facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Vyděláváte, nebo doplácíte?

Nájmy a pronájmy obecního majetku pod kontrolou

-PR-

VERAPrakticky každá obec nebo město vlastní nemovitý majetek, který pronajímá. Jedná se bezpochyby o nejpoužívanější způsob jeho využití. Majetek bývá často rozsáhlý a má různorodé složení, což zodpovědným osobám komplikuje práci.


Povinností obce je evidovat jej a poskytovat členům zastupitelstva podklady, aby mohli správně a kvalifikovaně rozhodovat o jeho efektivním a hospodárném využití.

Starosti řádného hospodáře

Základní podmínkou dodání informací a zároveň ochrany majetku je jeho dokonalá evidence, pravidelná kontrola jeho stavu a užívání v souladu se záměrem či souhlasem obce. V praxi obvykle záležitosti týkající se smluv řeší odbor majetku, zatímco vystavení předpisů, kontrolu plateb, účtování a případně vymáhání nedoplatků provádí finanční odbor. Jestliže jsou tyto evidence vedeny v odlišných informačních systémech, dochází někdy k chybám, které se mohou projevit až ve vyúčtování záloh za služby. To je již obtížná náprava. Další problémy se mohou vyskytnout vlivem stěhování nájemníků nebo nedostatečného přehledu o obsazenosti bytů, nebytových prostor a o (ne)pronajatých pozemcích. U pronajatého majetku je nutno kontrolovat včasnou úhradu nájemného a případné nesrovnalosti včas řešit. Také je důležité nezapomenout na pravidelné revize. Jak všechny tyto údaje snadno získat a kontrolovat? Jak se vyhnout problémům?

VERA

Centrální správa majetku

V agendách informačního systému VERA Radnice se evidují nájemní byty, nebytové prostory, pozemky a jejich nájemci. Výpočet nájemného se provádí individuálně nebo hromadně, stejně jako u měsíčních záloh na služby. Samozřejmostí je i evidence a sledování stavu smluv na pronájem nemovitostí s možností zápisu více účastníků (plátců, neplátců DPH) a předmětů nájmu. Kompletní obrázek o pronajímaném majetku poskytne přehled o historii a uživatelích bytů včetně informací o výši neuhrazeného nájemného. V informačním systému jsou také vedeny pasporty domů, bytů a nebytových prostor (např. konstrukčních prvků, zdravotně-technické instalace, vybavení atd.) včetně evidence revizí, oprav a rekonstrukcí a jejich nákladů. Uživatelé nejvíce oceňují ty funkce, kde jim program ušetří práci – hromadné a automatické operace, kterými jsou například automatické párování úhrad, automatické účtování nebo valorizace předpisů podle parametrů smlouvy a inflačního koeficientu a další.

Jedná se o ucelené řešení, tedy Centrální správu majetku, které využívá vzájemných logických vazeb mezi jednotlivými agendami včetně účetnictví. Zároveň umožňuje evidenci nemovitého majetku i pro příspěvkové organizace. Toto komplexní řešení představuje jediný správný způsob, jak ke správě majetku přistupovat.

Informace pro vrcholové představitele

Každý správný hospodář ví, že o majetek je nutné se také starat, aby nechátral a dobře sloužil svému účelu. Je-li pronajímán, měl by přinášet finanční prostředky, které lze opět vynaložit na jeho správu a údržbu. Vydělá vám, nebo je efektivnější jej kvůli špatnému stavu či nákladné údržbě prodat? Znáte odpovědi na tyto a další otázky?

Veškeré informace, které referenti úřadu do jednotlivých agend informačního systému VERA Radnice zanesli, má v přehledné formě vedení města k dispozici v Manažerském informačním systému. Kdykoliv si může zobrazit aktuální počet volných bytů, na jaké adrese a v jakém podlaží se nachází, či jak jsou velké. Snadno a rychle zjistí výnosy z pronájmů, ať se jedná o byty nebo nebytové prostory. Může sledovat příjmy z nájemného, jaká část je uhrazena, neuhrazena, ve vymáhání a odepsána. K dispozici má i řadu dalších užitečných údajů.

Líbilo by se vám mít pro svá rozhodování o pronájmech a hospodaření s majetkem obce podobné informace? Není nic snadnějšího než udělat první krok a zjistit více na www.vera.cz/analyza-majetku.

Ing. Iva Macků
Autorka článku je metodičkou společnosti VERA, spol. s r. o.