facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Jeden software na všechno je mýtus

I proto má MONACO budoucnost

-PR-

Ferdinand Exner a Ivan ArnoldSpolečnost SOFTIP, jeden z nejvýznamnějších výrobců podnikových informačních systémů na Slovensku, oznámila koncem minulého roku koupi 100% podílu softwarové firmy GT Systems 2. Toto spojení přináší nové možnosti pro výrobní firmy.


Jak se jejich stávající řešení doplňují, co nového připravuje tým složený z odborníků obou firem a jak vidí budoucnost řešení pro výrobní společnosti, nám prozradili Ivan Arnold, programátor a hlavní architekt řešení MONACO, a Ferdinand Exner, projektový manažer a vedoucí kompetenčního centra Výroba v SOFTIPu.

Jaké změny a novinky pro výrobní společnosti přineslo spojení SOFTIPu a GT Systems 2?

Ivan ArnoldIvan Arnold: Společnost GT Systems 2 měla stejně dlouhou tradici jako SOFTIP. Její počátky sahají do roku 1991 (tehdy ještě jako GT Systems) se specializací na oblast technické přípravy výroby, což vedlo ke vzniku produktu SYSKLASS. Jeho úkolem bylo podporovat tvorbu technologických postupů ve formě použitelné pro výrobní systémy, zejména pro oblast plánování výroby. SYSKLASS se výrazně prosadil na obou březích řeky Moravy ve více než stovce výrobních podniků a stal se jakýmsi standardem, podle kterého později „kopírovaly“ svoji funkčnost i konkurenční produkty. Později v GT Systems 2 vznikly další produkty, jako MONACO – nástupce aplikace SYSKLASS, ale i např. Add-on Production na bázi SAP Business One. SOFTIP tak získal akvizicí GT Systems 2 nejen nové produktové portfolio, ale i mnoho zkušených odborníků právě pro oblast výroby. A samozřejmě i poměrně velkou skupinu stávajících i potenciálních zákazníků ze segmentu, ve kterém se předtím nepohyboval.

Ferdinand ExnerFerdinand Exner: Ano, cílem akvizice bylo i rozšíření o nové kompetence v dodávkách řešení. Ještě více ovšem při spojení společností SOFTIP a GT Systems 2 šlo o posílení vývojových a implementačních týmů. Všichni zaměstnanci GT Systems 2 jsou od 1. 1. 2018 pracovníky společnosti SOFTIP. Ale především se naše produktové portfolio rozšířilo o kvalitní produkty, které se s těmi našimi dokonale doplňují a vytvářejí tak nejkomplexnější nabídku v rámci informačních systémů pro malé a střední firmy. Jsme tu pro všechny, kteří hledají systémy pro řízení výroby, ERP systémy, řešení pro řízení lidských zdrojů, či profesionální manažerský informační systém. Řešením na zakázku dokážeme pokrýt i velmi specifické potřeby firem a organizací různých velikostí a z různých segmentů hospodářství.

Co nového přináší konkrétně MONACO do nabídky řešení SOFTIP?

Ivan Arnold: MONACO bylo původně navrženo jako nástupce úspěšné aplikace SYSKLASS pro technickou přípravu výroby. S nástupem nových vývojových nástrojů, ale i nových technologií v IT a hlavně internetu jsme se ho však rozhodli navrhnout úplně znovu. A to včetně datových modelů a s ohledem na internetové technologie. Celý systém je naprogramován tak, aby mohl být pohodlně implementován i jako SaaS (Software as a Service), nebo, pokud chcete, do cloudového prostředí.

Ale MONACO není jen aplikace pro technickou přípravu výroby (TPV), ale i modulární platforma vhodná pro rozšiřování do jiných oblastí. To postupně využili naši partneři a vyvinuli na ní i funkčnost pro řízení a plánování výroby. V současnosti tak má MONACO k dispozici i moduly, jejichž působnost daleko přesahuje oblast technických úseků a sahá do celého podniku – dnes ho zákazníci používají například přímo ve výrobě nebo v rámci obchodních úseků pro modelování a výpočet cen v nabídkovém řízení. Jeden z modulů využívají v partnerské společnosti (dodávají a vyvíjejí software) jako interní informační systém pro evidenci „incidentů“ od svých zákazníků, od plánování činností až po analytické přehledy o vytížení svých pracovníků. Ekonomické oddělení má k dispozici i podklady o vykonané práci, které slouží pro fakturaci těchto incidentů. Tato platforma je rozšiřitelná i na vývoj dalších nových modulů, jako jsou například skladový systém, moduly prodeje a nákupu atd.

