- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (49)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Plánování podnikového AI čelí třem klíčovým hrozbám
Společnosti stále intenzivněji zavádějí a investují do AI řešení, přičemž by dle odhadů měl trh s AI dosáhnout do roku 2030 hodnoty 738 miliard dolarů (v přepočtu přes 17,1 bilionu korun). Firmy ale často opomíjejí klíčové oblasti podnikové implementace AI, včetně nutné úrovně vyspělosti dat, zajištění sítí a výpočetního výkonu nebo důležitých aspektů etiky a stanovení předpisů.
Výsledky výzkumu Architect an AI Advantage, provedeného společností Hewlett Packard Enterprise na základě odpovědí IT lídrů z 14 různých zemí, poukazují na kritické nedostatky některých strategií implementace podnikové AI. Zpráva poukazuje na znepokojivý nesoulad mezi strategiemi, procesy a metrikami, což dále komplikuje úspěšné využití umělé inteligence.
Zjištění tak sice ukazují, že jsou firmy obecně velmi odhodlané využívat umělou inteligenci – téměř všichni IT lídři hodlají do AI během následujících 12 měsíců investovat ještě více – zároveň ale poukazují na velmi konkrétní slepá místa která mohou výrazně zabrzdit další pokrok, pokud firmy nezvolí komplexnější přístup k problematice. Například špatně zvolené sladění strategií a zapojení jednotlivých oddělení může firmám zabránit ve využití odborných znalostí oblastí, přijímání efektivních rozhodnutí a tím i omezí maximální přínos AI pro všechny oblasti podnikání.
Úskalí 1: Nízká vyspělost dat
Kvalitní výstupy umělé inteligence, které mají potenciál ovlivňovat výsledky podnikání samozřejmě závisí na kvalitě vstupních dat. Zpráva ukazuje, že si jsou toho firmy plně vědomy. Nicméně i když většina z nich označuje práci s daty za jeden z nejdůležitějších aspektů úspěchu využití AI, celková vyspělost jejich dat zůstává stále na nízké úrovni:
- Jen 7 % firem je schopných push/pull práce s daty v reálném čase, což otevírá možnosti inovací a externí monetizace
- Jen 26 % firem pracuje s modely správy dat a dokáží provádět pokročilé analýzy
Dále méně než 60 % respondentů uvedlo, že je jejich společnost schopna sama provést jakoukoliv z klíčových fází přípravy dat pro využití v modelech AI.
- 59 % je schopno přístupu
- 57 % je schopno ukládání
- 55 % je schopno procesovat
- 51 % je schopno obnovy
To hrozí zbrzděním procesu vytváření AI modelu a zvyšuje riziko, že bude model generovat nepřesné výsledky a tím sníží návratnost investice.
Stejně znepokojující je i to, že pouze 37 % IT lídrů zavedlo sdílené datové modely s centralizovaným podnikovým systémem. To navazuje na starší zjištění, ve výzkumu společnosti HPE z roku 2022, věnovanému nedostatečným schopnostem práce s daty, 34 % respondentů uvedlo, že jsou data jejich společnosti uložena a izolována v konkrétních aplikacích nebo na konkrétních místech. Vymýcení zvyku „datového sila“ v hybridních architekturách je pro úspěch klíčové a jen pomalá změna tohoto trendu je varovným signálem.
V zájmu optimalizace AI musí firmy přehodnotit své technologické postupy aby otevřely možnosti AI procesů napříč celým životním cyklem projektu, což zahrnuje zvážení prvků včetně schopností týmu, softwaru, správy dat a podobně. Nezbytná je také zastřešující datová a analytická architektura, která pracuje s daty napříč všemi aplikacemi a uložišti. Ve výsledku je cílem jednotný přístup k datům v reálném čase napříč organizací, odkudkoliv.
Úskalí 2: Nedostatky v stavbě sítí a výpočetním výkonu
Kromě základu v podobě dat musí organizace správně chápat specifické požadavky na architekturu sítí a výpočetní výkon, které podniková AI přináší napříč svým životním cyklem – i v tomto ohledu pak zpráva odhaluje některé vznikající problémy.
Na první pohled působí firmy sebejistě:
- 93 % IT lídrů věří, že jsou jejich sítě připraveny podporovat datové toky AI
- 84 % z nich si je jisto, že jejich systémy mají dostatečnou výpočetní kapacitu pro pokrytí specifických požadavků, které různé fáze životního cyklu AI přinášejí
Méně než polovina z nich ale podle odpovědí ve výzkumu skutečně chápe, jaké mohou různé pracovní zátěže AI klást síťové nebo výpočetní nároky v rámci tréninků, ladění nebo inference. To vyvolává otázky, zda tito pracovníci dokáží s kapacitou adekvátně pracovat.
Úskalí 3: Aspekty etiky a předpisů
Zpráva také odhalila, že firmy zatím nedokázaly správně propojit klíčové body podnikání, přičemž až 28 % dotázaných IT pracovníků označuje celkový přístup k AI u své organizace za „roztříštěný“. Důkazem budiž, že 35 % firem vytváří individuální AI strategie pro jednotlivé funkce a 32 % firem vytváří různé soubory cílů.
Podobně alarmující je, že většina z nich úplně přehlíží problematiku etiky a dodržování předpisů, i když tlak spotřebitelů a regulačních orgánů vytrvale narůstá:
- Jen 13 % dotázaných považuje právní předpisy za klíčové pro úspěšné využití AI
- Jen 11 % dotázaných považuje etické aspekty za klíčové pro úspěšné využití AI
- 22 % firem vůbec nezapojuje své právníky do diskuzí nad strategiemi využití AI
To je vážným problémem, protože etický aspekt a dodržování předpisů bude pro zákazníky a regulátory stále důležitější s tím, jak budou konkrétní regulace zavádět další a další státy. Bez adekvátního dodržování předpisů hrozí úniky chráněných dat, tedy klíčového zdroje konkurenční výhody a dobrého jména značky. Vývoj nových produktů bez účinně nastavených zásad AI pak může vést k modelům postrádajícím patřičné standardy diverzity, což může vést k poškození značky, snížení prodejů nebo přímo k vysokým pokutám a nákladným soudním sporům.
Řešení a nutné úvahy
Zpráva ukazuje, že pokud budou podniky přistupovat k AI stále stejně, může to nepříjemně ovlivnit jejich dlouhodobý úspěch. Existují ale řešení a strategie, které mohou úskalím plánování podnikové AI zabránit.
Primárně musí organizace přistoupit na komplexnější pojetí celého životního cyklu AI, aby zefektivnily interoperabilitu a zjednodušily identifikaci rizit a příležitostí.
S implementací AI není potřeba spěchat prostě jen proto, že jde o současný trend. Cesta za podnikovou umělou inteligencí by měla začít seznamem požadovaných výsledků a zpětnou vazbou vedoucích napříč organizací tak, aby se ukázalo na oblasti, kde může nejvíce pomoc s dosažením cílů.
Nutná je také zastřešující AI strategie, dodržovaná v celé organizaci, tak aby všechna oddělení spolupracovala na stejných cílech a vždy kladla důraz na hlavní myšlenky – od etických otázek po udržitelnost.
Vrcholný management a IT vedoucí musí na AI strategii spolupracovat a využívat tak podnikatelských vědomostí managementu a technických znalostí IT týmu.
Nakonec je pak nutné trvat na diferenciovaném přístupu založeném na pochopení životního cyklu AI včetně zajištění dat, výpočetní kapacity i softwaru a sítí. Dominantním provozním modelem je ten hybridní, podniky tedy mají dobrou možnost zhodnotit své vlastní možnosti. Přesto ale může být nutné přizvat externí experty kteří pomohou s identifikací chybějících znalostí.
Umělá inteligence přináší v oblasti výpočetního výkonu, sítí a práce s daty největší pracovní zátěž dneška a aby skutečně dosahovala slibovaných výsledků, podniková řešení musí být v principu hybridní a designovaná s architekturou přizpůsobenou AI. Podniky však musí zodpovědně vyvážit snahu být na trhu inovátory a potenciální rizika spojená s nepochopením životního cyklu AI. Případné velké investice kapitálu do AI by tak totiž mohly vést k negativní návratnosti investic.
Viceprezident pro data a umělou inteligenci, Hewlett Packard Enterprise
Formulář pro přidání akce