facebook

S obrovským nárůstem dat by mohla pomoci umělá inteligence

LenovoO chytrých technologiích, IoT zařízeních a umělé inteligenci (AI) slýcháme poměrně často v nejrůznějších souvislostech. Pomalu ale jistě pronikají nejen do našich soukromých životů, ale také do fungování ve firmách. Málo se už ale mluví o jejich počtech a také o množství dat, která tato zařízení produkují. Obě hodnoty přitom neustále rostou.


Chytré technologie, IoT zařízení a umělá inteligence (AI) mohou být cestou ke zlepšení fungování řady firem. Umělé inteligenci například mnozí předpovídají velkou budoucnost v medicíně, kde může zamezit chybám v diagnóze, zlepšit naše chápání a léčení některých nemocí nebo urychlit vývoj léků. Své uplatnění nalezne ale také v oblasti předpovědi počasí, bezpečnostních systémech nebo sledování dopravy.

Inteligentní aplikace, které mají podnikům přinášet výhody a posouvat je vpřed ale produkují obrovské množství dat. Firmy si proto nejprve musí rozmyslet, jakým způsobem využijí nashromážděná data. V opačném případě může v krátké době firma nejen generovat, ale také schraňovat, přesouvat a někdy i zálohovat naprosto bezcenná data, což představuje velkou finanční zátěž bez jakéhokoliv výsledku.

Obrovský nárůst dat a jejich ukládání

Abychom celou věc uvedli do kontextu - některé analýzy tvrdí, že za poslední dva roky bylo vytvořeno více dat, než za celou předcházející historii lidstva. Společnost IDC také předpokládá, že totální množství světových dat by mohlo z 33 zetabajtů, které existovaly v prosinci 2018, stoupnout až na 175 zetabajtů v roce 2025. Takový nárůst informací samozřejmě volá po vhodných investicích do hardwaru, stejně jako do chytrých řešení pro správu dat.

Rozbíhající se čtvrtá průmyslová revoluce, nazývaná často Průmysl 4.0, nabere na obrátkách ve chvíli, kdy se naučíme naplno využívat potenciál umělé inteligence (AI) při automatizaci a získávání skutečně hodnotných informací z nashromážděných dat. Informace jsou považovány za „ropu budoucnosti“, ale podobně jako ropa dneška musí být i ony nejprve vytěženy a zpracovány, aby mohly přinášet užitek.

Právě tento proces zpracování informací rozhodně není snadným úkolem. Prakticky každá firma a organizace bude muset na cestě za smysluplným zpracováním svých dat překonat řadu překážek – od vytvoření vhodného zázemí přes vybavení zaměstnanců vhodnými nástroji až po skutečné „vytěžení“ získaných informací.

Většina získaných dat dnes přitom zůstává na serverech, které společnosti zároveň fyzicky vlastní. Děje se tak na základě bezpečnostních opatření, zákonů na ochranu soukromí i z ekonomických důvodů. Tyto situace jsou obzvláště důležité v segmentech, jako je zdravotnictví, výroba, finanční sektor či výzkumné organizace. Investicím do své vlastní infrastruktury se tedy některé firmy zákonitě nevyhnou. Zároveň budou ale potřebovat také datově orientovanou strategii, která jim umožní vytvářet chytřejší produkty a řešení pro jejich zákazníky.

Spolupráce s univerzitami přináší ovoce

Pro účinné využití umělé inteligence potřebují firmy více než jen dodavatele kvalitního hardwaru. Potřebují partnera, který s nimi bude ruku v ruce pracovat a pomůže svým klientům s digitální transformací jako takovou. Lenovo svým zákazníkům nabízí celou řadu řešení, které se neomezují pouze na infrastrukturu. Dobře je to vidět na příkladu univerzitních HPC center.

Jedním z prvních sektorů, který se začal zajímat o využití umělé inteligence a pokročilých možností analýzy, byla akademická komunita. Univerzitní HPC centra rychle odpověděly na nové paradigma umělé inteligence a podpořily celou řadu výzkumů v oblasti machine learning a deep learning technik. Po spuštění těchto výzkumů ale superpočítače potřebovaly najednou zvládnout jak tradiční, tak nové pracovní postupy spojené s umělou inteligencí.

Lenovo spolupracovalo s řadou univerzit a dalších partnerů na vylepšení technologií pro HPC centra a vybavení těchto center novými generacemi procesorů a grafických karet. Ty pomohly zlepšit jejich fungování a zvládání náročných operací spojených s umělou inteligencí. Lenovo také dodalo softwarovou platformu LiCO (Lenovo inteligent Computing Orchestration), který pomáhá jednotlivým superpočítačovým centrům se správou infrastruktury, pracovních postupů a uživatelských účtů napříč celým clusterem.