|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IT System 11/2001

obsah |
Příloha

obsah |
|
Servery
vydavatelství CCB |
|
|
|
|
|
|
 |
|
Podnikové
aplikace
|
South Beach -
portálový SW pro implementaci
Společnost
Citrix představila na konferenci iForum 2001 novou verzi svého portálového
produktu pro návrh, implementaci a správu podnikových webů.
South Beach, jak se nový produkt jmenuje, je navržen tak, aby uživatelům
co možná nejvíce zjednodušil implementaci jejich podnikových portálů na
internet a současně rozšířil případná související virtuální pracoviště
založená na produktech Citrix. To vše se děje spojením OS Windows, Unix a
protředí Java, nativních web aplikací s interními a externími informačními
zdroji do co nejjednoduššího, ale zároveň bezpečného a přizpůsobitelného
webového rozhraní.
Citrix zároveň vytváří aliance s dalšími firmami z IT branže,
specializovanými na oblast správy informací na internetu a týmovou práci,
jako jsou Screaming Media, eRoom Technologies, Documentum, Bantu,
Interface Software, Interwoven a Vignette. Tyto a další spolupráce v
oblasti business intelligence, CRM, ERP a ostatních dodavatelů poskytne
zákazníkům systému South Beach přístup (stačí jen "chňapnout") k
nejpopulárnějším aplikacím a informačním zdrojům, jež jsou dosud dostupné,
s cílem pomoci automatizovat a zjednodušit podnikové procesy.
Zpět
Oracle zajistí bezpečnost e-mailových programů Microsoftu
Z důvodu nutnosti provozovat všechny podnikové aplikace, včetně e-mailových,
co nejbezpečněji, uvedla společnost Oracle program Oracle Email
Migration. Jeho úkolem je umožnit firmám provést migraci emailového
serveru Microsoft Exchange na databázi Oracle9i.
Zákazníci sice i nadále používají emailovou aplikaci Microsoft Outlook,
ale e-mailové servery MS nahradí Oracle9i s rozšířením Real Application
Cluster.
"Microsoft vyvinul oblíbené e-mailové programy a my nechceme, aby lidé
přestali používat Outlook," řekl Larry Ellison, předseda a CEO
společnosti Oracle. "Obvykle o e-mailech nepřemýšlíte jako o
databázových datech. Přitom obsahují důležité obchodní informace.
Neukládejte své e-maily v systému, který je velmi křehký a zranitelný.
Proč byste měli mít stovky serverů Exchange, když vám může stačit jedna
nebo dvě databáze Oracle?"
Oracle9i přináší do světa e-mailů zvýšenou spolehlivost Real Application
Cluster. Pokud používáte e-mailový software na clusteru několika
počítačů s databází Oracle9i a jeden server selže, ostatní nerušeně
pracují dál a email zůstává plně dostupný. Outlooku nebo jakékoli jiné
standardní e-mailové aplikace se tedy zhroucení nedotkne.
S použitím databáze Oracle9i získávají uživatelé bezpečnější úložiště
e-mailů. Navíc s emailovým systémem na základě Oracle9i lze snadno
odstraňovat viry. Pokud do e-mailového systému vstoupí neznámý virus,
může správce odstranit infikované zprávy z celého úložiště zpráv jedním
krokem. Naproti tomu se správce se serverem Microsoft Exchange musí
snažit odstranit virus najednou z desítek, ne-li stovek distribuovaných
e-mailových serverů. Služba Oracle Email Migration je nyní k dispozici
jen ve Spojených státech, Oracle se chystá začít ji nabízet i
celosvětově.
Zpět
Řešení tenkého klienta
v novém podání IBM
Společnost IBM
oznámila další sadu změn provedených v produktové nabídce řady NetVista,
která se již více než dva roky zabývá technologií tenkého klienta. Nové
nástroje mají ještě více posílit význam operačního systému Linuxu a lépe
využít jeho možností.
Nová řada je navržena tak, aby pomohla zjednodušit správu tenkých klientů,
snížila pořizovací i udržovací náklady a zároveň využila podpory pro řadu
rozdílných technologií IBM, jako jsou klientský hardware, software,
servery, sítě, služby, konzultační služby apod.
Nová NetVista nyní obsahuje software pro správu serverových systémů, nové
možnosti klientského softwaru dané prostředím Linuxu a rovněž i podpůrné a
implemetační služby.
Technologie tenkých klientů umožňuje organizacím sdílet aplikace, ukládat
data a zpracovávat úkoly mimo lokální počítač. Tato data jsou zpracovávána
a ukládána na internetovém či intranetovém serveru. Díky tomu se rychle
zjednoduší doba vedoucí k vytvoření aplikace a její správa, sníží se
množství potřebného hardwaru a softwaru instalovaného na klientských
počítačích.
Linux je pro technologii tenkých klientů vhodným operační systém a to díky
své stabilitě, kdy zároveň nevytváří velké nároky na server, a přitom
poskytuje přístup ke klíčovým aplikacím společnosti, jež jsou instalovány
na jediném místě. Neposlední výhodou je podpora serverů, záložních
zařízení a tenkých klientů IBM.
Zpět
PowerChute pro
bezchybný provoz počítačů
Z důvodu
rostoucí složitosti internetu, jež nutí k nepřetržitému provozu aplikací,
musí firmy i jednotlivci pamatovat nejen na strategii ochrany napájení
elektrickou energií, ale i na řízení rizika, které zabezpečí bezchybný
provoz jejich systémů.
Právě pro tuto oblast uvedla společnost APC tři nové softwary, které jsou
určené i pro domácnosti a malé i větší firmy. Do této rodiny patří
PowerChute Personal Edition v1.0 pro domácí uživatele, Business Edition
v6.0 pro malé a střední podniky a PowerChute Inventory Manager v2.0 pro
velké podnikové sítě.
PowerChute Personal Edition v1.0 je určen pro uživatele domácích záložních
zdrojů APC. Po nainstalování, k němuž stačí čtyři kliknutí myši, aplikace
nabídne propracovanou správu napájení. Standardní nastavení nabízí vše, co
pro ochranu mohou potřebovat začátečníci, zatímco zkušení uživatelé
program mohou nastavit tak, aby vyhovoval jejich individuálním potřebám.
Rovněž Personal Edition umí počítač vypnout a uložit všechny otevřené
soubory - v případě dlouhodobějšího výpadku elektrické energie umí program
automaticky uložit otevřené soubory Microsoft Office, čímž eliminuje
riziko ztráty dat. Tuto aplikaci pro osobní počítače s operačním systémem
Microsoft Windows XP nebo Windows 98/Me lze zdarma stáhnout z
této
internetové stránky.
Aplikace APC PowerChute Business Edition v6.0 je software pro menší firmy,
který systémovým administrátorům dovolí bezpečně vypínat systémy a
spravovat zařízení UPS u serverů a pracovních stanic chráněných zařízeními
UPS od APC. Uživatelé programu mívají obvykle jeden až pětadvacet zdrojů
nepřerušitelného napájení v síťovém prostředí. S touto aplikací mohou mít
zákazníci možnost spravovat a řídit tato zařízení prostřednictvím sítě
simultánně, z jedné pracovní stanice.
Program PowerChute Business Edition v6.0 obsahuje novou management konzolu
pro Windows NT/2000/XP, která správcům sítí dovolí rychlý přístup k
informacím o stavu napájení připojených zařízení. Snadnými průvodci pro
hromadnou konfiguraci lze nastavit systémová hlášení prostřednictvím
elektronické pošty nebo po síti, parametry zařízení UPS a chování jednotek
UPS při vypínání, a to vše najednou pro všechna zařízení v síti, což
zaručuje jednotnou konfiguraci v celé firmě a snižuje čas strávený
instalací a nastavováním.
Dlouhotrvající nebo opakované snížení napětí v síti může být příznakem
závažnější závady elektrické sítě, například vadné elektroinstalace v
budově, program PowerChute Business Edition rovněž upozorňuje uživatele o
mimořádných stavech v elektrickém rozvodu. V protokolech mohou uživatelé
vedle detailů o provozu sledovat také informace o podpětí, tj. zda se
opakuje nebo je dlouhotrvající. Program celý proces ještě zjednodušuje,
neboť jakmile zaznamená mimořádnou událost, zobrazí pravděpodobnou příčinu
a doporučí způsob nápravy.
Program PowerChute Business Edition ve verzi 5 - síťových uzlů lze zdarma
stáhnout na
této adrese. V současné době obsahuje agenty pro Windows NT 4.0/
Windows 2000/Windows XP (verze pro ostatní systémy budou následovat).
Server a konzola pro Windows NT/2000/XP umí simultánně řídit až 5 agentů
bez ohledu na operační systém.
Třetí program APC PowerChute Inventory Manager v2.0 je management software
pro velké podniky, který systémovým správcům umožní sbírat, organizovat a
prohlížet klíčové informace o infrastruktuře zařízení APC. Tento nástroj
staví na robustní databázi SQL a je schopen řídit najednou až 10 000
zařízení připojených na velkou podnikovou síť, např. zařízení Smart-UPS,
Symmetra, Silcon nebo MasterSwitch.
Aplikace redukuje jednu z hlavních příčin pracovních prostojů. Umí
generovat detailní hlášení o stáří, zatížení, stavu a dalších údajích
týkajících se záložního napájení a umožňuje tak včasnou výměnu baterií.
Díky hlášením o prostojích mohou správci sítí určit, kolik procent
prostojů měly na svědomí problémy s napájením a kolik jiné příčiny v síti,
což značně usnadňuje správu SLA (Service Level Agreement).
Uživatelé mohou kromě toho nastavovat proměnné a prahové hodnoty, jako je
zatížení či stáří UPS nebo baterie a dobu jejich provozu. Při překročení
těchto hodnot aplikace PowerChute Inventory Manager administrátora
automaticky informuje prostřednictvím elektronické pošty.
Tento program je v současnosti dostupný ve verzích pro 25, 100, 1 000 a 10
000 síťových uzlů.
Zpět
Pracujte efektivně a bezpečně
Pracujete s
počítačem a monitorem? A víte, že se na vás vztahuje řada bezpečnostních
předpisů? Ze zákoníku práce je povinen každý zaměstnavatel bez ohledu na
počet zaměstnanců zajistit všem zaměstnancům školení o předpisech
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a organizovat nejméně jednou v roce
jejich prověrky.
Electronic Learning Center -
Mailem.cz nabízí firmám
pro jejich zaměstnance "Školení bezpečnosti" pro práci se zobrazovacími
jednotkami, kam podle zákona spadají i klasická počítačová pracoviště s
monitorem a klávesnicí, a to za bezkonkurenční cenu 130 Kč za vyškolenou
osobu.
Školení spočívá v seznámí s právy i povinnostmi zaměstnanců, s metodami
předcházení nemocem z povolání i únavě a základy první pomoci, aniž by
museli opustit své pracoviště. Samozřejmostí jsou předepsané základy první
pomoci. Školení Mailem.cz si můžete bezplatně vyzkoušet na adrese
www.mailem.cz.
Zpět
E-Learning se začíná prosazovat
Tak by se alespoň dalo soudit podle vývoje prodaných licencí školicího
systému od společnosti Kontis. Počátkem listopadu totiž přesáhl počet
uživatelských licencí řídících systémů e-Learning jen v letošním roce
hodnotu 50 000. Společnost Kontis se tak zařadila na první místo v prodeji
LMS (Learning Management Systems) v České republice.
Na tomto prodaném počtu licencí participují dva řídící systémy v portfoliu
společnosti Kontis: řídící systém TUTOR 2000 domácí výroby a řídící systém
Ingenium společnosti click2learn.com, kterou Kontis pro ČR a SR zastupuje.
Řídící systém TUTOR 2000 byl současně letos oceněn Křišťálovým diskem na
Invexu a se systémem Ingenium získal letos Český Telecom cenu HR Excelence
Award za vynikající výsledky v řízení lidských zdrojů.
Zpět |
|
Konference,
semináře, školení |
III. konference KARAT Open
Partner
Společnosti
I.F.T. PROGRES
spolu s obchodními partnery IBM ČR a SYBASE ČR oznámili, u příležitosti
III. ročníku konference
KARAT Open Partner, spolupráci při budování nové partnerské sítě pro
řešení informačního systému KARAT.
Samotná konference je určena všem stávajícím i novým partnerům
společnosti I.F.T. PROGRES a jejím cílem je seznámit účastníky s
nejnovějšími technologiemi vývojového prostředí informačního systému
KARAT. Společné řešení IS KARAT a IBM ČR bude oficiálně představeno 21.
listopadu v hotelu DIPLOMAT Praha. Bližší informace o společnosti I.F.T.
PROGRES a možnost přihlásit se na konferenci IS KARAT nejdete
zde.
Název konference KARAT Open Partner není zvolen náhodou. Má vyjadřovat
především výraznou otevřenost informačního systému KARAT. Ta se
projevuje především ve schopnosti systému maximálně se přizpůsobit
potřebám a požadavkům uživatelů. Další význam otevřenosti lze spatřovat
ve způsobu spolupráce s partnerskými společnostmi, se kterými I.F.T.
PROGRES spolupracuje v souvislosti s produktem IS KARAT.
Nedílnou součástí konference jsou vystoupení představitelů společností
IBM ČR a SYBASE ČR. Účastníci konference mají možnost získat aktuální
informace o nejnovějších technologiích obou těchto významných
společností v návaznosti na řešení IS KARAT.
Zpět
Školení Cisco produktů
K udržení se na
špičce ve světě informačních technologií pro vás společnost Albit
Technologies (http://www.albit.cz) připravuje školení z různých oblastí
datových komunikací. Během školení (http://www.albit.cz/pr-skoleni.htm) se
vám dostane informací o technologiích, která technický tým společnosti
dlouhodobě shromažďuje a zpracovává. Přednášky vedou certifikovaní lektoři
s mnohaletými zkušenostmi a schopností předávat informace nenásilnou a
efektivní formou.
Díky specializaci na služby v oblasti datových komunikací a také díky
důrazu kladenému na technologii Cisco může společnost garantovat
profesionální úroveň odváděné práce. V řadách Albit Technologies jsou
zastoupeni síťoví specialisté s certifikacemi (CCIE, CCDP, CCNP) a
certifikovaní (CCSI) lektoři s mnohaletou praxí.
Nabízená školení jsou dnes tato:
Popis, Trvání, Cena,
Datum
Cestování paketu uvnitř směrovače, 2 dny,
12 500,- 7. - 8. února
IPSec a VPN, 3 dny, 15
000,- 12. - 14. prosince
IP telefonie, 3 dny,
19 500,- 9. - 11. ledna
IPv6, 1 den, 6 500,-
10. prosince
IPX, 1 den, 4 500,-
11. prosince
MPLS a MPLS/VPN, 4 dny,
22 000,- 3. - 6. prosince
Multicasting, 2 dny,
12 500,- 17. - 18. ledna
QoS v IP, 3 dny, 18
000,- 21. - 23. ledna
TCP/IP, 1 den, 4 500,-
3. ledna
VoIP a VoFR, 2 dny, 11
500,- 7. - 8. ledna
Základy konfigurace Cisco zařízení, 5 dnů,
23 000,- 28. - 01. února
Aktuální rozpis školení je možné získat i
zde,
kde je uveden i podrobnější rozvrh a náplň jednotlivých kurzů. Školení se
konají v prostorách firmy: Krhanická 26, Praha. Společnost je schopna
připravit i zakázkové školení podle vašich požadavků.
Zpět
Avaya, Unleash the power of CRM
Pod tímto názvem uspořádala společnost Avaya ve spolupráci se svým
partnerem Siebel eBusiness seminář o Customer Relationship Managementu.
Unleash the power of CRM by se dalo přeložit jako "Osvoboďte sílu CRM" a
tato myšlenka se nesla celým dnem. Byla to snad narážka na veliká
očekávání, která sebou tato technologie přinesla a pro mnohé bohužel
nesplnila díky špatnému používání.
Na začátku promluvil partner PricewaterhouseCoopers Ralph McKinney, který
se snažil vysvětlit CRM a především jeho používání a úspěšné zavádění. Jak
řekl: "Řízení vztahu se zákazníky není plán ani nástroj, ale strategie."
Ve své prezentaci popisoval řetězec působení CRM na zákazníka i benefity
pro samotnou společnost, která CRM úspěšně implementovala. Následné
prezentace rozebíraly nástroje CRM a náhled na jejich použití z pohledu
spol. Avaya a Siebel, jak uspět v dnešní Customer Economy a jak uspět u
samotného zákazníka i v budoucnu.
Na závěr semináře předvedli zástupci obou společností názornou živou
ukázku, jak v konkrétním případě funguje CRM z pohledu zákazníka, firmy a
samotného systému.
Na semináři se vystřídala řada řečníků od nás i ze zahraničí a i přes
celou komplikovanost problematiky CRM se jim podařilo shrnout to podstatné
a prezentovat svůj produkt dostatečně konkrétně.
Zpět |
Recenze |
PC (nejen) do
manažerovy kapsy - HP Jornada 568
Osobní
digitální asistentni (kapesní PC, organizéry atd.) se dnes těší velké
popularitě. Trend kapesních počítačů v současné době sleduje několik
výrobců, kteří nabízejí zařízení různých kategorií.
PDA můžete pořídit již za pár tisíc korun, ale tyto přístroje zdaleka
nejsou schopny nabídnout výkon ani uživatelský komfort dražších modelů.
Jedním ze špičkových PDA, které si mimo jiné zaslouženě odneslo
prestižní ocenění z letošního Invexu, je nová HP Jornada 568, jejíž
krátkou recenzi vám nyní přinášíme.
Pokračování
Zpět
Obchodní-loď.cz
V barvě modrého moře vyplul 1. srpna na internetový oceán nový
elektronický obchod nesoucí označení
Obchodní-loď.cz.
Jak nám prozradila jeho posádka, příprava na projekt elektronického
tržiště pro obchodování s koncovými českými zákazníky - tedy typu B2C,
trvala více než rok. Přes dynamický vývoj na tržištích B2C totiž není
dobré přípravu ukvapit.
Pokračování
Zpět |
Analýza |
Východočeské firmy moc nevěří v bezpečnost elektronického obchodu
Malé a střední firmy v
Královéhradeckém kraji se liší v řadě kritérií připravenosti na
elektronické obchodování od podniků v Jihomoravském, Jihočeském a
Plzeňském kraji.
Zatímco v ostatních krajích pokládají za největší překážky rychlejšího
rozvoje elektronického obchodování mezi firmami nízkou úroveň znalostí o
internetu a informačních technologiích (30 i více procent) a
nedostatečnou znalost přínosů elektronického obchodu, ve východních
Čechách označují za nejvýznamnější bariéru nedostatečnou bezpečnost
transakcí a dat (27 %). Teprve pak následují s 22 a 15 % zmíněné
překážky spojené s vlastní neznalostí.
Pokračování
Zpět
Jak se vede HP?
O platech dnes módního povolání webového designera v České republice se
toho již mnoho namluvilo. Stále však chyběla odpovídající statistika. A
právě s tou v těchto dnech přišel průzkum provedený společnosti Grafika
Publishing, která uveřejnila výsledky výzkumu na téma: "Kolik bere
webdesigner v ČR?"
Zúčastnilo se jej 282 webdesignerů, kteří pracují v celé České republice
na hlavní pracovní poměr.
Pokračování
Zpět |
|
Kancelářské aplikace
|
SuSE Linux 7.3 v českém jazyce
V rekordně
krátké době byla připravena česká verze produktu SuSE Linux 7.3. Německá
verze operačního systému byla oficiálně uvedena 12. října, anglická
verze, ze které česká jazyková mutace vychází, vstoupila na trh 23.
října a prodej českých SuSE Linuxu 7.3 CZ bude zahájen již od středy 21.
listopadu. Hlavním rysem nové verze je ještě
snadnější konfigurace hardwarových, především pak multimediálních
komponent počítače. Jak slibují tvůrci, většina komponent je detekována
a konfigurována zcela automaticky. Například při konfiguraci zvukové
karty v nejjednodušším módu stačí pouze nastavit výchozí hlasitost.
Moderní grafické adaptéry se v SuSE Linuxu konfigurují zcela
automaticky, včetně výběru nejvhodnějšího ovladače, rozlišení a
obnovovací frekvence. Uživatel má však vždy poslední slovo a může si
vybrat, do jaké míry bude do konfiguračního procesu zasahovat.
Správa systémového nastavení probíhá v prostředí konfiguračního programu
YaST2, který ve verzi 7.3 CZ již zcela převzal úkoly svého předchůdce,
programu YaST. YaST2 doznal zlepšení především v rychlosti a paměťových
nárocích. Navíc jej lze díky zdokonalení činnosti v textovém módu
provozovat i vzdáleně pomocí textového terminálu. Z nových
konfiguračních modulů je vhodné zmínit konfiguraci televizních tunerů a
skenerů, tedy komponent, jejichž instalace v minulosti vyžadovala od
uživatele značné úsilí. Konfigurační program SaX2, používaný pro
nastavení grafického prostředí XFree86, dokáže nyní korektně detekovat a
konfigurovat i dotykové obrazovky.
Při výběru aplikací, jejichž počet se v současnosti blíží dvěma a půl
tisícům, byl tentokrát kladen důraz na prezentaci produktu jako systému
vhodného pro všechny věkové kategorie bez rozdílu. Proto nepřekvapí
zařazení množství akčních a strategických her.
Mimo to kromě tradičních bezpečnostních programů mají uživatelé k
dispozici kryptografický souborový systém, který chrání data uživatelů i
po odcizení. Zdokonalený Personal Firewall využívající technologii
produktu SuSE Linux Firewall na CD, tvoří nekompromisní bariéru mezi
počítačem uživatele a vnějším prostředím.
Pro tuzemské příznivce SuSE Linuxu se již stalo samozřejmostí, že
produkt zahrnuje téměř sedm set stran podrobné tištěné dokumentace v
češtině a bezplatnou instalační podporu v trvání devadesáti dní.
Zpět
Celá diskotéka na dlani
jedné ruky
Společnost
Creative uvedla 20GB verzi svého audiopřehrávače D.A.P Jukebox. Ten bude
existovat na trhu paralelně s 6GB verzí a přináší uživatelům snad již
dostatečnou kapacitu pro jejich potřeby pro ukládání dat a zvukových
nahrávek.
20GB Jukebox může uložit, přehrávat, kompilovat a indexovat množství
skladeb ekvivalentní 500 CD nebo chcete-li 5 000 skladeb ve formátu MP3,
WMA a dalších. 20GB Jukebox je snadno připojitelný a všestranný stejně
jako 6GB model, váží pouhých 400 g a podporuje 4 - kanálový prostorový
zvuk.
Jeho USB rozhraní a podpora nahrávání souborů WAV přes linkový vstup a
mikrofon se zesilovačem zajišťují rychlý a snadný záznam. Pro zajištění
kompatibility nezávisle na změnách na trhu může být jeho software a
firmware aktualizován s pomocí software, jež bude připraven ke stažení
na www stránkách společnosti Creative. Je flexibilní také z hlediska
výstupu a může být použit se sluchátky, systémy pro použití v autě,
aktivními reproduktorovými systémy a nebo je možno jej připojit k
tradičním Hi-Fi systémům.
Systém menu uživatelského rozhraní je lokalizován a umožňuje uživatelům
vybrat si zprávy v následujících jazycích: angličtina, francouzština,
italština, němčina, španělština a dánština.
Zpět
Kombinace
FireWire s výkonem 7200 otáček za minutu
Maxtor uvádí
nový externí pevný disk s kapacitou 80 GB, rychlostí 7200 otáček za
minutu a připojení FireWire (IEEE 1394). Personal Storage 3000 DV, jak
se nový disk nazývá, je díky tomu vhodným řešením pro ukládání a
načítání stoupajícího množství dat pocházejícího z digitálního střihu
videozáznamů, digitálních videokamer a fotoaparátů, skenerů a z
digitálního formát MP3.
Je rovněž vhodný pro zálohování interních pevných disků, pro hraní her
nebo pro sdílení souborů mezi PC a systémy Apple Macintosh.
Personal Storage 3000DV 80GB bude k dostání na evropském trhu do konce
roku. Rodinu produktů Personal Storage společnosti Maxtor doplňuje
adaptér 1394 PCI Adapter Card a 1394 CardBus, které slouží k upgradování
desktopů a laptopů, jež nejsou vybaveny porty s rozhraním IEEE 1394.
Podle nejnovějších studií Cahners In-Stat bylo prodáno v roce 2000 přes
35 milionů produktů vybavených rozhraním IEEE 1394 z oblasti PC nebo
spotřební elektroniky. Celkové přijetí rozhraní IEEE 1394 stále vzrůstá
a očekává se, že do roku 2005 ročně poroste o plných 30 %. Mezi
nejvýznamnější výrobce, kteří v současné době podporují standard IEEE
1394, patří Apple, Casio, Compaq, Dell, Fujitsu, Gateway, HP, NEC,
Panasonic, Sharp, Sony a Toshiba.
Zpět
Podpora pro šifrovací
bezpečnostní čip
Šifrovací
bezpečnostní obvod od firmy IBM, který můžeme najít ve stolních
počítačích NetVista a v noteboocích ThinkPad, získal jako první
technologie tohoto druhu tzv. Common Criteria Certification, mezinárodní
bezpečnostní standard, který je uznávaný ve čtrnácti zemích.
Instalovaný obvod používá šifrovací klíče, které pomáhají zvýšit
bezpečnost dat, komunikaci a identitu. Uschovává šifrovací klíče a
podporuje úkony veřejné infrastruktury, jako například šifrování pro
osobní digitální podpis pro autentizaci.
Protože tyto funkce vytvářejí chráněné systémové prostředí pro uložení
šifrovacích klíčů na čipu (nikoli v hlavní paměti ani na pevném disku),
je celý systém neporovnatelně bezpečnější, než při pouhém softwarovém
řešení.
Základní vlastnosti této technologie vznikly ve firmě Cygnacom Solutions,
laboratořích Entrust Technologies Company z města McLean, akreditované
pro vytvoření NIAP Common Criteria and Validation Scheme. Bezpečnostní
čip, který IBM používá však nepochází z jejich továren, ale vyrábí jej
firma Atmel, která rovněž dbá na shodu s platnou certifikácí.
Jak to vše začalo? V říjnu 1998 podepsaly státní organizace USA, Kanady,
Francie, Německa a Velké Británie vzájemnou dohodu pro sjednocení
hodnocení bezpečnostních kriterií. Cílem této dohody bylo podnítit
situaci, ve které IT produkty a ochranné prostředky, jež vyžadují
certifikát (Common Criteria), mohou být používány bez nutnosti je znovu
certifikovat. To vyžaduje důvěru v certifikované produkty, které smluvně
potvrzují, že důsledně splňují bezpečnostní standardy. Certifikát pro
výrobky IBM byl přidělen organizací US National Information Assurance
Partnership (NIAP), což je spojenectví Amerického národního úřadu pro
standardizaci a technologie (NIST) a Národní bezpečnostní agentury (NSA).
Potvrzující zpráva a příslušné materiály budou pro použití pro budoucí
státní organizace a velké zákazníky publikovány na webové stránce
NIAP Common Criteria Evaluation and Validation Scheme.
Zpět |
Internet, komunikace a sítě
|
"Veřejný internet" s označením
Samolepkou Veřejný internet je možné napříště označit všechna místa,
přístupná veřejnosti, odkud se lze připojit k internetu. Může jít o
internetové kavárny, veřejné knihovny, úřady veřejné správy, hotely,
nádraží a další místa, která umožňují přístup k internetu, a to jak
zdarma, tak za úplatu.
Cílem společného projektu Úřadu pro veřejné informační systémy a BMI
sdružení je umožnit občanům snadnější orientaci, odkud mohou komunikovat
se světovou počítačovou sítí, a získat alespoň přibližné informace o
počtu takových míst.
V České republice se v minulých letech podařilo díky programu Veřejné
informační služby knihoven zajistit internetové připojení pro více než
tisíc veřejných knihoven, které jsou tak zřejmě nejčastějším veřejným
místem s přístupem k internetu. Bohužel v návrhu státního rozpočtu na
rok 2002 Ministerstvo kultury ČR vůbec s pokračováním tohoto programu
nepočítá.
Provozovatelé veřejnosti přístupných zařízení s internetovými terminály
mohou požádat o bezplatné zaslání samolepky vyplněním formuláře na
této adrese. Označení
Veřejný internet je dílem Luďka Bárty, autora loga Březen - měsíc
Internetu.
Údaje o množství veřejně přístupných míst s internetovým připojením se
stávají jedním z kritérií vyspělosti informační společnosti. Například
eEurope+ 2003, akční plán společného programu kandidátských zemí EU
k realizaci informační společnosti v Evropě, uvádí jako jeden z
indikátorů počet veřejných internetových míst na 1000 obyvatel.
Zpět
Co nám vytýká EU v
telekomunikacích?
V letošní hodnotící zprávě Evropské komise o stavu připravenosti ČR ke
vstupu do Evropské unie jsou kritizovány především nedostatky v
liberalizaci a regulaci našeho trhu. Komise upozorňuje, že tyto
nedostatky jsou závažné, a je nutno je bezodkladně napravit.
Například v kapitole 19 své zprávy Evropská komise sice oceňuje značný
pokrok proti minulým letům, avšak více než polovina textu této kapitoly
zdůrazňuje, že řada zásadních otázek zůstala nevyřešena. K nim Komise
řadí především neodůvodněné odložení volby operátora (a tedy plné
liberalizace), která poškozuje jak zákazníky, tak investory; výši cen za
propojení telekomunikačních sítí, které jsou nad úrovní srovnatelných
cen v EU, a nejsou založeny na správné metodice; rozsáhlý vliv
ministerstva ve věcech regulační povahy, jakož i účast zaměstnanců
ministerstva v řídících a dozorčích orgánech společností podnikajících v
oboru.
Komise žádá, aby bylo velmi rychle vyřešeno oddělení regulatorních a
provozních funkcí, stanoveny nákladově orientované telekomunikační
tarify, uplatněna regulace ve prospěch konkurence a umožněna volba
operátora. Ministerstvo je rovněž nabádáno, aby umožnilo alternativním
operátorům přístup do místní sítě.
Zpět
Porušila vláda ČR zákon?
S předcházející zprávou souvisí i následující. Telekomunikační
společnost GTS podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS)
podnět k přezkoumání rozhodnutí české vlády o dodavateli komunikační
infrastruktury pro veřejnou správu.
Vláda totiž svým usnesením č. 271/01 z března 2001 přidělila bez
vyhlášení veřejného výběrového řízení tuto obchodně velmi zajímavou
státní zakázku Českému Telecomu, jehož je dosud sama významným
akcionářem.
Je tedy podezření, že vláda zneužila zákonné možnosti vyzvat k
předložení nabídky pouze jediného zájemce kvůli zvýšení hodnoty Českého
Telecomu před privatizací státního podílu. Praktiky vlády při zadávání
veřejných zakázek i způsob liberalizace telekomunikací se stal rovněž
předmětem kritiky Evropské komise v hodnotící zprávě o připravenosti ČR
na vstup do EU.
Zpět
Aliatel Telehouse
Společnost Aliatel otevřela v Praze na Žižkově svůj třetí a největší
telehouse, který následuje po dvou datacentrech uvedených do provozu v
loňském roce v Praze na Bohdalci a v Brně.
Nový Telehouse nabízí zákazníkům téměř 600 metrů čtverečních čisté
plochy, na kterou se vejde několik set technologických stojanů. Celková
plocha může být v případě potřeby rozšířena. Telehouse je postaven přímo
na optické páteřní síti Aliatelu s počáteční kapacitou n x 2.5 Gb/s (STM-16,
osazená DWDM technologií) a konektivitou 100 Mb/s do NIX. Kapacity jsou
rozšířitelné podle potřeb zákazníků.
Aliatel věnuje velkou pozornost bezpečnostním opatřením, důraz je kladen
jak na technickou bezpečnost, tak i na fyzické zabezpečení.
V telehousu je zajištěno nepřetržité napájení elektrickou energií dvěma
větvemi; lokalita je vybavena záložními zdroji 230 V a 48 V a
dieselagregáty pro případ výpadku dodávky elektrické energie. Zvolený
typ klimatizace zajišťuje stabilní teplotu a minimální prašnost.
Zvláštní pozornost zaslouží elektronický hasicí systém používající
netoxický moderní hasební plyn, který je ekologický a nepoškozuje
zařízení umístěná v telehousu. Případné hašení neprobíhá centrálně, ale
přímo ve stojanech, což jednak zvyšuje rychlost zjištění případného
požáru a vyřešení problému, jednak je z hlediska nákladů ekonomičtější.
Vstup do objektu je jištěn kartovým systémem, všechny stojany jsou
uzamykatelné, přičemž přístup ke stojanům je hierarchizován. Areál je
vybaven elektronickým požárním systémem a čidly tříštění skla. Každá
řada stojanů je monitorována kamerou, s jejíž pomocí je možno zpětně
dohledat případné nepovolené zásahy.
Řídící a monitorovací systémy se vzájemně doplňují tak, aby nedošlo k
narušení chodu poskytovaných služeb. V případě signalizace nežádoucích
stavů je dohledovým centrem (NCC Aliatel) okamžitě zkontrolován
sledovaný prostor a zajištěna náprava.
Nabízené housingové a hostingové služby jsou určeny především pro
zákazníky z řad operátorů - tedy poskytovatelů internetových a
telekomunikačních služeb, z řad systémových integrátorů atd.
Zpět
|
|
Grafika, CAD,
GIS |
Nabídka, co se nemusí opakovat
Pouze do 15. ledna příštího roku mohou strojírenští uživatelé produktů
firmy Autodesk využít zvýhodněné nabídky pro modernizaci svých
softwarových nástrojů. Při upgrade stávajících programů (AutoCAD,
AutoCAD Mechanical a Autodesk Mechanical Desktop) je možné získat nové
produkty v oblasti 3D návrhů se slevou.
Nabídka je speciálně uzpůsobena pro strojírenský trh a stává se
nástrojem pro přechod z kreslení 2D výkresů do modelování virtuálních
prototypů ve 3D.
Nabídka obsahuje Mechanical Upgrade Packege I, který je určen pro
uživatele starších verzí programu AutoCAD. Pokud dnes firma, která
vlastní produkty AutoCAD 14, AutoCAD 2000, AutoCAD 2000 nebo AutoCAD
Mechanical 14.5 přejde na AutoCAD 2002, může k tomu získat Autodesk
Inventor 5.
Mechanical Upgrade Packege II je určen pro současné uživatele AutoCADu,
AutoCADu Mechanical, produktů Genius a Mechsoft Profi, kteří chtějí
přejít na AutoCAD Mechanical 6. AutoCAD Mechanical 6 je AutoCAD
optimalizovaný pro 2D strojírenské návrhy a nabízí kromě vylepšených
nástrojů vestavěný IGES překladač, a celou řadu funkcí usnadňujících
administraci projektů a vývoj výrobků. Pokud strojírenská firma již
vlastní některý ze starších strojírensky zaměřených produktů a chce
přejít na AutoCAD Mechanical 6, může současně získat Autodesk Inventor
5.
Mechanical Upgrade Packege III je určen pro uživatele starších verzí
programu Mechanical Desktop. Pro strojařské konstruktéry, kteří
preferují vytváření 3D návrhů v klasickém prostředí AutoCADu, nabízí
Mechanical Desktop 6 výrazně vylepšené funkce pro návrh, detailování,
optimalizaci pracovních postupů a snadnější administraci projektů.
Obsahuje také integrovaný STEP překladač. Pokud firma, která vlastní
některou ze starších verzí produktů Mechanical Desktop, může získat
Mechanical Desktop 6 a k němu Autodesk Inventor 5.
Zpět |
Informační společnost
|
Český mobil
má nového technického víceprezidenta
Dvanáctého
listopadu posílil vedení společnosti Český Mobil kanadský manažer Ante
Rupcic, který nastoupil na pozici technického viceprezidenta. Jeho
úkolem bude řídit rozvoj Oskarovy sítě, iniciovat zavádění služeb nové
generace a vést proces získávání licence UMTS.
Devětatřicetiletý Ante Rupcic patřil k členům týmu, který se v červenci
1999 ucházel o třetí českou mobilní licenci. Jako ředitel technického
oddělení se podílel na výstavbě GSM sítě. Později jako ředitel pro nové
technologie přispěl ke komerčnímu uvedení WAPu, WAPové portálu, plateb
přes mobilní telefon a řady dalších služeb.
Ještě před nástupem k Oskarovi získal Ante cenné mezinárodní zkušenosti
v manažerské i technické oblasti a v oboru vývoje produktů a služeb.
Jako Senior Manager pro pevné sítě pracoval na projektech společnosti
TIW v Brazílii, Rumunsku a Číně. Předtím zastával manažerské pozice u
společností Mobility Canada, Bell Mobility a Nortel Canada.
Zpět
AETNA má novou PR manažerku
Komunikačně-marketingová
agentura AETNA (mediálně zastupuje mimo jiné IBM) má od září novou PR
manažerku.
Na tento post nastoupila Lenka Horáková, která dříve pracovala ve
společnosti RadioMobil v útvaru firemní komunikace jako tisková mluvčí.
V agentuře AETNA řídí PR oddělení a pracuje pro klienta - společnost IBM
Česká republika jako její PR manažerka.
Lenka Horáková má několikaleté zkušenosti z oblasti Public & media
relations nejen v oblasti telekomunikací, ale i bankovnictví.
Zpět
Fujitsu Siemens bude mít
nového šéfa
Novým
prezidentem a výkonným ředitelem společnosti Fujitsu Siemens se stává
Dr. Adrian v. Hammerstein. Tuto novou funkci převezme 1. prosince,
okamžitě po odchodu současného nejvyššího představitele Paula Stoddena
do společnosti Siemens.
Hammerstein dosud zastával funkci finančního ředitele Fujitsu Siemens a
spolu s Paulem Stoddenem byl duchovním otcem nové strategické orientace
společnosti.
Dr. Adrian v. Hammerstein (48) je dosud finančním ředitelem (CFO) a
členem představenstva společnosti. K FSC přišel z akciové společnosti
Siemens, kde byl členem vedení skupiny pro informační a komunikační
produkty od července 1998.
Od roku 1991 do roku 1998 pracoval Hammerstein ve společnosti Siemens
Nixdorf Informationssysteme AG, nejdříve jako ředitel pro strategickou
spolupráci a později jako obchodní ředitel divize Open Enterprise
Computing. Před rokem 1991 pracoval v managementu společností Digital
Equipment a Citibank.
Titul bakaláře svobodných umění získal na Princetonské univerzitě,
magisterský stupeň ve studiu ekonomiky dosáhl na Harwardské univerzitě,
které zakončil doktorátem.
Paul Stodden, který od 1. prosince 2001 převezme vedení společnosti
Siemens Business Services v rámci Siemens Group, bude s Fujitsu Siemens
Computers i nadále spolupracovat. Nehledě na přechod do mateřské
společnosti Siemens zůstane členem představenstva Fujitsu Siemens.
Rudi Lamprecht, v současnosti předseda představenstva, a Tetsuo Urano, v
současnosti místopředseda, si k prvnímu prosinci vymění své funkce v
představenstvu Fujitsu Siemens v souladu s dohodnutým rotačním systémem.
Zpět
IOL uzavřel spolupráci s
Microsoftem
INTERNET OnLine, organizační jednotka Českého Telecomu, uzavřela v
listopadu partnerství se společností Microsoft v rámci programu MS
Certified Partner.
INTERNET OnLine se tak stal jednou z firem, které splňují daná kritéria
a garantují tím svou schopnost na vysoké úrovni uspokojit požadavky
zákazníků. Certifikací má INTERNET OnLine zaručen nejen exkluzivní
přístup k informacím včetně školení a produktů již v době vývoje nového
software, ale rovněž technickou podporu. INTERNET OnLine na ně navazuje
svými vlastními službami, případně integruje s produkty dalších
partnerů.
Program Microsoft Certified Partner sdružuje nezávislé řešitelské firmy,
které pomáhají zákazníkům řešit jejich problémy při nasazování
informačních technologií ve všech oblastech - při návrhu, vývoji,
implementaci, integraci, školení, technické podpoře atd.
Zpět
Dohoda mezi Fujitsu Siemens a mateřskou společností Siemens
Fujitsu Siemens Computers se stává celosvětovým dodavatelem produktů a
řešení IT pro svou mateřskou firmu, akciovou společnost Siemens. Obě
společnosti uzavřely na konci října 2001 smlouvu, která zahrnuje dodávky
kompletního produktového portfolia Fujitsu Siemens, a to od notebooků,
stolních počítačů až po výkonné servery, zařízení pro ukládání dat a
služby.
Podle Rudiho Lamprechta, člena představenstva společnosti Siemens,
existují vazby mezi oběma společnostmi na mnoha úrovních a to také
proto, že Siemens z 50 % firmu Fujitsu Siemens Computers vlastní.
Koncern Siemens celosvětově nakupuje více než polovinu své počítačové
infrastruktury právě od Fujitsu Siemens. V rámci podepsaného kontraktu
Fujitsu Siemens Computers přímo bude dodávat zboží všem evropským
společnostem skupiny Siemens. Distribuci v Americe zajišťuje společnost
Fujitsu Technology Solutions a v Asii společnost Fujitsu.
Siemens a Fujitsu Siemens Computers spolu spolupracují v mnoha
oblastech. Např. Siemens Business Services (SBS), servisní organizace
společnosti Siemens je nejen jedním z hlavních partnerů společnosti
Fujitsu Siemens Computers, ale rovněž s ní spolupracuje na komerčních
řešeních. Fujitsu Siemens Computers rovněž prodává osobní digitální
asistent Siemens SX45 s integrovaným GSM modulem firemním klientům spolu
s uživatelsky přizpůsobenými řešeními pro přístup k podnikovým aplikacím
ERP či CRM.
Zpět
Vítěz v soutěži Zlatá koruna
Internetový
terminál friend@public společnosti friendly získal ocenění soutěže Zlatá
koruna. Tím se terminál stal absolutním vítězem soutěže o nejlepší POP
prostředek pro rok 2001. Soutěž byla součástí 6. advertising fóra ve
dnech 5. a 6.11. 2001 v hotelu Praha.
Soutěže se zúčastnila necelá stovka exponátů a POP prostředky jsou
komunikační prostředky, které oslovují přímo zákazníka v místě prodeje v
okamžiku nákupu.
Soutěž Zlatá koruna o nejúspěšnější POP prostředek je každoročně
organizována časopisem Výběr ve spolupráci s organizací POPAI EUROPE
CZECH. Celá soutěž navazuje na prestižní ocenění POP POPAI, které
probíhá v různých zemích světa a je každoročně vyhodnocováno v Chicagu a
v Paříži.
Zpět
SYKORA Group už i v Belgii
Společnost
SYKORA Group rozšířila oblast svého působení, tentokráte do zemí
Beneluxu. V říjnu 2001 se totiž její součástí stala bruselská společnost
NetTrium. Původním vlastníkem firmy NetTrium byla telekomunikační
společnost FibreCorp,
specializující se na optické sítě. Firma byla zodpovědná za IT řešení v
oblasti plánování, dokumentace, dodávky služeb a dalších souvisejících
služeb.
Uzavřené spojenectví má posílit schopnost SYKORA Group nabízet
komplexní, integrovaná řešení pro Operations Support Systems
telekomunikačních a distribučních společností. Na oplátku získá
FibreCorp od SYKORA Group služby zaměřené na podporu a údržbu svých IT
systémů a poradenství v oblasti souvisejících obchodních procesů.
Zpět |
|
WWW
tip týdne |
Moderní obce na internetu
Novou službou ekonomického zpravodajského serveru iHNed.cz se stávají
stránky Moderní
obec.
Internetová verze odborného časopisu Moderní obec se orientuje především
na státní správu a samosprávu i firmy v oblasti komunálních služeb,
finančních produktů, plánování, řízení a investic. Přináší odborné
informace z oblasti právní, finanční, hospodářské a podnikatelské.
Zabývá se zejména otázkami ekonomiky a financování projektů, územního
plánování, životního prostředí, odpadového hospodářství, bytové
výstavby, energetiky, technických služeb, účetnictví, auditu,
informačních systémů, kultury a volného času. Pro volené orgány přináší
výklady zákonů, norem a předpisů a rovněž informuje o nabídce
podnikatelských aktivit v municipální a regionální sféře.
I zde se můžeme setkat s elektronickým on-line archívem titulu a
vyhledávat v něm pomocí fulltextového vyhledavače. Do budoucna budou
volně přístupné vybrané články z aktuálního měsíce a předposlední vydání
tohoto časopisu.
Zpět |
|