V Edici IT Business
vychází |
Právě vyšlo:
IT Office 1-2/2003
Hlavní témata
· Linux v českých kanceláříchl
· OfficeStyle - testy a recenze
· Vyplatí se mi ISDN?
· Stručný úvod do ADSL
· Jak chránit data a aplikace na PC?
· Inteligentní zálohování dat
· OCR: kvalita, úspory, jednoduchost
· Jak na Windows?
· Svět IT v pohybu |
Připravujeme:
IT Office 3/2003
Hlavní témata
· Management správy dokumentů
· Zálohování a archivace dat
· Velký přehled tiskáren do kanceláří
· Přehled multifunkčních zařízení
· Velký přehled datových projektorů
· Linux v kanceláři III
· Aktuálně ze sítí
· Záložní zdroje pro servery a PC
· Mobilní telefony |
Objednejte si dvě aktuální čísla ZDARMA na ukázku - objednávkový
formulář ZDE! |

|
Kancelářské aplikace |
HP PSC 1210 tiskne,
skenuje a kopíruje
Společnost HP
uvedla multifunkční zařízení HP PSC 1210, které spojuje tiskárnu, skener
a kopírku. Rozměry 42,6 x 25,9 x 17,0 cm a design umožňující umístit
zařízení přímo ke stěně dovoluje uživatelům ušetřit místo pracovně nebo
kanceláři.
Barevný tisk využívá optimalizované rozlišení až 4800 x 1200 dpi a
tiskne na fotografické papíry HP Premium s technologií HP Photoret.
Černobílý tisk probíhá rychlostí 12 stran za minutu a u barevného tisku
je to 10 stran za minutu.
Zařízení je uzpůsobeno pro skenování fotografí, knih a trojrozměrných
předmětů. Předlohy jsou snímány skenovací technologií s dvousensorovým
snímáním při rozlišení až 19200 dpi, přičemž barvy jsou kódovány ve 36
bitech.
HP PSC 1210 pracuje s černými inkoustovými tiskovými kazetami HP č. 56 a
s tříbarevnými inkoustovými tiskovými kazetami HP č. 57. Výrobce
doporučuje používat pro tisk inkoustovými kazetami HP č. 56 a č. 57
originální tisková média. K těmto kazetám viz pokračování článku.
Černá inkoustová tisková kazeta HP č. 56 obsahuje inkoust se speciálním
složením na bázi pigmentu, takže se nerozpíjí ani nevybledává. Tisková
hlava kazety obsahuje 416 trysek s frekvencí vystřelování inkoustu 18
kHz, čímž zajišťuje kvalitu na úrovni laserového tisku. Tříbarevná
inkoustová kazeta HP č. 57 umožňuje vysoce kvalitní tisk barevných
dokumentů a obrázků. Díky použitým inkoustům na bázi barviva se výrazně
zkracuje čas schnutí. Tisková hlava obsahuje 300 trysek s frekvencí
vystřelování inkoustu 21 kHz, kapičky inkoustu jsou velmi malé (4 až 5
pikolitrů).
Multifunkční zařízení HP PSC 1210 se na českém trhu prodává od poloviny
března 2003 za 5 790 Kč (včetně DPH).
Nahoru

Zálohování
fotografií s Panasonic SV-PT1
Současné
digitální fotoaparáty a videokamery s vysokým rozlišením produkují stále
objemnější datové soubory. V určitých situacích, například při
cestování, vyvstává problém kam všechna tato data uložit. Někteří
uživatelé s sebou proto stále nosí notebook nebo větší počet náhradních
paměťových karet. Japonská společnost Matsushita Electric Industrial,
producent výrobků Panasonic a Technics, představila možné řešení tohoto
problému: zálohovací jednotku SV-PT1, vybavenou vyjímatelným PC card
(PCMCIA) harddiskem s kapacitou 5 GB a slotem pro SD paměťovou kartu.
SV-PT1 obsahuje harddisk s kapacitou 5 GB, který pojme například obsah
přibližně sedmdesáti 64MB SD paměťových karet. Jednotka má navíc rozměry
108 x 73 x 26 mm a hmotnost pouhých 250 g, je kompaktní a přenosná.
SV-PT1 lze připojit k televizoru a prohlížet si uložené snímky přímo na
obrazovce. Dodávaný software umožňuje převést prezentaci ve formátu MS
PowerPoint na sérii JPEG souborů, uložit je na harddisk nebo paměťovou
kartu a následně jednotku propojit například s projektorem. SV-PT1 je
také vybavena slotem pro PC kartu. S použitím PC card adaptéru lze
jednotku využít pro konverzi a přenos dat z různých typů paměťových
karet na SD karty. Pro přenos dat do PC stačí připojit vyjímatelný
harddisk do PC card slotu počítače..
Nahoru

