facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Unikátní automatický sklad v ČR

-PR-
adler Akciová společnost Adler Czech, a.s., je výrobcem značkového reklamního textilu Adler. Od vstupu na trh v roce 2000 se stal Adler jedním z nejrychleji se rozvíjejících výrobců a dovozců reklamního textilu v České republice. Zákazníky jsou reklamní agentury, tiskárny textilu a další zpracovatelé po celé Evropě. Adler působí na dvanácti evropských trzích, dodavatelé jsou v Asii. Každé druhé reklamní tričko prodané v České republice má značku Adler.
V souvislosti s potvrzováním pozice lídra v České republice v oblasti reklamního textilu a dalších expanzí do evropských zemí se management společnosti rozhodl vyhlásit v červnu 2010 výběrové řízení na zajištění kompletní dodávky řešení pokročilého logistického systému. Rozhodujícím impulzem byl nově budovaný sklad reklamního textilu v Ostravě. Od začátku byla jasně stanovena vize společnosti Adler o dodání projektu na nový skladový systém včetně integrace na nejmodernější technologie.

adler

Požadavky zákazníka a cíle projektu

Cesta k inteligentnímu skladu vedla přes počáteční dobře nadefinované zadání ze strany zaměstnanců Adler. Jeho konkretizací s ostatními členy projektového týmu se vytvářely budoucí procesy a vznikaly požadavky na dodavatele:
  • vytvořit skladovou a distribuční kapacitu do roku 2015,
  • zrychlit procesy přípravy expedice a zvýšit denní kapacitu skladu v počtu expedovaných balíků,
  • snížit náročnost vychystávání a množství nachozených kilometrů,
  • zautomatizovat procesy od registrace internetové objednávky až k odeslání zásilky zákazníkovi (dopravníky, křižovatky, Kardexy řízené počítačovým systémem),
  • zabezpečit sezonní výkyvy a bezchybnost skladu i s brigádníky a sezonními pracovníky (navádění pick by light),
  • zkrátit lhůtu od objednání k odeslání – umění rychle vyskladnit i objednávky zadané na poslední chvíli,
  • zjednodušit manipulace se zbožím – odstranit zbytečné přebalování,
  • snížit náklady na skladování a inventurní ztráty.

Řešení

Společnost Adler má v nabídce přes 2 300 druhů reklamního textilu a denně expeduje až tisíc zásilek se sto tisíci kusy zboží. Potřebovala proto co nejefektivnější sklad. Implementace warehouse management systému se současnou integrací všech použitých technologií v novém skladu o celkové rozloze pět tisíc metrů čtverečních se ujala společnost Aimtec. Navržené řešení od firmy Aimtec přesvědčilo vedení Adler především svým detailním přístupem a proaktivní komunikací při řešení konkrétních požadavků a potřeb.
Aimtec v prvé fázi projektu nasadil své vlastní řešení DCIx WMS, které řídí zboží od jeho příjmu do distribučního skladu až po expedici k zákazníkovi. Součástí dodávky bylo také doplnění stávajícího hardwarového vybavení o mobilní čtečky čárového kódu, bezdrátovou síť, tiskárny pro tisk etiket a napojení na podnikový informační systém Karat. Ve druhé fázi došlo k propojení na DCIx WMS na nejmodernější technologie. Jednalo se o výtahové modulární systémy, technologii vychystávání zboží pomocí světelné signalizace pick by light a napojení na válečkový dopravník. Vzniklé řešení je v České republice zcela unikátní. Použité komponenty už sice v českých skladech samostatně fungují, Aimtec je však jako první propojil do funkčního celku.

Základní fakta o projektu

Sídlo společnosti: Ústí nad Labem, ČR
Sklady: Ostrava, Ústí nad Labem, Bukurešť
Odvětví: velkoobchod
Počet zaměstnanců: 58
Obrat: 270 mil. Kč
Integrační partner: AIMTEC a. s.
Použité řešení: DCIx WMS

Rozsah projektu

celková pracnost projektu 150 MD, 20 lidí v obsluze, celková doba projektu 8 měsíců (srpen 2010 – březen 2011)
  • fáze 1: implementace DCIx WMS
  • fáze 2: integrace na ERP Karat
  • fáze 3: optimalizace a řízení skladových technologií (Kardex, Pick by Light, dopravník včetně výhybek k jednotlivým pracovištím)

Výzvy a rizika projektu

kompletní vybavení nového distribučního centra „na zelené louce“, rozsáhlé změny logistických procesů

Specifika řešení

Nový sklad je kombinací plně automatického skladu a regálového skladu. V klasické regálové části je obsluha s pojízdnou vysokozdvižnou kabinou, kde manipuluje většinou s položkami ve větším množství. Ve druhé části skladu jsou automatické policové regály, kde je hodně druhů položek, ale každá v menším množství. Jejich vyhledání a vyzvednutí by klasickým způsobem trvalo déle. Zároveň automatický zakládací systém šetří místo. Deset regálů na sedmdesáti metrech čtverečních má skladovou plochu 820 metrů čtverečních. Systém si sám dokáže upravit výšku polic a také je zvážit, aby nedocházelo k přetížení.

adler

Každá bedna s textilem i každá police má svůj čárový kód, aby byl udržován neustálý přehled o umístění položek. DCIx WMS nechá obsluze při plnění objednávky všechno potřebné dodat na jedno místo. Operátor při vychystávání objednávky nemusí hledat zboží ani pozici. Každá pozice je totiž kromě čárového kódu ještě označena světlem a LED displejem. Při vychystávání systém toto světlo rozsvítí a na displeji ukáže množství. Obsluha tak velmi rychle a na první pohled vidí, odkud má vychystávat a kolik. Operátor při sestavování objednávky pozná položku podle světla a čísla nad jednotlivými bednami. Říká se tomu pick by light.

Přínosy projektu:

  • nízká chybovost celého systému
  • snížení nákladů na inventury o osmdesát procent
  • zvýšení průchodnosti skladu o třicet procent
  • zvýšení kapacity nového skladu až na čtyři miliony kusů zboží
  • expedice až sto tisíc kusů zboží denně
  • vyšší produktivita práce
  • udržování neustálého přehledu o umístění všech položek
  • prodlužování objednávacích časů ze strany zákazníka
  • zvýšení zákaznické spokojenosti a konkurenceschopnosti

DCIx WMS spravuje jednotlivé objednávky a určuje, odkud budou jednotlivé položky vyzvednuty, aby se všechny sešly u obsluhy na konci najednou a sestavení objednávky trvalo co nejkratší dobu. Zboží se vychystává do přepravek, které jsou umístěny a automaticky posílány po pohyblivé válečkové dráze na různá doplňovací pracoviště podle jejich vytížení. Na konci jsou expedované zásilky zváženy. Výstupní kontrola porovnává skutečný obsah s údajem ze systému. Daří se tak odbourat většinu chyb v expedici a zákazníci nacházejí v zásilkách jen skutečně to, co si objednali.