PR -

50 (v)tipů paní Teskové #4: Incident Response

Když už hoří, nestačí vědět, odkud šel kouř. Je třeba taky vědět, kam běžet s vodou.


V minulém díle jsme si povídali o alertech – o tom, jak se z nich nestat klikací zombie a jak rozpoznat ty, které skutečně něco znamenají. Ale co když se z varování stane realita? Co když se z „možná problém” stane „sakra, už je to tady”? Pak nastupuje disciplína, která odděluje IT romantiky od krizových samurajů. Jmenuje se Incident Response – a je to vaše digitální hasičská jednotka.