Aktuality -> Analýzy - 8. 10. 2019

ESET zaznamenal útoky na klienty českých bank vedené z Indie

Analytici společnosti ESET detekovali zvýšenou intenzitu tzv. phishingových útoků. Útočníci se v tomto případě zaměřili na klienty vícero českých bank. Samotný útok probíhal prostřednictvím podvodných e-mailů, které příjemce přivedly na podvodnou stránku. Ta působila jako oficiální prezentace banky.



„Můžeme potvrdit, že tuzemské banky v posledních dnech čelí zvýšené intenzitě phishingových útoků. Podvodné stránky, na které byli klienti směřováni, jsou již deaktivované a nepředstavují riziko. Z dostupných informací rovněž vyplývá, že útok směřoval z Indie,“ říká Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.

„Podvodné stránky zneužívají nejčastěji oficiální grafické prvky a obchodní značku subjektů, na kterých útočníci parazitují. Poměrně novým trendem je používání tzv. homoglyphů. S jejich pomocí útočníci vytváří zdánlivě legální internetové domény,“ vysvětluje Dvořák.

Homoglyphy jsou znaky, které vypadají podobně jako běžná písmena naší abecedy, ale z pohledu výpočetních systémů mají jiný význam a jsou jinak interpretovány. Jako příklad si lze představit podobné znaky z latinské abecedy a azbuky či jiných jazykových sad a čísel (např. „Ь“ a „b).

„Phishingové kampaně jsou formou neadresného plošného útoku a opakují se ve vlnách. Závěr roku dlouhodobě patří mezi ty období, kdy se s nimi setkáváme nejčastěji a letošní rok, předpokládám, nebude výjimkou. Ať už se jedná o zneužití jmen bank, falešné faktury či podvržené informace od spedičních služeb, cíl je vždy stejný. Získání cenných dat uživatele,“ říká Dvořák.

Prevence v takovém případě představuje obezřetnost, spolehlivý a aktualizovaný bezpečnostní software a v neposlední řadě i povědomí o tom, že banka nikdy nežádá o přístupové údaje e-mailem.

„Banky věnují ochraně svých systémů značné množství času a prostředků a hackeři si jsou dobře vědomi, že nejslabším článkem zabezpečení jsou samotní klienti. Útoky proto směřují primárně na ně a jejich zařízení – osobní počítače, tablety a v poslední době také telefony. Banky proto svým klientům pravidelně doporučují, aby tato zařízení měli kvalitně zabezpečena, a rovněž je v případě nového typu útoku či vlny útoků neprodleně informují. O moc více již bohužel v případě, že klient jde hackerovi fakticky svou nebezřetností naproti, udělat nemohou,“ uzavírá Tomáš Hládek, poradce České bankovní asociace pro platební styk a kyberbezpečnost.


 
  

- PR -

Nový stavební zákon mění pravidla i v energetice

Technodat nabízí připravené řešení


Od 1. července 2024 nabyl účinnosti nový stavební zákon 283/2021 Sb. a s ním i nová vyhláška o dokumentaci staveb č. 131/2024 Sb. Tato legislativní změna se přímo dotýká oblasti přenosu a distribuce elektrické energie jakožto tzv. vyhrazených staveb. Projektová dokumentace energetických staveb nyní musí odpovídat nové standardizované struktuře, být zpracována plně digitálně a v předepsaných formátech připravených pro elektronické podání. To klade vysoké nároky nejen na projektanty a dodavatele, ale i na vlastníky a provozovatele staveb.

  

- PR -

Od papíru k AI:

Digitální transformace certifikované výroby


Certifikovaných provozů přibývá. Především těch, které jsou auditovány na plnění některé z norem managementu kvality (QMS) nebo systémů environmentálního managementu (EMS). V zájmu udržení certifikace jsou čím dál více aplikovány systémy sběru, propojování a vyhodnocování dat ze senzorů strojů. To, co poněkud vázne, je využití výsledků vyhodnocení těchto dat při operativním řízení výroby. Zde uvedený příklad poodkrývá cestu, kterou musela ujít středně velká výrobní společnost zabývající se výrobou konstrukčních plastů.