facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Cesta k výrobě 4.0 firmy Alfa 3 s pomocí systému Vision ERP

-PR-

Český výrobce kovového nábyt­ku závratně zvýšil obrat díky zavedení moderních postupů s podporou sofistikovaného ERP systému. Firma Alfa 3 soustavně rozvíjí ERP systém tak, aby zefektivnili maximum procesů nejen ve výrobě.


alfa3

Strojírenská výrobní společnost Alfa 3 se zabývá zakázkovou výrobou kovového nábytku. Firma má cca sto zaměstnanců. Pod jednou střechou v ní najdeme vývoj, výrobu, nákup i prodej. To umožňuje pružně reagovat na nejrůznější požadavky zákazníků. Majitelé firmy od počátku kladou důraz na investici do informačních systémů, stejně jako do výrobních prostředků. Že je digitalizace správnou cestou, ukazuje zejména skutečnost, že od převzetí firmy v roce 2007 se její obrat zdesetinásobil, přičemž počet zaměstnanců se zvýšil pouze o čtvrtinu. Sídlí v Luži na Pardubicku, kde se rozkládají její výrobní haly na ploše 5 000 m2. Sortiment výrobků je široký, od skříněk do šaten a dílenský nábytek přes doručovací boxy pro e-shopy až po speciální výrobky, jako jsou nabíjecí stanice pro notebooky a mobilní telefony.

Digitalizace prioritou nových majitelů

K implementaci Vision ERP došlo hned po odkupu firmy. Ředitel společnosti Martin Pritula systém znal z předchozího působiště, a proto ani nezvažoval jinou variantu. „Systém byl nejdříve nasazen ve standardu a od té doby ho prakticky neustále rozvíjíme,“ říká Martin Pritula. „Snažíme se ho nasadit na veškeré procesy. Výstupy z jiných systémů vyhodnocujeme také ve Visionu.“

Martin Pritula
Martin Pritula, ředitel společnosti Alfa 3

Využití specializovaných softwarů se výrobní společnost nevyhne. Integrace s ERP je v tomto případě nejefektivnějším řešením. Tak je to například u konstrukčního 3D systému od firmy Siemens, který nyní posílá data do Vision ERP. Zde se automaticky promítají např. do kusovníků. S ERP systémem jsou propojeny také programovací systémy pro výrobu a automatické skladovací systémy. Ačkoliv jde o odlišné systémy od různých firem, díky funkčnímu propojení z nich přináší Vision ERP automaticky relevantní výstupy.

Efektivní výroba díky plánování a důslednému sledování

Díky otevřenosti systému si s množstvím úprav poradí interní správce systému v Alfa 3, v jiných případech specialista spolupracuje s programátory z Vision software.

Efektivita ve výrobě začíná podle Martina Prituly již při plánování: „Postupně jsme přešli ke třístupňovému plánování. Při příjmu objednávek dochází k automatickému naplánování výroby, které dále prochází revizí odpovědných zaměstnanců. Plánování probíhá do detailu včetně určení, na kterých konkrétních zdrojích se operace uskuteční. To mimo jiné umožňuje pružně reagovat a úspěšně např. zaplňovat mezery v kapacitách. Obchodníci mají přístup do přehledu, kde si snadno vyhledají své zakázky, jejich průběh a termíny výrobních operací.“

Terminály slouží operátorům i manažerům

Další z funkcionalit, které výrazně přispěly k zefektivnění výroby, je nasazení výrobních terminálů určených pro komunikaci mezi ERP systémem, manažery, kteří řídí výrobu, a operátory. Terminály jsou rozmístěné ve všech výrobních halách v dosahu pracovníků, o každý se dělí maximálně dva pracovníci. Terminály umožňují zadávat a sledovat operace, přehledně ukazují také zapojení zdrojů a další podrobnosti. Dochází zde také k evidenci přítomnosti osob na pracovišti a jejich zapojení u jednotlivých operací.

Důležitou funkcionalitou je sledování operací, kterých ve výrobě probíhá velké množství najednou. Operátoři vybírají a zahajují své operace podle priorit, nebo podle termínu. V průběhu se zaznamenává čas jednotlivých operací, to je důležité jak pro sledování stavu zakázky, tak pro další plánování. Důraz se klade na návaznost operací, pomoci mohou i zdánlivé detaily. „Ve chvíli, kdy pracovník ukončuje operaci, musí do systému zároveň zadat, kam hotovou část výrobku uložil,“ vysvětluje Martin Pritula. „To nám umožňuje neztrácet čas a díl rychle vyhledat. Při velkém množství dílů nám to skutečně pomáhá.“

Zajímavý je také přehled uskutečněných operací za posledních 14 hodin, který si může každý pracovník zobrazit. Vidí v něm nejen svůj výkon, ale také srovnání s ostatními pracovníky. Systém zobrazí (liší se to podle pracoviště) např. množství zpracovaného materiálu v kusech a v kilogramech a také kolik si pracovník vydělal za den a za poslední měsíc. Podle ředitele společnosti toto slouží jako motivace k lepším výkonům, ale také jako možnost sledovat, jakým tempem se např. nový pracovník zapracovává a s tím pak také počítat při plánování a odměňování. Výstupy slouží také k postupům, které si vyžaduje ISO 2009, a k objednávání stravy.

Terminály umožňují také zobrazení výkresu, vytištění průvodky, předat úkol formou požadavku. Zobrazují se zde záznamy o technologiích, které přicházejí z výrobních strojů o naměřených hodnotách. Porovnává se zde plánované a skutečně spotřebované množství materiálu, například barev. Zobrazují se zde také data z údržby, záznamy o pravidelné údržbě i upozornění, že je čas na pravidelné prohlídky apod. Upozornění se zobrazí také v případě rizikové operace nebo jiné nepravidelnosti.

Klíč k úspěchu je v komunikaci s lidmi

Digitalizace je pro vedení společnosti prakticky nikdy nekončícím úkolem, který bere velmi vážně. Do hledání příležitostí k většímu uplatnění technologií jsou zapojeni i další pracovníci. Díky tomu zaměstnanci dobře chápou, proč se po nich chce, aby dodržovali určité postupy a důsledně využívali nasazené technologie. Důraz se vždy klade na důkladné proškolení. Správce systému je dobře obeznámený s možnostmi ERP systému a může díky tomu spolu s managementem vymýšlet funkční řešení, jehož efekt se vždy velmi brzy projeví.