21-11-2001
další číslo vyjde 28. 11. 2001

[ Registrace ] [ Starší čísla ] [ Odhlášení ] [ Ceník inzerce ]  [ SystemOnLine ] [ IT CAD ] [ Golf ]

 Podnikové aplikace
 South Beach
 Oracle a Microsoftu
 Řešení tenkého klienta
 PowerChute
 Pracujte efektivně a bezpečně
 E-Learning se začíná prosazovat
 Konference, semináře

 KARAT Open Partner
 Školení Cisco produktů
 Avaya, Unleash the power of CRM

 Recenze

 HP Jornada 568
 Obchodní-loď.cz

 Analýzy

 Bezpečnost elektronického obchodu
 Jak se vede HP?

 Kancelářské aplikace

 SuSE Linux 7.3 v českém jazyce
 Celá diskotéka na dlani jedné ruky
 FireWire s 7200 otáček za minutu
 Podpora pro bezpečnostní čip

 Komunikace a sítě

 "Veřejný internet"
 Co nám vytýká EU?
 Porušila vláda ČR zákon?
 Aliatel Telehouse

 Grafika, CAD, GIS
 Nabídka, co se nemusí opakovat
 Informační společnost
 Český mobil
 AETNA má novou PR manažerku
 Fujitsu Siemens
 IOL a Microsoft
 Fujitsu Siemens a Siemens
 Vítěz v soutěži Zlatá koruna
 SYKORA Group už i v Belgii
 WWW tip týdne
 Moderní obce na internetu
 
IT System 11/2001

obsah
Příloha

obsah

 Servery vydavatelství CCB

 SystemOnLine

 Hlavní stránka
 Diskusní fórum
 Informační systémy
 
Případové studie

 IT CAD

 Hlavní stránka
 Architektura
 Strojírenství
 WWW Tipy

 Golfové zpravodajství

 Hlavní stránka
 Obsah časopisu GOLF
 Národní firemní liga golfu 2001
 Archiv starších zpráv

 Mailem.cz - ELC

 Hlavní stránka
 Firemní školení
 Jak školíme
 Nabídka kurzů
 Možnosti spolupráce
 
 Amper 2002
 Podnikové aplikace

South Beach - portálový SW pro implementaci
Společnost Citrix představila na konferenci iForum 2001 novou verzi svého portálového produktu pro návrh, implementaci a správu podnikových webů.
South Beach, jak se nový produkt jmenuje, je navržen tak, aby uživatelům co možná nejvíce zjednodušil implementaci jejich podnikových portálů na internet a současně rozšířil případná související virtuální pracoviště založená na produktech Citrix. To vše se děje spojením OS Windows, Unix a protředí Java, nativních web aplikací s interními a externími informačními zdroji do co nejjednoduššího, ale zároveň bezpečného a přizpůsobitelného webového rozhraní.
Citrix zároveň vytváří aliance s dalšími firmami z IT branže, specializovanými na oblast správy informací na internetu a týmovou práci, jako jsou Screaming Media, eRoom Technologies, Documentum, Bantu, Interface Software, Interwoven a Vignette. Tyto a další spolupráce v oblasti business intelligence, CRM, ERP a ostatních dodavatelů poskytne zákazníkům systému South Beach přístup (stačí jen "chňapnout") k nejpopulárnějším aplikacím a informačním zdrojům, jež jsou dosud dostupné, s cílem pomoci automatizovat a zjednodušit podnikové procesy.

Zpět


Oracle zajistí bezpečnost e-mailových programů Microsoftu
Z důvodu nutnosti provozovat všechny podnikové aplikace, včetně e-mailových, co nejbezpečněji, uvedla společnost Oracle program Oracle Email Migration. Jeho úkolem je umožnit firmám provést migraci emailového serveru Microsoft Exchange na databázi Oracle9i.
Zákazníci sice i nadále používají emailovou aplikaci Microsoft Outlook, ale e-mailové servery MS nahradí Oracle9i s rozšířením Real Application Cluster.
"Microsoft vyvinul oblíbené e-mailové programy a my nechceme, aby lidé přestali používat Outlook," řekl Larry Ellison, předseda a CEO společnosti Oracle. "Obvykle o e-mailech nepřemýšlíte jako o databázových datech. Přitom obsahují důležité obchodní informace. Neukládejte své e-maily v systému, který je velmi křehký a zranitelný. Proč byste měli mít stovky serverů Exchange, když vám může stačit jedna nebo dvě databáze Oracle?"
Oracle9i přináší do světa e-mailů zvýšenou spolehlivost Real Application Cluster. Pokud používáte e-mailový software na clusteru několika počítačů s databází Oracle9i a jeden server selže, ostatní nerušeně pracují dál a email zůstává plně dostupný. Outlooku nebo jakékoli jiné standardní e-mailové aplikace se tedy zhroucení nedotkne.
S použitím databáze Oracle9i získávají uživatelé bezpečnější úložiště e-mailů. Navíc s emailovým systémem na základě Oracle9i lze snadno odstraňovat viry. Pokud do e-mailového systému vstoupí neznámý virus, může správce odstranit infikované zprávy z celého úložiště zpráv jedním krokem. Naproti tomu se správce se serverem Microsoft Exchange musí snažit odstranit virus najednou z desítek, ne-li stovek distribuovaných e-mailových serverů. Služba Oracle Email Migration je nyní k dispozici jen ve Spojených státech, Oracle se chystá začít ji nabízet i celosvětově.

Zpět


Řešení tenkého klienta v novém podání IBM
Společnost IBM oznámila další sadu změn provedených v produktové nabídce řady NetVista, která se již více než dva roky zabývá technologií tenkého klienta. Nové nástroje mají ještě více posílit význam operačního systému Linuxu a lépe využít jeho možností.
Nová řada je navržena tak, aby pomohla zjednodušit správu tenkých klientů, snížila pořizovací i udržovací náklady a zároveň využila podpory pro řadu rozdílných technologií IBM, jako jsou klientský hardware, software, servery, sítě, služby, konzultační služby apod.
Nová NetVista nyní obsahuje software pro správu serverových systémů, nové možnosti klientského softwaru dané prostředím Linuxu a rovněž i podpůrné a implemetační služby.
Technologie tenkých klientů umožňuje organizacím sdílet aplikace, ukládat data a zpracovávat úkoly mimo lokální počítač. Tato data jsou zpracovávána a ukládána na internetovém či intranetovém serveru. Díky tomu se rychle zjednoduší doba vedoucí k vytvoření aplikace a její správa, sníží se množství potřebného hardwaru a softwaru instalovaného na klientských počítačích.
Linux je pro technologii tenkých klientů vhodným operační systém a to díky své stabilitě, kdy zároveň nevytváří velké nároky na server, a přitom poskytuje přístup ke klíčovým aplikacím společnosti, jež jsou instalovány na jediném místě. Neposlední výhodou je podpora serverů, záložních zařízení a tenkých klientů IBM.

Zpět


PowerChute pro bezchybný provoz počítačů
Z důvodu rostoucí složitosti internetu, jež nutí k nepřetržitému provozu aplikací, musí firmy i jednotlivci pamatovat nejen na strategii ochrany napájení elektrickou energií, ale i na řízení rizika, které zabezpečí bezchybný provoz jejich systémů.
Právě pro tuto oblast uvedla společnost APC tři nové softwary, které jsou určené i pro domácnosti a malé i větší firmy. Do této rodiny patří PowerChute Personal Edition v1.0 pro domácí uživatele, Business Edition v6.0 pro malé a střední podniky a PowerChute Inventory Manager v2.0 pro velké podnikové sítě.
PowerChute Personal Edition v1.0 je určen pro uživatele domácích záložních zdrojů APC. Po nainstalování, k němuž stačí čtyři kliknutí myši, aplikace nabídne propracovanou správu napájení. Standardní nastavení nabízí vše, co pro ochranu mohou potřebovat začátečníci, zatímco zkušení uživatelé program mohou nastavit tak, aby vyhovoval jejich individuálním potřebám. Rovněž Personal Edition umí počítač vypnout a uložit všechny otevřené soubory - v případě dlouhodobějšího výpadku elektrické energie umí program automaticky uložit otevřené soubory Microsoft Office, čímž eliminuje riziko ztráty dat. Tuto aplikaci pro osobní počítače s operačním systémem Microsoft Windows XP nebo Windows 98/Me lze zdarma stáhnout z této internetové stránky.
Aplikace APC PowerChute Business Edition v6.0 je software pro menší firmy, který systémovým administrátorům dovolí bezpečně vypínat systémy a spravovat zařízení UPS u serverů a pracovních stanic chráněných zařízeními UPS od APC. Uživatelé programu mívají obvykle jeden až pětadvacet zdrojů nepřerušitelného napájení v síťovém prostředí. S touto aplikací mohou mít zákazníci možnost spravovat a řídit tato zařízení prostřednictvím sítě simultánně, z jedné pracovní stanice.
Program PowerChute Business Edition v6.0 obsahuje novou management konzolu pro Windows NT/2000/XP, která správcům sítí dovolí rychlý přístup k informacím o stavu napájení připojených zařízení. Snadnými průvodci pro hromadnou konfiguraci lze nastavit systémová hlášení prostřednictvím elektronické pošty nebo po síti, parametry zařízení UPS a chování jednotek UPS při vypínání, a to vše najednou pro všechna zařízení v síti, což zaručuje jednotnou konfiguraci v celé firmě a snižuje čas strávený instalací a nastavováním.
Dlouhotrvající nebo opakované snížení napětí v síti může být příznakem závažnější závady elektrické sítě, například vadné elektroinstalace v budově, program PowerChute Business Edition rovněž upozorňuje uživatele o mimořádných stavech v elektrickém rozvodu. V protokolech mohou uživatelé vedle detailů o provozu sledovat také informace o podpětí, tj. zda se opakuje nebo je dlouhotrvající. Program celý proces ještě zjednodušuje, neboť jakmile zaznamená mimořádnou událost, zobrazí pravděpodobnou příčinu a doporučí způsob nápravy.
Program PowerChute Business Edition ve verzi 5 - síťových uzlů lze zdarma stáhnout na této adrese. V současné době obsahuje agenty pro Windows NT 4.0/ Windows 2000/Windows XP (verze pro ostatní systémy budou následovat). Server a konzola pro Windows NT/2000/XP umí simultánně řídit až 5 agentů bez ohledu na operační systém.
Třetí program APC PowerChute Inventory Manager v2.0 je management software pro velké podniky, který systémovým správcům umožní sbírat, organizovat a prohlížet klíčové informace o infrastruktuře zařízení APC. Tento nástroj staví na robustní databázi SQL a je schopen řídit najednou až 10 000 zařízení připojených na velkou podnikovou síť, např. zařízení Smart-UPS, Symmetra, Silcon nebo MasterSwitch.
Aplikace redukuje jednu z hlavních příčin pracovních prostojů. Umí generovat detailní hlášení o stáří, zatížení, stavu a dalších údajích týkajících se záložního napájení a umožňuje tak včasnou výměnu baterií. Díky hlášením o prostojích mohou správci sítí určit, kolik procent prostojů měly na svědomí problémy s napájením a kolik jiné příčiny v síti, což značně usnadňuje správu SLA (Service Level Agreement).
Uživatelé mohou kromě toho nastavovat proměnné a prahové hodnoty, jako je zatížení či stáří UPS nebo baterie a dobu jejich provozu. Při překročení těchto hodnot aplikace PowerChute Inventory Manager administrátora automaticky informuje prostřednictvím elektronické pošty.
Tento program je v současnosti dostupný ve verzích pro 25, 100, 1 000 a 10 000 síťových uzlů.

Zpět


Pracujte efektivně a bezpečně
Pracujete s počítačem a monitorem? A víte, že se na vás vztahuje řada bezpečnostních předpisů? Ze zákoníku práce je povinen každý zaměstnavatel bez ohledu na počet zaměstnanců zajistit všem zaměstnancům školení o předpisech bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a organizovat nejméně jednou v roce jejich prověrky.
Electronic Learning Center - Mailem.cz nabízí firmám pro jejich zaměstnance "Školení bezpečnosti" pro práci se zobrazovacími jednotkami, kam podle zákona spadají i klasická počítačová pracoviště s monitorem a klávesnicí, a to za bezkonkurenční cenu 130 Kč za vyškolenou osobu.
Školení spočívá v seznámí s právy i povinnostmi zaměstnanců, s metodami předcházení nemocem z povolání i únavě a základy první pomoci, aniž by museli opustit své pracoviště. Samozřejmostí jsou předepsané základy první pomoci. Školení Mailem.cz si můžete bezplatně vyzkoušet na adrese www.mailem.cz.

Zpět


E-Learning se začíná prosazovat
Tak by se alespoň dalo soudit podle vývoje prodaných licencí školicího systému od společnosti Kontis. Počátkem listopadu totiž přesáhl počet uživatelských licencí řídících systémů e-Learning jen v letošním roce hodnotu 50 000. Společnost Kontis se tak zařadila na první místo v prodeji LMS (Learning Management Systems) v České republice.
Na tomto prodaném počtu licencí participují dva řídící systémy v portfoliu společnosti Kontis: řídící systém TUTOR 2000 domácí výroby a řídící systém Ingenium společnosti click2learn.com, kterou Kontis pro ČR a SR zastupuje. Řídící systém TUTOR 2000 byl současně letos oceněn Křišťálovým diskem na Invexu a se systémem Ingenium získal letos Český Telecom cenu HR Excelence Award za vynikající výsledky v řízení lidských zdrojů.

Zpět


III. konfernce KARAT Open


 Konference, semináře, školení

III. konference KARAT Open Partner
Společnosti I.F.T. PROGRES spolu s obchodními partnery IBM ČR a SYBASE ČR oznámili, u příležitosti III. ročníku konference KARAT Open Partner, spolupráci při budování nové partnerské sítě pro řešení informačního systému KARAT.
Samotná konference je určena všem stávajícím i novým partnerům společnosti I.F.T. PROGRES a jejím cílem je seznámit účastníky s nejnovějšími technologiemi vývojového prostředí informačního systému KARAT. Společné řešení IS KARAT a IBM ČR bude oficiálně představeno 21. listopadu v hotelu DIPLOMAT Praha. Bližší informace o společnosti I.F.T. PROGRES a možnost přihlásit se na konferenci IS KARAT nejdete zde.
Název konference KARAT Open Partner není zvolen náhodou. Má vyjadřovat především výraznou otevřenost informačního systému KARAT. Ta se projevuje především ve schopnosti systému maximálně se přizpůsobit potřebám a požadavkům uživatelů. Další význam otevřenosti lze spatřovat ve způsobu spolupráce s partnerskými společnostmi, se kterými I.F.T. PROGRES spolupracuje v souvislosti s produktem IS KARAT.
Nedílnou součástí konference jsou vystoupení představitelů společností IBM ČR a SYBASE ČR. Účastníci konference mají možnost získat aktuální informace o nejnovějších technologiích obou těchto významných společností v návaznosti na řešení IS KARAT.

Zpět


Školení Cisco produktů
K udržení se na špičce ve světě informačních technologií pro vás společnost Albit Technologies (http://www.albit.cz) připravuje školení z různých oblastí datových komunikací. Během školení (http://www.albit.cz/pr-skoleni.htm) se vám dostane informací o technologiích, která technický tým společnosti dlouhodobě shromažďuje a zpracovává. Přednášky vedou certifikovaní lektoři s mnohaletými zkušenostmi a schopností předávat informace nenásilnou a efektivní formou.
Díky specializaci na služby v oblasti datových komunikací a také díky důrazu kladenému na technologii Cisco může společnost garantovat profesionální úroveň odváděné práce. V řadách Albit Technologies jsou zastoupeni síťoví specialisté s certifikacemi (CCIE, CCDP, CCNP) a certifikovaní (CCSI) lektoři s mnohaletou praxí.
Nabízená školení jsou dnes tato:
Popis, Trvání, Cena, Datum
Cestování paketu uvnitř směrovače, 2 dny, 12 500,- 7. - 8. února
IPSec a VPN, 3 dny, 15 000,- 12. - 14. prosince
IP telefonie, 3 dny, 19 500,- 9. - 11. ledna
IPv6, 1 den, 6 500,- 10. prosince
IPX, 1 den, 4 500,- 11. prosince
MPLS a MPLS/VPN, 4 dny, 22 000,- 3. - 6. prosince
Multicasting, 2 dny, 12 500,- 17. - 18. ledna
QoS v IP, 3 dny, 18 000,- 21. - 23. ledna
TCP/IP, 1 den, 4 500,- 3. ledna
VoIP a VoFR, 2 dny, 11 500,- 7. - 8. ledna
Základy konfigurace Cisco zařízení, 5 dnů, 23 000,- 28. - 01. února
Aktuální rozpis školení je možné získat i zde, kde je uveden i podrobnější rozvrh a náplň jednotlivých kurzů. Školení se konají v prostorách firmy: Krhanická 26, Praha. Společnost je schopna připravit i zakázkové školení podle vašich požadavků.

Zpět


Avaya, Unleash the power of CRM
Pod tímto názvem uspořádala společnost Avaya ve spolupráci se svým partnerem Siebel eBusiness seminář o Customer Relationship Managementu.
Unleash the power of CRM by se dalo přeložit jako "Osvoboďte sílu CRM" a tato myšlenka se nesla celým dnem. Byla to snad narážka na veliká očekávání, která sebou tato technologie přinesla a pro mnohé bohužel nesplnila díky špatnému používání.
Na začátku promluvil partner PricewaterhouseCoopers Ralph McKinney, který se snažil vysvětlit CRM a především jeho používání a úspěšné zavádění. Jak řekl: "Řízení vztahu se zákazníky není plán ani nástroj, ale strategie." Ve své prezentaci popisoval řetězec působení CRM na zákazníka i benefity pro samotnou společnost, která CRM úspěšně implementovala. Následné prezentace rozebíraly nástroje CRM a náhled na jejich použití z pohledu spol. Avaya a Siebel, jak uspět v dnešní Customer Economy a jak uspět u samotného zákazníka i v budoucnu.
Na závěr semináře předvedli zástupci obou společností názornou živou ukázku, jak v konkrétním případě funguje CRM z pohledu zákazníka, firmy a samotného systému.
Na semináři se vystřídala řada řečníků od nás i ze zahraničí a i přes celou komplikovanost problematiky CRM se jim podařilo shrnout to podstatné a prezentovat svůj produkt dostatečně konkrétně.

Zpět

 Recenze

PC (nejen) do manažerovy kapsy - HP Jornada 568
Osobní digitální asistentni (kapesní PC, organizéry atd.) se dnes těší velké popularitě. Trend kapesních počítačů v současné době sleduje několik výrobců, kteří nabízejí zařízení různých kategorií.
PDA můžete pořídit již za pár tisíc korun, ale tyto přístroje zdaleka nejsou schopny nabídnout výkon ani uživatelský komfort dražších modelů.
Jedním ze špičkových PDA, které si mimo jiné zaslouženě odneslo prestižní ocenění z letošního Invexu, je nová HP Jornada 568, jejíž krátkou recenzi vám nyní přinášíme.

Pokračování
Zpět


Obchodní-loď.cz
V barvě modrého moře vyplul 1. srpna na internetový oceán nový elektronický obchod nesoucí označení Obchodní-loď.cz.
Jak nám prozradila jeho posádka, příprava na projekt elektronického tržiště pro obchodování s koncovými českými zákazníky - tedy typu B2C, trvala více než rok. Přes dynamický vývoj na tržištích B2C totiž není dobré přípravu ukvapit.

Pokračování
Zpět

 Analýza

Východočeské firmy moc nevěří v bezpečnost elektronického obchodu
Malé a střední firmy v Královéhradeckém kraji se liší v řadě kritérií připravenosti na elektronické obchodování od podniků v Jihomoravském, Jihočeském a Plzeňském kraji.
Zatímco v ostatních krajích pokládají za největší překážky rychlejšího rozvoje elektronického obchodování mezi firmami nízkou úroveň znalostí o internetu a informačních technologiích (30 i více procent) a nedostatečnou znalost přínosů elektronického obchodu, ve východních Čechách označují za nejvýznamnější bariéru nedostatečnou bezpečnost transakcí a dat (27 %). Teprve pak následují s 22 a 15 % zmíněné překážky spojené s vlastní neznalostí.

Pokračování
Zpět


Jak se vede HP?
O platech dnes módního povolání webového designera v České republice se toho již mnoho namluvilo. Stále však chyběla odpovídající statistika. A právě s tou v těchto dnech přišel průzkum provedený společnosti Grafika Publishing, která uveřejnila výsledky výzkumu na téma: "Kolik bere webdesigner v ČR?"
Zúčastnilo se jej 282 webdesignerů, kteří pracují v celé České republice na hlavní pracovní poměr.

Pokračování
Zpět


Mailem.cz - Electronic Learning Center


 Kancelářské aplikace

SuSE Linux 7.3 v českém jazyce
V rekordně krátké době byla připravena česká verze produktu SuSE Linux 7.3. Německá verze operačního systému byla oficiálně uvedena 12. října, anglická verze, ze které česká jazyková mutace vychází, vstoupila na trh 23. října a prodej českých SuSE Linuxu 7.3 CZ bude zahájen již od středy 21. listopadu. Hlavním rysem nové verze je ještě snadnější konfigurace hardwarových, především pak multimediálních komponent počítače. Jak slibují tvůrci, většina komponent je detekována a konfigurována zcela automaticky. Například při konfiguraci zvukové karty v nejjednodušším módu stačí pouze nastavit výchozí hlasitost.
Moderní grafické adaptéry se v SuSE Linuxu konfigurují zcela automaticky, včetně výběru nejvhodnějšího ovladače, rozlišení a obnovovací frekvence. Uživatel má však vždy poslední slovo a může si vybrat, do jaké míry bude do konfiguračního procesu zasahovat.
Správa systémového nastavení probíhá v prostředí konfiguračního programu YaST2, který ve verzi 7.3 CZ již zcela převzal úkoly svého předchůdce, programu YaST. YaST2 doznal zlepšení především v rychlosti a paměťových nárocích. Navíc jej lze díky zdokonalení činnosti v textovém módu provozovat i vzdáleně pomocí textového terminálu. Z nových konfiguračních modulů je vhodné zmínit konfiguraci televizních tunerů a skenerů, tedy komponent, jejichž instalace v minulosti vyžadovala od uživatele značné úsilí. Konfigurační program SaX2, používaný pro nastavení grafického prostředí XFree86, dokáže nyní korektně detekovat a konfigurovat i dotykové obrazovky.
Při výběru aplikací, jejichž počet se v současnosti blíží dvěma a půl tisícům, byl tentokrát kladen důraz na prezentaci produktu jako systému vhodného pro všechny věkové kategorie bez rozdílu. Proto nepřekvapí zařazení množství akčních a strategických her.
Mimo to kromě tradičních bezpečnostních programů mají uživatelé k dispozici kryptografický souborový systém, který chrání data uživatelů i po odcizení. Zdokonalený Personal Firewall využívající technologii produktu SuSE Linux Firewall na CD, tvoří nekompromisní bariéru mezi počítačem uživatele a vnějším prostředím.
Pro tuzemské příznivce SuSE Linuxu se již stalo samozřejmostí, že produkt zahrnuje téměř sedm set stran podrobné tištěné dokumentace v češtině a bezplatnou instalační podporu v trvání devadesáti dní.

Zpět


Celá diskotéka na dlani jedné ruky
Společnost Creative uvedla 20GB verzi svého audiopřehrávače D.A.P Jukebox. Ten bude existovat na trhu paralelně s 6GB verzí a přináší uživatelům snad již dostatečnou kapacitu pro jejich potřeby pro ukládání dat a zvukových nahrávek.
20GB Jukebox může uložit, přehrávat, kompilovat a indexovat množství skladeb ekvivalentní 500 CD nebo chcete-li 5 000 skladeb ve formátu MP3, WMA a dalších. 20GB Jukebox je snadno připojitelný a všestranný stejně jako 6GB model, váží pouhých 400 g a podporuje 4 - kanálový prostorový zvuk.
Jeho USB rozhraní a podpora nahrávání souborů WAV přes linkový vstup a mikrofon se zesilovačem zajišťují rychlý a snadný záznam. Pro zajištění kompatibility nezávisle na změnách na trhu může být jeho software a firmware aktualizován s pomocí software, jež bude připraven ke stažení na www stránkách společnosti Creative. Je flexibilní také z hlediska výstupu a může být použit se sluchátky, systémy pro použití v autě, aktivními reproduktorovými systémy a nebo je možno jej připojit k tradičním Hi-Fi systémům.
Systém menu uživatelského rozhraní je lokalizován a umožňuje uživatelům vybrat si zprávy v následujících jazycích: angličtina, francouzština, italština, němčina, španělština a dánština.

Zpět


Kombinace FireWire s výkonem 7200 otáček za minutu
Maxtor uvádí nový externí pevný disk s kapacitou 80 GB, rychlostí 7200 otáček za minutu a připojení FireWire (IEEE 1394). Personal Storage 3000 DV, jak se nový disk nazývá, je díky tomu vhodným řešením pro ukládání a načítání stoupajícího množství dat pocházejícího z digitálního střihu videozáznamů, digitálních videokamer a fotoaparátů, skenerů a z digitálního formát MP3.
Je rovněž vhodný pro zálohování interních pevných disků, pro hraní her nebo pro sdílení souborů mezi PC a systémy Apple Macintosh.
Personal Storage 3000DV 80GB bude k dostání na evropském trhu do konce roku. Rodinu produktů Personal Storage společnosti Maxtor doplňuje adaptér 1394 PCI Adapter Card a 1394 CardBus, které slouží k upgradování desktopů a laptopů, jež nejsou vybaveny porty s rozhraním IEEE 1394.
Podle nejnovějších studií Cahners In-Stat bylo prodáno v roce 2000 přes 35 milionů produktů vybavených rozhraním IEEE 1394 z oblasti PC nebo spotřební elektroniky. Celkové přijetí rozhraní IEEE 1394 stále vzrůstá a očekává se, že do roku 2005 ročně poroste o plných 30 %. Mezi nejvýznamnější výrobce, kteří v současné době podporují standard IEEE 1394, patří Apple, Casio, Compaq, Dell, Fujitsu, Gateway, HP, NEC, Panasonic, Sharp, Sony a Toshiba.

Zpět


Podpora pro šifrovací bezpečnostní čip
Šifrovací bezpečnostní obvod od firmy IBM, který můžeme najít ve stolních počítačích NetVista a v noteboocích ThinkPad, získal jako první technologie tohoto druhu tzv. Common Criteria Certification, mezinárodní bezpečnostní standard, který je uznávaný ve čtrnácti zemích.
Instalovaný obvod používá šifrovací klíče, které pomáhají zvýšit bezpečnost dat, komunikaci a identitu. Uschovává šifrovací klíče a podporuje úkony veřejné infrastruktury, jako například šifrování pro osobní digitální podpis pro autentizaci.
Protože tyto funkce vytvářejí chráněné systémové prostředí pro uložení šifrovacích klíčů na čipu (nikoli v hlavní paměti ani na pevném disku), je celý systém neporovnatelně bezpečnější, než při pouhém softwarovém řešení.
Základní vlastnosti této technologie vznikly ve firmě Cygnacom Solutions, laboratořích Entrust Technologies Company z města McLean, akreditované pro vytvoření NIAP Common Criteria and Validation Scheme. Bezpečnostní čip, který IBM používá však nepochází z jejich továren, ale vyrábí jej firma Atmel, která rovněž dbá na shodu s platnou certifikácí.
Jak to vše začalo? V říjnu 1998 podepsaly státní organizace USA, Kanady, Francie, Německa a Velké Británie vzájemnou dohodu pro sjednocení hodnocení bezpečnostních kriterií. Cílem této dohody bylo podnítit situaci, ve které IT produkty a ochranné prostředky, jež vyžadují certifikát (Common Criteria), mohou být používány bez nutnosti je znovu certifikovat. To vyžaduje důvěru v certifikované produkty, které smluvně potvrzují, že důsledně splňují bezpečnostní standardy. Certifikát pro výrobky IBM byl přidělen organizací US National Information Assurance Partnership (NIAP), což je spojenectví Amerického národního úřadu pro standardizaci a technologie (NIST) a Národní bezpečnostní agentury (NSA).
Potvrzující zpráva a příslušné materiály budou pro použití pro budoucí státní organizace a velké zákazníky publikovány na webové stránce NIAP Common Criteria Evaluation and Validation Scheme.

Zpět

 Internet, komunikace a sítě

"Veřejný internet" s označením
Samolepkou Veřejný internet je možné napříště označit všechna místa, přístupná veřejnosti, odkud se lze připojit k internetu. Může jít o internetové kavárny, veřejné knihovny, úřady veřejné správy, hotely, nádraží a další místa, která umožňují přístup k internetu, a to jak zdarma, tak za úplatu.
Cílem společného projektu Úřadu pro veřejné informační systémy a BMI sdružení je umožnit občanům snadnější orientaci, odkud mohou komunikovat se světovou počítačovou sítí, a získat alespoň přibližné informace o počtu takových míst.
V České republice se v minulých letech podařilo díky programu Veřejné informační služby knihoven zajistit internetové připojení pro více než tisíc veřejných knihoven, které jsou tak zřejmě nejčastějším veřejným místem s přístupem k internetu. Bohužel v návrhu státního rozpočtu na rok 2002 Ministerstvo kultury ČR vůbec s pokračováním tohoto programu nepočítá.
Provozovatelé veřejnosti přístupných zařízení s internetovými terminály mohou požádat o bezplatné zaslání samolepky vyplněním formuláře na této adrese. Označení Veřejný internet je dílem Luďka Bárty, autora loga Březen - měsíc Internetu.
Údaje o množství veřejně přístupných míst s internetovým připojením se stávají jedním z kritérií vyspělosti informační společnosti. Například eEurope+ 2003, akční plán společného programu kandidátských zemí EU k realizaci informační společnosti v Evropě, uvádí jako jeden z indikátorů počet veřejných internetových míst na 1000 obyvatel.

Zpět


Co nám vytýká EU v telekomunikacích?
V letošní hodnotící zprávě Evropské komise o stavu připravenosti ČR ke vstupu do Evropské unie jsou kritizovány především nedostatky v liberalizaci a regulaci našeho trhu. Komise upozorňuje, že tyto nedostatky jsou závažné, a je nutno je bezodkladně napravit.
Například v kapitole 19 své zprávy Evropská komise sice oceňuje značný pokrok proti minulým letům, avšak více než polovina textu této kapitoly zdůrazňuje, že řada zásadních otázek zůstala nevyřešena. K nim Komise řadí především neodůvodněné odložení volby operátora (a tedy plné liberalizace), která poškozuje jak zákazníky, tak investory; výši cen za propojení telekomunikačních sítí, které jsou nad úrovní srovnatelných cen v EU, a nejsou založeny na správné metodice; rozsáhlý vliv ministerstva ve věcech regulační povahy, jakož i účast zaměstnanců ministerstva v řídících a dozorčích orgánech společností podnikajících v oboru.
Komise žádá, aby bylo velmi rychle vyřešeno oddělení regulatorních a provozních funkcí, stanoveny nákladově orientované telekomunikační tarify, uplatněna regulace ve prospěch konkurence a umožněna volba operátora. Ministerstvo je rovněž nabádáno, aby umožnilo alternativním operátorům přístup do místní sítě.

Zpět


Porušila vláda ČR zákon?
S předcházející zprávou souvisí i následující. Telekomunikační společnost GTS podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) podnět k přezkoumání rozhodnutí české vlády o dodavateli komunikační infrastruktury pro veřejnou správu.
Vláda totiž svým usnesením č. 271/01 z března 2001 přidělila bez vyhlášení veřejného výběrového řízení tuto obchodně velmi zajímavou státní zakázku Českému Telecomu, jehož je dosud sama významným akcionářem.
Je tedy podezření, že vláda zneužila zákonné možnosti vyzvat k předložení nabídky pouze jediného zájemce kvůli zvýšení hodnoty Českého Telecomu před privatizací státního podílu. Praktiky vlády při zadávání veřejných zakázek i způsob liberalizace telekomunikací se stal rovněž předmětem kritiky Evropské komise v hodnotící zprávě o připravenosti ČR na vstup do EU.

Zpět


Aliatel Telehouse
Společnost Aliatel otevřela v Praze na Žižkově svůj třetí a největší telehouse, který následuje po dvou datacentrech uvedených do provozu v loňském roce v Praze na Bohdalci a v Brně.
Nový Telehouse nabízí zákazníkům téměř 600 metrů čtverečních čisté plochy, na kterou se vejde několik set technologických stojanů. Celková plocha může být v případě potřeby rozšířena. Telehouse je postaven přímo na optické páteřní síti Aliatelu s počáteční kapacitou n x 2.5 Gb/s (STM-16, osazená DWDM technologií) a konektivitou 100 Mb/s do NIX. Kapacity jsou rozšířitelné podle potřeb zákazníků.
Aliatel věnuje velkou pozornost bezpečnostním opatřením, důraz je kladen jak na technickou bezpečnost, tak i na fyzické zabezpečení.
V telehousu je zajištěno nepřetržité napájení elektrickou energií dvěma větvemi; lokalita je vybavena záložními zdroji 230 V a 48 V a dieselagregáty pro případ výpadku dodávky elektrické energie. Zvolený typ klimatizace zajišťuje stabilní teplotu a minimální prašnost. Zvláštní pozornost zaslouží elektronický hasicí systém používající netoxický moderní hasební plyn, který je ekologický a nepoškozuje zařízení umístěná v telehousu. Případné hašení neprobíhá centrálně, ale přímo ve stojanech, což jednak zvyšuje rychlost zjištění případného požáru a vyřešení problému, jednak je z hlediska nákladů ekonomičtější.
Vstup do objektu je jištěn kartovým systémem, všechny stojany jsou uzamykatelné, přičemž přístup ke stojanům je hierarchizován. Areál je vybaven elektronickým požárním systémem a čidly tříštění skla. Každá řada stojanů je monitorována kamerou, s jejíž pomocí je možno zpětně dohledat případné nepovolené zásahy.
Řídící a monitorovací systémy se vzájemně doplňují tak, aby nedošlo k narušení chodu poskytovaných služeb. V případě signalizace nežádoucích stavů je dohledovým centrem (NCC Aliatel) okamžitě zkontrolován sledovaný prostor a zajištěna náprava.
Nabízené housingové a hostingové služby jsou určeny především pro zákazníky z řad operátorů - tedy poskytovatelů internetových a telekomunikačních služeb, z řad systémových integrátorů atd.

Zpět


Teleinformatika


 Grafika, CAD, GIS

Nabídka, co se nemusí opakovat
Pouze do 15. ledna příštího roku mohou strojírenští uživatelé produktů firmy Autodesk využít zvýhodněné nabídky pro modernizaci svých softwarových nástrojů. Při upgrade stávajících programů (AutoCAD, AutoCAD Mechanical a Autodesk Mechanical Desktop) je možné získat nové produkty v oblasti 3D návrhů se slevou.
Nabídka je speciálně uzpůsobena pro strojírenský trh a stává se nástrojem pro přechod z kreslení 2D výkresů do modelování virtuálních prototypů ve 3D.
Nabídka obsahuje Mechanical Upgrade Packege I, který je určen pro uživatele starších verzí programu AutoCAD. Pokud dnes firma, která vlastní produkty AutoCAD 14, AutoCAD 2000, AutoCAD 2000 nebo AutoCAD Mechanical 14.5 přejde na AutoCAD 2002, může k tomu získat Autodesk Inventor 5.
Mechanical Upgrade Packege II je určen pro současné uživatele AutoCADu, AutoCADu Mechanical, produktů Genius a Mechsoft Profi, kteří chtějí přejít na AutoCAD Mechanical 6. AutoCAD Mechanical 6 je AutoCAD optimalizovaný pro 2D strojírenské návrhy a nabízí kromě vylepšených nástrojů vestavěný IGES překladač, a celou řadu funkcí usnadňujících administraci projektů a vývoj výrobků. Pokud strojírenská firma již vlastní některý ze starších strojírensky zaměřených produktů a chce přejít na AutoCAD Mechanical 6, může současně získat Autodesk Inventor 5.
Mechanical Upgrade Packege III je určen pro uživatele starších verzí programu Mechanical Desktop. Pro strojařské konstruktéry, kteří preferují vytváření 3D návrhů v klasickém prostředí AutoCADu, nabízí Mechanical Desktop 6 výrazně vylepšené funkce pro návrh, detailování, optimalizaci pracovních postupů a snadnější administraci projektů. Obsahuje také integrovaný STEP překladač. Pokud firma, která vlastní některou ze starších verzí produktů Mechanical Desktop, může získat Mechanical Desktop 6 a k němu Autodesk Inventor 5.

Zpět

 Informační společnost

Český mobil má nového technického víceprezidenta
Dvanáctého listopadu posílil vedení společnosti Český Mobil kanadský manažer Ante Rupcic, který nastoupil na pozici technického viceprezidenta. Jeho úkolem bude řídit rozvoj Oskarovy sítě, iniciovat zavádění služeb nové generace a vést proces získávání licence UMTS.
Devětatřicetiletý Ante Rupcic patřil k členům týmu, který se v červenci 1999 ucházel o třetí českou mobilní licenci. Jako ředitel technického oddělení se podílel na výstavbě GSM sítě. Později jako ředitel pro nové technologie přispěl ke komerčnímu uvedení WAPu, WAPové portálu, plateb přes mobilní telefon a řady dalších služeb.
Ještě před nástupem k Oskarovi získal Ante cenné mezinárodní zkušenosti v manažerské i technické oblasti a v oboru vývoje produktů a služeb. Jako Senior Manager pro pevné sítě pracoval na projektech společnosti TIW v Brazílii, Rumunsku a Číně. Předtím zastával manažerské pozice u společností Mobility Canada, Bell Mobility a Nortel Canada.

Zpět


AETNA má novou PR manažerku
Komunikačně-marketingová agentura AETNA (mediálně zastupuje mimo jiné IBM) má od září novou PR manažerku.
Na tento post nastoupila Lenka Horáková, která dříve pracovala ve společnosti RadioMobil v útvaru firemní komunikace jako tisková mluvčí.
V agentuře AETNA řídí PR oddělení a pracuje pro klienta - společnost IBM Česká republika jako její PR manažerka.
Lenka Horáková má několikaleté zkušenosti z oblasti Public & media relations nejen v oblasti telekomunikací, ale i bankovnictví.


Zpět


Fujitsu Siemens bude mít nového šéfa
Novým prezidentem a výkonným ředitelem společnosti Fujitsu Siemens se stává Dr. Adrian v. Hammerstein. Tuto novou funkci převezme 1. prosince, okamžitě po odchodu současného nejvyššího představitele Paula Stoddena do společnosti Siemens.
Hammerstein dosud zastával funkci finančního ředitele Fujitsu Siemens a spolu s Paulem Stoddenem byl duchovním otcem nové strategické orientace společnosti.
Dr. Adrian v. Hammerstein (48) je dosud finančním ředitelem (CFO) a členem představenstva společnosti. K FSC přišel z akciové společnosti Siemens, kde byl členem vedení skupiny pro informační a komunikační produkty od července 1998.
Od roku 1991 do roku 1998 pracoval Hammerstein ve společnosti Siemens Nixdorf Informationssysteme AG, nejdříve jako ředitel pro strategickou spolupráci a později jako obchodní ředitel divize Open Enterprise Computing. Před rokem 1991 pracoval v managementu společností Digital Equipment a Citibank.
Titul bakaláře svobodných umění získal na Princetonské univerzitě, magisterský stupeň ve studiu ekonomiky dosáhl na Harwardské univerzitě, které zakončil doktorátem.
Paul Stodden, který od 1. prosince 2001 převezme vedení společnosti Siemens Business Services v rámci Siemens Group, bude s Fujitsu Siemens Computers i nadále spolupracovat. Nehledě na přechod do mateřské společnosti Siemens zůstane členem představenstva Fujitsu Siemens.
Rudi Lamprecht, v současnosti předseda představenstva, a Tetsuo Urano, v současnosti místopředseda, si k prvnímu prosinci vymění své funkce v představenstvu Fujitsu Siemens v souladu s dohodnutým rotačním systémem.

Zpět


IOL uzavřel spolupráci s Microsoftem
INTERNET OnLine, organizační jednotka Českého Telecomu, uzavřela v listopadu partnerství se společností Microsoft v rámci programu MS Certified Partner.
INTERNET OnLine se tak stal jednou z firem, které splňují daná kritéria a garantují tím svou schopnost na vysoké úrovni uspokojit požadavky zákazníků. Certifikací má INTERNET OnLine zaručen nejen exkluzivní přístup k informacím včetně školení a produktů již v době vývoje nového software, ale rovněž technickou podporu. INTERNET OnLine na ně navazuje svými vlastními službami, případně integruje s produkty dalších partnerů.
Program Microsoft Certified Partner sdružuje nezávislé řešitelské firmy, které pomáhají zákazníkům řešit jejich problémy při nasazování informačních technologií ve všech oblastech - při návrhu, vývoji, implementaci, integraci, školení, technické podpoře atd.

Zpět


Dohoda mezi Fujitsu Siemens a mateřskou společností Siemens
Fujitsu Siemens Computers se stává celosvětovým dodavatelem produktů a řešení IT pro svou mateřskou firmu, akciovou společnost Siemens. Obě společnosti uzavřely na konci října 2001 smlouvu, která zahrnuje dodávky kompletního produktového portfolia Fujitsu Siemens, a to od notebooků, stolních počítačů až po výkonné servery, zařízení pro ukládání dat a služby.
Podle Rudiho Lamprechta, člena představenstva společnosti Siemens, existují vazby mezi oběma společnostmi na mnoha úrovních a to také proto, že Siemens z 50 % firmu Fujitsu Siemens Computers vlastní. Koncern Siemens celosvětově nakupuje více než polovinu své počítačové infrastruktury právě od Fujitsu Siemens. V rámci podepsaného kontraktu Fujitsu Siemens Computers přímo bude dodávat zboží všem evropským společnostem skupiny Siemens. Distribuci v Americe zajišťuje společnost Fujitsu Technology Solutions a v Asii společnost Fujitsu.
Siemens a Fujitsu Siemens Computers spolu spolupracují v mnoha oblastech. Např. Siemens Business Services (SBS), servisní organizace společnosti Siemens je nejen jedním z hlavních partnerů společnosti Fujitsu Siemens Computers, ale rovněž s ní spolupracuje na komerčních řešeních. Fujitsu Siemens Computers rovněž prodává osobní digitální asistent Siemens SX45 s integrovaným GSM modulem firemním klientům spolu s uživatelsky přizpůsobenými řešeními pro přístup k podnikovým aplikacím ERP či CRM.

Zpět


Vítěz v soutěži Zlatá koruna
Internetový terminál friend@public společnosti friendly získal ocenění soutěže Zlatá koruna. Tím se terminál stal absolutním vítězem soutěže o nejlepší POP prostředek pro rok 2001. Soutěž byla součástí 6. advertising fóra ve dnech 5. a 6.11. 2001 v hotelu Praha.
Soutěže se zúčastnila necelá stovka exponátů a POP prostředky jsou komunikační prostředky, které oslovují přímo zákazníka v místě prodeje v okamžiku nákupu.
Soutěž Zlatá koruna o nejúspěšnější POP prostředek je každoročně organizována časopisem Výběr ve spolupráci s organizací POPAI EUROPE CZECH. Celá soutěž navazuje na prestižní ocenění POP POPAI, které probíhá v různých zemích světa a je každoročně vyhodnocováno v Chicagu a v Paříži.

Zpět


SYKORA Group už i v Belgii
Společnost SYKORA Group rozšířila oblast svého působení, tentokráte do zemí Beneluxu. V říjnu 2001 se totiž její součástí stala bruselská společnost NetTrium. Původním vlastníkem firmy NetTrium byla telekomunikační společnost FibreCorp, specializující se na optické sítě. Firma byla zodpovědná za IT řešení v oblasti plánování, dokumentace, dodávky služeb a dalších souvisejících služeb.
Uzavřené spojenectví má posílit schopnost SYKORA Group nabízet komplexní, integrovaná řešení pro Operations Support Systems telekomunikačních a distribučních společností. Na oplátku získá FibreCorp od SYKORA Group služby zaměřené na podporu a údržbu svých IT systémů a poradenství v oblasti souvisejících obchodních procesů.

Zpět


GolfInfo


 WWW tip týdne

Moderní obce na internetu
Novou službou ekonomického zpravodajského serveru iHNed.cz se stávají stránky Moderní obec.
Internetová verze odborného časopisu Moderní obec se orientuje především na státní správu a samosprávu i firmy v oblasti komunálních služeb, finančních produktů, plánování, řízení a investic. Přináší odborné informace z oblasti právní, finanční, hospodářské a podnikatelské.
Zabývá se zejména otázkami ekonomiky a financování projektů, územního plánování, životního prostředí, odpadového hospodářství, bytové výstavby, energetiky, technických služeb, účetnictví, auditu, informačních systémů, kultury a volného času. Pro volené orgány přináší výklady zákonů, norem a předpisů a rovněž informuje o nabídce podnikatelských aktivit v municipální a regionální sféře.
I zde se můžeme setkat s elektronickým on-line archívem titulu a vyhledávat v něm pomocí fulltextového vyhledavače. Do budoucna budou volně přístupné vybrané články z aktuálního měsíce a předposlední vydání tohoto časopisu.

Zpět


Týdeník IT News zasílá redakce edice IT Business  *  Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00  *  Tel.: 05/45 22 27 79, Fax.: 05/45 22 24 99
Týdeník IT News je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám IT News zasílali, kontaktujte nás prosím.
Náměty a připomínky k obsahu týdeníku zasílejte na adresu odpovědného redaktora P. Boucník, Technická realizace projektu Ladislav Olejník.


TOPlist