facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Hardware - 31. 1. 2018

GDPR zpřísní pravidla pro kamery v prodejnách

Nařízení GDPR od května 2018 zpřísní ochranu soukromí i v oblasti pořizování záznamů z bezpečnostních kamer. Veřejnost změny může pocítit například při návštěvě prodejen, kde se podle společnosti Axis kamerové systémy používají čím dál intenzivněji. Majitelé prodejen se nyní musí připravit především na to, že návštěvníci mají právo na plnou informovanost.



„Kamery speciálně navržené pro videodohled prodejen tvoří v současné době zhruba 12 % všech našich prodaných kamer ve východní Evropě, a jejich prodeje se zvyšují,“ říká Dalibor Smažinka, specialista ze společnosti Axis Communications. „Inteligentní kamery v obchodech slouží nejen k prevenci kriminality a odhalování krádeží, ale plní také provozní a marketingové úkoly – například počítají návštěvníky, vytvářejí demografická data a pomáhají regulovat fronty u pokladen.“ Pořizování videozáznamu však spadá do kategorie shromažďování osobních dat. Specialisté na videodohled a právníci proto upozorňují, že evropská směrnice GDPR týkající se ochrany dat, která začne platit od května 2018, vyžaduje od majitelů prodejen s kamerami, aby podnikli určité konkrétní kroky.

V souvislosti s pořizováním kamerových záznamů budou muset majitelé prodejen podle GDPR zajistit ochranu soukromí několika různými způsoby. Jeden z nich souvisí s tím, že každý návštěvník bude mít od května 2018 právo na přesnější informace. „Obyčejná informační cedulka s obrázkem kamery stačit nebude,“ říká advokátka Janka Brezániová. „Návštěvník prodejny si bude moci stěžovat, pokud se nikde nedozví například totožnost a kontaktní údaje správce kamerového systému, účel zpracování nebo dobu, po jakou se záznam uchovává.“

Tyto informace může provozovatel prodejny zpřístupnit například na webové stránce. Cedulka na místě by ale měla přesně uvádět, kde lze tyto informace nalézt. „Stejně tak doporučujeme, aby zaměstnanci v daném prostoru byli odpovídajícím způsobem vyškoleni tak, aby byli schopni na dotazy týkající se kamer kvalifikovaně odpovědět,” uzavírá Brezániová.

David Capoušek z firmy NetRex, která spravuje stovky kamer v různých prodejních řetězcích, ale tvrdí, že přísnější nároky na ochranu soukromí nebude problém splnit: „Data jsou šifrovaná a přístupy k videu jsou přísně omezené. Záznamy se uchovávají jen po nejnutnější dobu pouze kvůli ochraně majetku a personálu, pak se automaticky mažou, další statistická data z kamer jsou již anonymní. Aktuálně spolu s majiteli prodejen připravujeme postupy, jak zpřístupnit všechny informace o kamerách komukoli, kdo o to bude mít zájem."

Společnost Axis Communications v České republice společně s právníky a svými partnery – firmami, které se zabývají instalací kamerových systémů – proto iniciovala vznik praktického manuálu, který umožní provozovatelům kamer nároky GDPR splnit.


 
  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.

  

- PR -

Modernizace síťové infrastruktury ČPP Arény v Hradci Králové

Mountfield HK, a.s. je extra­li­go­vý hokejový klub sídlící v Hradci Králové. Lední hokej se na území města hraje od roku 1926, kdy byl založen Bruslařský klub Hradec Králové. Jeho novodobá historie se začala psát v roce 2013, kdy se pod Bílou věž vrátila nejvyšší domácí hokejová soutěž. Hokej je v Hradci Králové velmi populární a klub má širokou fanouškovskou základnu.