HLEDEJ
 V SEKCI
 

24. března 2004

| registrace ZDARMA | starší čísla | odhlášení | ceník inzerce

Podnikové aplikace
Mercury ohlašuje Mercury Resolution Center
SAP ohlašuje novou verzi technologické platformy SAP NetWeaver
Světové řešení představuje na CeBIT 2004 česká firma
LCS aktivně připravuje své systémy na vstup do EU
Do banky přes televizi
SAP rozšiřuje obchodní potenciál CRM analýz v reálném čase
IDS Scheer na CeBITu uvedla ARIS SmartPath
LogicaCMG pomáhá chránit fotbalové zápasy před výtržníky
Mateřské společnosti volí řešení SAP pro SMB sektor

Internet, komunikace a sítě
Uživatelé mobilních sítí jsou nadále neoprávněně zvýhodněni
Novell uvádí na trh produktovou řadu SUSE LINUX
Technologii .NET si můžete vyzkoušet zdarma
2N TELEKOMUNIKACE vstoupila na CeBITu do světa Voice over IP

Informační společnost
I.F.T.PROGRES certifikovaným partnerem společnosti Microsoft
SODAT software mění název a logo
Držíme krok s trendy
TietoEnator zřizuje vývojové centrum software v Ostravě
Západočeská univerzita v Plzni s oceněním Microsoft Laboratory of Excellence
Společnosti I.F.T.PROGRES a SYBASE ČR na konferenci MES

Finanční monitor IT firem
Rekordní výsledky Adobe za první čtvrtletí fiskálního roku 2004
Tržby společnosti T-Systems PragoNet vzrostly meziročně o 70 %
Progress Software v prvním čtvrtletí 2004

Konference, semináře
Zákazníci vyžadují komplexní přístup k CRM
Informační systém - správná data na správném místě ve správný čas
ISSS 2004
Informační systém jako konkurenční výhoda
Cleverlance zahajuje činnost vlastního školícího střediska
5. ročník konference Cisco Expo
Veletrh a konference LinuxExpo 2004
Základní informace o konferenci Security 2004
top vision pořádá seminář na téma Optimalizace IT procesů
Širokopásmové služby v regionech
Semináře Projektové řízení
IS průmyslového podniku – MES
Řízení výroby na základě Teorie omezení (TOC)
X. Teplárenské dny 2004
Workshop Základy testování programů
7. Odborná konference KARAT Open 2004
Seminář „Metodika zavádění elektronického podpisu“

V Edici IT Business vychází

Právě vyšlo:
IT System 3/2004

Branžové zaměření
Banky a finance

Hlavní témata
· Nové možnosti v oblasti IT pro finanční
  instituce
· Procesní řízení ve finančních institucích
· Fraud management v bankách a pojišťovnách
· Informační bezpečnost – antiviry, IDS, firewally,
  šifrování, ochrana dat
· Jak na to v Linuxu – Podnikové aplikace na
  platformě Linux (seriál)

Specializované přílohy:
· Data management - podnikové databáze, správa
  datových center, management databází
· Data warehousing jako základ business
  intelligence

SystemCD: Informační bezpečnost
· Informační bezpečnost
· Ekonomický software
· Přednášky, sborníky a prezentace z vybraných
  konferencí a seminářů




Připravujeme:
IT System 4/2004

Branžové zaměření
Stavebnictví / Veřejný a státní sektor

Hlavní témata
· Facility management
· Procesní řízení
· IT v justici
· Systémy krizového řízení
· Jak na to v Linuxu - Podnikové aplikace na
  platformě Linux (seriál) · Ekonomický software –
  recenze a představení novinek na trhu
· Hardware

Specializované přílohy:
· Outsourcing IT
· InCom - telekomunikace a sítě
· InGIS

SystemCD: Informační bezpečnost
· Hlavní téma – Linux
· GIS, GPS, Mapové systémy
· Informační bezpečnost – pokračování z CD 3/2004

Objednejte si dvě aktuální čísla ZDARMA na ukázku - objednávkový formulář ZDE!
Podnikové aplikace

Společnost Mercury Interactive Corporation ohlásila Mercury Resolution Center, nový ucelený balík nástrojů a služeb pro optimalizované řešení problémů spojených s provozem aplikací. Nové centrum umožňuje předcházet problémům spojeným s provozem aplikací, včas odhalovat jejich výskyt, přidělovat jim priority a účinně je vyřešit ještě před tím, než se negativně projeví na chodu podniku. Mercury Resolution Center je integrovaná sada softwaru, služeb a nejlepších postupů a metod pro odstraňování aplikačních problémů, jejichž prostřednictvím může provoz a technická podpora IT:
·  předcházet negativním vlivům potíží spojených s provozem aplikací na chod podniku a jejich opakovaným
   výskytům,
·  přidělovat vzniklým problémům priority podle jejich potenciálního dopadu na chod podniku,
·  rychle a efektivně vyřešit aplikační problémy odpovídajícími prostředky.

Mercury Resolution Center omezuje náklady a rizika provozu IT, protože s jeho pomocí lze aplikační problémy účinně vyřešit už v první linii a s menším počtem lidí. Zároveň zabraňuje opakování těchto problémů, neboť důsledně identifikuje a odstraňuje jejich primární příčiny. Skládá se z řídicího rozhraní (dashboard) pracujícího v reálném čase, sady nástrojů pro integrovanou správu aplikací a z podnikové báze nejlepších postupů a metod. Mercury Application Management Dashboard dovoluje pracovníkům odpovědným za provoz IT a týmům poskytujícím technickou podporu přidělovat problémům priority podle vlivu, jaký mohou mít na chod podniku. Dashboard ukazuje v reálném čase vliv potenciálních nebo probíhajících aplikačních problémů na chod podniku a umožňuje, aby CIO mohl proaktivně konzultovat stav jejich řešení se všemi odpovědnými pracovníky.

Společnost SAP ohlásila SAP NetWeaver 2004, nejnovější verzi své integrační a aplikační platformy, která je první skutečnou integrační platformou na trhu dodávanou formou samostatného balíkového řešení. SAP NetWeaver 2004 synchronizuje verze všech svých technologických komponent a dodává nová funkční vylepšení, jež pomáhají zákazníkům realizovat flexibilní obchodní strategie, řídit podnikové změny a inovace a přitom redukovat IT náklady a složitost svých systémů. S využitím SAP NetWeaver získají zákazníci přínosy vyplývající z homogenního IT prostředí, jež nebude vyžadovat integrační náklady, se kterými se zákazníci setkávají v heterogenních technologických prostředích. V souvislosti s tímto ohlášením, jež proběhlo na veletrhu CeBIT a souběžně na speciální akci SAP v kalifornském Palo Altu, SAP následně plánuje turné po 50 městech na celém světě, kde bude novou verzi prezentovat svým zákazníkům, partnerům a nezávislým analytikům.

Za podpory společností Microsoft a T-Mobile představila česká firma KVADOS světové řešení, mobilní informační systém myAVIS. S tímto unikátním řešením, které využívá platformy Windows Server System, již firma pronikla nejen na český trh, ale také na trh Evropské unie a do USA. Klíčovými zákazníky jsou dnes takové nadnárodní korporace, jako je British American Tobacco (Czech Republic), Tchibo Slovensko, Beiersdorf dále např. Démos trade, Ministerstvo vnitra ČR a GfK, Incoma Consulting.

Řešení myAVIS pomáhá zákazníkům snadněji a především rychleji přenášet data přímo z terénu. Firmy tak mohou lehce shromažďovat informace o klientech a zlepšovat tak své služby. Kromě sběru informací mohou mobilní pracovníci sledovat např. i vlastní výsledky v reálném čase, což zvyšuje jejich motivaci. myAVIS dále poskytuje nástroj pro sledování nákladů a pomáhá snížit počet papírových dokumentů v organizacích. Díky síti autorizovaných partnerů je podpora myAVIS zajištěna v celé Evropě a nyní také v USA. Zákazníci se se svými dotazy mohou obracet na partnery v Itálii, Maďarsku, Německu, Polsku, Řecku, Velké Británii a na Slovensku.

Společnost LCS International v předstihu připravuje své informační systémy na vstup do EU. Příkladem může být informační systém LCS Helios IQ, jehož modul Intrastat má dnes k dispozici již více než 130 zákazníků. V oblasti informačních systémů je nutno provést celou řadu změn souvisejících s novou legislativou, sladěním funkčnosti systémů s novými pravidly či procesy a především se zcela odlišnou evidencí a vykazováním nejrůznějších dat. ERP systémy podniků a organizací se budou muset vypořádat nejen se změnou a rozúčtováním DPH, ale také s novými registračními a evidenčními čísly či rozlišováním obchodů v rámci unie nebo mimo ni. Značnou flexibilitu budou vyžadovat úpravy účetních osnov, vkládání a aktivace nových kódů, přehled objemů exportu i zpracování povinných výkazů, z nich nejdůležitější je tzv. Intrastat, který země EU využívají již od roku 1993. Modul LCS Helios IQ Intrastat tvoří přehledy Zpravodajské jednotky, Měsíční hlášení a Jednotlivé operace. Všechny přehledy slouží k efektivnější práci se statistickými a obchodními daty, navíc plně odpovídá povinnému systému INTRASTAT. Další informace o problematice sladění podnikových informačních systémů lze najít na adrese www.lcs.cz/eu, kde je k dispozici i elektronická poradna.

Po možnosti ovládat své finance prostřednictvím internetového prohlížeče a mobilního telefonu se začíná prosazovat nové médium, kterému je předpovídána velká budoucnost - digitální televize. Jako příklad využití digitální televize pro distribuci bankovních služeb poslouží aplikace Finance Portal společnosti TietoEnator. Finance Portal využívá například švédská Nordea Bank a finská pojišťovna Ilmarinen. Toto řešení dokáže shromáždit zákaznické finanční informace a transakce z různých zdrojů do jediné personalizované aplikace. Přístup k portálu (samozřejmostí je zabezpečená komunikace) je možný prostřednictvím různých zařízení (PC, mobilní telefon, digitální televize, PDA).

Webová technologie (HTML, u některých zařízení rovněž podpora XHTML a CSS) umožňuje použití stejné technologie pro uživatelské rozhraní na všech zařízeních používaných pro připojení k portálu, což je jednou ze základních myšlenek Finančního portálu. Jsou tak redukovány náklady na údržbu systému a uživatel tak dostane vždy velmi podobné rozhraní, ať už se k ovládání svých financí právě rozhodne použít jakékoliv zařízení. Jednou z hlavních výhod Finančního portálu provozovaného prostřednictvím digitální televize je snadnost obsluhy. Společnost TietoEnator vytvořila tuto aplikaci se silným zaměřením na jednoduchou obsluhu. Aplikace může být používána bez jakýchkoliv znalostí ovládání počítačů. Velký výhodou je dostupnost služeb Finančního portálu pro domácnosti bez PC. Po úspěšném přihlášení má uživatel Finančního portálu možnost:
· Zjistit stav všech svých účtů
·  Zkontrolovat veškeré finanční transakce s vazbou k jednotlivých účtům
·  Uskutečnit platbu
·  Provést transakci mezi svými účty

Otázka bezpečnosti aplikace pro digitální televizi může být zodpovězena velmi jednoduše: Rozhraní aplikace podporuje protokol SSL/TLS, další části aplikace běží na straně serveru. Můžeme tedy říct, že co do bezpečnosti aplikace je situace na stejných standardech jako bezpečnost IT aplikací provozovaných na klasických serverech.

SAP rozšířil svůj software pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) o nástroje, které urychlují a zvyšují dosah analytických aplikací pro uživatele v celém podniku. S využitím výhod technologie SAP NetWeaver poskytuje nyní řešení mySAP CRM uživatelům automatizované softwarové agenty, kteří aktuální zákaznická data aplikují do každodenních procesů v oblasti marketingu, prodeje, řízení distribuce a v oblasti interakčních center. Řešení SAP využívá nový, výkonný vyhledávací engine v SAP NetWeaver, který dokáže redukovat dobu potřebnou k získání zákaznické segmentace na několik sekund od zadání požadavku. Podniky tak nyní mohou získat komplexní pohled na cenná zákaznická data mnohem rychleji, což dramaticky zlepšuje procesy v oblasti obchodních příležitostí, zvyšuje míru úspěšnosti kampaní a zlepšuje návratnost do marketingových investic.

ARIS SmartPath je určen majitelům a ředitelům firem ze segmentu malých a středně velkých společností (SME). Manažerům pomůže v efektivním vedení organizací podle stejných modelů, jaké používají špičkoví manažeři velkých organizací. Zároveň jde o nástroj, který výrazně sníží náklady a urychlí implementaci platformy SAP. ARIS SmartPath se skládá ze software, služeb a procesních modelů. IDS Scheer představil ARIS SmartPath na CeBITu v Hannoveru s celou řadou v současnosti dostupných odvětvových řešení.

Základ řešení ARIS SmartPath tvoří osvědčené ERP řešení společnosti SAP nazvané mySAP All-in-One. ARIS SmartPath obsahuje modely přednastavené pro sektor výroby, automotive, CPG (Consumer Product Good) či nápojové společnosti. Potřeby dalších oblastí a lokálních zákazníků řeší přídavné moduly, nebo speciálně vyvinutá rozhraní. Tím dochází k výraznému zrychlení implementace a tím i návratnost investic. Řešení ARIS SmartPath má modulární strukturu, ve které proces tvoří nejmenší jednotku. Všechny služby ARIS SmartPath jsou vyvíjeny a dotvářeny regionálními experty s místními výrobními zkušenostmi.

Pravda, nejde v tomto případě zrovna o podnikovou aplikaci, ale o zajímavé využití technologií nabízených společností LogicaCMG. Řešení založené na automatickém porovnáváním tváří návštěvníků s databází fotografií nežádoucích osob dokáže identifikovat 90 % posuzovaných (pouze každý desátý se vyhne rozpoznání), přičemž tato účinnost bude po připravované modernizaci infrastruktury ještě zvýšena. Takový je výsledek pilotního projektu, který LogicaCMG realizovala společně s nizozemským fotbalovým klubem PSV Eindhoven. Řešení funguje tak, že obraz z bezpečnostních kamer je předáván do počítačové aplikace, která záběry porovnává s fotografiemi osob, jimž byl na základě předchozího nevhodného chování zakázán vstup na stadion. V případě, že je takový návštěvník odhalen, je upozorněna bezpečnostní služba a policie. Systém využívá řadu biometrických charakteristik jako tvar hlavy, tvar a délka obočí, vzdálenost mezi očima, postavení nosu vůči ústům apod., takže není možné se vyhnout odhalení jednoduchými prostředky jako slunečními brýlemi, vousy či parukou. LogicaCMG a Eindhoven toto řešení nasadily v úzké spolupráci s policií, prokuraturou a magistrátem města. Bylo při tom využito dosavadní infrastruktury stadionu (osvětlení, kamerový systém, komunikační a počítačové sítě apod.)

Řešení společnosti SAP určené pro segment malých a středně velkých firem (SMB) získává stále větší zájem v souvislosti s tím, jak velké podniky z různých odvětví hledají možnosti transparentních procesů, reportování v reálném čase a procesní integrace se svými dceřinnými firmami, obchodními partnery a dodavateli. Tyto společnosti stále častěji volí pro svá zastoupení implementaci řešení mySAP All-in-One a SAP Business One. Tímto způsobem maximalizují návratnost svých původních investic do řešení SAP a zvyšují přínosy díky schopnosti technologií SAP integrovat kompletní podnikové prostředí jak malých a středně velkých, tak velkých společností.

Internet, komunikace a sítě

Společnost Czech On Line považuje za nutné upozornit na situaci, kdy jsou uživatelé pevných linek vůči uživatelům mobilních telefonů výrazně diskriminováni. Český telekomunikační úřad vydal 18. 3. 2004 nové cenové rozhodnutí určující regulovanou cenu, kterou musí operátoři pevných sítí platit mobilním operátorům za propojení do mobilních sítí. Cena byla stanovena ve výši 3,19 Kč/min bez DPH. Snížení propojovacích poplatků, se promítne do cen pro zákazníky hlasových služeb Czech On Line. Skutečný účinek je však minimální. COL se domnívá, že operátoři pevných sítí jsou neoprávněně diskriminováni různou metodikou výpočtu propojovacích cen do fixních a mobilních sítí. Ročně získají mobilní operátoři za ukončení hovorů v mobilní síti přibližně o 5 miliard korun více než fixní operátoři za ukončení stejného počtu hovorů v pevné síti. Zákazníci operátorů pevných sítí platí za volání na mobilní telefon téměř desetinásobně vyšší koncovou cenu než platí zákazníci mobilních sítí za naprosto stejnou službu. Zákazníci pevných sítí tak dotují volání zákazníků mobilních sítí.

Na tiskové konferenci 17. března Novell slavnostně uvedl řadu svých nových produktů – SUSE LINUX. Uvedení se zúčastnil Boris Nalbach, Novell Vice President for Open Source Strategy a ředitel české pobočky, Aleš Kučera (viz foto). Společnost Novell trend dominance open source serverové platformy podporuje již od roku 2003, kdy na konferenci BrainShare 2003 oznámila svoji vizi linuxové strategie, která byla naplněna akvizicemi open source firem Ximian a SUSE LINUX. V řešení Novell Nterprise Linux Services se pak spojují výhody open source platformy kombinované s výhodami síťových řešení dostupných dosud pouze na NetWare produktech. Novell se tak stává prvním největším prodejcem softwaru, který dodává komplexní sadu Linux System Base vhodnou pro síťové enterprise služby, které běží na nejužívanějších linuxových platformách – jako jsou RedHat, Enterprise Linux a SUSE LINUX.

V rámci nových produktů byl představen SUSE Linux Desktop - uživatelsky přátelský klientský systém založený na technologii SUSE Linux Enterprise Serveru s vylepšením pro práci na pracovní stanici. Produkt samozřejmě podporuje integraci do heterogenních systémů, ale i možnost použití MS Office, MS Outlook, dále je možné používat IBM Lotus Notes. S příchodem linuxového desktopu na ITC trh se otevírají velké možnosti pro uživatele, kteří se nechtějí jen spokojit s používáním dosavadní platformy, která je pro ně příliš drahá a nesplňuje jejich kritéria v oblasti stability a bezpečnosti systému, řekl Aleš Kučera, ředitel české pobočky Novell. Školení na produkty SUSE LINUX bude pro Českou republiku zajišťovat společnost OK system, který je autorizovaným školicím střediskem Novell již od roku 1990. V současnosti je partnerem pro školení produktů SUSE LINUX. První kurz administrace systému SUSE Linux připravuje OK system na duben. Dále rozšíří školení tak, aby se účastníci mohli připravit k certifikacím LPIC1 a Novell Certified Linux Professional.

Na internetové adrese www.aspweb.cz si mohou vývojáři aplikací vyzkoušet výhody technologie .NET na reálném webovém serveru. Za projektem stojí hostingová společnost Ignum společně s firmou Microsoft, která novou technologickou platformu .NET vytvořila. Služba nabízí zdarma hosting včetně možnosti používat databázi MS SQL server. To programátorům umožňuje testovat vlastní .NET aplikace. K dispozici je 30 MB diskového prostoru a podpora technologie .NET na Internet Information Serveru verze 6.0. Webové aplikace fungují na doméně 3. řádu, např. http://mrtg.aspweb.cz. Z vývojářských nástrojů je podporováno Visual Studio .NET, kromě MS SQL databáze lze použít i desktopovou databází MS Access. K oběma databázím lze přistupovat přes webové administrační rozhraní. Na projektu aspweb.cz v současnosti participuje asi 650 registrovaných vývojářů. Ti prozatím vytvořili více než pět stovek webových aplikací. Programátoři mohou také využívat diskusní fórum na adrese http://forum.aspweb.cz, kde si lze vyměňovat zkušenosti a názory nebo řešit problémy spojené s vývojem .NET aplikací.

Hlavním magnetem expozice společnosti 2N TELEKOMUNIKACE na dnes končícím veletrhu CeBIT byla nejširší řada GSM bran na evropském trhu, která obsahuje přes 20 různých typů. Druhým horkým želízkem, které bylo v Hannoveru od 2N k vidění, je vícekanálový síťový přepínač řady ATEUS-NETSTAR. Stejně jako nejnovější GSM brány integruje NETSTAR nejmodernější technologii Voice over IP pro přenos hlasu v datových sítích. Technologie VoIP je klíčovým prvkem také pro nový síťový přepínač ATEUS-NETSTAR. Jeho základní platformou je právě softwarový switch pro IP telefonii. Služby IP telefonie, běžící na protokolu SIP, jsou potom jedním z modulů, který je obsluhován stejně jako ISDN, GSM a další síťová rozhraní. ATEUS-NETSTAR je vybaven i standardními rozhraními pro analogové telefony a službami na které jsme zvyklí z telefonních ústředen. Zajímavá je v tomto případě konfigurace, spolu s IP telefony přesahuje maximum 400 portů. ATEUS-NETSTAR uvede 2N i na český trh letos po prázdninách.




Informační společnost

Od února 2004 se stala společnost I.F.T.PROGRES, a. s. certifikovaným partnerem společnosti Microsoft. Partnerství v programu Microsoft Certified Partner umožňuje společnosti I.F.T.PROGRES poskytovat informační služby a produkty vybudované pomocí technologií společnosti Microsoft malým, středním a velkým firmám. Jako certifikovaný partner může společnost I.F.T.PROGRES používat produkty společnosti Microsoft jako stavební prvky různých hodnotných služeb, např. integrace, poradenství, uživatelských úprav software, vývoje aplikací, vývoje systémů elektronického obchodování, provozování webu a aplikací, technických školení a podpory a dále při tvorbě softwarových produktů. I.F.T.PROGRES disponuje certifikovanými odborníky na Microsoft technologie, což představuje garanci pro úspěšnou realizaci obchodních projektů.

Výrobce Desktop Security System AreaGuard pro ochranu dat šifrováním a OptimAccess jako Desktop Management System koncových stanic oznámil, že k 1.4.2004 mění obchodní jméno ze SODAT software spol. s r.o. na SODATSW spol. s r.o. Právní forma, základní jmění, sídlo společnosti, kontakty, jednatelé a obchodní podíly zůstávají beze změn.

Takový název neslo setkání společnosti MacSource se svými nejvýznamnějšími zákazníky, uspořádané společností M.I.P. Setkání se konalo za účasti obchodního ředitele IBM Jiřího Bavora a obchodního ředitele MacSource Jindřicha Veselého. Celá akce proběhla v historických prostorách Hotelu Kampa v sálu vyzdobeném starými zbraněmi, kde jakoby ve vzájemném kontrastu, byli vystaveny i zbraně novodobé - stěžejní produkty IBM. Jak řekl Jindřich Veselý : “Hlavním cíle akce bylo seznámení zákazníků s novými možnostmi, které strategické partnerství může nabídnout. S partnerem s takovou vývojovou a servisní základnou se můžeme bez obav pouštět a pouštíme se do projektů, pro které jsme dříve neměli to správné know-how.“

Společnost TietoEnator zahájila zřizování svého vlastního vývojového centra software v Ostravě. Centrum se bude zaměřovat na služby zákazníkům společnosti TietoEnator ve Skandinávii i v dalších evropských zemích. TietoEnator již působí například v Číně, Malajsii, Litvě či Lotyšsku. V loňském roce provedla společnost TietoEnator obsáhlou analýzu provozních podmínek v různých zemích. Cílem bylo rozhodnutí o tom, jak co nejlépe pokrýt poptávku po programovacích službách vysoké kvality za nižší náklady. Jedním z výsledků bylo rozhodnutí o zřízení této nové jednotky.

Česká republika byla vybrána proto, že se zde spojují nižší výrobní náklady s geografickou a kulturní blízkostí. To přispívá k efektivnějšímu projektovému řízení a zabraňuje kulturním i časovým potížím typickým například v Asii. Nadto má již TietoEnator s působením v České republice vynikající zkušenosti. Zřízením svého vlastního vývojového centra software v Ostravě TietoEnator dále zajišťuje kompletní hodnotový řetězec služeb, které poskytuje. Do této jednotky budou přeneseny specifické zkušenosti a znalosti vztahující se k jednotlivým zákazníkům a zároveň budou používány stejné metody a nástroje. To rovněž zajistí, že bezpečnost dat bude udržována na nejvyšší možné úrovni. Jednotka se bude zaměřovat na hlavní technologie, jako jsou Java, C++ či Oracle.

Prvním nositelem ocenění Microsoft Laboratory of Excellence v České republice se dne 24. února 2004 stalo Centrum počítačové grafiky a vizualizace dat na Západočeské univerzitě v Plzni. Ocenění je udělováno předním univerzitním pracovištím v České a Slovenské republice za obzvláště inovativní využití vývojářských technologií společnosti Microsoft ve výuce a vědecké činnosti. Ocenění Microsoft Laboratory of Excellence z rukou zástupců společnosti Microsoft převzali Dr. Ing. Jan Rychlík, prorektor Západočeské univerzity v Plzni, a Prof. Ing. Václav Skala, CSc., vedoucí Centra počítačové grafiky a vizualizace dat. Centrum počítačové grafiky a vizualizace dat na Západočeské univerzitě v Plzni již po několik let rozvíjí zajímavou spolupráci s prestižním výzkumným střediskem Microsoft Research v Cambridge a ocenění tak jistě směřovalo do správných rukou.

Odborné konference „Informační systémy průmyslového podniku – MES“, o které informujeme v sekci Konference, se rozhodly využít pro společnou prezentaci společnosti I.F.T. PROGRES a Sybase ČR. V rámci dvoudenního programu představí I.F.T.PROGRES podnikový informační systém KARAT jako komplexní ERP řešení, postavené na technologii Client/Server. Vzhledem k zaměření konference na problematiku budování informačních systémů výroby v podmínkách ČR bude velká část prezentace věnována tématu „Plánování a řízení výroby IS KARAT“. Výrobní moduly IS KARAT pokrývají svou funkčností činnosti technické přípravy výroby, plánování a řízení zakázek, operativního plánování, plánování materiálových požadavků a kalkulací. Úvod společné prezentace bude věnován představení mezinárodní společnosti Sybase a otevřených řešení Sybase Inc. a dalších produktů, které nabízí Sybase ČR. Více informací na adrese ladislavak@iftprogres.cz, tel. 581 737 116.

Finanční monitor IT firem

Za první čtvrtletí fiskálního roku 2004 dosáhla společnost Adobe rekordních příjmů 423,3 milionu USD, ve srovnání s 296,9 milionu, oznámenými za první čtvrtletí fiskálního roku 2003 a s 358,6 milionu, sdělenými ve čtvrtém čtvrtletí fiskálního roku 2003. Rozdělené výnosy podle GAAP na jednu akcii za první čtvrtletí fiskálního roku 2004 byly 0,50 USD. Pro forma rozdělené výnosy na jednu akcii za čtvrté čtvrtletí fiskálního roku 2003 byly také 0,50 USD. Pro první čtvrtletí fiskálního roku 2004 bylo oznámeným cílem společnosti dosáhnout výnosů podle GAAP a pro forma rozdělených výnosu od 0,36 do 0,42 USD na jednu akci. Čistý příjem podle GAAP za první čtvrtletí fiskálního roku 2004 byl rekordních 123 miliónu USD, ve srovnání s 54,2 milionu sdělenými v prvním čtvrtletí fiskálního roku 2003, a s 83,3 milionu ve čtvrtém čtvrtletí fiskálního roku 2003. Meziročně se čistý příjem podle GAAP zvýšil o 127 %. Pro fiskální rok 2004 je oznámeným cílem společnosti dosáhnout příjmů od 1,475 miliardy do 1,5 miliardy USD.

Společnost T-Systems PragoNet zveřejnila auditované výsledky hospodaření za rok 2003. Celkové tržby T-Systems PragoNet vzrostly o 70 % na 803 mil. Kč při růstu počtu zaměstnanců o 15 %. Společnost T-Systems PragoNet dosáhla opět významného meziročního růstu ve všech oblastech hospodaření. Vykázala kladný provozní zisk a více než čtyřnásobné zvýšení čistého zisku po zdanění na 30 milionů Kč. Ukazatel EBITDA (tj. zisk před započtením odpisů a zdaněním) vzrostl na 205 mil. Kč (v roce 2002 136 mil. Kč).

V roce 2003 rozšířil T-Systems PragoNet nabídku komplexních řešení integrujících IT a telekomunikační služby (včetně mobilních) do jediného celku. K vynikajícím výsledkům přispělo mj. poskytování mezinárodních síťových služeb pro koncové zákazníky i ostatní operátory. Společnost pokračovala v rozvoji flexibilních síťových služeb pro podnikové zákazníky s využitím různých typů technologií přístupových sítí. V roce 2003 zavedla služby ADSL a průběžně připravuje rozšíření o další platformy s cílem zajistit nákladově efektivní služby typu Intranet/Internet i pro menší pobočky velkých podnikových zákazníků.

