Malé a střední firmy v
Královéhradeckém kraji se liší v řadě kritérií připravenosti na
elektronické obchodování od podniků v Jihomoravském, Jihočeském a
Plzeňském kraji.
Zatímco v ostatních krajích pokládají za největší překážky rychlejšího
rozvoje elektronického obchodování mezi firmami nízkou úroveň znalostí o
internetu a informačních technologiích (30 i více procent) a
nedostatečnou znalost přínosů elektronického obchodu, ve východních
Čechách označují za nejvýznamnější bariéru nedostatečnou bezpečnost
transakcí a dat (27 %). Teprve pak následují s 22 a 15 % zmíněné
překážky spojené s vlastní neznalostí.
Ukázalo to čtvrté kolo projektu společnosti TELE2 a BMI sdružení
eBusiness Roadshow, při kterém uskutečnila společnost DEMA v průběhu
října v Královéhradeckém kraji výzkum ve 114 firmách o velikosti do 100
zaměstnanců.
Množstvím firem připojených k internetu (81 %) se sice řadí Východočeši
hned za Jihomoravský kraj (82 %) a před Jihočeský (73 %) a Plzeňský kraj
(72 %), avšak podílem firem s vlastními webovými stránkami (55 %)
zaujímají poslední místo za Jihomoravským (71 %), Plzeňským (63 %) i
Jihočeským krajem (56 %). Ty podniky, které si již pořídily webové
stránky, je pak ale využívají účinněji než firmy v ostatních sledovaných
krajích. Jejich stránky častěji umožňují on-line objednávku,
elektronickou platbu či práci s cílovými skupinami.
Relativně zkušenější jsou firmy Královéhradeckého kraje i ve využívání
elektronických tržišť. Stejně jako v Plzeňském kraji používá tuto formu
elektronického obchodu 5 procent firem, zatímco v Jihomoravském a
Jihočeském kraji jen 2 procenta podniků. Naopak ve využívání informací z
Evropské komise pro rozvoj svého podnikání jsou firmy Královéhradeckého
kraje s 5 procenty na konci žebříčku, když nejvíce slouží tento
informační zdroj jihočeským firmám (15 %).
Souběžně s výzkumy v kraji se vždy uskuteční seminář o elektronickém
obchodování. Ten příští pořádá BMI sdružení ve spolupráci s Krajskou
hospodářskou komorou Liberec ve čtvrtek 22. listopadu v Domě kultury v
Liberci. Program, jenž je založen na prezentaci praktických zkušeností
firem, které již dosáhly při uplatnění internetu ve svém podnikání
konkrétních výsledků, je uveden na
této adrese. |