Minitiskárna Panasonic SV-P20
Další novinkou
z dílny Matsushity je kompaktní přenosná SD tiskárna SV-P20 s barevným
LCD displejem. Tiskárna o rozměrech 110 x 34 x 68 mm a hmotnosti 265 g
umožňuje tisknout obrázky z digitálních fotoaparátů a videokamer.
Výstupem z SV-P20 jsou tisky o velikosti kreditní karty (5,4 x 8,6 cm)
na speciálním papíru Panasonic.
1,5palcový barevný LCD displej umožňuje prohlížet snímky pořízené
digitální kamerou a ulehčuje jejich výběr pro tisk. Díky slotu pro SD
paměťovou kartu je zaručen pohodlný tisk obrázků z digitálních kamer,
fotoaparátů a jiných zařízení, která používají SD karty jako záznamové
medium. Pomocí USB rozhraní je možné tiskárnu připojit k počítači.
SV-P20 pracuje na principu termálního tisku s proměnnou velikostí bodu,
který nabízí 256 odstínů každé barvy a dokáže tak věrně reprodukovat i
jemné barevné přechody. Kompatibilita s obrázky velkými až 25 MP (6,144
x 4,096 obrazových bodů) umožňuje používat SV-P20 i s těmi nejnovějšími
digitálními fotoaparáty a skenery. SV-P20 je možné napájet ze sítě nebo
pomocí Li-Ion baterie, která při plné kapacitě postačí na vytištění 24
snímků.
Nahoru

Bezdrátový
desktop MX společnosti Logitech
Kombinace akumulátorové optické myši MX 700 s technologií Fast RF a
bezdrátové klávesnice Logitech představuje bezdrátový desktop MX.
Bezdrátová klávesnice typu Cordless Desktop Optical má zabudovány funkce
pro ovládání Internetu i multimédií.
Fast RF zajišťuje u myši MX700 stejnou odezvu, jako u myši připojené
kabelem k rozhraní USB. Optický snímač MX dokáže sledovat zrychlení až
do 10 G a odráží i rychlý pohyb myši. Výpočetní výkon tohoto nového
optického snímače zaručuje odezvu na rychlé pohyby ruky a tím umožňuje
sledování polohy na nejrůznějších površích. Nabíjitelné NiMH akumulátory
a rychlonabíjecí základna udržují myš MX700 v pohotovosti k použití. Myš
MX700 je také vybavena navigačními tlačítky, např. předchozí/následující
stránka sítě Internet a systémem rolování Tempomat, který zvyšuje
využití myši při ovládání pracovní plochy.
Bezdrátová klávesnice, která je druhou částí desktopu MX, kombinuje
ergonomii ovládání s inteligentní navigační částí a specializovanými
ovládacími prvky pro multimédia. K bezpečnosti přispívá vlastní
technologie šifrování Logitechu. Navigační část umožňuje rolování, změnu
měřítka a okamžité vyvolání oblíbených webových stránek a center
počítačových aktivit.
U myší řady MX použil výrobce snímač vyvinutý ve spolupráci s firmou
Agilent Technologies, s rozlišením 800 dpi, který zachycuje až 4,7
miliónu obrazových bodů každou sekundu. Všechny bezdrátové periférie
společnosti Logitech určené pro pracovní stoly využívají ověřenou
digitální rádiovou technologii, která zaručuje spolehlivý výkon při
vzdálenosti vysílače od přijímače do šesti stop (<2 m), bez podmínky
přímé viditelnosti mezi vysílačem a přijímačem. Zvýšením četnosti
přenosů na 125 za sekundu dosáhla technologie Fast RF úrovně připojení
kabelem USB. Bezdrátový desktop MX společnosti Logitech je kompatibilní
s Windows 98, Windows 2000, Windows Millennium Edition a Windows XP i s
počítači Macintosh OS X a vyššími a bude na trh uveden v dubnu za 149,99
euro.
Nahoru

Přenosný Asus D1500T
Společnost AT
Computers uvedla na trh nový přenosný počítač Asus D1500T, patřící do
modelové řady Asus D1, kterou si výrobce vyhradil pro své počítače nové
koncepce, tzv. DeskBooky.
Asus D1500T je přenosný počítač, srovnatelný s klasickým stolním PC.
Tento DeskBook je na první pohled k nerozeznání od klasického notebooku,
rozdíl je pouze v tom, že nemá integrovanou baterii, díky čemuž je lehčí
a levnější. Absence baterie neomezuje jeho přenositelnost a
použitelnost, protože jen málo uživatelů opravdu potřebuje pracovat v
terénu, kde není k dispozici elektrická síť.
Asus řady D1 je dodáván s 15" palcovým displejem, kombinovanou
mechanikou DVD/CD-RW, čtečkou multimediálních karet. Výrobce osazuje
počítač procesory Intel Celeron i Pentium 4 s různými frekvencemi.
Zabudována je síťová karta a modem. Varianta tohoto počítače s
procesorem Intel Celeron 1,7 GHz, 256 MB RAM, 20 GB HDD, Combo
mechanikou, 15" LCD a Windows XP Home je k dispozici za cenu 29 900 Kč
bez DPH.
Nahoru

Motorola
připoměla 20 let mobilního telefonu
Před dvaceti
lety získal homologaci amerického FCC (Federal Communications
Commission) první mobilní telefon, kterým byl typ Motorola DynaTAC
8000X. Telefon DynaTAC 8000X vážil téměř 800 g, měřil 33 x 4,3 x 8,9 cm,
nabízel jednu hodinu hovoru a osm hodin v pohotovosti a využíval LED
displej.
Nový přístroj od samého začátku vzbuzoval značný zájem. Pořadníky
čekatelů na telefon evidovaly tisíce osob, přestože jeho zaváděcí
maloobchodní cena činila 3 995 dolarů.
Od dob, kdy společnost Motorola představila telefon DynaTAC 8000X
(přezdívaný cihla), vzrostl celkový počet účastníků bezdrátových sítí z
přibližně 300 000 v roce 1984 na dnešní více než 1,2 miliardy. V době
růstu celého oboru Motorola předvídala poptávku po nově vznikajících
technologiích od bezdrátového přístupu na internet a her až po zasílání
textových zpráv a digitalizaci obrazu. Dalšími milníky rozvoje oboru se
pro firmu Motorola staly jedna z prvních komerčních mobilních sítí CDMA
(1995), třípásmový mobilní telefon standardu GSM na světě L7089 (1999),
telefon s podporou GPRS v severní Americe Timeport T7382i (2001) a jeden
z prvních mobilních telefonů, který funguje v sítích UMTS a WCDMA, model
A830 (2002).
Motorola se v průběhu vývoje mobilů zaměřila také na design přístrojů. V
roce 1989 byl uveden mobilní telefon MicroTAC, který měl odklopný kryt s
mikrofonem a byl nejmenším a nejlehčím telefonem na trhu. Populárními se
staly i StarTAC (1996), v.60 (2001) nebo model v.70 (2002) s otočným
krytem a netradičním inverzním displejem a další v této řadě by měla být
nová Motorola A830 (2002), mobilní telefon pro sítě 3. generace s
integrovanou videokamerou, vestavěným přehrávačem souborů formátu MP3 a
s možností přístupu k hlasovým i datovým službám zároveň.
Tento přístroj má být naplněním vize vývojářů Motoroly, podle které se
mobilní zařízení stávají hlavním prostředkem zábavy a navazování vztahů,
nabízejí stále více možností jak efektivně pracovat a stávají se
významným nástrojem pro vyjádření vlastní individuality.
Nahoru
|

|
Konference, semináře,
školení |
INFORUM 2003
Ve dnech 27. –
29. května proběhne v nové aula Vysoké školy ekonomické v Praze další
ročník konference INFORUM. Konference
INFORUM 2003, která je zaměřena výhradně na elektronické informační
zdroje a jejich profesionální využívání, je ojedinělou akcí svého druhu
v celé střední a východní Evropě. Uživateli těchto zdrojů jsou vedle
informačních specialistů a knihovníků hlavně manažeři, vědečtí a
výzkumní pracovníci, lékaři, vysokoškolští učitelé, specialisté na ICT,
pracovníci státní správy, právníci, studenti apod.
Pořadateli jsou společnost Albertina icome Praha a Vysoká škola
ekonomická v Praze. Na uspořádání společenského večera INFOMEJDAN se
podílí Národní knihovna České republiky.
Nahoru

