HLEDEJ
 V SEKCI
 

26. června 2002

| registrace ZDARMA | starší čísla | odhlášení | ceník inzerce

Aktuální čislo

Aktuální čislo

Aktuální čislo
Předplatné časopisu IT System - Akce

Obsah System NEWS

Událost týdne
DELTAX Systems majoritním vlastníkem společnosti PragoData

Podnikové aplikace
Corpus s dokumentově orientovaných IS
Lotus Software s novými funkcemi na správu dokumentů
Bezdrátový přístup k podnikovým e-mailům a ke svým kontaktům
Ke svému poštovnímu účtu z mobilu
První databáze třídy enterprise portované na MacOS X
Maloobchodní síť EDEKA používá IS KARAT
IS pro zásilkovou přepravní společnost PPL
Unicorn dokončil projekt na Srí Lance
Profesionální PC SCENIC s novými chipsety Intel 845G
Společnost HP představuje nové produkty řady Evo

Případová studie
Implementace platformy MS Windows 2000 v Severomoravské energetice

Konference, semináře, soutěže
Velké tažení Napoleona Bonaparte skončilo vítězstvím všech zúčastněných

Finanční monitor IT firem
Corpus Solutions plánuje další růst obratu
Hospodářské výsledky společnosti FIC CZ za rok 2001
Hospodaření u Expertů
Oracle za čtvrté čtvrtletí oznamuje zisk

Internet, komunikace a sítě
Fujitsu Siemens zdokonalila nástroje pro správu úložišť FibreCAT
Software pro správu sítě na platformě Java

Informační společnost
IBM kupuje Metamerge
SAS vytvořil divizi řízení výkonnosti
NEXTRA zřizuje v Praze zastoupení pro střední a východní Evropu
TOP 10 systémových integrátorů roku 2002


GolfWits


Událost týdne

DELTAX Systems majoritním vlastníkem společnosti PragoData
Vedení společnosti DELTAX Systems oznámilo, že se k 13. červnu firma stala majoritním vlastníkem společnosti PragoData převzetím kontrolního balíku akcií od společnosti Groupe Euriware. Z hlediska postavení společností DELTAX Systems a PragoData na trhu se jedná o jednu z nejvýznamnějších akvizicí v oboru informačních technologií v ČR. Primárním důvodem akvizice byly synergické efekty vzájemného doplnění poskytovaných produktů a služeb.
DELTAX Systems je významný český poskytovatel komplexních IT služeb, zaměřený na projekty, řešení a komplexní služby v oboru informačních technologií. Poskytuje především konzultační a projektové služby, řešení "na klíč" v oblasti aplikačního software, internetová řešení, e-business, dodávky a servisní služby související s infrastrukturou IT. Firma byla za rok 2000 vyhodnocena v žebříčku 100 nejlepších českých firem pořádaných společností Comenius.
PragoData je systémový integrátor, opakovaně hodnocený v přední desítce systémových integrátorů v ČR. Soustředí se zejména na konzultační a projektové služby spolu s implementací a podporou podnikových informačních systémů včetně jejich nadstaveb. Dále poskytuje specializovaná řešení údržby strojních a technologických celků a specializovaná řešení pro energetiku.

Nahoru
 

Podnikové aplikace

Corpus s dokumentově orientovaných IS
Česká společnost Corpus představila v rámci programu odborné konference "Management znalostí - znalosti v akci 2002" svůj koncept dokumentově orientovaných informačních systémů využívajících XML úložiště. Takto budované IS umožňují plně rozvinout potenciál informací, které jsou rozmístěny v různých částech podniku, zrychlit vývoj informačních systémů a zjednodušit jejich vzájemné propojování.
Společnost Corpus Solutions vyvinula nástroj XQW:XDE, který umožňuje rychlé budování XML úložišť jako základního prvku dokumentově orientovaných informačních systémů v rámci klíčových řešení podnikových IS, jako jsou např. systémy pro Web Content Management, řešení DMS (Dokument Management Systems), systémy pro řízení vztahů se zákazníky, a řada dalších aplikací. Vlastnosti XML úložiště XQW:XDE byly ověřeny v několika praktických nasazeních u zákazníků společnosti Corpus.
Konference "Management znalostí - znalosti v akci 2002" proběhla ve čtvrtek 20. června v kongresovém centru ČNB. Hlavním pořadatelem byla společnost CS-Compex, odborným garantem se stala konzultační firma Per Partes a podporu zajistily sdružení Czech Top 100, ISACA, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně a Rada vlády České republiky pro výzkum a vývoj.

Nahoru

 

Lotus Software s novými funkcemi na správu dokumentů
IBM Lotus Domino.Doc 3.5 je nejnovější verzí serverového softwaru pro organizace, které potřebují systém na bezpečnou správu obchodních dokumentů a podnikových informací. Nová verze rozšiřuje spektrum tradičních "dokumentů" o podporované přílohy e-mailů a obsah. Její součástí je také technologie sledování přítomnosti a rychlého posílání zpráv, která usnadňuje týmovou spolupráci a komunikaci.
Díky tomu, že jsou dokumenty, informace i autoři dokumentů snadno dostupní a spravovatelní, umožňuje Lotus Domino.Doc 3.5 zákazníkům dělat rychlejší a informovanější obchodní rozhodnutí, která přispívají k posilování produktivity a konkurenční výhody.

Nahoru

 

Bezdrátový přístup k podnikovým e-mailům a ke svým kontaktům
Mail Anywhere Studio, které spatřilo světlo světa v dílnách iAnywhere Solutions (dceřinka to firmy Sybase), je aplikace podporující přístup k firemnímu e-mailu, kalendáři, kontaktům a datům z plánovače úloh aplikací Lotus Notes a Microsoft Exchange, a to z obvyklých mobilních přístrojů.
Aplikace nabízí stálý přístup k firemní elektronické poště, kalendáři, kontaktům a datům z plánovače úloh přímo z mobilních přístrojů. Zvýšení produktivity mobilních pracovníků v této nové verzi zajišťuje prostředí připomínající desktop spolu s rozšířenými nástroji pro administrátory IT a možnostmi dálkového nastavení.
Prostřednictvím bezdrátového připojení, komutovaného připojení nebo kabelové přípojky zabezpečuje přímou serverovou synchronizaci se zařízeními typu handheld pracujícími na bázi Palm, Pocket PC nebo operačních systémů Symbian.
Zajímavým doplňkem jsou, vedle již tradičních a užívaných řešení, individuálně nastavitelné klientské profily, které zjednodušují práci při využití více způsobů synchronizace tím, že řídí množství a typ synchronizovaných informací v závislosti na typu připojení (mobilní veřejná síť, bezdrátová místní síť LAN, kabelová síť, atd.).
Z hlediska administrátorů IT je důležitý rovněž nový bezpečnostní model: integrací 128-bitové technologie AES (Advanced Encryption Standard) zabezpečuje po celé trase přenosu zasílání šifrovaných dat, pro doručení uvnitř i vně oblasti chráněné firewallem.

Nahoru

 

Ke svému poštovnímu účtu z mobilu
Novou službu pro firemní zákazníky T-Mobile Information Server nabízí od začátku června společnost RadioMobil. Služba umožňuje bezpečný přístup k elektronické poště a dalším firemním aplikacím pomocí mobilního telefonu podporujícího protokol WAP nebo prostřednictvím kapesních počítačů s operačním systémem Pocket PC 2002.
Mezi základní funkce služby T-Mobile Information Server, která vznikla ve spolupráci se společností Microsoft, patří on-line komunikace s aplikací MS Outlook v počítači. Pokud je zákazník mimo kancelář a nemá k dispozici svůj počítač ani přístup na internet, může si pomocí mobilního telefonu podporujícího protokol WAP přečíst či poslat e-mail, zkontrolovat v kalendáři termín schůzky nebo přidat vizitku nového obchodního partnera.
Dále si lze nechat nastavit upozornění na předem definované důležité události prostřednictvím služby T-Mobile Information Server, kterou uživatel obdrží ve formě SMS zprávy na mobilní telefon. Např. pokud zákazník očekává důležitý e-mail od obchodního partnera, obdrží upozorňující SMS zprávu, jakmile se e-mail objeví v jeho příchozí poště. Stejně tak může být zákazník upozorněn na termín schůzky. Služba T-Mobile Information Server umožňuje rovněž pohodlnou a rychlou synchronizaci dat v kapesním počítači s firemním serverem přes mobilní síť T-Mobile. Zákazník tak může mít ve svém kapesním počítači aktuální data, kdykoliv je to třeba, aniž by musel čekat na lokální synchronizaci v kanceláři.
Služba T-Mobile Information Server je založena na technologii MS Mobile Information Server od společnosti Microsoft. V současné době umožňuje přístup k elektronické poště na systému Microsoft Exchange 2000 a připravuje se připojení pro zákazníky používající Lotus Notes.
Zasílání upozorňující SMS na mobilní telefony zajišťuje server společnosti RadioMobil ve spolupráci se serverem u zákazníka. Ostatní funkcionality služby T-Mobile Information Server (WAP přístup a synchronizaci kapesního počítače) využívají standardní datové služby T-Mobile (WAP, GPRS, CSD).

Nahoru

 

První databáze třídy enterprise portované na MacOS X
Společnost Sybase pokračuje v podpoře podnikových řešení na platformě Mac. Nyní oznámila, že její relační databázový systém (RDBMS) Adaptive Server Enterprise (ASE) bude ve třetí čtvrtině tohoto roku připraven i pro zákazníky pracující se systémem MacOS X. Implementace ASE tedy umožní na počítačích Macintosh provozovat vysoce výkonné a škálovatelné databázové systémy.
ASE bude též poskytovat podporu pro WebObjects firmy Apple, čímž umožní vývojářům aplikací, kteří pracují s těmito webovými objekty, využít plné podpory široké škály funkcí ASE.
ASE 12.5 firmy Sybase, jakožto RDBMS třídy enterprise, podporuje požadavky náročného zpracování dat v režimu OLTP a požadavky na práci s rozsáhlými daty v systémech podpory rozhodování, a přitom stále nabízí flexibilitu, škálovatelnost, mimořádný výkon a bezpečnost, které jsou potřebné pro podporu nových e-business aplikací. Vývojářská síť Sybase (SDN) nabízí programátorům univerzální přístup k informacím týkajícím se vývoje software a služeb firmy Sybase pro interakci s dalšími vývojáři.

Nahoru

 

Maloobchodní síť EDEKA používá IS KARAT
Společnost CS EDEKA, provozovatel sítě maloobchodních prodejen, používá pro zajištění ekonomické a skladové agendy informační systém KARAT. V těchto dnech probíhají poslední implementační práce na nově otevřeném velkoobchodu v Mostě, který je distribuční páteří celé prodejní sítě. Rozšířením o toto pracoviště se počet uživatelů IS KARAT ve společnosti CS EDEKA, zvýšil téměř na 70.
Celé rozsáhlé řešení je postaveno nad databázovým strojem Sybase Adaptive Server Enterprise, který zajišťuje nutnou bezpečnost uložených dat. Mimo dodané základní moduly IS KARAT bylo řešení zakázkově doplněno o specializovaný modul pro automatickou datovou komunikaci s prodejním systémem instalovaným na maloobchodních prodejnách. Tento prodejní systém pochází z produkce německé softwarové firmy a užívá jej také německá matka společnosti CS EDEKA, společnost EDEKA Handelsgesellschaft Südbayern.
Díky dostupné otevřenosti IS KARAT bylo možné efektivně provést napojení na systém třetí strany a zajistit tak jejich bezproblémovou oboustrannou komunikaci. Pro zajímavost uvádíme, že předimplementační analýza byla zpracována v listopadu 2001 a ekonomické moduly pro cca 40 uživatelů byly do rutinního užívání předány již koncem ledna 2002. Společnost CS EDEKA je již dlouhodobým uživatelem produktů společnosti I.F.T. PROGRES. Vzhledem k expanzi tohoto provozovatele maloobchodní sítě v ČR byl původní DOSovský informační systém ISO nahrazen modernějším a výkonnějším systémem KARAT v architektuře Client/Server. Společnost CS EDEKA provozuje na území České republiky cca 35 prodejen.

Nahoru

 

IS pro zásilkovou přepravní společnost PPL
Firma ELINKX dokončila první fázi implementace informačního logistického systému ePS v největší české zásilkové přepravní společnosti PPL - Professional Parcel Logistic. Informační logistický systém ePS, který byl vytvořen na zakázku, umožní firmě PPL snížit náklady na obsluhu skladového a distribučního hospodářství, zvýšit kontrolu zásilky a rozšířit celkový on-line přehled o stavu všech přepravovaných zásilek.
Technologie logistického systému ePS je postavena na zkušenostech firmy ELINKX v oblasti logistických a distribučních informačních systémů. Technologickou platformou řešení jsou produkty firmy Microsoft - především databázový systém SQL Server 2000, Windows 2000 Server a Windows 2000 Professional a uživatelské rozhraní je klasickou aplikací Win32 (Visual Basic 6.0), které se prolíná mezi internetovým prohlížečem a klasickým prostředím MS Windows. Informační systém je distribuován prostřednictvím datových spojů (VPN) a umožňuje on-line komunikaci osmi provozoven PPL rozprostřených po celé České republice.
Samozřejmostí je internetové rozhraní "Tracing and Tracking" umožňující zákazníkům sledovat aktuální stav během zásilky - průchod vstupním bodem, zpracování na centrále, průchod výstupním bodem a předání zásilky příjemci. Všechny přepravované zásilky jsou označeny čárovým kódem (generuje ePS), který je snímán při každé manipulaci během cesty od odesílatele až k příjemci. Součástí ePS je také propojení se speciálními technologickými zařízeními, jako jsou ruční scannery, digitální váhy a štítkové termotiskárny.
Během první etapy implementace ePS, systém zpracoval více než tři milióny zásilek včetně paletových dodávek, dobírek, zahraničních zásilek a dodávek příjemci v určitý časový interval. U každé zásilky je sledováno přibližně 300 údajů, které slouží k důkladným analýzám efektivity svozů a rozvozů a detailního mapování zákaznického potenciálu.
V rámci software ePS jsou integrovány části logistické s účetnictvím a financemi tak, aby byla zajištěna maximální efektivita systému v nákladech na skladování, expedici a doprovodné služby balíkové dopravní společnosti. Současná výkonnost systému je zajištěna dálkovou správou, kterou ELINKX poskytuje ze svého datového centra v rámci dodávky informačního systému ePS a služeb ASP.
Firma PPL - Professional Parcel Logistic byla založena v roce 1995. Dnes je největší firmou v České republice, která se specializuje na expresní přepravu balíků z domu do domu pro podniky, firmy i podnikatele. Dosahuje rychlosti a kvality kurýrních služeb, ale zásluhou propracovaného systému organizace přepravy se cenou blíží službám spedičním. Distribuce zásilek je ze sedmi dep PPL zajišťována více než 150 automobily skříňového typu, v průběhu noci kamiony přepravují zásilky mezi jednotlivými depy a centrálou.
PPL přepravuje zásilky až do hmotnosti 50 kg a běžná doba doručení zásilky je do 24 hodin. Všechny přepravované zásilky jsou označeny čárovým kódem, který je snímán při každé manipulaci na cestě od odesílatele k příjemci. Prostřednictvím systému Tracing and Tracking lze sledovat cestu zásilky a kdykoliv informovat zákazníka o průběhu přepravy. Zásilky je možné prostřednictvím PPL přepravovat i do zahraničí vzhledem k napojení na mezinárodní přepravní systém. V rámci služby Echo pack lze v zemích zapojených do přepravního systému objednat přepravu zásilky ze zahraničí k objednateli.

Nahoru

 

Unicorn dokončil projekt na Srí Lance
Společnost Unicorn dokončila projekt BOIS 2 (Backoffice Interface Server) pro bankovní ústav National Mercantile Bank z Colomba na Srí Lance. Unicorn vyvinul systémovou komponentu sloužící jako softwarové rozhraní pro integraci systémů internetového bankovnictví BankWorld a backoffice systému Banks.
Díky tomu budou mít nyní klienti banky možnost využívat všech výhod internetového bankovnictví. Své odborné kapacity v oblasti ICT poskytl Unicorn v rámci strategického partnerství s mezinárodní společností CR2, která se zabývá vývojem software pro internetové bankovnictví a integrací moderních komunikačních kanálů jako je WEB, WAP nebo SMS. Většina programátorských prací proběhla v Praze. Vlastní implementace a nasazení komponenty ale bylo realizováno na Srí Lance. Celý projekt pak trval zhruba čtvrt roku. Při vývoji byly použity technologie MS SQL Server 2000, C++, aplikační server Orbix 3.3, CORBA, TCPIO komunikace a multithreading.
Komponenty BOISu zajišťují komunikaci s BankWorld a TCPIO, zpracovávání transakcí a provádění synchronizace mezi databází BankWorld a Banks.

Nahoru

 

Profesionální PC SCENIC s novými chipsety Intel 845G
Stolní počítače řady SCENIC od Fujitsu Siemens jsou nyní k dispozici rovněž s čipovou sadou Intel 845G. Tato sada jako první z řady určené pro procesory Pentium 4 podporuje paměti DDR-SDRAM i novou sběrnici USB 2.0, která má oproti dřívějšímu rozhraní USB 1.1 40x větší datovou propustnost. Především však nová sada integruje LAN, zvuk i výkonnou grafiku Intel Extreme přímo na základní desce počítače.

Integrace grafiky snižuje cenu systému, nesnižuje však výkon. Technologie DVMT dokáže dynamicky přidělovat až 48 MB systémové paměti mezi operační systém, aplikace a grafický systém. Díky této schopnosti a rovněž s využitím nové renderovací technologie společnosti Intel zvládnou počítače SCENIC i náročné aplikace v oblasti 2D a 3D.
SCENIC je rovněž vybaven kompletní sadou softwarových nástrojů pro vzdálenou správu pracovních stanic i ochranou proti neoprávněnému užívání, sestávající z integrované čtečky čipových karet SmartCard, kryptovací čipové karty a příslušného softwaru. Všechny počítače SCENIC s novou čipovou sadou budou dodávány včetně antivirového softwaru F-Secure s bezplatnou aktualizací virové báze po dobu jednoho roku.
Počítače SCENIC s čipovou sadou 845G jsou na českém trhu k dispozici od začátku června. Levnější verze s čipem 845GL, které budou pracovat pouze se 400MHz sběrnicí a nebudou na rozdíl od verze 845G podporovat rozšiřující AGP karty, se na domácím trhu v nabídce Fujitsu Siemens objeví pouze v modelové řadě SCENIC T, a to rovněž od července letošního roku.

Nahoru

 

Společnost HP představuje nové produkty řady Evo
Společnost HP uvádí na český trh čtyři nové modely z nové produktové řady Compaq Evo - desktopy Evo D310, D510 a D510 Ultra-slim a notebook Evo N800. Produktová řada Evo byla představena loni a je určena pro náročná firemní a síťová prostředí.
Produktová řada Evo představuje škálu podnikových počítačů - od desktopů s nejnovějšími technologiemi pro malé a střední podniky přes desktopy se správou rozsáhlých IT systémů až po notebooky, které plní náročné výkonnostní požadavky při zachování maximální mobility.
Společnost HP rozšiřuje řadu desktopů Compaq Evo o tři nové modely: Evo D510, D310 a 510 Ultra-slim. Všechny obsahují novou čipovou sadu Intel 845G s integrovanou grafikou Intel Extreme Graphics. Tato integrovaná grafická karta nabízí až pětinásobné zvýšení grafického výkonu oproti předchozím produktům. Řada Evo D510 nabízí velkým společnostem maximální stabilitu a ovladatelnost a obsahuje pomocné nástroje pro správu, které zjednodušují správu IT. Modely této řady jsou založeny na PC technologiích, jako např. podpora pamětí DDR a USB rozhraní verze 2.0.
Nový model Evo D510 Ultra-slim podporuje technologii MultiBay, která umožňuje jednoduchým způsobem měnit externí pevné jednotky. Jednotky jsou kompatibilní nejen s ostatními počítači Evo D510, ale i s notebooky Evo. Model Evo D510 Ultra-slim s procesory Intel Pentium 4 a čipovou sadou 845G je o 75 procent menší než modely předchozí generace stolních počítačů a podporuje technologii MultiBay a bezdrátovou technologii MultiPort. Model Evo D310 nabízí podnikům spolehlivé desktopy s nejnovějšími technologiemi a slušným poměrem cena/výkon. Model Evo D310 obsahuje novou čipovou sadu Intel 845G s integrovanou grafikou Intel Extreme Graphics, paměť DDR a rozhraní USB 2.0. Evo D310 se na českém trhu již prodává v provedení microtower v ceně od cca 29 000 Kč.
Nová řada notebooků Evo N800 je určena pro podnikové zákazníky. Model N800c umožňuje výměnu jednotek za provozu a podporuje technologii Compaq Multiport. Notebook je tenký 3,3 cm, obsahuje nový mobilní procesor Intel Pentium 4 - M a další prvky pro zvýšení výkonu jako grafický adaptér ATI Mobility Radeon 7500, paměť DDR a sběrnici USB 2.0. Stylový notebook v karbonovém provedení se stříbrnými detaily obsahuje 14'' nebo 15'' TFT displej a váží přibližně 2,5 kg dle modelu a příslušenství. Navíc notebooky Evo N800 integrují zařízení Multiport, které umožňuje využít bezdrátové technologie WLAN a Bluetooth.
Pro zjednodušení nasazení a správy modelu Evo N800 je nyní k dispozici nová řada dokovacích stanic. Port Replicator a Advanced Port Replicator jsou menší než tradiční dokovací stanice, podporují průchozí kartové síťové rozhraní, umožňují použití externího monitoru a podporují dvě další jednotky systému MultiBay. Dokovací řešení i šachta MultiBay s vysokorychlostní sběrnicí USB (2.0) jsou také navrženy tak, aby byly kompatibilní s budoucími generacemi notebooků.

Nahoru


Týden facility managementu v Praze 2002


Případová studie

Implementace platformy MS Windows 2000 v Severomoravské energetice
Společnost Hewlett-Packard v květnu letošního roku dokončila migraci na softwarovou platformu Microsoft Windows 2000 ve společnosti Severomoravská energetika. Jednalo se o komplexní přechod společnosti na jednotnou platformu Windows. Projekt byl velmi rozsáhlý, a to jak plošně, tak co do věcné šíře problematiky. Výsledkem je centralizace IT infrastruktury v rámci Severomoravské energetiky, tj. sloučení správy ze sedmi oblastních pracovišť do jednoho centra.

Pokračování
Nahoru
 

Konference, semináře

Velké tažení Napoleona Bonaparte skončilo vítězstvím všech zúčastněných
Společnost Expert & Partner uspořádala, v rámci svých marketingových aktivit, zajímavou a v mnohém netradiční soutěž pro své odběratele nazvanou "Velké tažení". Soutěž vznikla za účelem zvýšit motivaci odběratelů a vtáhnout do atmosféry tvrdého businessu a soutěžení i trochu zábavy. Soutěžilo se v několika kategoriích a hodnotil se zejména nárůst prodeje výpočetní a kancelářské techniky.
Soutěž začala 1. dubna a byla ukončena po dvou měsících, tedy čtyřech soutěžních kolech, 30. května. Soutěže se mohli zúčastnit všichni smluvní odběratelé (dealeři) společnosti Expert & Partner, kteří se včas zaregistrovali prostřednictvím webových stránek. Každý soutěžící získával v průběhu soutěže hodnotící body v podobě císařských "dublonů" - mincí z dob napoleonských tažení, přičemž hodnocení probíhalo každých 14 dní a to v každé kategorii individuálně. Soutěžící s nejvyššími počty získaných dublonů z každé kategorie postoupili do finále, ve kterém měli možnost vyhrát hlavní cenu. Vyšší počet získaných dublonů přitom zvýhodňoval hráče ve finále soutěže. Samotné finále proběhlo v pravém vojenském ležení ve Slavkově 15. června a soutěžilo se především o hlavní ceny - 20 poznávacích zájezdů na Korsiku, rodné místo Napoleona Bonaparte.
Finále bylo koncipováno tak, že i odběratelé, kterým se v průběhu soutěže moc dobře nevedlo, mohli získat spoustu dublonů přímo na kolbištích ve Slavkově. Během dvou soutěžních dnů získávali dublony v nejrůznějších sportovních a vědomostních kláních v duchu napoleonské doby. Tato klání prověřila smysl pro humor, sportovního ducha i týmovou spolupráci všech zúčastněných.
Do soutěží se nakonec zapojilo 120 lidí a vítězem byl prakticky každý, kdo do Slavkova přijel. I ti, kteří nakonec skončili v poli poražených účasti v soutěži a finále rozhodně nelitovali. Kromě soutěží byl finálový víkend totiž prošpikován celou řadou zábavních doprovodných akcí, kterými byly projížďky na koních, poslech dobové hudby, sledování šermířských klání apod.

Nahoru
 

Finanční monitor IT firem

Corpus Solutions plánuje další růst obratu
Česká společnost Corpus Solutions pracující v oblasti internetových podnikových informačních systémů a řešení pro bezpečnost datových komunikací, oznámila na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky dosažené v roce 2001 a zároveň informovala o plánech společnosti.
Celkové tržby společnosti Corpus v roce 2001 dosáhly částky 105 milionů korun (oproti 69 milionům Kč v roce 2000), z toho obrat za služby činil přibližně 33 milionů korun (oproti 24 milionům Kč v roce 2000). Čistý zisk společnosti dosáhl částky 9,7 milionů korun (oproti 4,4 milionům Kč v roce 2000), což představuje nárůst o více než 120 %.
V oblasti budování komponentových otevřených informačních systémů se bude společnost Corpus nadále opírat o své vlastní vývojové prostředí XQW. XQW - prostředí pro vývoj a provoz otevřených IS přináší zrychlení, zjednodušení a snížení nákladů na vývoj moderních kompomentových informačních systémů založených na XML a Javě. Současně bude podporován rozvoj komponent připravených k okamžitému nasazení, mezi něž dnes patří Certifikační autorita, Transportní vrstva pro přenos XML dokumentů, XML úložiště i komponenty pro budování systémů Web Content Management a Document Management systémů.
V oblasti datové bezpečnosti a internetových systémů využívá společnost Corpus při realizaci náročných řešení nejmodernější technologie a přístupy včetně monitoringu v reálném čase. Společnost Corpus Solutions se opírá o spolupráci s významnými partnery, mezi něž patří například firmy Sun, BEA, Check Point Software Technologies, IBM (Informix) či Oracle.

Nahoru

 

Hospodářské výsledky společnosti FIC CZ za rok 2001
Společnost FIC CZ, která se zabývá montáží počítačů dosáhla v loňském roce obratu přes sedm miliard Kč. K nejvýznamnějšímu nárůstu došlo ve 4. čtvrtletí 2001, kdy FIC CZ otevřela dvě nové tovární haly a zvýšila tak šestinásobně svoji výrobní kapacitu.
V tomto období utržila 4,657 mld. korun. V letošním roce plánuje společnost FIC CZ tržby přes 17 miliardy korun. Přesto hospodaření společnosti skončilo v roce 2001 se ztrátou 95 mil. Kč. V letošním roce však již společnost očekává zisk několika desítek miliónů.
V roce 2001 společnost vyrobila přes 330 tisíc počítačů. V letošním roce může produkce dosáhnout až 1 milión. S kapacitou 16 výrobních linek se tak z FIC CZ stává koncern, který dokáže pokrýt většinu evropské poptávky. Mezi největší zákazníky společnosti FIC CZ patří firmy Hewlett Packard a Compaq. Společnost FIC CZ sídlící v Rudné u Prahy vznikla v roce 1991 a v současné době má kolem 1 100 zaměstnanců. Jedná se o dceřinnou společnosti nizozemské pobočky FIC, kterou 100% vlastní FIC Group se sídlem na Tchaj-wanu. Mateřská společnost FIC Group byla založena v roce 1980 a dnes je přední světovou firmou v oboru vývoje a výroby motherboardů, osobních počítačů, notebooků a komunikačních řešení.

Nahoru

 

Hospodaření u Expertů
Společnost EXPERT & PARTNER engineering (EPe) dosáhla dle auditovaných hospodářských výsledků společnosti PricewaterhouseCoopers za kalendářní rok 2001 celkového obratu ve výši 339 mil. Kč a dosáhla zisku 7,7 mil Kč.
Za uplynulé období zrealizovala společnost ve službách obrat 99 mil. Kč, což představuje nárůst podílu služeb na 30 % z 16 % v roce 2000. Bylo také dosaženo podstatného nárůstu produktivity ve srovnání s rokem 2000.
V roce 2001 úspěšně proběhla v EPe hlavní část restrukturalizačních změn, která započala vstupem fondu rozvojového kapitálu CDEF do společnosti. Vedení EPe provedlo řadu kroků, které analyzovaly produktové portfolio, jeho profitabilitu a nároky na personální obsazení s cílem ukončení těch projektů a produktů, jejichž ziskovost byla minimální, respektive záporná. Dalším krokem byla optimalizace nákladů, a to zejména nákladů fixních, souvisejících s chodem společnosti jako takové. Došlo k přehodnocování dodavatelských smluv, snižování rozsahu používaných služeb, vyjednávání smluv nových atd. Na základě optimalizace produktového portfolia byly zjištěny nároky na personální obsazení jednotlivých oddělení. Došlo k 27% snížení počtu lidí, a to zejména z podpůrných skupin. Díky úspěšné restrukturalizaci došlo ke snížení fixních nákladů o více než 32 %.
Společnost EXPERT & PARTNER engineering byla založena v roce 1991 a v současné době se řadí k největším společnostem poskytujícím profesionální služby v oblasti informačních technologií se zaměřením především na konzultace v oblasti strategie využití IT/IS a bezpečnosti IT včetně projektového řízení a na komplexní projekty obsahující ERP, outsourcing a e-business.

Nahoru

 

Oracle za čtvrté čtvrtletí oznamuje zisk
Čistý zisk společnost Oracle ve čtvrtém čtvrtletí roku byl 760 miliónů dolarů nebo-li 0,14 dolaru na akcii bez započtení snižujícího výdaje souvisejícího s investicí Oracle do společnosti Liberate Technologies. Pro porovnání, ve stejném období předcházejícího roku dosáhla společnost čistého zisku 0,15 dolaru na akcii.
Po započtení tohoto výdaje byl čistý zisk podle metodiky GAAP 656 miliónů dolarů nebo 0,12 dolaru na akcii. Provozní marže ve čtvrtém čtvrtletí dosáhly rekordní úrovně 44 procent, zatímco ve čtvrtém čtvrtletí 2001 se pohybovaly na úrovni 39 procent.
Tržby ve čtvrtém čtvrtletí byly 2,8 miliardy dolarů. Tržby z prodeje nových softwarových licencí byly 1,15 miliard dolarů, zatímco tržby z prodeje licencí na update byly 643 milióny dolarů. Příjmy z produktové podpory byly 385 miliónů dolarů, z konzultačních služeb 487 miliónů a ze školení a dalších oblastí činnosti 109 miliónů dolarů. Tržby za celý fiskální rok 2002 byly 9,7 miliard dolarů, čistý zisk a zisk na akcii bez započtení snižujícího výdaje byl 2,3 miliardy dolarů respektive 0,41 dolaru. Po započtení tohoto výdaje byl čistý zisk podle GAAP 2,2 miliardy dolarů a zisk na akcii 0,39 dolaru na akcii. Pro porovnání, ve fiskálním roce 2001 dosáhl Oracle tržeb 11 miliard dolarů, čistého zisku 2,6 miliard dolarů a zisku na akcii 0,44 dolaru. Roční provozní marže dosáhla rekordních 37 procent, zatímco dřívějším historickým maximem bylo 35 procent v předchozím fiskálním roce.
Nejnovější průzkum mezi uživateli databází potvrzuje, že se databáze Oracle používá se 72 až 81 procenty podnikových aplikací ve společnostech žebříčku Fortune 100.

Nahoru


Marketing Management 2002


Internet, komunikace a sítě

Fujitsu Siemens zdokonalila nástroje pro správu úložišť FibreCAT
Společnost Fujitsu Siemens ohlásila inovace v softwarové sadě pro správu zařízení pro ukládání dat FibreCAT. Ve spolupráci se svým partnerem EMC vychází Fujitsu Siemens vstříc požadavkům zákazníků na zjednodušování mechanismů správy dat při souběžném zdokonalování funkcí zajišťujících dostupnost úložiště a jeho ochranu proti výpadkům.
Control Center Navisphere, verze 6.0, nově obsahuje internetové rozhraní, které umožňuje bezpečnou vzdálenou správu úložišť FibreCAT bez nutnosti zřizovat dedikovanou administrační stanici.
Synchronní zrcadlení dat mezi vzdálenými systémy FibreCAT FC4700 zabezpečuje MirrorView 1.3, jehož pomocí lze mj. využít jeden port zároveň k přenosu dat na server a k jejich zálohování. Software SnapView zprostředkovává aktuální produkční data pro zálohování či jiné operace bez nutnosti přerušit práci s produkčními daty. Nová verze SnapView 1.3 umožňuje vytvářet až osm kopií každé logické jednotky (LUN) systému FibreCAT.

Nahoru

 

Software pro správu sítě na platformě Java
Firma Allied Telesyn uvolnila první ze svých produktů ze série nástrojů určených ke správě síťových zařízení - AT-View Plus. Pomocí této aplikace, která byla vyvinuta s použitím Javy, lze řídit síťové produkty postavené na libovolné z hlavních platforem jako je HP OpenView, Tivoli, CA/TNG nebo SNMPc od Castle Rock.
Pružnost použité architektury Java umožňuje nasazení AT-View Plus v malých společnostech stejně jako při správě síťových zařízení v rozsáhlých síťových systémech.
Aplikace AT-View Plus je schopna detekovat nová zařízení přidaná do sítě a uživatel je pak může prostřednictvím jednoduchého grafického rozhraní konfigurovat. Funkce monitorování a správy sítě spolupracují s nástroji kontrolujícími a analyzujícími síťový provoz, přičemž výsledné statistiky je možné zobrazit v grafické formě a to i pro jednotlivé úrovně. Rovněž tak je možné provádět tvorbu statistik, které jsou důležité pro identifikaci a řešení případných problémů, ještě předtím než začnou snižovat celkový výkon sítě.
Java technologie představuje nezávislost aplikace na operačním systému, na rychlost tvorby a snadnou podporu a údržbu. Program AT-View Plus je v současnosti k dispozici pro platformy Windows a Unix, přičemž v budoucnu jej lze adaptovat pro další systémy. Aplikace AT-View Plus bude dostupná pouze v jediné verzi, podporující všechny produktové řady společnosti Allied Telesyn.
 

Nahoru


SystemOnLine


Informační společnost

IBM kupuje Metamerge
IBM včera oznámila, že koupila všechny akcie společnosti Metamerge, což je (byla) přední poskytovatel softwaru na integraci adresářů. IBM koupila Metamerge se záměrem přidat do svého portfolia softwarových produktů integraci adresářů. Finanční podrobnosti transakce nebyly zveřejněny.
Software od Metamerge má napomoci zákazníkům integrovat informace o uživatelích, aplikacích a síťových prostředcích z různých počítačových systémů. SW dokáže integrovat všechny aspekty provozu e-business včetně dat, aplikací, obchodních procesů a portálů.
Společnost Metamerge bude okamžitě integrována do divize IBM Software Group a její produkty budou od nynějška k dispozici od IBM. Metamerge byla soukromá společnost se sídlem v norském Oslu.

Nahoru

 

SAS vytvořil divizi řízení výkonnosti
Společnost SAS informovala o zřízení Divize řízení výkonnosti a jmenování Chrise Piepera, zakladatele a bývalého generálního ředitele společnosti ABC Technologies, šéfem nové divize a výkonným viceprezidentem SASu pro oblast řízení výkonnosti.
Divize řízení výkonnosti bude prodávat řešení, která firmám umožní získávat přesné a včasné informace ze všech částí jejich struktury a integrovat je s informacemi o zákaznících, dodavatelích a dalšími informacemi z jejich vlastních datových skladů. Tohoto cíle bude dosaženo díky integraci původních aplikací ABC Technologies a vlastního softwaru SASu pro business intelligence.
Divize řízení výkonnosti zahrnuje stávající National Buiness Solution Team a oddělení Marketing Automation Pratice. National Buiness Solution Team vedený Johnem Loucksem a oddělení Marketing Automation Pratice, jehož manažerem je David Macdonald, spojí své úsilí s původním týmem ABC Technologies, který vede dřívější provozní ředitel (COO) této společnosti, Don McDougall.
SAS získal oregonskou firmu ABC Technologies v březnu 2002. Díky této akvizici se spojují technologie řízení výkonnosti společnosti SAS a její zkušenosti v oblasti podnikové inteligence s finančním řízením založeném na aktivitách společnosti ABC Technologies.

Nahoru

 

NEXTRA zřizuje v Praze zastoupení pro střední a východní Evropu
S platností od 1. července začne v Praze oficiálně fungovat regionální zastoupení společnosti NEXTRA/TBS (Telenor Business Solutions) pro střední a východní Evropu. Jeho ředitelem byl jmenován Viceprezident společnosti NEXTRA/TBS Soren Asger Ravn.
Doposud veškeré záležitosti týkající se střední a východní Evropy koordinovali přímo z Norska. Přesunutím regionálního zastoupení do Prahy se firma chce ještě více přiblížit stávajícím a potencionálním zákazníkům a využít možností, které trhy v regionu střední a východní Evropy nabízejí.
Nově jmenovaný ředitel - pan Soren Asger Ravn se narodil 21. srpna 1959 v Dánsku. V roce 1982 získal bakalářský titul na Aarhus School of Business Administration a na téže škole získal v roce 1985 titul MBA. Hovoří dánsky, anglicky, norsky, švédsky a dorozumí se také německy. Ve společnosti NEXTRA/TBS působí od roku 2000 a kromě funkce Viceprezidenta pro záležitosti ve střední a východní Evropě je také Obchodním a marketingovým ředitelem.
Soren Asger Ravn pracoval v průběhu své kariéry například ve společnostech Hewlett Packard AS a Mogens Klein AS (dnes ITC Scandinavia AS), kde se věnoval především oblasti prodeje a marketingu. Před svým nástupem do společnosti NEXTRA AS pracoval několik let v Computer Associates, kde naposledy zastával funkci divizního senior viceprezidenta pro Evropu. Soren Asger Ravn má rád tenis, golf, fotbal, lyžování, vaření a cestování, je rozvedený a jeho 16letá dcera žije v Dánsku.

Nahoru

 

TOP 10 systémových integrátorů roku 2002
V soutěži TOP 10 systémových integrátorů nominované společnosti usilují o zařazení mezi deset systémových integrátorů roku 2002 s vnímanou nejlepší pozicí na trhu systémové integrace, tedy těch společností, které jsou odbornou veřejností považovány za nejvýraznější a nejznámější systémové integrátory v České republice. V letošním roce se do 4. ročníku nominovalo celkem 17 společností, jejich seznam včetně referenčních projektů všech soutěžících a jejich firemních profilů naleznete na této adrese.
Volby v soutěži TOP 10 SI roku 2002 probíhají od 15. května do 30. června. Volit mohou členové spolupořádajících společností (ISACA CRC, ČSSI, SPPŘ a CACIO), dále účastníci konference Systémová integrace 2002 a účastníci konference Knowledge management 2002. Možnost ovlivnit volbu mají rovněž zástupci vrcholového managementu společností, které se umístili v žebříčku nejvýznamnějších společností vyhlášeném sdružením CZECH TOP 100.
Slavnostní vyhlášení TOP 10 systémových integrátorů roku 2002 proběhne v říjnu v Brně.

Nahoru


System NEWS zasílá redakce edice IT Business * Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00 *Tel/Fax.: 05/45 22 27 79 System NEWS je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám System NEWS zasílali, kontaktujte nás prosím. Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora Pavla Boucníka,

© 2001, 2002 Ladislav Olejník, CCB spol. s r.o.

TOPlist