- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Komunikace pomocí EDI a implementace komplexního řešení ve výrobní firmě TRCZ
Společnost TRCZ, s.r.o., je dceřinou společností japonského koncernu Tokai Rika, jednoho z největších světových výrobců automobilových dílů. Závod vybudovaný v roce 2003 u severočeských Lovosic je jedním ze dvou výrobních podniků skupiny Tokai Rika v Evropě.
Vyrábí produkty, kterými jsou multifunkční ovladače, bezpečnostní pásy a další komponenty sloužící k zajištění aktivní a pasivní bezpečnosti ve vozidlech. TRCZ dodává především významným automobilkám v Evropě.
Výchozí situace
Řízení celého SCM (Supply Chain Managementu) v Tokai Rika vychází z japonského stylu TPS (Toyota Production System). Přístup je založen na Lean principech, redukci plýtvání a stálém zlepšování. Bez podpory patřičného systému však začalo být jejich plnění značně obtížné. TRCZ má dvě skupiny dodávek. Většinu materiálu nakupuje od lokálních firem, zbytek tvoří zboží z Japonska od mateřské společnosti Tokai Rika. Způsob objednávání u místních dodavatelů byl značně neefektivní. Společnost jim zasílala dlouhodobé předpovědi poptávky a pomocí odvolávek upřesňovala denní až týdenní dodávky. Reakce dodavatelů byly nepružné, a tak musela TRCZ skladovat vysokou hladinu zásob. U dodávek z Japonska je doba od objednání po dodání materiálu přibližně dva měsíce. Zboží je přepravováno lodí do přístavu a odtud dovezeno nákladním automobilem. Pokud došlo k expedici chybné objednávky, zjistila to TRCZ až při příjmu v České republice. Chybějící položku proto musela mít buď na skladě, nebo ji bylo potřeba poslat spěšnou leteckou přepravou, která byla nákladově značně neefektivní.
Požadavky a cíle zákazníka
- Nasazení systému, který by umožňoval EDI komunikaci.
- Zajištění dopředné a zpětné sledovatelnosti materiálu v celém výrobním cyklu.
- Podpora expedičních procesů, tj. tisk zákaznických etiket, správné označení a dodací listy.
- Zajištění plynulého toku materiálu od příjmu po expedici.
- Řízení skladu hotových výrobků, úspora skladového místa, snížení objemu zásob.
- Podpora automatické kontroly označení zboží před nakládkou.
- Podpora externího kanbanu s dodavateli.
- Zkrácení doby obratu zásob.
- Systémová podpora pro obě skupiny dodavatelů s odlišným přístupem pomocí jednoho řešení.
Výzvy a rizika projektu
- Rozmanitost zákazníků, kteří mají požadavky na odvolávky na bázi různých standardů (Toyota, Ford aj.).
- Velké množství požadavků na komplexní řešení ze strany zákazníka.
- Integrace řešení na současný ERP systém Glovia bez jeho hlavního dodavatele.
- Potřeba přesvědčit dodavatele zákazníka, aby využíval webový portál (elektronickou výměnu dat).
Řešení
Společnost se rozhodla zavést elektronickou výměnu dat se zákazníky. Z důvodu jejich velké rozmanitosti bylo nutné přizpůsobit se požadavkům na odvolávky a bylo zapotřebí, aby řešení umožňovalo EDI komunikaci na bázi rozdílných standardů. TradeSync Integration Manager dodaný společností AIMTEC dané požadavky bezpečně splňoval. Na začátku spolupráce byla požadována integrace EDI s ERP systémem Glovia. Velké množství podporovaných standardů však znemožnilo integraci s celopodnikovým systémem Glovia, který v té době nebyl připraven na tak komplexní a náročnou podporu odvolávek v automobilovém průmyslu. Z toho vzešel další požadavek, jehož uskutečnění měla zajistit firma AIMTEC. Nabídla TRCZ svůj produkt z řady DCIx – DCIxJIT, který řídí denní odvolávky podle principu Just In Time. Byl napojen na ERP systém Glovia, který je využíván k řízení objednávek, financí a účetnictví.
Na základě dvou předchozích úspěšných projektů rozšířila firma TRCZ spolupráci se společností AIMTEC. V dalším projektu požadovala zefektivnění interní logistiky. Pro řízení skladu materiálu bylo zvoleno DCIxWMS, které se využívá například ke kontrole paletové logistiky, tzv. MISLABEL při expedici a s tím spojeným tiskem etiket podle zákaznických požadavků. Tokai Rika nejenže radikálně snížila zásoby, zpřísnila kontrolu kvality, ale mohla i napojit nové partnery a zvýšit spokojenost zákazníků díky přesným a kvalitním dodávkám komponent do automobilů.