Projektové řízení
průmyslových firem
Dovolujeme si vás pozvat na výroční 2denní workshop „Projektové řízení
průmyslových firem“, které proběhne od čtvrtka 27. do pátku 28. března
2003 v budově Vysokého učení
technického , FSI v Brně.
Workshop je určen vedoucím pracovníkům zodpovědným za řízení
podnikových procesů na operativní, taktické i strategické úrovni řízení
podniku. Jeho cílem je získat dovednosti a informace k projektovému
řízení firemních procesů, od předprojektové fáze přípravy až po vlastní
řízení, monitorování, jakost a vyhodnocení procesů.
Workshop vede Branislav Lacko ze Společnosti pro projektové řízení,
řešitel národních i mezinárodních grantů, který se podílel na projektech
zavádění IS/IT a integrovaných automatizovaných pružných systémů v
resortu všeobecného strojírenství. V současné době přednáší projektové
řízení také jako docent na VUT FSI v Brně. V rámci
workshopu bude vytvořen také dostatečný prostor pro konzultace
vašich projektových záměrů.
Účastníci workshopu získají nejen aktuální podklady a informace, ale
zejména on-line informace z oblasti projektového řízení. To je zajištěno
přístupem přes náš informační a vzdělávací portál zaměřený na projektové
řízení a jakost projektů, využívající technologie společnosti Microsoft
SharePoint Portal Server.
Dále budou účastníci workshopu seznámeni s aktuálními možnostmi zapojení
do mezinárodních evropských projektů. Pan Ing. David Šeich ze
společnosti Eurovision představí komplexní know-how a organizační služby
pro zpracování projektů financovaných z předvstupních fondů EU i českých
grantových zdrojů. Dále budete mít možnost s ním diskutovat náměty a
organizaci projektů z široké škály oborů na rozvoj vašeho inovačního
potenciálu. Setkání je také příležitostí získat informace a podklady o
možnostech certifikovat se jako projektový manažer podle zásad
Intenational Project Management Association. Součástí WS bude mj. také
prezentace produktu MS Project Server - integrované řešení pro Project
Management.
Workshop byl pro vás připraven ve spolupráci se společnostmi:
Společností pro projektové řízení, Eurovision, Microsoft a za podpory
programu Národní politiky jakosti. Předem můžete poslat náměty a otázky
do diskuze s označením tématu a přednášejícího na
e-mail adresu .
Účastníci workshopu obdrží personifikovaný přístup na portál pro
vzdělávání projektového řízení a jakosti projektů, CD-ROM s aktuálními
materiály o PM.
Registraci lze provést on-line na
webové stránce nebo zasláním
e-mailu . Vložné je 5 990 Kč včetně 5% DPH. Ubytování lze také
zajistit, jeho cena však není zahrnuta ve vložném na workshop, na rozdíl
od obědů, které jsou zahrnuty.
Mediální partner workshopu je časopis o podnikových aplikacích
IT System ,
vydavatelství CCB.
Nahoru

Metriky přínosů v informatice a controlling IT nákladů
Dovolte nám, abychom vás pozvali na seminář Metriky přínosů v
informatice a
controlling IT nákladů , který se koná v úterý 25. března v hotelu
Novotel v
Praze.
Zájem managerů o správné uplatnění metrik v řízení závratně roste,
přitom ale správné uplatnění metrik je jednou z největších slabin
současné éry našeho managementu. Metriky jsou smysly řízení, zpětnou
vazbou ke stanoveným cílům. Jsou také objektivním základem odměňování
lidí. Metriky výkonnosti hlavních procesů jsou základem dimenzování
rozsahu a metrik procesů podpůrných.
Kurz je zaměřen na praktické postupy při stanovení metrik, jejich
snímkování a užití v práci managera. Zvláštní pozornost je věnována
metrikám v klíčovém podpůrném procesu - informatice, a to metrikám
inovace informačního procesu a metrikám užití IS. Více informaci o
připravovaném semináři a možnost registrace
naleznete zde .
Nahoru

VI. ročník konference ISSS
2003
Ve dnech 24. a 25. března 2003 se v Hradci Králové uskuteční již šestý
ročník konference "Internet ve státní správě a samosprávě" (ISSS 2003).
Stejně jako v uplynulých pěti letech se zde opět setkají zástupci státní
správy a samosprávy, politici, manažeři, odborníci z oblasti ICT i
zahraniční hosté. Letošní ročník se také díky podpoře Evropské komise
stane důležitým bodem pro výměnu zkušeností se zástupci podobných
iniciativ v zemích EU a zároveň dějištěm diskusí o efektivitě a zavádění IT procesů do oblasti veřejné správy.
Prestižní setkání zástupců státní správy, samosprávy a politiků se v
letošním roce koná pod záštitou Ministerstva informatiky ČR. Hlavním
pořadatelem je společnost Triada, spolupořadateli pak Svaz měst a obcí
ČR, Asociace krajů ČR, SPIS a agentura ExMise Public Relations.
Generálním partnerem akce je Česká spořitelna, hlavními partnery jsou
společnosti Český Telecom, IBM, Microsoft, Novell, Oracle a T-Mobile. Na
zajištění části programu se podílí také sdružení BMI (Březen měsíc
internetu).
Konference se bude konat již tradičně v kongresovém centru Aldis v
Hradci Králové. “Konference ISSS, srovnám-li ji s akcemi podobného rázu,
patří dle mého soudu k nejvýznamnějším akcím tohoto druhu v Evropě,"
říká Ing. Oldřich Vlasák, primátor města Hradce Králové, a dodává:
“Loňská účast byla velmi vysoká, na jednáních se prezentovalo téměř 1700
účastníků ze všech koutů republiky a zahraničí – i letos proto očekáváme
velkou účast, zejména s přihlédnutím ke vzniku nového Ministerstva
informatiky ČR.”
Programová náplň konference se bude opírat o tři hlavní bloky:
· představení nového Ministerstva informatiky, jeho úkoly a cíle,
· otázky činnosti informačních soustav a vyhodnocení přenosu správních
agend na obce a kraje po zrušení okresních úřadů,
· mezinárodní dimenze – konference ISSS se stane významným evropským
setkáním z hlediska budování informační společnosti.
Účastníci konference se mohou také těšit na další kolo v loňském roce
vysoce hodnoceného diskusního pořadu “Bez e-munity”, kterého se zúčastní
zástupci všech parlamentních stran. I letos dojde k slavnostnímu
vyhlášení vítězů několika prestižních soutěží, jako jsou například Zlatý
erb - soutěž o nejlepší internetové stránky měst, obcí a regionů, kterou
vyhlašuje Svaz měst a obcí České republiky a Ministerstvo vnitra ČR,
nebo soutěží Český zavináč, Geoaplikace roku, Biblioweb a Eurocrest.
Pro současnost i budoucnost konference ISSS je velice důležitá snaha
Evropské komise o to, aby Česká republika stále v čele koordinačních
aktivit všech kandidátských zemí EU v oblasti informatizace veřejné
správy. Minulé ročníky byly ze strany zástupců EU, kteří se konference
zúčastnili, hodnoceny s velkým uznáním a značná očekávání panují i
letos, kdy se v průběhu ISSS 2003 představí celá řada projektů ze zemí
EU i států “Viszegrádské čtyřky”.
Více informací o konferenci ISSS 2003, programu přednášek a prezentací i
o minulých ročnících konference lze najít na adrese
www.isss.cz .
Nahoru

Teplárenské dny 2003
Teplárenské sdružení České republiky pořádá ve dnech 9. až 11. dubna v
kongresovém centrum Aldis v Hradci Královém již IX. ročník mezinárodní
konference Teplárenské dny 2003. Setkání je určeno
pro odborníky, provozní pracovníky, tak i manažery z teplárenských
společností a zástupce státní správy a samosprávy.
Teplárenské dny budou letos rozděleny na pět odborných sekcí rámcově
zaměřených na jednotlivé oblasti energetiky, především na dálkové
zásobování teplem. Budete mít možnost seznámit se zde s posledními
novinkami z legislativy, techniky, ekonomiky uvedené oblasti,
zahraničními zkušenostmi i problematikou technických zařízení u
odběratelů tepla. Nově je zařazena samostatná sekce věnující se otázce
využívání moderních informačních technologií v energetice.
Souběžně s konferencí probíhá ve dnech 9. - 11. dubna již IX. ročník
odborné mezinárodní výstavy techniky a technologií pro dálkové
zásobování teplem a chladem, elektroenergetiku a využití obnovitelných
zdrojů energie. Součástí doprovodného odborného programu Teplárenských
dnů 2003 bude ve dnech 9. – 10. dubna konference "Zákon o integrované
prevenci a velká spalovací zařízení" pořádaná firmou Ekonox Pardubice a
konference MