Podnikové aplikace
Úřad geodézie, kartografie a katastru Slovenské republiky (ÚGKK SR) a provozovatel centrální databáze katastru nemovitostí Slovenské republiky, jímž je Geodetický a kartografický ústav Bratislava (GKÚ), zahájily provoz internetového portálu katastru nemovitostí. Ten přesně podle harmonogramu, 1. února, zprovoznila společnost NESS CEE, generální dodavatel řešení dálkového přístupu k datům katastru nemovitostí, veřejně přístupnou službu na adrese www.katasterportal.sk. Slovensko se tak zařadilo mezi nemnohé provozovatele katastru nemovitostí na internetu v Evropě. Katastr nemovitostí je společně s registrem obyvatelstva a obchodním rejstříkem jednou ze tří základních databází, které by měli být brzy on-line propojené a tvořit základní kameny e-governmentu na Slovensku.
Přístup na tento portál je veřejný. Získávání výstupů, ať už jsou to popisné nebo geodetické informace, je podmíněno pouze registrací a složením zálohy. Z té se odečítají platby za jednotlivé realizované úkony. Informace přes internet jsou však levnější, a to i proto, že se jedná o informativní údaje, které není možné použít k právním úkonům.
Katastrální portál umožňuje vyhledávat údaje jak prostřednictvím zobrazení mapy, tak s pomocí identifikačních údajů nemovitostí (kraj, obec, katastrální území) a jejich vlastníků v popisných datech. Uživatelé mohou získávat tyto informace ve formě sestav, tedy jako výpisy z katastru nemovitostí, či zobrazení katastrální mapy. V případě vyhledávání prostřednictvím map je k dispozici funkce postupného přibližování mapy, což umožňuje získání přesné informace i bez detailní znalosti polohy nemovitosti.
V konečném důsledku spuštění této služby zkvalitní databázi vstupních údajů, protože po zpřístupnění katastru na internetu si mnoho lidí uvědomí nesprávnost údajů a začnou se o evidenci svého majetku lépe starat. Používání portálu také odlehčí katastrálním úřadům při poskytovaní informací z katastru nemovitostí a zredukuje výdaje na tuto činnost.
Úkolem hlavního dodavatele, společnosti NESS CEE, bylo nejen vyvinout a implementovat aplikaci pro zveřejňování údajů katastru nemovitostí prostřednictvím internetu, ale i zajistit nepřetržitý a bezproblémový provoz katastrálního portálu. Po úspěšné první fázi realizace nyní následuje pětiletá fáze rozvoje a podpory, realizovaná formou outsourcingových služeb. Partnery NESS CEE jsou společnosti Slovanet, Autodesk a Grall. Technologie portálu je založena na produktech společnosti Oracle.
Společnosti Alcatel a NextiraOne oznámily významný kontrakt s OMV Aktiengesellschaft, přední středoevropskou petrochemickou společností, který podpoří oblast řízení vztahů se zákazníky (CRM). Projekt implementace a outsourcingu IP kontaktního centra postaveného na technologiích Alcatel bude realizovat společnost NextiraOne. Řešení obsahuje technologie jak od Alcatelu tak od jeho dceřinné společnosti Genesys a je integrováno s aplikací SAP CRM tak, aby dokázalo zpracovat všechny příchozí obchodní a spotřebitelské objednávky na ropné produkty a zemní plyn a poskytovat interní IT helpdesk pro celou skupinu. Řešení, jež bude implementováno v Rakousku, bude postupně rozšířeno do všech zemí, kde je OMV přítomna. Všechny podpůrné aktivity včetně řízení zásob a proaktivního chybového managementu prostřednictvím on-line monitoringu budou také dle smlouvy outsourcovány společností NextiraOne.
Srdcem sítě jsou dva IP komunikační servery, Alcatel OmniPCX Enterprise a aplikační řešení Alcatel pro IP kontaktní centrum. IP kontaktní centrum poskytuje firmě OMV jak tradiční tak IP technologie. Jednoduchost implementace, modulární flexibilita a kompatibilita produktu s původními a IP telefonními standardy dovoluje OMV integrovat řešení Alcatel poměrně snadno a s možností využití existujících e-business aplikací s ohledem na co nejefektivnější celkové náklady na vlastnictví.
NextiraOne byla vybrána po úspěšné pilotní instalaci, která přesvědčila OMV o funkcionalitě, spolehlivosti a pozitivním vlivu nového systému na zákaznické služby. Pro řízené služby (outsourcing) NextiraOne se OMV rozhodla na základě vyšší transparentnosti nákladů a lepších nabízených služeb, jež společnosti dovolí zaměřit se na své klíčové aktivity a strategie.
Řešení kontaktního centra založeného na VoIP bude fyzicky umístěno ve Vídní a v Praze s celkovým počtem 80 pracovních stanic. Zákazníci budou na příslušnou zákaznickou podporu přesměrováváni s pomocí inteligentní distribuce hovorů. Díky integraci call centrové technologie Genesys se systémem SAP CRM budou mít pracovníci OMV v průběhu hovoru k dispozici všechna nezbytná data na své obrazovce tak, aby mohli zákazníkům poskytnout nejlepší dostupné služby.
Založení regionálního zastoupení pro Českou republiku a Slovensko oznámila americká společnost Mercury Interactive, světový dodavatel softwaru pro optimalizaci využití podnikových informačních technologií BTO (Business Technology Optimization) a jedna z pěti nejrychleji rostoucích firem v oboru podnikového softwaru na světě. Založení české a slovenské pobočky je součástí expanze Mercury Interactive do celé střední a východní Evropy. Firma dodává software a služby pro řízení priorit, lidských zdrojů a postupů spojených s využíváním IT, pro zlepšení kvality a výkonnosti aplikací během jejich zavádění, pro správu aplikací a pro integraci strategických požadavků na IT s řídicími procesy a provozními potřebami podniku. Výrazně se angažuje v prosazování nového trendu nazvaného Business Technology Optimization.
Ředitelem nově vzniklého zastoupení americké společnosti Mercury Interactive s působností v České a Slovenské republice se stal Martin Ambler, dřívější manažer Computer Associates pro prodej v ČR a SR. Martin Ambler do CA nastoupil v roce 1998 jako senior konzultant pro podnikový software, později přešel do funkce technického manažera pro země střední Evropy. Před svým příchodem do CA pracoval ve společnosti Digital Equipment Corporation jako zakládající člen týmu tehdy ještě československé pobočky na pozici vedoucího oddělení konzultantů pro předprodejní podporu.
Společnost HP oznámila akvizici dvou firem zabývajících se vývojem softwaru pro řízení podniku: Novadigm Inc., sídlící v Mahwah ve státu New Jersey, a Consera Software se sídlem v Bellevue ve státu Washington. Po převzetí rozšíří tyto firmy svými prostředky pro automatizaci stávající rodinu řešení HP OpenView, určenou pro dohled a řízení infrastruktury IT.
IDC odhaduje, že podniky utratí do roku 2007 téměř 174 miliard dolarů na udržení provozu a řízení stávající struktury informačních technologií. Během posledního půl roku získala společnost softwarové prostředky, které doplňují softwarové portfolio a které podnikům pomáhají snižovat náklady, a to především na řízení zdrojů IT. V září roku 2003 společnost HP koupila firmu Talking Blocks, vyvíjející produkty pro řízení webových služeb, a divizi Select Access společnosti Baltimore Technologies, která se zabývá správou identit. V listopadu roku 2003 společnost HP koupila firmu Persist Technologies pro správu celého cyklu životnosti IT.
Uskutečnění akvizice rozšíří řadu produktů HP OpenView o následující aplikace:
• Novadigm poskytne software pro automatizaci řízení změn a konfigurací, tzv. desktop management.
Technologie Novadigm automatizuje standardizované zavádění změn IT ve smíšeném prostředí tak, aby bylo dosaženo žádaného konzistentního stavu. Dále automatizuje řízení konfigurací a zajišťuje dodávky zdrojů IT na základě zavedené obchodní politiky, aby byl správný software automaticky aplikován na správné systémy.
• Software pro modelování služeb od firmy Consera pomáhá zákazníkům navrhnout standardizované
prostředí informační infrastruktury, které se automaticky přizpůsobuje proměnlivé poptávce.
V souladu s podmínkami dohody zaplatí společnost HP v hotovosti za každou akcii firmy Novadigm 6,10 dolaru. Akvizice firem Novadigm a Consera podléhá schválení ze strany akcionářů těchto společností a různým obchodním podmínkám. Transakce nevyžaduje souhlas vlastníků akcií HP.
Po realizaci transakcí, které by měly proběhnout v průběhu několika následujících měsíců, budou produkty firem Novadigm a Consera k dispozici prostřednictvím softwarových kanálů HP OpenView a technologie bude distribuována HP. Po realizaci transakcí se technologie a předmět podnikání firem Novadigm a Consera stanou nedílnou součástí HP Software Global Business Unit.
Příprava na vstup do Evropské unie se týká prakticky každého odvětví a každé firmy. Společnost LCS, producent podnikových informačních (ERP) systémů, proto přichází s iniciativou, která zvýší informovanost mezi podnikatelskými subjekty o legislativních, ale i obchodních změnách, které nastanou po vstupu České republiky do EU. V rámci této aktivity byly od února 2004 spuštěny webovské stránky a bezplatná emailová linka.
Z hlediska podnikatelských subjektů přináší vstup do EU mnoho změn související jak s podnikáním v rámci EU, tak s novou legislativou, kterou bude muset Česká republika přijmout. Úpravy se budou týkat zejména volného pohybu zboží, služeb i osob, obchodní legislativy, problematiky DPH a její evidence, zpracováváním statistických výkazů nahrazujících celní řízení uvnitř EU či evidencí objemu exportu.
Vzhledem k tomu, že většina těchto změn se dotýká i podnikových informačních systémů, byl v rámci společnosti LCS vytvořen speciální Euro-tým, který se touto problematikou zabývá. Odborníci z Euro-týmu budou také zpracovávat odpovědi na otázky, týkající se informačních systémů, a to vždy do druhého pracovního dne. Firmy tak mají jedinečnou možnost získat odborné odpovědi na své dotazy zcela zdarma.
Připravené webové stránky seznámí návštěvníky s obecnými změnami, změnami týkající se podnikatelů a dalšími informacemi, které jsou průběžně aktualizovány.
Zákazníci a uživatelé systémů LCS Noris, LCS Helios IQ a LCS SIS nemusí mít ze vstupu do EU obavy, jelikož systémy LCS budou v rámci podpory automaticky aktualizovány a uživatelé budou proškoleni na chystané změny.
NoordNed pověřil společnost LogicaCMG realizací šestiměsíčního zkušebního provozu řešení MTS (Mobile Ticket Service), které umožní vydávat mobilní verze papírových jízdenek a místenek. Cílem bylo doplnit tradiční distribuční kanály a papírové doklady, nikoliv jejich nahrazení. Od řešení společnosti LogicaCMG očekával NoordNed dvouprocentní zvýšení počtu cestujících a dosažení vysoké zákaznické spokojenosti (hodnocení 8 na desetibodobé škále). Bezprostředním cílem nicméně bylo ověřit fungování řešení a reakce zákazníků na třech hlavních vlakových a jedné autobusové trase.
