- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (32)
- CRM (51)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (77)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (36)
- WMS (29)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (38)
- Dodavatelé CRM (33)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (70)
- Informační bezpečnost (50)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce
ERP systémy
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tiskBranžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
| ||
Partneři webu
ERP systémy, Plánování a řízení výroby, AI a Business Intelligence, IT Security, Logistika, řízení skladů, WMS, IT právo, E-commerce B2B/B2C, Aktuality -> Analýzy - Dnes
Doba si žádá víc než jen efektivitu, žádá předvídavost
-PR-
Přelom starého a nového roku je obdobím, kdy se v IT Systems ještě více zahledíme do budoucnosti a ve spolupráci s předními experty na podnikové IT mapujeme aktuální trendy a předpokládaný vývoj v dalších letech. Proto je významnou součástí aktuálního vydání příloha Trendy ICT. Články zaměřené na očekávaný vývoj v roce 2026 ovšem najdete napříč celým vydáním.
Do předpovědi budoucího vývoje se pustil i Robert Fárek z ITeuro. Nadcházející rok podle něj bude o předvídavosti a schopnosti reagovat na změny. Říká tomu výstižně chytrá odolnost. Firmy, které chtějí v roce 2026 růst, si už nemohou dovolit spoléhat jen na to, že všechno půjde podle plánu. Doba si žádá víc než jen efektivitu. Žádá předvídavost. A aby byla předvídavost možná, potřebujete víc než evidenci. Myslí přitom zejména na výrobní podniky, kterým se ve svém článku věnuje také Josef Kovářík z Logio. Digitalizace výroby je podle něj základní předpoklad pro snižování ztrát a řízení profitability.
Adam Heres Vostarek ze společnosti Planradar vidí příští rok optimisticky z hlediska digitalizace ve stavebnictví. Rok 2026 má podle něj potenciál, aby se digitalizace v tomto odvětví přesunula z hezkých záměrů k běžné praxi. Rozhodovat ovšem nebude, kdo má jaký software, ale kdo má nastavené procesy tak, aby z těchto nástrojů vznikala hodnota každý den na stavbě, ne jen ve zprávách.
Jan Lalinský z eWay-CRM volně navázal na svůj článek z předchozího čísla a opět rozebírá aktuální vývoj v řízení vztahů se zákazníky, kteří už dnes očekávají, že je firmy znají – bez ohledu na to, jestli volají, píšou e-mail nebo přijdou na pobočku. Což teoreticky není problém, existují velmi schopné a dostupné nástroje i pro malé a střední firmy, které ji to umožní. Jenže ne všem se daří efektivně využít data, která o zákaznících mají. Jan proto nazval svůj aktuální článek výstižně - od sběru dat o zákaznících k jejich praktickému využití.
Peter Chochol ze slovenské společnosti SFÉRA představuje sadu řešení pro digitalizaci energetiky, která se dnes zásadně proměňuje. Rychle rostoucí objemy dat ze smart meteringu, decentralizovaná výroba, přechod na 15minutové obchodní intervaly a nové regulatorní požadavky vytvářejí tlak na moderní architektury, kybernetickou bezpečnost a vysokou dostupnost systémů.
Samozřejmě nemůže chybět téma AI, které v IT Systems opakovaně otevíráme z různých pohledů. Jeden z nich ve svém článku nabízí Jaromír Barták ze společnosti FLO, který se obrací především na firmy, které jsou na začátku cesty a teprve zvažují, jak s nasazením AI ve firmě začít. Varuje před panikou a snahou zavést AI co nejrychleji, protože se všude píše, že ji musíte mít. Jenže není důležité mít „nějakou AI“, ale vědět, kde vás může posílit a co vám konkrétně přináší.
Marián Hurta, CEO vzdělávací platformy ENGETO, se zamýšlí nad vývojem konverzační AI. Přestože současná úroveň chatbotů na zákaznických linkách ukazuje, že ke skutečné inteligenci má technologie konverzační AI stále ještě daleko, nacházíme se podle něj v okamžiku, kdy se již role těchto systémů začíná zásadně měnit. Ne směrem k dokonalosti, ale směrem k funkční autonomii. Z nástroje na odpovídání se stává autonomní agent. Konverzační AI se tak stává základem další vlny automatizace, a to jak v zákaznickém servisu a ve vnitrofiremních procesech, tak i ve vzdělávání.
Ladislav Pecen z HPE ve svém článku uvádí, že většina firem dnes experimentuje s AI, ale jen menší část dokáže své projekty převést z pilotní fáze do skutečného provozu. A jedním z důvodů je podle něj problém s vhodnou infrastrukturou pro provoz, který se často projeví až po ostrém spuštění. AI aplikace mají jiné nároky než běžné systémy a infrastruktura firem na ně často není připravena.
Výrazným tématem je tradičně v IT Systems také kyberbezpečnost. Například Václav Svátek ze společnosti ČMIS radí, jak ochránit firmu před útoky zaměřenými na identitu, které patří k nejrychleji rostoucím a kritickým hrozbám. Ukradená identita totiž otevírá dveře útočníkům do celé IT infrastruktury, jelikož její zneužití často umožní nepozorovaný přístup k interním systémům a datům.
Pavel Srnka, poradce pro kybernetickou bezpečnost ve společnosti ANECT, ve svém článku popisuje, jak mikrosegmentace sítě výrazně zvyšuje firemní bezpečnost a ukazuje, že cesta k ní nemusí být složitá.
Jan Skalla z MasterDC radí, jaké ponaučení si vzít z výpadků Cloudflare. Doporučuje zachovat chladnou hlavu a zvolit řešení úměrné charakteru a hodnotě online byznysu.
Martin Michálek je v týmu PageSpeed.ONE expertem na rychlost webů, což je podceňovaný faktor se zásadním vlivem na konverze a uživatelský zážitek. Rychlost se tak z technického parametru a kdysi tématu jen pro vývojáře, stala systémovým a byznysovým problémem. Ve svém článku uvádí hned několik doporučení, jak tento problém efektivně řešit.
Chcete se dozvědět více? Tak neváhejte a pusťte se do čtení nového vydání IT Systems.
Časopis IT Systems / Odborná příloha
Kalendář akcí
Formulář pro přidání akce
RSS kanál
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
| 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce









