Informační systém pro identifikaci zboží

ve skladu Walmark v Českém Těšíně

-PR-
WalmarkSpolečnost Walmark provozuje v Českém Těšíně moderní sklad hotových výrobků o rozloze 4 100 metrů čtverečních a s kapacitou sedm tisíc paletových míst. Informační systém pro identifikaci zboží zde implementovala společnost Siemens IT Solutions and Services.
Úkolem společnosti Siemens bylo vytvořit řídicí systém s jednoduchou obsluhou, který bude vybaven RF terminály on-line komunikujícími se systémem SAP R/3. Nešlo tedy pouze o dodávku unifikovaného systému, ale o řešení na míru zákazníkovi, přičemž byla zohledněna možnost dalšího rozvoje systému.

Ten v první etapě implementace kompletně pokryl procesy distribučního centra od příjmu až po kontrolu nakládky a po dvou letech provozu byl jednoduše rozšířen do skladů materiálu a pro řízení toku materiálu do výroby. Využili jsme osvědčené RF terminály Toyota Denso a tiskárny etiket Datamax. Systém je možné i nadále rozšiřovat a přizpůsobovat konkrétním požadavkům zákazníka, není totiž závislý na použitém hardwaru a je již dnes připraven využívat další technologie, jako například RFID čipy.
Všechny dialogy naprogramované na terminálech jsou velice jednoduché a zaručují snadnou orientaci pracovníků. Nacházejí se tam pouze data, které skladník k práci nutně potřebuje. Velké množství informací by znamenalo zdržování práce především při čtení a při zpracování dat. Každá obrazovka proto obsahuje pouze jedno vstupní pole – například zadání čárového kódu výrobní etikety. Samozřejmostí byla podrobná analýza potřeb zákazníka v rámci implementace.

Jak systém distribuce ve Walmark funguje?

Zboží vyrobené v třineckém závodě je baleno do kartonových krabic a na EUR paletách se přepravuje do distribučního centra v Českém Těšíně. Každý karton je označen etiketou obsahující číslo a název materiálu, šarži, datum expirace. Kromě toho se na etiketě nachází kódy EAN 128 a 2D. V kódu EAN 128 jsou uloženy informace, které mohou využívat odběratelé firmy Walmark. 2D kód slouží k evidenci zboží na úrovni interní logistiky. Obsahuje číslo materiálu, EAN materiálu, šarži, počet kusů v kartonu, jedinečné číslo balení, datum expirace a další údaje potřebné ke kontrole příjmu a výdeje zboží.
Produkty, které pro Walmark vyrábějí smluvní partneři, 2D kód neobsahují. Ten tiskne až Walmark a ukládá do něj opět všechny výše uvedené informace.
Zboží na úrovni kartonových balení je v Českém Těšíně uloženo v tzv. řízeném skladu, kde jsou jednotlivá balení identifikována 2D kódem. Řízený sklad je rozdělen do několika zón. První z nich slouží k uskladnění výrobků distribuovaných v ČR a na Slovensku, ve druhé zóně se nacházejí výrobky určené pro osm poboček a pro zboží určené na export. Třetí část skladu slouží k uložení marketingových materiálů a rezervních obalů. Většina zboží je uskladněna na EUR paletách, vybrané položky zboží se ukládají do policových regálů.
Pro český trh se zboží vyskladňuje v pikovacích zónách po jednom kartonu, přičemž u každého kartonu musí být potvrzeno, že byl vyskladněn a připraven pro balení. 2D kód umožňuje nejen kontrolovat správnost materiálu a šarže, ale také zajistí, že nemůže dojít k přečtení stejného kartonu dvakrát. Pak už dochází k zabalení zásilky, která je označena expediční etiketou obsahující číslo expediční palety, číslo dodacího listu a údaje o příjemci zásilky. Po označení se paleta přesune za příslušnou expediční rampu, přičemž systém nepřipustí položky stejné zakázky umístit na více nakládacích ramp. Pokud je první paleta se zbožím umístěna například na první rampu, není možné umístit zbývající palety stejné zakázky jinam.
Jak již bylo uvedeno, největší přínos 2D kódu představuje množství dat, která lze zakódovat na poměrně malé ploše etikety.

Práce skladníků je pod kontrolou

Důležitý prvek systému představuje i možnost sledování vytížení jednotlivých skladníků, čehož lze docílit prostřednictvím terminálů. Vedoucí skladu má možnost sledovat práci skladníků v jednotlivých skupinách, identifikovat jednotlivce, kvalitu a rychlost jejich práce ve skladu. Výhoda spočívá nejen ve vyhodnocování práce jednotlivců podle jejich výkonů, ale také v monitorování množství práce, která jim je přidělena. To umožňuje vyvážit systém prací ve skladu a dosáhnout optimálního systému skladování.

Ladislav Janiš, autor působí jako SG&RFID team leader ve společnosti Siemens IT Solutions and Service, s.r.o.