Společnost Progress Software Corporation ohlásila své obchodní výsledky za první čtvrtletí, které skončilo ke dni 29. února 2004. Tržby za první čtvrtletí dosáhly rekordní částky 86,4 miliony $, a vzrostly tak o 20 % (11 % při konstantní měně) z 71,8 milionu $ v první čtvrtině roku 2003. Tržby z prodeje licencí na software vzrostly o 33 % (24 % při konstantní měně) na 33,9 milionu $ z 25,5 milionu $ v témže čtvrtletí loňského roku. Podle obecně platných účetních principů (GAAP) vzrostl provozní příjem o 20 % na 6,3 milionu $ z 5,3 milionu $ v prvním čtvrtletí fiskálního roku 2003. Čistý příjem vzrostl o 9 % na 4,6 milionu $ z 4,2 milionu $ v témže čtvrtletí loňského roku. Rozpuštěný příjem z jedné akcie tvořil 12 centů na akcii, což se rovnalo příjmu v první čtvrtině roku 2003. Peněžní prostředky a krátkodobé investice společnosti na konci čtvrtletí dosáhly celkové hodnoty 149 milionů $. Během první čtvrtiny roku 2004 zakoupila společnost asi 46 000 akcií svého akciového kapitálu za cenu 1 milion $. Povolení k odkupu, podle kterého zůstává k dispozici pro odkup 9,9 milionu akcií společnosti, vyprší platnost 30. září 2004.

Konference, semináře

V současné době je běžné, že oddělení Prodeje, Marketingu či Služeb jednají se zákazníkem odděleně, zatímco zákazníci vyžadují přístup, který je komplexní, a to jak při nalézání a řešení problémů, výběru a dodání řešení, tak i žádosti o pomoc a řešení možných obtíží. Tento a další poznatky vyplynuly ze společného setkání společností LLP Group a Hewlett-Packard 18. března 2004, které se věnovalo některým z aktuálních trendů na trhu CRM (Customer Relationship Management) v České republice.

Podle výzkumu VŠE (KIT, Fakulty informatiky a statistiky), patří mezi největší současná rizika v oblasti CRM ve světě i v České republice podcenění vize a strategie CRM spolu s nespecifikovanými metrikami, které nejsou propojeny s ostatními podnikovými metrikami. Řada společností očekává, že CRM systém za ně vyřeší spokojenost zákazníka, ačkoli nekladou dostatečný důraz na procesy vedoucí k této spokojenosti. Je to dáno také tím, že většina společností je zvyklá interně hodnotit úspěšnost implementací různých systémů pomocí finančních ukazatelů např. ROI či jiných metrik. Změna v přístupu v orientaci na zákazníka se však nemusí ihned projevit v měřitelných ukazatelích. Proto je důležité, aby koordinace při implementaci fungovala napříč celou organizací, což implementátoři shledávají jako nejdůležitější a zároveň nejobtížnější úkol. Hlavní důvody neúspěchu zavedení CRM ve firmách jsou organizační změny (29 %), podnikové politikaření (22 %) a nepochopení konceptu řízení vztahů se zákazníky (20 %). LLP Group v rámci komplexního přístupu k zákazníkům nabízí CRM řešení Pivotal určené pro středně velké firmy. Komplexní řešení Pivotal pokrývá oblasti Prodeje, Marketingu, Služeb, Interaktivního prodeje a Řízení partnerů.

Seminář se uskuteční v prostorách Kongresového centra (sál D) v Brně, Výstaviště 1 ve čtvrtek 25. 3. 2004 od 10.00 hodin. Pořádá firma Mikros za účasti firem Servodata a IBM. Přihlášky můžete posílat e-mailem na adresu registrace@mikros.cz. Zaregistrujte se do 23. 3. 2004.



Ve dnech 29.–30. března se bude v Hradci Králové konat již sedmý ročník konference ISSS - Internet ve státní správě a samosprávě. Kongresové centrum Aldis se opět stane místem setkání téměř dvou tisícovek účastníků konference z 25 zemí, představí se přes 80 vystavovatelů a v programu, který poběží paralelně v 5 sálech, vystoupí přibližně 200 přednášejících. Význam konference v souvislosti se zrychlováním rozvoje informační společnosti a začleněním nových zemí do Evropské unie rok od roku stoupá. V současné době hraje ISSS velice důležitou roli v oblasti rozvoje místní a regionální informační společnosti a s velkým uznáním se o ní hovoří v Evropské komisi.

Kdy se projeví přínosy pořízení informačního systému? Jak udělat z informačního systému konkurenční výhodu? Co je to teorie omezení (TOC)? Jak ji aplikovat do podnikových procesů? Jaké jsou přínosy jejího využití? Tyto otázky napovídají, jakému tématu bude věnován další ze série workshopů připravovaných společností Allium ve spolupráci s časopisem IT System. Diskusní setkání s názvem Informační systém jako konkurenční výhoda bude zaměřeno na problematiku získání konkurenční výhody implementací informačního systému a využití teorie omezení (TOC). Uskuteční se v úterý 30. března v prostorách brněnského hotelu Santon. Další informace jsou pro zájemce již tradičně k dispozici na stránkách společnosti Allium.

Společnost Cleverlance zahajuje v dubnu činnost vlastního školícího střediska Cleverlance Education Centre. Cleverlance se rozhodla využít svého silného personálního zázemí a významně rozšířit své služby v oblasti firemního vzdělávání. Zkušení profesionálové, kteří se každý den podílejí na úspěšném rozvoji společnosti, nabídnou jako lektoři své zkušenosti z oblastí XML a XSLT, Java, J2EE, .NET, databází nebo J2ME. Kromě toho Cleverlance nabízí (jako první společnost v České republice) autorizovaná školení BEA Systems. Na přání je ale možno realizovat kurz i v prostorách klienta. U příležitosti zahájení výuky nabízí Cleverlance Education Centre každému třetímu účastníkovi školení – z jedné firmy – účast zdarma nebo 20% slevu z celkové ceny kurzu. Tato nabídka se vztahuje na závazné objednávky, které budou přijaty společností Cleverlance do 31. 3. 2004 (včetně). Bližší informace o nabídce vzdělávacích kurzů společnosti Cleverlance lze získat na www.cleverlance.cz/skoleni.

Konference Cisco Expo se uskuteční 31. března a 1. dubna 2004 v Kongresovém centru Praha. Tato akce je jednou z největších odborných IT konferencí v České republice. Letošní jubilejní 5. ročník konference volně navazuje na předchozí úspěšné čtyři ročníky (www.ciscoexpo.cz). Konference je určena všem odborníkům z oblasti informačních technologií, ze všech oborů podnikání, veřejné správy a samosprávy, škol, ale také všem vedoucím pracovníkům z oblasti obchodu, řízení podniku, marketingu, kteří budou mít možnost získat informace o tom, jak využít internetové technologie k dosažení obchodních cílů. Registrovaní účastníci konference (on-line registrace na (www.ciscoexpo.cz) si budou moci sestavit vlastní program výběrem z více než 40 přednášek, a těchto témat: IP telefonie, IPCC, Bezpečnost a management sítí, Mobilita, Campus a datová centra, Infrastruktura WAN.


Veletrh LinuxExpo je již nekolik let synonymem pro profesionální propagaci v oblasti informacních technologií. Letos se mohou zajímavé a neziskové projekty na tomto veletrhu prezentovat zcela zdarma. Poradatelé veletrhu jsou si vedomi odpovednosti vuci neziskové vývojárské komunite a rozvoji svobodného software obecne. Proto umožnuje LinuxExpo každorocne zdarma prezentaci nekomercním projektum a vzdelávacím programum. Ani letos tato cást výstavy nebude chybet. Letos se navíc poradatelé rozhodli venovat této cásti samostatou sekci veletrhu, nazvanou FREE LINUXZONE. Její název napovídá, že partnerem a odborným garantem se stal server linuxzone.cz.

Smyslem nabídky je pomoci všem, kteří jakkoli přispívají k rozvoji Linuxu a svobodného software. Zůčastnit se mohou týmy a jednotlivci, ať už jsou autory užitečných softwarových projektů, občanské iniciativy propagující svobodný software, nebo třeba vzdělávací programy. Ti všichni mohou na veletrhu LinuxExpo představit své aktivity zdarma v rámci FREE LINUXZONE. Tímto způsobem mohou seznámit se svou činností nejen odbornou i laickou veřejnost, ale také přímo na této akci najít pro svůj projekt spolupracovníky, komerčního partnera či sponzora. Letošní ročník veletrhu a konference LinuxExpo proběhne ve dnech 1.-3. dubna 2004 ve Veletržním paláci v Praze. Podrobné a aktualizované informace naleznete na www.linuxexpo.cz

Stejně jako v letech minulých, i letos se bude pod odbornou záštitou společnosti AEC konat konference Security. Její první ročníky se uskutečnily již počátkem devadesátých let (tehdy ještě pod názvem Virus), od té doby se konference stala stálicí na českém bezpečnostním nebi s pravidelnou účastí předních domácích i zahraničních specialistů a vysokou návštěvností. Letošní ročník akce se bude konat v úterý 6. dubna v prostorách hotelu Andel´s.
Bližší informace naleznete na konference.aec.cz.


Společnost top vision pořádá ve dnech 6. až 7. dubna 2004 odborný seminář na téma Optimalizace IT procesů, který se bude konat v hotelu Olympik v Praze. Na tomto semináři z cyklu IT manažer vystoupí odborníci přímo z praxe, kteří budou během svých vystoupení připraveni zodpovědět Vaše dotazy týkající se řízení IT procesů, kalkulace procesů, struktury a modelování procesů, řídící dokumentace ad. z řad účastníků se na tomto semináři setkáte s řediteli IS/IT, vedoucími IT, IT manažery, správci informačních systémů, vedoucími útvarů informatiky apod. Podrobné informace o programu tohoto semináře naleznete na stránkách www.topvision.cz v sekci IS/ICT.

Czech On Line pořádá odborný seminář na téma Širokopásmové služby v regionech, který se uskuteční od 8. dubna 2004 postupně v šesti městech České republiky (Plzeň, Pardubice, Brno, Olomouc, Ústí n. Labem, Teplice). Hlavním tématem setkání je vývoj a stav technologie širokopásmových služeb u nás, její dostupnost v daných regionech a problematika FWA sítí. V druhé části se účastníci seznámí s konkrétními případy využití technologie v praxi a porovnají své zkušenosti v panelové diskusi. Více informací naleznete na www.col.cz nebo telefonicky na tel. 800 880 800.

Zajímá-li vás, jak profesionálně řídit projekty, řešit problémy vyskytující se právě v projektovém řízení, řídit rizika v projektech a účinně vést projektový tým, navštivte odborné semináře z oblasti projektového řízení, které pořádá společnost top vision v období duben – květen 2004. O své zkušenosti se s vámi podělí experti ze společností AutoCont CZ, Aral ČR, T-Mobile Czech Republic, Česká pojišťovna, Zentiva, PA Consulting Group, DELOITTE & TOUCH CZECH REPUBLIC, PVT ESO a další odborníci. Z řad účastníků se setkáte s projektovými manažery, vedoucími projektových týmů, řediteli pro strategii, závodů a poboček, apod. Očekávejte aktuální trendy vývoje, praktickou využitelnost informací a otevřenou diskusi! Více informací naleznete na www.topvision.cz v sekci Projektové řízení.

Ve dnech 21.-22. dubna 2004 se bude po páté konat tradiční mezinárodní firemní konference Informační systémy průmyslového podniku – MES (Manufacturing Execution Systems). Tato akce se věnuje informačním systémům a technologiím, které umožňují průmyslovým podnikům zefektivnit aktivity spojené s produkcí, technologiemi a procesy, nutnými pro úspěšný rozvoj společnosti. Konference se koná v hotelu 9 Skal (Milovy) v krásném prostředí Českomoravské vysočiny a je věnována následujícím konkrétním tématům:
• Sledování toku výroby procesem a řízení skladového hospodářství
• Plánování a rozvrhování výroby, alokace zdrojů
• Řízení výrobní dokumentace, workflow
• Analýzy výkonnosti a MIS (manažerské informační systémy)
• Řízení lidských zdrojů na úrovni procesu výroby

Konferenci organizačně zajišťuje společnost AD&M. Na www.adam-ova.cz v části Připravujeme můžete získat detailnější informace o jednotlivých přednáškách, dále pak informace a fotoarchívy z předešlých ročníků.

Odborný seminář s termínem 22. dubna 2004 od 9 hodin v hotelu Harmony Club, 28. října 170, 70900 Ostrava – Mariánské Hory. Seminář je určen pro majitele a vrcholový management výrobních podniků a střední management – řízení výroby, technologie, plánování, vedoucí provozů a mistry. Cílem je porozumět principům řízení výroby metodou Drum-Buffer-Rope na základě Teorie omezení (Theory of Constraint Dr. Goldratta). Cena: 1.800,- Kč/osoba, 1.200,- Kč/osoba pro členy RHKO, ČPOK, SPOK.
Přihláška on-line

Letošní jubilejní X. Teplárenské dny 2004 jako každý rok nabízejí od 27. do 29. dubna v Hradci Králové mezinárodní odbornou výstavu techniky a technologií pro dálkové zásobování teplem a chladem, elektroenergetiku a obnovitelné zdroje energie. Díky vysoké koncentraci teplárenských odborníků je výstava ideálním místem k obchodním i společenských jednáním s partnery. V posledních letech byla výstava rozšířena o technologie k využití obnovitelných zdrojů energie. řídenní mezinárodní odborná konference „Dálkové zásobování teplem a chladem“ je zaměřená na současnost a budoucnost dálkového zásobování teplem. Jako nedílná součást Teplárenských dnů letos nabízí šest odborných sekcí pod mottem „Dálkové teplo – teplo bez starostí“. Podstatnou část posluchačů konference, stejně jako návštěvníků výstavy, tvoří provozní pracovníci a manažeři z teplárenských společností. Součástí doprovodného programu budou v prvních dvou dnech také odborné konference „Obnovitelné zdroje energie v obcích“ a odborná konference „Nejlepší dostupné techniky v energetice“. I letos budou v rámci teplárenské konference vyhlášeny výsledky soutěže „Projekt roku v systémech dálkového vytápění a chlazení 2003“.

Firma Software Media připravila na konec dubna workshop Základy testování programů. Lektorem bude známý evropský specialista v oboru testování Bogdan Bereza – Jarocińsky. Workshop se zaměří nejen na základní principy testování, ale hlouběji probere i testování v jednotlivých fázích vývoje programu, dynamické a statické techniky testování a využití různých testovacích nástrojů. Bogdan Bereza – Jarocińsky je zaměstnancem švédské konzultační společnosti Enea Realtime. Mnohokrát vedl proces testování programů a pravidelně lektoruje školení v tomto oboru. Účastníci semináře budou mít možnost složit zkoušku na certifikát „SW Testing Foundation Certificate“, který udílí ISEB (Information Systems Examination Board). ISEB jenž je součástí British Computer Society, vytvořil tento certifikát původně pro britský trh. Dnes je však uznávaný a žádaný po celé Evropě. Workshop proběhne 27. - 29. 4. 2004 v Praze. Další informace: frybert@softwaremedia.cz a http://www.softwaremedia.cz/iseb_workshop_uvod.html.

V prostorách Břevnovského kláštera v Praze proběhne ve středu 28. dubna 2004 již 7. ročník odborné konference KARAT Open 2004. Konference je určena pracovníkům managementu českých i zahraničních firem, působících v ČR, IT odborné veřejnosti a médiím. Na konferenci bude představena nová verze informačního systému KARAT, který přichází od verze 2004 s novým designem, novými moduly a novou funkčností. Vzhledem k termínu akce je jedním z témat i vstup ČR do EU. Účastníci konference budou mít možnost seznámit se změnami, které vstup do EU přinese, a jejich zapracováním do IS KARAT. Na praktické ukázce bude demonstrována uživatelská přívětivost a funkčnost IS KARAT. Prostřednictvím vývojových partnerů bude představeno řešení pro „Plánování a řízení výroby“ a řešení pro stavební společnosti. Specializované workshopy se budou zabývat vývojovými nástroji, trendy a uživatelskými vlastnostmi systému. Na konferenci vystoupí představitelé vrcholového managementu společnosti I.F.T.PROGRES. Hlavními partnery konference KARAT Open jsou společnosti IBM ČR a Sybase ČR. Organizátorem konference KARAT Open je společnost I.F.T.PROGRES, a. s. – výrobce a dodavatel informačního systému KARAT. Pro více informací, prosím, kontaktujte: Ladislava Kosíková, Marketing Manager, I.F.T. PROGRES ladislavak@iftprogres.cz.

Pro všechny zástupce úřadů, organizací a institucí, kteří by rádi začali v plné míře využívat výhod elektronického podpisu, ale netuší, kde začít, je určený seminář pořádaný společností AEC. Jeho cílem je seznámení s metodikou nasazení elektronického podpisu, zkušenosti z praxe, problémy a jejich řešení, představení projektu TrustPort ePodatelny aj. Seminář se koná ve čtvrtek 29. dubna 2004 v Praze. Vstup je po předchozí registraci na www.aec.cz  zdarma.


System NEWS zasílá redakce edice IT Business * Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00 *Tel/Fax.: +420/ 545 222 779 System NEWS je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám System NEWS zasílali, kontaktujte nás prosím. Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora,