- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (51)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
Od tabulek k centralizovanému systému řízení výroby
Implementace ERP Vision zefektivnila využití výrobních dat
-PR-
V současné době je poměrně běžným požadavkem společností, které implementují ERP systém, vyřešení podpory řízení některých klíčových procesů. S přípravou takových řešení je obvykle spojeno nejvíce práce na projektu implementace. Na začátku často bývá představa ideálního stavu, ale chybí detailní pohled včetně uvědomění konkrétních datových toků. Popravdě ani není v silách zákazníků tyto detaily zpracovat.
Výzva
Ve společnosti KERN, s. r. o., jsme před zahájením implementace stáli před dosti neohraničeným úkolem. Nicméně kvůli požadavkům automotive odvětví byl jasný požadavek na precizní evidenci všech vstupních materiálů, výrobních postupů a procesů a obchodních činností. Společnost se zabývá výrobou drátů pro automotive a je zaměřena především na špičkovou kvalitu. Proces výroby je spojen s detailním sledováním kvality vstupních materiálů, šarží a s nutností zachovat informace o vstupujících materiálech u finálního výrobku. Výroba je kontinuální, vícesměnná s požadavky na řízení, které z toho plynou.
Společnost do doby implementace vedla veškeré záznamy formou tabulek v Excelu. S rozvojem firmy a s rostoucí výrobou byly tyto tabulky postupně rozvíjeny a propojovány, až nakonec tvořily velice sofistikovanou, graficky velmi dobře zpracovanou a datově propojenou soustavu tabulek, čítající stovky až tisíce jednotlivých tabulek. Z hlediska struktury se jednalo o několik desítek „vzorových“ tabulek, do nichž se vkládala data z oblasti obchodu, výroby, nákupu, řízení jakosti až po personalistiku. Z těchto tabulek se sestavovaly souhrnné tabulky, plány. Tabulky byly propojené a provázané mnoha skripty (makry). Propojení tabulek si zčásti prováděla společnost sama a částečně ve spolupráci s externím programátorem. Vývoj celé soustavy byl postupný a dlouhodobý (trval více než 10 let). V celém systému bylo obrovské know-how.
Tento postup má však své limity, což si společnost začala postupně uvědomovat. Určitě lze zmínit například závislost na jednom externím pracovníkovi, nárůst množství finálních tabulek s informacemi, neefektivita při vyhledávání informací a vysoká pracnost pořizování dat.
Implementace ERP systému
V rámci řešení požadavku byl využit systém Vision ERP, který se vyznačuje vysokým stupněm otevřenosti. Systém umožňuje integraci a přizpůsobení specifickým potřebám uživatele. Klíčovým prvkem jsou komponenty systému provozované v prostředí webového prohlížeče s využitím pokročilých skriptovacích nástrojů. Tato kombinace umožňuje efektivní tvorbu proprietární funkcionality, která je přesně přizpůsobena požadavkům budoucího uživatele.
Podstatou implementace nebyla změna v procesu řízení – ten je certifikován externími autoritami a kontrolován jednotlivými odběrateli. Výraznější změny proto nejsou možné ani žádoucí. Cíle implementace byly stanoveny takto:
- Zajistit jednotnou centralizovanou relační databázi pro uchovávání všech dat, která budou provázána a připravena k dalšímu vyhodnocování.
- Sjednotit prostředí pro práci uživatelů.
- Zpřístupnit data i z pohledu „budoucí historie“ (bylo dohodnuto, že historická data se nebudou převádět, ale budou zachována ve stávajících tabulkách).
- Zajistit automatizovaný sběr dat přímo z výrobního procesu všude tam, kde to je možné a účelné (formou propojení/importů dat z řídících a měřících jednotek jednotlivých technologií, formou přímých vstupů z datových terminálů a formou importů dat z laboratoře/zkušebny).
- Pokud možno zachovat či přiblížit se dříve používanému tabulkovému rozhraní včetně grafického provedení nejen pro zobrazení informací, ale také pro jejich pořizování.
- Zachování schválených a certifikovaných postupů v rámci řízení výroby a kontroly jakosti.
- Precizní dohledání všech materiálových vstupů do finálního produktu včetně reverzního dohledání všech finálních výrobků, do kterých vstoupil konkrétní materiál (jeho šarže).
Postřehy z řešení
Zásadním požadavkem plánování výroby bylo vytvoření přehledného a funkčního prostředí pro uživatele. V rámci projektu bylo realizováno několik dispečerských tabulí umožňujících přehledné grafické plánování (například zakázek). Prostředí současně reaguje na každý vstup uživatele vygenerováním všech nezbytných datových záznamů (výroba, sklady, objednávky, fakturace, účetnictví). Plocha zároveň reaguje na aktuální situaci, takže uživatel se skutečně ocitá v roli dispečera, jenž plánuje a kontroluje. Na obrázku je ukázka s výřezem zmíněného prostředí.
Důraz je kladen na to, aby data vznikala přímo v místě procesu a byla okamžitě automaticky zpracována s minimálním zásahem obsluhy. Veškerá data jsou přirozeně ukládána v centrální SQL databázi, což umožňuje jejich snadné a rychlé využití pro další analýzy a rozhodování. Společnost tímto dosahuje velmi vysoké míry digitalizace dat ve výrobě s potenciálem zcela odbourat papírovou evidenci, která mnohdy znamenala následné pracné přepisování dat do pomocných evidencí. Nejzajímavější částí systému je automatizované zpracování dat prostřednictvím mobilních terminálů a algoritmy, které umožňují zpracovat online data přímo z procesu výroby. Pro samotnou prezentaci dat se využívá technologie QR kódů. Úlohy v datových terminálech sbírají data týkající se spotřeb materiálu (použitých šarží) a další kvalitativní ukazatele. Získaná data se používají pro automatické generování dokladů pro ERP systém, především pro subsystémy řízení výroby a sklady. Pořízená data jsou kombinována s datovými výstupy počítačem řízených drátotažných linek. Bez těchto automatik bylo sledování kvality nesmírně pracné a náchylné na vznik chyby.
V celém projektu je zcela zásadní role klíčových uživatelů – místních pracovníků, zodpovědných za konkrétní oblasti. Tito uživatelé jsou vybráni managementem s ohledem na detailní znalosti vlastních procesů a schopností formulovat požadavky směřující k naplnění cílů. Nutno říct, že všichni dokázali investovat obrovské množství své práce a trpělivosti do odlaďování připravovaných funkcionalit. Díky jejich racionalitě a zdravému nadhledu je možno takto komplexní projekt realizovat.
Projekt nyní běží v pilotním provozu a už nyní lze hovořit o dosažených benefitech. Podařilo se přenést logiku dříve používaných tabulek, na které byli uživatelé zvyklí, do prostředí informačního systému, což přináší vyšší míru porozumění místních pracovníků. Podařilo se zautomatizovat procesy, které se dříve do tabulek musely vkládat ručně, což přináší obrovskou úsporu práce. Podařilo se do systému zabudovat systém kontrol tak, aby plně vyhovoval požadavkům odběratelů, a konečně dosáhlo se konsolidace dat do jedné relační databáze, kde jsou informace snadno dohledatelné a především propojené.
![]() |
Mgr. Petr Klapka Autor článku je jednatel společnosti VISION software. |
IT Systems podporuje
19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
29.9. | The Massive IoT Conference |