facebook LinkedIN LinkedIN - follow

TomTom Business Solutions

Profesionální řešení pro firmy v oblasti dopravy a logistiky

-PR-
Společnost TomTom je široké veřejnosti známá svými kvalitními produkty pro navigaci především v oblasti retail pro konečné spotřebitele. Méně známé, ovšem neméně kvalitní jsou i její profesionální řešení TomTom Business Solutions určená pro firemní zákazníky v oblasti dopravy a logistiky. Pojďme si je krátce představit.
TomTom Business Solutions (dříve TomTom WORK) je samostatnou divizí společnosti TomTom. Vytvořil zcela novou kategorii zařízení a koncepci WORKsmart určenou pro všechny společnosti, které mají nebo provádějí aktivity v terénu. Jednou z významných oblastí nasazení je oblast dopravy, distribuce a logistiky, ať již s vlastním vozovým parkem, nebo se smluvními externími dopravci. V Evropě je toto řešení využíváno zhruba čtyři roky, pro Českou republiku a Slovensko je k dispozici zhruba rok a v současné době čítá sto třicet tisíc uživatelů.

Řešení pro logistiku

Z pohledu logistického operátora, který zásilku vyskladní a předává ji k přepravě do dalšího skladu, nebo přímo k zákazníkovi, jsou obvykle podstatné informace:
  • bude zásilka doručena včas?
  • pokud ne, tak kdy, případně kde se nachází?
  • může být doručení nějak ohroženo?
  • jaký je stav zásilky – doručeno/nedoručeno?
  • byla převzata, došlo k poškození, nebo jiným operacím?
  • byl dodržen časový plán a všechny související náležitosti?
Některé informace postačují pro další zpracování a vyhodnocení až s odstupem času, nicméně řada z nich je klíčových pro poskytovaný QoS (quality of service) a je vyžadováno je mít v reálném čase pokud možno ihned z důvodu promptní reakce na vzniklou situaci.

Obr. 1: Terminál – ukončení zakázky
Obr. 1: Terminál – ukončení zakázky

Zcela unikátní je pro logistické společnosti ultrapřenosné řešení TomTom Business Solutions, kdy výše uvedené informace získávají přímo z terénu od kurýra, řidiče či automaticky:
  • bez nutnosti spolupráce s IT infrastrukturou přepravce,
  • bez přefiltrovaných informací od přepravce,
  • extrémně rychle (obousměrný tok informací),
  • v rámci ČR i zahraničí,
  • bez nutnosti instalace ve vozidle,
  • bez nutnosti integrace s dalšími a dalšími systémy.
Cenově je řešení velmi přijatelné, investice se blíží investicím do kvalitních navigací a přináší řadu dalších efektů i přímému uživateli – subkontraktorovi či řidiči –, neboť mu poskytuje navíc kvalitní navigaci, hands-free, hlášení rychlostních radarů apod., a navíc může sdílet veškeré informace (pokud obdrží povolení) s logistickým operátorem.

Jízdní příkazy, workflow, ETA

Jízdní příkazy jsou nejčastěji používaným nástrojem pro zadání práce řidičům a kvalitní přehled o zakázkách pro disponenta. Součástí jízdního příkazu je kromě popisu akcí, čísla zakázky apod. také požadovaný termín doručení, včetně časového rozmezí a destinace. Veškeré přijaté i odeslané informace k zakázce obsahují časové razítko, takže události s tímto spojené jdou velmi dobře trasovat a rekonstruovat. Získáváte tak kompletní workflow zakázky a práci řidiče. Terminál ve vozidle potom umožňuje řidiči také navigaci (kvalitní navigace TomTom) přímo na destinaci zadanou v jízdním příkazu, bez jakéhokoliv přepisování nebo nastavování. Ovládání příkazů včetně propojené navigace je opravdu velmi jednoduché a řidičům nečiní žádný problém.

Obr. 2: Ukázka workflow zakázky, lze přidat i řadu dalších detailů
Obr. 2: Ukázka workflow zakázky, lze přidat i řadu dalších detailů

Zakázka je průběžně monitorována a každých deset vteřin se automaticky generuje informace o pozici. Díky takto vysoké frekvenci můžete sledovat skutečný pohyb, například i v rámci areálu, včetně vyhodnocení, ke kterým rampám bylo vozidlo přistaveno apod.
Během jízdy je automaticky upřesňována ETA (estimated time of arrival) na základě pohybu vozidla a skutečné silniční vzdálenosti do destinace včetně typu vozovky. Navíc, pokud řidič používá kamionovou navigaci nebo službu HD traffic v dané lokalitě, jsou zohledněny jízdní vlastnosti vozidla a aktuální dopravní informace. ETA se pravidelně automaticky aktualizuje, a dispečer tak má k dispozici průběžnou informaci, zda je zakázka realizovaná na čas.
Dispečer má on-line informace o stavu přepravy – například nezačala, v procesu, vyřízena apod. Součástí základního řešení je i vyhodnocování přeprav, kde interaktivně a v reálném čase vidíte počty realizovaných zakázek nebo zakázky na čas, vše můžete okamžitě filtrovat po jednotlivých dnech, týdnech, měsících, vozidlech, řidičích, smluvních dopravcích, … a vedoucí pracovník má k dispozici ihned a v reálném čase výkony, odchylky oproti předpokladům, spokojenost zákazníka atd. Okamžitě tak může reagovat a zajistit nápravu bez zbytečného prodlení a účinně eliminovat možný vznik dalších ztrát nebo nespokojenost zákazníka.