Zákazníci, kteří často jezdí na některé z těchto tras, dostali možnost, aby se k využívání služby M-ticket zaregistrovali na internetové stránce. Zde uvedou některé osobní informace, včetně bankovního spojení a čísla mobilního telefonu. Systém automaticky ověří, zda je uživatel skutečně majitelem uvedeného mobilního telefonu. Poté, co byla registrace provedena, může uživatel kdykoliv zavolat na bezplatnou telefonní linku, kde pomocí hlasového automatu objedná potřebnou jízdenku či místenku. V den, kdy se má cesta uskutečnit, dostane objednaný lístek ve formě SMS obsahující zvláštní kód. Průvodčí nebo řidič autobusu tento zvláštní kód zadá do svého PDA (Compaq iPAQ), který je prostřednictvím sítě GPRS on-line spojen s informačním systémem, který lístek vydal. Obratem obdrží všechny informace o typu jízdenky, trase, datu cesty atd. Na konci každého týdne je z bankovního účtu zákazníka automaticky stržena částka za lístky v tomto týdnu vystavené.
Zkušenosti cestujících (v první fázi se jich zaregistrovalo přibližně 500) a zaměstnanců NoordNedu byla natolik pozitivní, že se dopravní podnik rozhodl v poskytování služby M-ticket pokračovat a navíc ji rozšířit také na další vlakové a autobusové trasy.
Špatná zpráva je, že v ČR se zatím nic podobného nechystá, nicméně v případě zájmu některé velké dopravní společnosti je Logica připravena ihned započít práce na projektu.
Česká firma KCT Data se zaměřuje na veškeré činnosti týkající se SAP R/3 – tedy na vývoj, implementaci i konzultační služby. Mezi zákazníky patří zástupci všech průmyslových odvětví. Německá společnost VAG Armaturen GmbH, jejíž doménou je výroba armatur, je příkladem toho, že SAP jakožto podnikové řešení je citelným přínosem pro uživatele. Společnost VAG se rozhodla používání SAP R/3 rozšířit propojením se systémem SAP R/3 dceřiné společnosti Jihomoravská armaturka Hodonín (JMA) a zefektivnit tak spolupráci prostřednictvím automatizace stěžejních obchodních procesů. K tomuto úkolu využila odborných znalostí a zkušeností KCT Data.
Po dobu tří měsíců se experti KCT Data soustředili na projekt, jehož výsledkem je úspěšné propojení systémů SAP R/3 mateřské firmy VAG GmbH a dceřinné JMA. V případě tohoto projektu obě původní společnosti SAP R/3 již používaly, přínosem KCT Data bylo sladění a zvýšení účinnosti a efektivity jejich centrálních obchodních procesů – včetně kompletního systému toku obchodních dokladů – objednávek, faktur, dodacích listů apod.
KCT Data dokáže zajistit integraci SAP R/3 i s heterogenními aplikacemi od jiných výrobců. Když se tedy VAG GmbH rozhodla změnit svého poskytovatele logistických služeb, byla to právě KCT Data, která zabezpečila integraci informačního systému poskytovatele se systémem SAP R/3 společnosti VAG.
Tento projekt se právě nachází v závěrečné fázi. Firma VAG GmbH může díky univerzálnosti řešení jednoduše a efektivně využívat jeho přínosy napojením dalších partnerů.
Analýza
Podle studie Worldwide Distributed Automated Software Quality Tools, Forecast and Analysis, 2003 – 2007 společnosti IDC měla Mercury Interactive v roce 2002 více než 50% podíl na trhu nástrojů pro automatizované zajištění kvality distribuovaných aplikací a je považována za „dominantní sílu“ na tomto trhu. Společnost Newport Group ve své studii The Annual Load Test Market Summary & Analysis přisuzuje firmě Mercury Interactive 65% podíl na celosvětovém trhu s nástroji a službami pro testování zátěže distribuovaných aplikací za rok 2002.
V září 2003 ji firma Gartner Research, Inc., umístila v Magickém kvadrantu znázorňujícím stav na trhu nástrojů pro testování distribuovaných aplikací téměř na absolutní špičku – do zcela výjimečné pozice v pravém horním rohu, kde se dosud žádná jiná firma neocitla. Na zmíněném trhu má Mercury Interactive podle Gartner více než poloviční podíl.
Produkty a služby společnosti Mercury Interactive využívá přes 30 000 firemních zákazníků. Patří mezi ně téměř 90 % těch, kteří se dostali do žebříčku Fortune 100. Více než 350 velkých společností s rozsáhlou výpočetní infrastrukturou využívá řešení Mercury pro IT Governance. Patří mezi ně například General Electric, Ford, Cisco Systems, Credit Suisse, Reuters, Vodafone, DaimlerChrysler nebo Accenture.
Uživatelé vyjadřují svou spokojenost s produkty a službami Mercury Interactive mnoha oceněními. Firma například třikrát zvítězila v hodnocení SAP Member Choice uživatelů systému SAP a v posledních letech třikrát po sobě získala prestižní ocenění STAR Award asociace SSPA (Service & Support Professionals Association).
Vážný nedostatek finančních zdrojů a nedostatečná koordinace brání rozvoji kvalitní dopravní infrastruktury v Evropské unii (EU), tvrdí nová zpráva PricewaterhouseCoopers nazvaná „Celoevropská dopravní síť – od ideálů k realitě“. Zpráva dokládá, že problémy při synchronizaci investic mezi sousedícími zeměmi a chybějící finance ve výši mnoha miliard eur brání výstavbě potřebných dálnic, železnic a dalších dopravních projektů. Tato situace poškozuje zájmy evropských spotřebitelů i podniků, které chtějí obchodovat v celoevropském měřítku.
Evropská komise (EK) zdůraznila význam kvalitní dopravní sítě stanovením 29 prioritních projektů v rámci Celoevropské dopravní sítě (Trans-European Network infrastructure, TEN-T). Tyto projekty předpokládají výstavbu nových či modernizaci stávajících dopravních cest a jejich propojení s cílem usnadnit dopravu napříč celou EU. Projekty zahrnují jak stávající státy EU, tak přistupující země, z nichž většina se stane členy EU v květnu 2004.
Dopravní sítě v České republice se týkají tři prioritní projekty EU:
. železniční spoj z Atén do Drážďan: zavedení ERTMS (evropský železniční signalizační a řídící systém) a elektrifikace železnice z Brna do Norimberku
. železniční spoj z Gdaňsku do Vídně: modernizace železnice z Katovic do Břeclavi
. dálnice z Gdaňsku do Vídně: modernizace dálnice z Katovic do Brna a nová dálnice z Brna do Vídně
Na realizaci prioritních projektů TEN-T je podle stávajících odhadů potřeba do roku 2020 vynaložit 235 miliard eur, což odpovídá zhruba 0,16 % celkového HDP zemí EU. Ze zkušenosti lze očekávat, že tyto náklady mohou být ještě vyšší. Rozpočet EU na období 2001–2006 však počítá jenom s 4,2 miliardy eur. Přestože některé země a regiony mohou využít finance z Kohezního fondu a Strukturálních fondů EU, Evropské investiční banky a veřejných rozpočtů jednotlivých zemí, stále značná část prostředků chybí. Evropská unie v současnosti poskytuje na projekty TEN-T ze všech svých zdrojů zhruba 2,5 miliardy eur ročně a odhadovaná výše každoročních investic z rozpočtů jednotlivých států je zhruba 16 miliard eur. Realizace projektů TEN-T by za těchto podmínek mohla trvat až třicet let.
Bezdrátové sítě zažívají celosvětový boom, ale na bezpečnost se mnoho nedbá. V Londýně již třetí kolo průzkumu sítí typu WLAN, jenž provádí RSA Security, ukázalo, že počet bezdrátových sítí zřízených v rámci podniků v Londýně i nadále roste rychlým tempem – za loňský rok vzrostl o 235 %.
Celkový počet bezdrátových přístupových bodů rovněž vzrostl v roce 2003 na 1078 (229% nárůst) oproti 328 v roce 2002. Zabezpečení se výrazně zlepšilo – šifrování WEP nepoužívá pouhých 34 % přístupových bodů oproti 63 % v roce 2002. Z uvedených 34 % dalších 19 % (celkem 70) používá výkonnou ochranu virtuálních privátních sítí (VPN) a průzkumníci jsou toho názoru, že řada dalších přístupových bodů může používat kontrolu adres MAC či jiné nezjistitelné způsoby zabezpečení.
Průzkum však také ukázal, že 25 % přístupových bodů stále nesplňuje všechny pokyny pro nejlepší zabezpečení. Tyto podniky riskují, protože nemění konfiguraci implicitních nastavení sítí. To umožňuje šíření důležitých informací, což hackerům umožňuje napadení sítí. Autor průzkumu, Phil Cracknell, varuje, že tento ukazatel by mohl znamenat, že pro rok 2004 je u bezdrátových sítí stále ještě třeba počítat se značnými riziky a že v rámci podniků by zaměstnanci či celé úseky mohly realizovat zločinné bezdrátové sítě bez vědomí správců IT.
Zabezpečené sítě také poskytly důkaz o velkém rozšíření nové specifikace pro bezdrátové sítě, 802.11g. Jedná se o nejnovější standard kompatibility pro lepší zabezpečení, vyšší rychlost a stabilitu bezdrátových sítí. Výzkumníkům ovšem stačil notebook a software volně přístupný na internetu k tomu, aby mohli za jízdy v autě po londýnských ulicích stahovat informace z firemních bezdrátových sítí.
Tento výzkum zadala RSA Security a provedla agentura CISSP. Jeho cílem bylo kvantifikovat rozsah, v jakém z podnikových bezdrátových sítí v Londýně unikají data „na ulici“ a umožňují tak hackerům potenciální možnost útoku z auta nebo blízké budovy. Jak by podobný průzkum dopadl u nás?
Internet, komunikace a sítě
Společnost TREND MICRO, Inc., firma z oblasti vývoje aplikací a služeb pro antivirovou ochranu sítí a internetového obsahu, představila poslední etapu své iniciativy Enterprise Protection Strategy. Iniciativa rozšiřuje antivirovou ochranu o síťovou vrstvu, která je zneužívána jako hlavní nástroj pro šíření internetových hrozeb. Enterprise Protection Strategy reaguje na nově vzniklou bezpečnostní situaci a díky novým nástrojům, službám a znalostem pomáhá zákazníkům kontrolovat náklady.
Ochrana síťové vrstvy bude preventivně působit na zranitelná místa sítě a následné možnosti vzniků průniků. Nejnovějším produktem aplikujícím Enterprise Protection Strategy je Network VirusWall 1200. Zařízení je určeno pro prevenci průniků, je navrženo k odhalování a blokování virů uvnitř síťového provozu a pomáhá síťovému správci sledovat síťovou aktivitu, která může díky použité heuristické analýze vyvolat vyhlášení varovného signálu. Network VirusWall je podporován v poslední verzi Trend Micro Control Manageru (verze 3.0) obsahujícího rozšířený systém pro vytváření reportů a kaskádování pro centrální management, a možnost implementovat řešení do vícevrstvých sítí.
Network VirusWall 1200 a Control Manager 3.0 podporují také Vulnerability Assessment společnosti TREND MICRO. Správcům umožňují odhalit a izolovat zranitelný nebo napadený systém, zajistit integritu sítě a umožní, aby se uplatnila služba Outbreak Prevention Service společnosti TREND MICRO, která pomůže zastavit šíření průniku.
Enterprise Protection Strategy získala cenu „Product of the Year 2003“ (v květnu 2003) od časopisu Network Magazine a získala „Editor’s Choice“ od PC Magazínu (v dubnu 2003).
Network VirusWall 1200 (v angličtině), Control Manager 3.0 a Vulnerability Assessment (v angličtině, japonštině a čínštině) budou k dispozici v 1. čtvrtletí 2004.
Společnost SOFT-TRONIK oznámila, že se stala distributorem produktů firmy Vware, společnosti podnikající v oblasti virtuálního software pro infrastrukturu běžící na Intel technologii. Uzavřený kontrakt, který umožňuje firmě SOFT-TRONIK distribuci kompletní řady produktů VMware v České republice, je součástí smlouvy, kterou podepsala společnost DNSint.com AG, mateřská firma společnosti SOFT-TRONIK. Podpisem této smlouvy získala DNSint.com AG a její dceřinné společnosti oprávnění pro prodej VMware produktů v České republice, Slovenské republice, Polsku a Maďarsku.
Dle mínění Martiny Rothkampové, Channel Director CE společnosti VMware, společnost SOFT-TRONIK perfektně splňuje kritéria kladená na naše distribuční partnery a disponuje zkušeným týmem, který nabízí svým zákazníkům ta nejlepší řešení jejich potřeb.
VMware technologie umožňuje simultánní a nezávislý běh několika operačních systémů, jako například Microsoft Windows, Linux a NetWare, na jediném Intel serveru nebo pracovní stanici a dynamicky přiděluje aplikacím zdroje v systému bez nebezpečí narušení jejich běhu. Tento „virtuální stroj“ se hladce integruje do existující fyzické infrastruktury a do řídící soustavy a umožňuje uživatelům používat zdroje, jakoby byly určeny právě jen jim, zatímco administrátoři přidělují a optimalizují tyto zdroje globálně pro celý systém.
Společnost Siemens mění televizor v centrum zábavy a komunikace inovativním balíčkem on-line služeb, které mohou operátoři nabídnout zákazníkům prostřednictvím DSL a televizního přijímače. Uživatelé si mohou jednoduše ze sítě do televize stáhnout nejnovější filmy, hudební klipy nebo hry a prostřednictvím televizoru tak získat přístup k internetu a e-mailu, zprávám SMS/MMS nebo videotelefonii. Společnost Siemens zahájila projekt s interním názvem „Simon“ průzkumem mezi uživateli. Ze studií vyplynulo, že uživatelé mají zejména zájem o nové, zábavné a jednoduché on-line služby a aplikace. Podle analytiků dosáhne v roce 2004 jen trh videotelefonie a audio/videoher na vyžádání přibližně 10 mld. EUR a do roku 2006 by měl vzrůst na více naž 20 mld. EUR. Podle studie společnosti NFO Infratest jsou uživatelé ochotni za inovativní balíček služeb společnosti Siemens zaplatit v průměru o 50 % více oproti stávajícímu účtu za telefon a internet.
Na základě výsledků těchto studií začala společnost Siemens vyvíjet zvlášť služby a aplikace využitelné přes televizor. Operátorům může dnes nabídnout řešení, které dále zvýší jejich úspěch u koncových zákazníků. Proto byla reakce na nové řešení společnosti Siemens tak příznivá, a to zejména díky modulárnímu konceptu, který každému operátorovi umožní vytvořit si individuální strategii vstupu do světa multimediálního podnikání.
Aplikace jsou dostupné pro každého, kdo má televizor a připojení DSL a jsou snadno použitelné. Promění televizor v centrum zábavy, které nabízí on-line hry, opravdové video/audio na vyžádání i jednoduché funkce pro nahrávání televizních programů přímo z elektronického programového průvodce (Electronic Program Guide, EPG), díky nimž lze shlédnout i zameškané pořady. Dále jsou k dispozici funkce pro přenos obrázků, např. videotelefonii, výměnu SMS, MMS, e-mailů a internetové připojení přes televizi. Zpětný DSL kanál operátorům umožní vytvářet nové interaktivní televizní služby ve spolupráci s vysílacími společnostmi.
Použití aplikací umožňuje přídavné zařízení připojené k DSL lince uživatele. Televize a další přístroje jako např. počítače nebo telefony jsou připojeny k tomuto přídavnému zařízení. Veškeré on-line služby jsou poskytovány přes internetový protokol (IP). Operátor řídí QoS pro bezproblémové poskytování služeb.
K uskutečnění projektu „Simon“ se společnost Siemens spojila s předními hráči multimediálního trhu. K celkovému řešení přispívá každý z těchto partnerů, např. poskytnutím serverů pro uložení multimediálního obsahu nebo softwaru pro jeho distribuci.
Tyto televizní aplikace tvoří klíčovou část konceptu LifeWorks skupiny Siemens ICN. Koncept LifeWorks by měl uživatelům nabídnout jednotné a komplexní komunikační prostředky bez ohledu na použité koncové zařízení nebo síť a zejména stírat rozdíly mezi podnikovými sítěmi a sítěmi operátorů. V tomto kontextu slouží projekt „Simon“ k dalšímu posunu do světa moderních komunikací.
Informační společnost
Poté co společnost ANECT získala ocenění Gold Partner of the Year v regionu CEE (Central&East Europe) za jedinečné technické i koncepční řešení IP kontaktního centra České pojišťovny, byla na celosvětovém setkání partnerů společnosti Cisco Systems v Honolulu vyhlášena jako nejlepší Gold Partner pro celou oblast EMEA (Europa, Middle East and Africa).
Společnost Tech Data Distribution informuje o úspěšném pokračování integrace firmy Azlan do své podnikové struktury. Zahájení tohoto procesu bylo oznámeno v první polovině loňského roku, s tím, že další veškeré zásadní integrační kroky budou uskutečněny v průběhu prvního čtvrtletí roku 2004.
V souladu s předchozím prohlášením dojde v průběhu března ke konkrétním krokům v podobě přestěhování celého pracovního týmu společnosti Azlan do sídla společnosti Tech Data Distribution v Praze na Zličíně. Současně s přesunem zaměstnanců dojde ke sjednocení podpůrných firemních funkcí (finance, logistika, nákup, marketing, IT) a skladových prostor, a stejně tak bude dokončena migrace na jednotný informační systém a řada drobnějších změn.
Od 1. 2. 2004 dochází ke změně v řízení společnosti Azlan. Dosavadního ředitele společnosti Alexandra Maška nahrazuje na této pozici Jan Šamal, původně vedoucí obchodní jednotky Cisco v Azlanu. Tým zaměstnanců Azlan po integraci do Tech Data bude tvořit tři samostatné obchodní jednotky (Business Unit) – Cisco (Cisco BU), Networking (NW BU), Kabelážní systémy (NCS BU) a bude nadále řízen Janem Šamalem.
Tech Data Distribution a společnost Azlan považují integraci za skvělou šanci pro další rozvoj v oblasti distribuce s přidanou hodnotou (Value Distribution), rozšíření obchodního kanálu i portfolia a příležitost ke společnému posílení pozice na trhu ICT.
Finanční monitor IT firem
Společnost Mercury Interactive Corporation zveřejnila své hospodářské výsledky za 4. čtvrtletí roku 2003 a za uplynulý fiskální rok, který byl ukončen k 31. prosinci 2003. Tržby za 4. čtvrtletí se zvýšily ze 117,8 milionu USD dosažených ve stejném čtvrtletí roku 2002 na 152,0 mil. USD, tj. o 29 %. Tržby za celý rok končící 31. prosincem 2003 činily 506,5 mil. USD a ve srovnání s rokem 2002, kdy dosáhly 400,1 mil. USD, zaznamenaly růst o 27 %. Odložené tržby za 4. čtvrtletí 2003 stouply oproti 3. čtvrtletí 2003 o 54,6 mil. USD na částku 280,6 mil. USD. Hotovost vytvořená během 4. čtvrtletí činila 66,9 mil. USD, zatímco ve 4. čtvrtletí roku 2002 dosáhla 40,9 mil. USD.
Finanční výhled vychází z údajů, které byly k dispozici k 21. lednu 2004, a týká se 1. čtvrtletí 2004 končící 31. březnem 2004:
. Růst počtu nových objednávek se očekává v rozmezí 22 až 27 procent
. Termínované licence budou podle očekávání tvořit 45 až 50 procent všech objednávek nových produktů
. Tržby se očekávají ve výši 145 až 155 mil. USD
. Čisté zvýšení odložených tržeb se očekává ve výši 10 až 20 mil. USD
. Rozdělené zisky na akcii počítané podle metodiky GAAP se očekávají v rozmezí mezi 0,12 až 0,18 USD
. Rozdělené zisky na akcii nepočítané podle metodiky GAAP se očekávají v rozmezí mezi 0,17 až 0,23 USD
. Provozní cash-flow se očekává v rozmezí od 50 do 60 mil. USD
Celkové výnosy společnosti Telenor se oproti předchozímu roku v roce 2003 zvýšily o 8,8 procent a dosáhly výše přibližně 53,1 mld. NOK (6,02 mld EU). Provozní zisk za rok 2003 činil 7 560 mil. NOK (857 mil EU), zatímco v roce 2002 činila provozní ztráta 320 mil. NOK (36,3 mil EU). Hrubý hospodářský výsledek (před zdaněním) se zlepšil ze ztráty ve výši přibližně 5,1 mld. NOK (578,2 mld EU) v roce 2002 na zisk přibližně ve výši 7,4 mld. NOK (839 mil. EU) v roce 2003.
Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2003 vzrostly celkové výnosy ve srovnání se stejným obdobím roku 2002 o 6 procent na 13 801 mil. NOK (1,565 mld EU). Provozní zisk za čtvrté čtvrtletí roku 2003 činil 2 173 mil. NOK (246,4 mil. EU), oproti provozní ztrátě ve výši 2 101 mil. NOK (238,2 mil. EU) za stejné období roku předchozího. Ve stejném období se hospodářský výsledek před zdaněním zlepšil ze ztráty ve výši 5 445 mil. NOK (617,3 mil. EU) na zisk ve výši 1 884 mil. NOK (213,6 mil. EU). Hospodářský výsledek roku 2002 byl silně ovlivněn uplatněním odpočtových položek.
Od konce třetího čtvrtletí roku 2003 zůstal podíl společnosti na norském trhu mobilní telefonie a v oblasti pevných sítí stejný. Tržní podíl v oblasti mobilní telefonie podle standardu GSM v Norsku, měřený počtem účastníků sítě, se odhaduje na 57 procent ke konci roku 2003. V oblasti pevných sítích v Norsku činil podíl společnosti Telenor ke konci roku 2003 podle počtu minut provozu asi 69 procent.
Ke konci roku 2003 registrovala společnost Telenor celkem 34,8 mil. účastníků mobilních sítí (včetně stoprocentně propojených a konsolidovaných společností), z nichž 2,4 mil. bylo v Norsku. Výnosy z provozu mobilních sítí dosáhly v roce 2003 výše 23 810 mil. NOK (2699,5 mil. EU), provozní zisk činil 5 224 mil. NOK (592,3 mil. EU). Odpovídající údaje za rok 2002 byly 20 346 mil. NOK (2306,8 mil.EU) resp. 1 414 mil. NOK (160 mil. EU). Ukazatel EBITDA mobilních sítí za rok 2003 činil 9 567 mil. NOK (1084,7 mil. EU), což oproti 7 482 mil. NOK (848 mil. EU) v roce 2002 představuje zvýšení. Ukazatel EBITDA marže se zvýšil z 36,8 procent v roce 2002 na 40,2 procent v roce 2003, zejména díky zvýšení marže dosahované v provozu mezinárodních mobilních sítí.
Konference, semináře
Technologická prezentace zaměřená na procesy funkčního testování s využitím nástroje QuickTest Professional a WinRunner. Cílem je seznámení zákazníka s tímto druhem testování softwaru a předvedení základních funkčností a vlastností softwaru firmy Mercury Interactive pro automatizované funkční testování. Technologický den proběhne 25. února, v prostorách společnosti KOMIX s.r.o., Holubova 1, 150 00, Praha 5. Účast na této akci je zdarma!
Bližší informace o programu a registrace
Kurz je koncipován jako úvodní seznámení se s problematikou radikálního i průběžného zdokonalování procesů organizace se zaměřením na klíčové techniky modelování a vyhodnocování procesů. Místo konání Praha, sídlo firmy LBMS, ve dnech 23. – 24. února 2004.
V úvodní části kurzu jsou jeho účastníci seznámeni s historickým vývojem názorů na efektivní fungování firmy, které se od funkčních přístupů charakterizovaných specializací a dělbou práce, přes překonané myšlenky o všespasitelnosti automatizace, postupně přerodily až k současným procesně zaměřeným aktivitám označovaných pojmy jako Business Process Reengineering, Business Process Redesign, Business Process Improvement apod. Kurz si kromě jiného klade za cíl objasnit tyto a ostatní pojmy, které jsou v současné době tak často diskutovány, avšak též směšovány či nesprávně chápány.
V další části kurzu jsou diskutovány základní principy a techniky, kterých je možné využít jak při radikálních tak průběžných (přírůstkových) změnách v kvalitě procesů. Hlavní důraz je kladen na postup definování procesů, porozumění stávajícím procesům, měření výkonnosti procesů, organizačním a motivačním otázkám.
Na příkladech, na nichž je procesní přístup srovnáván s přístupem funkčním, jsou zřetelně a názorně vysvětleny významné výhody, které může důraz na procesní řízení organizaci přinést, jako např.:
. vize a strategie (kritické faktory úspěchu) jsou primární hnací silou organizace;
. odstranění nepotřebných činností identifikací pravého problému;
. zjednodušení procesů, redukce počtu chyb a nutných přepracování;
. zlepšená koordinace mezi pracovními týmy;
. jasné pochopení rolí a odpovědností za procesy;
. technologie řízená potřebami procesu a nikoli naopak.
Na příkladech si každý z účastníků kurzu procvičí nejenom míru pochopení popisované problematiky, ale taktéž svoji schopnost kreativně uvažovat a hledat nové cesty a přístupy vedoucí k vytčeným cílům.
Proč investovat do pořízení informačního systému? Koupit software nebo vyřešit problém? Čím se řídit a na co dát pozor při výběru řešení?
Jak úspěšně provést výběrové řízení? Jak řešit finanční zajištění projektu implementace informačního systému?
To jsou hlavní otázky, kterými se bude zabývat workshop s názvem Řízení výběru a implementace informačního systému s podtitulem "Neudělejte chybu, které byste později litovali". Akci pořádá společnost Allium ve spolupráci s mediálním partnerem časopisem IT System v úterý 24. února v hotelu Atlantis. Účastníci se dozví důležité informace týkající se problematiky výběru informačního systému - výběr řešení, postup při výběrovém řízení, cíle projektu, možnosti financování, apod. Další informace o akci jsou pro zájemce jako vždy k dispozici na stránkách společnosti Allium.
Ve dnech 15., 17. a 18. 3. 2004 proběhne v prostorách IBM v Praze (15.3.), Brně (17.3.) a Ostravě (18.3.) pracovní seminář na téma Workflow a informační systémy, který je určen řídícím pracovníkům výrobních firem, které zajímá prostředí celopodnikových informačních systémů. Účastníci semináře budou mít možnost prakticky se seznámit s problematikou optimalizace a řízení toku pracovních činností (Workflow), integrací správy dokumentů (Document Management System) do informačního systému a pozornost bude věnována rovněž tématu: vstup České republiky do Evropské unie a jeho vliv na podnikové informační systémy. Daná problematika bude demonstrována na praktických příkladech s využitím celopodnikového informačního systému proALPHA. Po skončení semináře bude vyhrazen prostor pro zodpovězení konkrétních dotazů.
Blizsi informace a bezplatná registrace zde.
Konference, která se koná 17. 3. 2004 na Univerzite Tomáše Bati ve Zlíne, je zamerena na možnosti využívání Internetu pro zvýšení konkurenceschopnosti ceských podniku. Soucasne by se mela, podobne jako v minulých letech, stát místem pro setkání dodavatelu informacních technologií se stávajícími i potenciálními uživateli Internetu v regionu a príležitostí k setkání s našimi predními odborníky na tuto problematiku.
V rámci konference budou předneseny příspěvky a prezentovány produkty a služby internetu v následujících tématických blocích:
. Elektronické podnikání
. Internet a informační bezpečnost podniku
. Intranet v podnikové komunikaci
. Internet a management znalostí
Další informace získáte na :
FaME UTB ve Zlíně, Ústav informatiky a statistiky, Nám. T.G.M 1279, 760 01 Zlín
tel.: +420 57 603 7416, e-mail: sysalova@fame.utb.cz nebo na http://e-konference.utb.cz
Konference Cisco Expo se uskuteční 31. března a 1. dubna 2004 v Kongresovém centru Praha. Tato akce je jednou z největších odborných IT konferencí v České republice. Letošní jubilejní 5. ročník konference volně navazuje na předchozí úspěšné čtyři ročníky ( www.ciscoexpo.cz). Konference je určena všem odborníkům z oblasti informačních technologií, ze všech oborů podnikání, veřejné správy a samosprávy, škol, ale také všem vedoucím pracovníkům z oblasti obchodu, řízení podniku, marketingu, kteří budou mít možnost získat informace o tom, jak využít internetové technologie k dosažení obchodních cílů.
Registrovaní účastníci konference (on-line registrace na www.ciscoexpo.cz) si budou moci sestavit vlastní program výběrem z více než 40 přednášek, které budou prezentovány nejen odborníky společnosti Cisco Systems. K nejžhavějším tématům datových a hlasových sítí budou patřit zejména: IP telefonie, IPCC, Bezpečnost a management sítí, Mobilita, Campus a datová centra, Infrastruktura WAN...
Kromě odborných přednášek (jež jsou nově rozděleny podle technické náročnosti od č. 1 až 3) mohou účastníci navštívit více než dvanáct odborných technických stánků, ve kterých budou probíhat živé demonstrace představovaných technologií, např. bezdrátové řešení, IP telefonie, optika, bezpečnost CDN, storage systémy, kontaktní centra IPCC, nadstavbové aplikace pro IP telefony a další.
Hlavními partnery 5. ročníku konference Cisco Expo jsou společnosti ANECT a Core Computer. Na konferenci se budou podílet i další partneři společnosti Cisco Systems, kteří představí svá řešení.
Součástí konference bude i blok, který se bude zabývat tématem e-learning. Program této sekce je koncipován od základních informací o této formě vzdělávání přes praktické zkušenosti a konkrétní příklady možností vzdělávání u nás. Ukáže přípravu vzdělávacího kurzu formou e-learningu, přiblíží finanční náročnost až po technologické zázemí nutné pro tuto formu celofiremního vzdělávání. Sekce E-learning je připravena ve spolupráci s vydavatelstvím Computer Press , který je mediálním partnerem celé konference. Blok e-learningu jednodenní a uskuteční se 31. března 2004.
Zájemci o účast na konferenci mohou získat podrobné informace o programu a zaregistrovat se na www.cisco.cz/expo/. Při včasné registraci do 15. února 2004 činní poplatek 1680,- Kč včetně 5 procent DPH. Speciální ceny platí pro školy, vzdělávací instituce a pro státní správu, nemocnice a neziskové organizace
Veletrh LinuxExpo je již nekolik let synonymem pro profesionální propagaci v oblasti informacních technologií. Letos se mohou zajímavé a neziskové projekty na tomto veletrhu prezentovat zcela zdarma. Poradatelé veletrhu jsou si vedomi odpovednosti vuci neziskové vývojárské komunite a rozvoji svobodného software obecne. Proto umožnuje LinuxExpo každorocne zdarma prezentaci nekomercním projektum a vzdelávacím programum. Ani letos tato cást výstavy nebude chybet. Letos se navíc poradatelé rozhodli venovat této cásti samostatou sekci veletrhu, nazvanou FREE LINUXZONE. Její název napovídá, že partnerem a odborným garantem se stal server linuxzone.cz.
Smyslem nabídky je pomoci všem, kteří jakkoli přispívají k rozvoji Linuxu a svobodného software. Zůčastnit se mohou týmy a jednotlivci, ať už jsou autory užitečných softwarových projektů, občanské iniciativy propagující svobodný software, nebo třeba vzdělávací programy. Ti všichni mohou na veletrhu LinuxExpo představit své aktivity zdarma v rámci FREE LINUXZONE.
Tímto způsobem mohou seznámit se svou činností nejen odbornou i laickou veřejnost, ale také přímo na této akci najít pro svůj projekt spolupracovníky, komerčního partnera či sponzora.
Letošní ročník veletrhu a konference LinuxExpo proběhne ve dnech 1.-3. dubna 2004 ve Veletržním paláci v Praze. Podrobné a aktualizované informace naleznete na www.linuxexpo.cz
Stejně jako v letech minulých, i letos se bude pod odbornou záštitou
společnosti AEC konat konference Security. Její první ročníky se
uskutečnily již počátkem devadesátých let (tehdy ještě pod názvem
Virus), od té doby se konference stala stálicí na českém bezpečnostním
nebi s pravidelnou účastí předních domácích i zahraničních specialistů a
vysokou návštěvností. Letošní ročník akce se bude konat v úterý 6. dubna
v prostorách hotelu Andel´s. Bližší informace naleznete na
konference.aec.cz.

Společnost top vision pořádá ve dnech 6. až 7. dubna 2004 odborný seminář na téma Optimalizace IT procesů, který se bude konat v hotelu Olympik v Praze. Na tomto semináři z cyklu IT manažer vystoupí odborníci přímo z praxe, kteří budou během svých vystoupení připraveni zodpovědět Vaše dotazy týkající se řízení IT procesů, kalkulace procesů, struktury a modelování procesů, řídící dokumentace ad. z řad účastníků se na tomto semináři setkáte s řediteli IS/IT, vedoucími IT, IT manažery, správci informačních systémů, vedoucími útvarů informatiky apod.
Podrobné informace o programu tohoto semináře naleznete na stránkách www.topvision.cz v sekci IS/ICT.
System
NEWS zasílá redakce edice IT Business * Vydavatelství CCB s.r.o.,
Okružní 17, Brno 638 00 *Tel/Fax.: +420/ 545 222 779 System NEWS je
vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále
nepřejete, abychom vám System NEWS zasílali,
kontaktujte nás
prosím. Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného
redaktora,
|