V barvě modrého moře vyplul
1. srpna na internetový oceán nový elektronický obchod nesoucí označení
Obchodní-loď.cz.
Jak nám prozradila jeho posádka, příprava na projekt elektronického
tržiště pro obchodování s koncovými českými zákazníky - tedy typu B2C,
trvala více než rok. Přes dynamický vývoj na tržištích B2C totiž není
dobré přípravu ukvapit. Důraz byl kladen vedle zabezpečení transakcí
zejména na komfort nakupujících a s tím související rychlost výběru
zboží. Samotné testování aplikace v ostrém provozu trvalo jeden měsíc.
 |
Co si zde můžeme koupit?
Sortiment pro domácí spotřebu je opravdu široký. Nabízené zboží
zahrnuje spotřební elektroniku (televizory, DVD, videokamery, …) a
telefony, dále domácí a kuchyňské spotřebiče (například automatické
pračky, vysavače, žehličky), sportovní potřeby (pro tenis, squash) či
vybavení pro děti (autosedačky, hračky, …). Nezapomnělo se ani na drobné
podnikatele - pro ty je připravena nabídka kancelářských židlí. K domovu
patří i zahrady - pro ně je připravena nabídka sekaček na trávu a pil.
V současné době je seřazeno zboží do dvanácti hlavních kategorií a
několika dalších podkategorií, celkem od 35 výrobců. Podle vyjádření
provozovatele je v databázi cca 5 000 položek. tento počet jsme
neověřovali a tak provozovateli - společnosti Merchantman - věříme.
Základní pohyb po palubě Obchodní lodi je třemi možnými způsoby: podle
druhu nabízeného zboží s hledáním v jednotlivých kategoriích, nebo podle
výrobce. Třetí způsob je použití vyhledávacího nástroje. Jako pomůcka
může posloužit i žebříček TOP 5 nejprodávanějšího zboží a akční nabídka.
Registrace a platba
Procházet se nabídkou zboží lze i bez registrace, ale pro samotný akt
nákupu je potřeba být zaevidovaným uživatelem. U nového klienta je
požadované vedle jména a adresy pro doručení, telefonního čísla a
e-mailu pro komunikaci také zadání přihlašovacího jména a hesla. Protože
mezi zákazníky jsou i firmy a drobní podnikatelé, je v přihlašovacím
menu i kolonka pro vypsání fakturačních údajů a kontaktní osoby ve
firmě.
V současnosti máte tři možnosti způsobů plateb: buď v hotovosti při
převzetí zboží, převodem hotovosti na účet provozovatele tržiště u GE
Capital Bank nebo platbou prostřednictvím homebankingu či příkazem k
úhradě.
Přeprava veškerého sortimentu je zajišťována buď vlastní přepravní
službou nákupního
střediska nebo najatou spediční firmou. Rozvoz zboží po celé České
republice je při ceně objednávky nad 9 000,- Kč zdarma. Pokud je hodnota
objednávky nižší než tato částka, tak se k ceně zboží připočte dopravné
ve výši 160,- Kč. Zboží si však lze vyzvednout i osobně.
Dodací doba je dle dostupnosti produktů a provozních možností
prodávajícího realizována obvykle do 5 - 14 dnů, ale provozovatel
tržiště si vyhrazuje ve výjimečných případech (?) dodací lhůtu i
prodloužit. Na tomto místě však musíme upozornit, že tyto podmínky jsou
víceméně standardem na českých elektronických tržištích. Ne všechno
nabízené zboží je v jejich skladech hned k odebrání a logistická cesta
ze skladů výrobce také zabere nějaký ten čas. Na druhou stranu se dodací
lhůta může zkrátit i jen na tři dny.
V případě nezastižení zákazníka přepravní službou na udané adrese bude
na místě zanechán vzkaz o nezdařeném pokusu dodání s telefonním
kontaktem, na kterém si zákazník dohodne dobu druhého dodání.
 |
Naše zkušenosti?
Vyzkoušeli jsme Obchodní loď (www.obchodni-lod.cz) i v praxi
(koupili jsme si pres ni GO kupón). Celá transakce proběhla v naprosté
pohodě. Zapomněli nám sice poslat patřičné dokumenty, ale vzápětí
napsali e-mail s tím, že testovací objednávka nebyla vyřízena normálně a
že: "Normálnímu zákazníkovi pochopitelně spolu se zbožím přichází i
faktura, dodací list, případně příjmový pokladní doklad a záruční list.
"
Co se návštěvníkům skrývá?
Hnacím motorem tržiště je www server Apache-1.3.20 s podporou PHP-4.0.6,
na kterém běží upravená verze operačního systému Linux/RedHat-6.2.
Vlastní řešení obchodního domu je částečně postaveno na jazyku PHP,
částečně je využito vlastní technologie na bázi CGI skriptu. Využit je
také databázový server MySQL.
 |
Zhodnocení
Ani Obchodní
loď se nevyvarovala některých nedostatků, které mohou ovlivnit
spokojenost uživatelů.
Za největší považuji opravdu velmi skoupé informace o nabízeném zboží.
Vedle typového označení a výrobce se nakupující dozví cenu, za kterou
jej může koupit. U všech nabízených produktů je uváděná ještě jedna
cena, která je přeškrtnutá. Jedná se o doporučenou koncovou cenu v
obchodech a při prověřování této ceny jsem skutečně našel prezentace a
ceníky obchodů, kde se za tuto cenu nabízené zboží prodává.
Dostupné informace a zobrazení výrobků však moc velkou šanci na
rozhodnutí nedává. Bez větších potíží jsem našel identický typ výrobku i
na stránkách kamenných obchodů a přestože ty elektronický prodej
neprovozují, poskytnutých informací bylo mnohem více.
Na palubě Obchodní lodi se plavil Pavel
Boucník. |