Aktuality -> Analýzy - 6. 5. 2024

Čeština už nás před hackery nechrání – kvalitní překladače zvyšují úspěšnost kybernetických útoků

hackerDokonalejší automatické překladače znamenají i dokonalejší kybernetické útoky. Kvalita textů phishingových zpráv je totiž stále lepší a není tak často vůbec poznat, že je nepsal rodilý Čech, což bylo dříve často prvním varovným signálem kybernetického podvodu.



Nesprávně zvolená slova či pravopisné chyby proto již nemohou být jednoduchým poznávacím znakem phishingu. Podvodné zprávy jsou tak pro běžné uživatele hůře odhalitelné a úspěšnost kyberútoků násobně roste.

Z analýzy společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, přitom vyplývá, že phishingovým e-mailem začíná více než polovina ransomware útoků, když zaměstnanec klikne na škodlivý odkaz.

„Revoluce v zásadě nastala před třemi lety, kdy se česky naučil překladač DeepL, který nabídl o třídu lepší výsledky, než bylo do té doby obvyklé. A jak už to v podobných situacích bývá, kybernetičtí útočníci toho zneužili. Text napsaný téměř dokonalou češtinou bez pravopisných chyb je samozřejmě mnohem důvěryhodnější a člověk tak spíše klikne na škodlivý odkaz. Pro útočníky je tak mnohem snazší vylákat potřebné informace, nebo si zajistit přístup do IT systémů firmy, zašifrovat data a požadovat výkupné,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost ve společnosti ComSource.

Zhruba čtvrtinu ransomware útoků má na svědomí zranitelnost zabezpečení systému nebo aplikace, relativně často se útočníci do firmy dostanou také skrze zranitelný vzdálený protokol chráněný pouze jménem a heslem. Phishingový e-mail je ale zdaleka nejčastějším vstupním vektorem útoku a firmy by tomuto riziku měly věnovat odpovídající pozornost z hlediska technických, ale i organizačních opatření. Důležité je systematické školení zaměstnanců, které je mimo jiné upozorní na rostoucí jazykovou vybavenost kybernetických útočníků.
 


 
  

- PR -

AI už nie je len trend, ale potvrdzuje svoju reálnu silu v biznise

Generatívna umelá inteligencia už nie je len experimentom technologických nadšencov a stáva sa významnou súčasťou fungovania firiem a organizácií. Často sa prezentuje marketingovým pozlátkom, no ak má fungovať v zložitom svete organizácií, tak nestačí len začať. Dôležité je vybudovať celé zázemie, ktoré jej dá reálnu hodnotu. To je hlavný odkaz z 22. ročníka technologickej konferencie SOFTECON 2025, ktorú organizovala spoločnosť SOFTEC. Na podujatí sa zúčastnilo vyše 300 odborníkov z bánk, poisťovní, telekomunikácií, či organizácií verejného sektora.

  

- PR -

Od nadšení „devadesátek“ k úspěšnému podnikání v EMS

torola_microchip_01.jpgHistorie společnosti TOROLA electronic, spol. s r.o., se datuje od roku 1991, kdy se tři vysokoškolští kamarádi, kteří do té doby pracovali ve společnostech TESLA Třinec a TESLA Rožnov pod Radhoštěm, rozhodli založit vlastní firmu. A protože měli zálibu v elektronice a pracovali v elektrotechnickém průmyslu, směřovala i jejich vlastní budoucnost právě tímto směrem.