Obr. 3: Jízda vozidla v mapě Google, v základu jsou i další mapy
Obr. 3: Jízda vozidla v mapě Google, v základu jsou i další mapy

V případě potřeby lze jízdní příkazy integrovat i s jiným informačním systémem, odkud mohou být automaticky zasílány včetně všech atributů, stejně tak jsou potom veškeré podklady a informace automaticky posílány zpět.

HD traffic – dopravní situace

Stále se měnící dopravní situace může velmi zahýbat časovým harmonogramem. K tomu TomTom vyvinul službu HD traffic, která je zcela zdarma k dispozici uživatelům v prostředí dispečinku, může být ale zpřístupněna i přímo řidičům v terminálech ve vozidlech.

Obr. 4: HD traffic – aktuální dopravní situace na dispečinku
Obr. 4: HD traffic – aktuální dopravní situace na dispečinku

Nezávislá německá organizace TÜV SÜD provedla v roce 2010 testy systémů poskytujících dopravní informace se závěrem „HD traffic poskytuje nejkvalitnější dopravní informace“. Během intenzivních testů poskytla HD traffic oproti jiným službám nejpřesnější a nejrychlejší informace, byla také nejlepší co do rozsahu pokrytí. Testy byly prováděny v reálném provozu s reálnými řidiči a HD traffic zvítězila ve všech hodnocených disciplinách. Systém reportoval o padesát procent více dopravních zpoždění než služba, která se umístila na druhém místě, a zanechal tak za sebou všechny konkurenty, včetně TMC.

Rychlé nasazení

Je zde ještě jeden aspekt, který řada společností na začátku ignoruje a až časem se stává noční můrou, a v extrémním případě může skončit i změnou pozice odpovědného pracovníka. A tím je složitost nasazení a implementace, a to jak na straně dispečinku a IT, tak na straně vozidla.

Základní vlastnosti řešení TomTom Business Solutions v oblasti logistiky:

  • ultrapřenosné řešení mezi vozidly/subkontraktory
  • bez nutnosti instalace
  • velmi rychlý tok informací oběma směry
  • rychlá implementace a uvedení do provozu
  • okamžité informace z terénu
  • intuitivní a uživatelsky příjemné ovládání
  • řada jedinečných řešení a postupů (HD traffic, …)
  • akceptovatelné pro subkontraktory i řidiče – technicky i finančně
  • jako bonus navigace (i kamionová), hands-free a další aspekty

V našem případě je tato část opravdu bezbolestná, rychlá a „s jistotou“ – stačí jen vybalit:
  • žádná instalace ve vozidle – nacvaknete a jedete, to přináší jistotu i do budoucna,
  • okamžitě lze využívat dispečink, včetně jízdních příkazů a dalších pokročilých funkcí – bez nutnosti IT prací, stačí připojení k internetu.
Vlastní provedení je uživatelsky příjemné a intuitivní (jak na straně vozidla, tak na straně dispečinku) a uživatelé na obou stranách je velmi rychle ovládnou. Tuto kvalitu je však nutné zažít „na vlastní kůži“, nelze ji vyjádřit v nejrůznějších porovnávacích tabulkách.
Uživatelé se připojují k systému prostřednictvím internetu, v zásadě není limitován jejich počet. Aktuální informace lze tedy získávat jak z kanceláře, tak i večer z domova nebo například během cest z hotelu. Díky široké škále přístupových práv lze přístup poskytnout i subkontraktorům, což obecně vítají. Zaregistrovali jsme i případy, kdy v oblasti mezinárodních přeprav poskytl dopravce přístupy na jednotlivá vozidla také rodinným příslušníkům, aby mohli být společně v průběžném kontaktu.
Pokud je potřeba integrovat datové toky do dalších interních systémů (a u větších společností je toto více méně pravidlem), jsou připravena propracovaná rozhraní, která umožňují sdílet prakticky veškeré informace v reálném čase. Navíc lze na různých úrovních kooperovat, nebo celou integraci přímo zadat dodavateli (oficiální distributor pro ČR a SR – D&COMM s.r.o.).

Pro vlastní vozový park – PHM, digitální tachograf, …

Pokud nejsou cílem uživatele pouze logistické operace, TomTom Business Solutions řeší i další agendy, jako například sledování PHM, připojení k digitálnímu tachografu, identifikaci karty řidiče, identifikaci řidiče, pracovní dobu, záznam o provozu vozidla, řidičské návyky, úspornou jízdu řidiče a další, toto jde však již nad rámec tohoto článku.

Obr. 5: Navigace jako bonus – omezení pro kamionovu dopravu
Obr. 5: Navigace jako bonus – omezení pro kamionovu dopravu

Pokud vás řešení zaujalo, zjistěte ještě dnes, jak může i vaše společnost efektivně ušetřit náklady, zjednodušit operativu a zvýšit výkon. Další informace na:
www.ttcz.cz
www.tomtom.com/business

D&COMM s.r.o.
Korunovační 6, 170 00 Praha 7
oficiální partner TomTom Business Solutions pro ČR a SR
tel: +420 233 382 540
e-mail: info@ttcz.cz