S růstem firmy a zvýšením objemu poptávek realizovala TRCZ další projekt ve spolupráci se společností AIMTEC. Náročnější požadavky na komunikaci s dodavateli přiměly firmu zavést produkt z řady DCIx – DCIxPortal, který poskytuje kontrolu nad dodávkami z Japonska. Mateřská společnost zasílá při expedici ASN (elektronický dodací list), který systém zkontroluje, a případné nesrovnalosti lze řešit ihned. Odpadají tak náklady na mimořádnou leteckou přepravu. Zároveň byl zprovozněn externí KANBAN a systémově podpořeny denní svozy Milk Run u lokálních dodavatelů. Tím se zkrátila frekvence zásobování na 1 až 4 hodiny a došlo ke snížení zásob. DCIxPortal zároveň nabízí pokročilejší WebEDI, a tím pomáhá k zefektivnění procesů objednávání a rozšíření i pro non-EDI-ready dodavatele, kteří získávají informace o aktuální spotřebě výroby jako podklad pro expedici. Součástí řešení je tisk dodavatelských etiket. Díky snímání čárových kódů byla také zajištěna sledovatelnost materiálu na vstupu a zjednodušil se příjem materiálu.
Specifika řešení
- Jednotná systémová podpora pro všechny skupiny dodavatelů.
- Podpora Milk Run u lokálních dodavatelů.
- DCIxPortal jako interní nástroj a zároveň prostředek pro řízení Supply Chain Managementu s dodavatelem.
- Elektronický externí KANBAN s dodavateli.
„Ve společnosti AIMTEC se nám podařilo najít opravdu kompetentního partnera. Myslím, že to byla právě schopnost řešitelského týmu komunikovat, identifikovat problémy a přicházet s neotřelými nápady vycházejícími z jejich bohatých zkušeností, která se nakonec ukázala jako hlavní výhoda při návrhu a implementaci řešení, které nás z pohledu logistiky obrovsky posunulo vpřed.“
Dosažené přínosy
- Redukce zásob o 75 %.
- Snížení skladové zásoby na vstupu i výstupu ze 7,5 dne na 2 dny.
- Zrychlení obrátky mezioperačních zásob a rozpracované výroby.
- Redukce nevýrobních ploch o 50 %.
- Návratnost implementace TSIM a DCIxWMS 2 měsíce.
- Automatický tisk etiket a dodacích listů podle požadavků zákazníka.
- Dopředná i zpětná sledovatelnost pomocí snímání čárových kódů.
- Informace o aktuální spotřebě, podklady pro expedici.
- Zrychlení expedice dodávaných dílů díky přednastaveným expedičním procesům.
- Úspora času a lidských zdrojů při inventurách (zavedení cyklické inventury).
- Vyšší kvalita dodávaných komponent pro zákazníky.
- Zjednodušení procesu příjmu materiálu.
- Snížení ztrát logistiky ve výrobě.
- Úspora počtu zaměstnanců bez nutnosti přijímání nových pracovníků při zvýšení výroby.
- Eliminace nákladů na mimořádné letecké dodávky.
Výrobní závod | Lovosice, Česká republika |
Odvětví | Automobilový průmysl |
Počet zaměstnanců | 850 |
Obrat | 3,2 mld. Kč |
Webové stránky | www.trcz.cz |
Dodavatel řešení | AIMTEC a. s. |
Použitá řešení | TradeSync Integration Manager, DCIxJIT, DCIxWMS, DCIxPortal |
Projekt 1: | TradeSync Integration Manager (červenec 2003 – březen 2004), zprovoznění EDI pro komunikaci se zákazníky. |
Projekt 2: | DCIxJIT (září 2003 – únor 2004), zavedení systému pro řízení odvolávek Just In Time a integrace na ERP systém. |
Projekt 3: | DCIxWMS (srpen 2004 – prosinec 2004), využití ke kontrole paletové logistiky. |
Projekt 4: | DCIxPortal (červenec 2006 – prosinec 2006), vytvoření systémového prostředí umožňující zpracování odvolávek a přípravu expedice zboží podle požadavků jednotlivých odběratelů. |
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |