facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Bezdrátová logistika

-PR-
fleeetlogisKdyž se finská společnost Swanline Ltd, zaměřená na přepravu chlazeného a mrazeného zboží, před třemi lety rozhodla pro vývoj dopravně-logistického ERP systému zajišťujícího řízení svých dopravních služeb, přišla společnost Avecon Ltd. (nyní Sesca Logistics IT Ltd.), dodavatel IT systémů, s technologií Fleetlogis. Ta se stala základem dlouhodobé spolupráce při vývoji sofistikované informační technologie pro dopravu a logistiku. Přenos dat v reálném čase pomocí sítě GPRS spolu se satelitním sledováním a propojením s vnitřní datovou sběrnicí vozidla udělali z Fleetlogis ten pravý nástroj pro kontrolu a sledování přepravy.
Společnost Swanline Ltd, poskytovatel přepravy a skladovacích služeb pro zboží podléhající kontrole teploty, zahájila před třemi lety projekt na vývoj nového logistického ERP systému. Tento systém měl za úkol především zvýšení produktivity přepravy. Sledování a kontrola pracovní doby a spotřeby paliva vedly ke značnému snížení nákladů. Pouze na úsporách na spotřebě paliva se investice do nového systému vrátila za méně než jeden rok.



Obr. 1: Důležitým prvkem řešení je sledování spotřeby paliva. Hlášení na obrázku ukazuje počet najetých kilometrů, spotřebu paliva a dobu provozu v období dvou vybraných dnů.

Klíčem nového systému bylo využití sítě GPRS. Předchozí systémy využívali GSM dat nebo SMS služeb pro přenos informací, které kvůli vysokým nákladům nebyli vhodné pro přenos dat v reálném čase. Trendem v logistických řešeních byly ještě před několika lety tzv. in-house systémy. Mnozí dopravci, sklady, ale i výrobci měli k dispozici nejmodernější IT systémy pro vnitřní použití. Nicméně vozidla zajišťující přepravu nebyla součástí tohoto řetězce, alespoň pokud jde o přenos dat. Po naložení bylo vozidlo plné nákladních listů a předávacích protokolů. Po vyložení nákladu pak musel někdo zajistit zpracování dokumentů, respektive přepsat přepravní údaje z dokladů do inventurního systému či systému pro fakturace.
Velká konkurence v oblasti dopravy vedla přepravní společnosti k hledání informačních systémů, které by vzájemně propojovaly účastníky zásobovacího a doručovacího řetězce a jejich informační systémy a zajišťovaly tak údaje pro výrobní a řídicí systémy.
Všechna nákladní vozidla společnosti Swanline (přes sedmdesát kusů) jsou vybavena palubním počítačem s technologií Fleetlogis. Pro přenos dat využívá systém bezdrátové technologie včetně GPRS a G3 (UMTS). Také zařízení Bluetooth jsou používána: téměř všechny vozy jsou vybaveny Bluetooth připojeným k teplotnímu čidlu v nákladovém prostoru. Kabina vozidla je vybavena deskovým počítačem s podpěrou a rozhraním k výše zmíněným připojením. Řidiči mají po celou dobu přehled o teplotě a dalších údajích, jako je poloha, pracovní doba nebo časový rozvrh. Stejné údaje jsou k dispozici téměř v reálném čase pracovníkům v kanceláři.
Po pořízení vozidel jde o největší investici naší společnosti.
        Erkki Valtonen, výkonný ředitel společnosti Swanline Ltd.
Podle pana Erkki Valtonena, výkonného ředitele společnosti Swanline Ltd., otázka sebekontroly a kontroly kvality spolu se zájmem o sledování přepravních podmínek potravin byly hlavním důvodem pro sledování přepravy a dodávek v reálném čase. Nešlo jen o zájem společnosti Swanline, ale především o zájem jejích zákazníků, coby součásti jejich QA (quality assurance) a QC (quality control) procesů, tedy zajištění a kontroly kvality.
Jak říká pan Erkki Valtonen, po pořízení vozidel šlo o největší investici společnosti. Hlavním cílem projektu bylo vytvoření automatického systému reportingu časových rozvrhů a přepravní teploty, sledování využití nákladového prostoru, sledování pohybu palet atd. Společnost Swanline má řadu subdodavatelů, jejichž všechny vozy jsou také vybaveny technologií Fleetlogis. Jedním z hlavních praktických přínosů využití informačního systému je záznam pracovní doby a přenos těchto údajů do systému správy mezd. Došlo tak k eliminaci několika fází manuální práce: údaje vložené řidičem ve voze má k dispozici mzdový účetní bez jakékoliv manuálně tvořené docházky. Mzdový účetní pracovní dobu pouze odsouhlasí a předá ji do systému výplaty mezd. Také komunikace mezi operačním nákladovým střediskem a řidičem je s novými nástroji efektivnější. Důležitým rysem reportingu Fleetlogis je to, že vedou řidiče k více ekonomickému, a tím i ekologičtějšímu řízení vozidla. A právě ekologické otázky jsou důležitou součástí dobrého obrazu firmy, říká pan Valtonen.



Obr. 2: Pomocí připojení k datové sběrnici vozidla je systém Fleetlogis schopen zaznamenat a prakticky v reálném čase nahlásit vysoké otáčky. Pomocí bonusů společnost motivuje řidiče ke sledování otáček, a tím i k šetření paliva.

Datová sběrnice vozidla (CAN bus) je důležitým zdrojem specifických údajů. Bohužel podle pana Jouniho Heikkinena, ředitel prodeje Sesca Logistics IT Ltd., se výrobci vozidel příliš nedrží FMS (fleet management systems) standardů pro zpracování dat. Proto je nutné částečně přizpůsobovat technologii téměř každému typu vozidla.

Nové integrační plány v blízké budoucnosti

Společnost Swanline používá přes sedmdesát vozidel (včetně vozidel subdodavatelů) a všechna vozidla jsou vybavena systémem správy vozidel Fleetlogis. Ačkoliv je cena palubního počítače poměrně vysoká, okolo tří tisíc eur, v porovnání s pořízením nákladního vozidla je stále nízká. Záměrem společnosti je, aby každé vozidlo ujelo 180 až 200 tisíc kilometrů za rok a bylo v provozu dvacet hodin denně, jak vysvětluje pan Valtonen. Provozní náklady systému Fleetlogis jsou pokryty lepším plánováním tras, úsporou spotřeby paliva a automatizovaným zpracováním pracovní doby a mezd.



Obr. 3: Palubní počítač, jehož cena činí tři tisíce eur, je napojen na satelit pomocí GPS přijímače a na kancelář pomocí GPRS/3G modemu. Údaje o teplotě v nákladovém prostoru jsou přijímány pomocí Bluetooth spojení a rozhraní datové sběrnice prochází skrze specifickou FMS bránu vozidla.

V současné době je plánována další spolupráce obou společností. Především půjde o propojení ERP systémů společnosti Swanline a jejích zákazníků.

Vstup na zahraniční trhy

Produkt nesoucí název Logistics IT systems, z něhož nakonec vzešla společnost Sesca Logistics IT zabývající se výhradně řešením v oboru logistiky a dopravy, vznikl ze spolupráce společností Avecom a Saarioinen Ltd a Swanline Ltd. Obě zmiňované společnosti patří mezi první, se kterými Avecon začal spolupracovat na vývoji logistické informační technologie.
Jouni Heikkinen, obchodního ředitele společnosti Sesca Logistics IT Ltd., odhaduje trh ve Finsku v oblasti přepravy zboží podléhající tepelné kontrole na pět tisíc jednotek (tj. nákladní vůz či návěs, který má chladící jednotku). Největším zákazníkem společnosti je v tuto chvíli Tuko Logistics Ltd., třetí největší poskytovatel skladovacích služeb pro produkty denní potřeby a potraviny ve Finsku. Každý den je ze třinácti terminálů do obchodů přepravováno devět set tun potravin a dalšího zboží. Systém objednávek přepravy je vyvinut a spravován společností Sesca Logistics IT Ltd.
Kromě společností zabývajících se přepravou potravin používá technologii Fleetlogis například i společnost Poussa Ltd. zaměřená na přepravu zkapalněného zemního plynu. Využívá ji především ke sledování pracovní doby, spotřeby paliva, tras a rozvrhů přepravy a ke kontaktu s řidiči.



Obr. 4: Systém Fleetlogis umožňuje mimo jiné záznam trasy vozidla a jeho následné přehrání.

Podle pana Heikkinena bude Fleetlogis brzy produktem mezinárodním. Projekt vstupu na zahraniční trhy je již připraven. Nově má společnost své zastoupení i v České republice, a to prostřednictvím sesterské společnosti Sesca Technologies s.r.o.


Původní text: Jarmo Lahti, Tietoviikko

Kontakt v ČR:
Sesca Technologies s.r.o.
Bělohorská 19/269, 169 00 Praha 6
Kontaktní osoba: Kateřina Lammela
Email: katerina.lammela@sesca.com
Tel: 774 481 109
www.fleetlogis.com
www.sesca.com