facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Chytrá motorka na cestě k vítězství

-PR-

SiemensJednou z hvězd expozice Siemens na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně bude „chytrá“ motorka Honda CBR 600RR a její jezdkyně Petra Fuchsíková. Společně závodí a sbírají ceny na českých i evropských okruzích. V letošní sezoně se tým rozšířil o nového výkonného pomocníka – cloudovou platformu pro internet věcí MindSphere, do které se ukládají data, jež v průběhu jízdy odesílají senzory připevněné na různých částech motocyklu.


Digitální technologie poskytuje závodnici mimořádnou zpětnou vazbu a možnost zlepšovat nejen technický stav stroje, ale i závodní strategii a styl jízdy.

Motorka je opatřena řadou senzorů, které během jízdy sledují požadované parametry a naměřená data okamžitě odesílají do cloudu. Údaje analyzují mechanici pomocí aplikace Fleet Manager buď online přímo při jízdě anebo po jejím skončení. V rámci platformy Siemens je také možné využít zabudované knihovny pro strojové učení, prediktivní analýzu a neuronové sítě.

Co měří senzory na motorce s MindSphere

1. Rychlost

Záznam rychlosti z celého závodního okruhu umožňuje porovnávat jednotlivé úseky – zatáčky i rovinky a následně vypočítat, jak dráhu projet co nejrychleji. To může přinést zrychlení v každém kole až o několik sekund.

2. Zrychlení a zpomalení

Motorka je osazena senzorem, který měří právě zrychlení a zpomalení. Akcelerace a brzdění motocyklu musí být co nejkratší. Na to jsou navázány i další senzory, které měří ponor přední i zadní vidlice. Čím méně se ponoří vidlice na předním kole, tím je motorka při brzdění stabilnější. Naopak při zrychlení měříme ponor zadní vidlice, kdy motorka se může stavět na zadní kolo.

3. Náklon motorky

Když se jezdec i motorka vhodně nakloní, mohou projet zatáčku ve vysoké rychlosti. Tímto senzorem si můžeme analyzovat maximální a minimální náklon a porovnat ho s akcelerací a brzděním. Čím menší je její náklon, tím větší je třecí plocha pneumatiky na vozovce a tím větší je i možné zrychlení při výjezdu.

4. GPS pozice

Informace o místě, kde se stroj s jezdcem nachází, jsou důležité pro identifikaci daného okruhu. Díky automatickému načtení mapy okruhu je možné nastavit správně převodovku a sekundární převod motocyklu pro ideální využití potenciálu motoru.

5. Ponor přední a zadní vidlice

Přesné sledování výškového posunu vidlic horizontálním směrem při akceleraci a zpomalování dovoluje optimálně nastavit jejich pohyby podle toho, zda se jede po technickém nebo rychlém okruhu. Je vhodné najít kompromis mezi ponořením vidlice v zatáčkách, kde je to přínosné pro odpružení nerovností, a naopak při extrémním brzdění, kdy je velký ponor vidlice nežádoucí a nebezpečný.

Siemens

6. Teplota zadní pneumatiky

Nahřátí pneumatiky je pro okruhové ježdění velmi důležitý parametr. Díky senzoru mohou mechanici jezdce upozornit na málo nebo příliš nahřátou pneumatiku, což je důležité hlavně při extrémních náklonech, kdy by mohlo dojít k pádu. Přehřátí pneumatiky také snižuje přilnavost a životnost.

7. Okolní teplota

Při nízkých nebo vysokých teplotách vzduchu a vozovky je potřeba přizpůsobit jízdu a tlak v pneumatikách aktuálním podmínkám. Špatně nastavený tlak v pneumatikách zvyšuje riziko pádu při náklonu, prodlužuje brzdnou dráhu, snižuje stabilitu v zatáčkách i v přímém směru a dochází k rychlejšímu opotřebení pneumatiky. Veškeré senzory jsou propojeny do řídicí jednotky Edge Device. Data se posílají pomocí SD karty přímo do cloudu MindSphere a jsou zobrazována online při jízdě jezdce.

-siemens-