Ferdinand Exner: Produkt SOFTIP PROFIT PLUS poskytuje moderní řešení pro komplexní informatizaci ekonomických, logistických, ale i výrobních procesů. Jeho uživateli jsou společnosti podnikající v různých segmentech trhu. Pokud jde o technickou přípravu výroby, je specializovaný pro menší a střední firmy. Spojení produktů SOFTIP PROFIT PLUS a MONACO, včetně špičkových odborníků v oblasti vývoje a implementace těchto produktů, připravilo neomezené možnosti při automatizaci a informatizaci všech procesů už i ve velkých společnostech, včetně výrobců a dodavatelů produktů pro automobilový průmysl, který je klíčovým pro českou i slovenskou ekonomiku.

Je oblast přípravy technické dokumentace skutečně tak náročná, že vyžaduje specializovaný nástroj?

Ivan Arnold: Myslím, že mýtus o jednotném komplexním informačním systému už začíná být překonaný. Proč? Představte si, že máte ve výrobní společnosti nejmodernější komplexní Informační systém, např. SAP. Otázka však je: Píšete a posíláte maily v SAPu? Navrhují vaši konstruktéři výrobky v SAPu? Předpokládám, že ne, což potvrzuje mé konstatování z první věty. Pokud si vezmete výrobní firmu, pro každé oddělení existuje IT nabídka na podporu jeho činností: konstrukce – CAD systémy, sklady – warehouse systémy, účetnictví – účetní systémy, výroba – plánovací systémy.

Nezapomínejte, že technická dokumentace je pro ERP a plánovací systémy výroby klíčová. V praxi jsem se setkal s nadávkami na plánovací systém (APS) za několik 100 tisíc eur, který neplánoval podle představ a potřeb dané firmy. Po pozdější analýze jsme zjistili, že systém není špatný, špatné jsou vstupní parametry. Je třeba si uvědomit, že pro takový plánovací nástroj jsou pro správné plánování data technické dokumentace klíčovými.

Tvorbu technické dokumentace (návrh, konstrukci, ale rovněž tvorbu technologických postupů) považuji za tvůrčí činnost, která zatím bez člověka není realizovatelná. Tím je pro podnik i drahá. Její autoři jsou vysoce odborně zdatní, a proto i dobře placení lidé. Proto jakýkoliv nástroj pro podporu těchto činností přináší firmám obrovské úspory. Mou vizí je několik specializovaných informačních systémů propojených do jednoho celku tak, aby uživatelům i společnosti (firmě) přinášely co největší efekt.

Dá se již dnes říci, že nabídka SOFTIP řešení pro výrobní firmy je kompletní, nebo uvažujete nad dalším rozšiřováním produktového portfolia?

Ferdinand Exner: Jak již bylo řečeno, teorie komplexního informačního systému od jednoho dodavatele je skutečně pouze teorií. Vždy půjde o kombinaci více řešení. Pokud to bude propojení kvalitních aplikací, není důležité, kdo je jejich autorem. SOFTIP má nyní v nabídce nejen kvalitní ERP systém SOFTIP PROFIT PLUS, ale i MONACO. A to, že je připraven díky svému odbornému zázemí implementovat jak své produkty, tak i externí aplikace, které jsou navzájem propojeny, ho předurčuje být lídrem na trhu. SOFTIP je totiž schopen dodat takové řešení, které jeho zákazníci skutečně potřebují a je přizpůsobeno jejich přesným požadavkům.

O společnosti SOFTIP

Na Slovensku patří SOFTIP mezi nejvýznamnější poskytovatele IT produktů a služeb. Dlouhodobě obhajuje pozici jedničky na trhu podnikových informačních systémů (ERP). Vyvíjí vlastní softwarová řešení (SOFTIP PROFIT PLUS, VÝROBA, HAPPY HR...), jejichž portfolio doplňují produkty strategických partnerů. SOFTIP je jedním z nejúspěšnějších partnerů společnosti SAP v regionu V4. Jako vícenásobný držitel titulu Nejlepší partner pro SAP Business One zrealizoval více než polovinu všech implementací tohoto produktu pro malé a střední firmy na Slovensku. Pochlubit se může také deseti vítězstvími v soutěži Microsoft Awards a třikrát titulem Partner roku společnosti Microsoft.
Další informace na www.softip.sk.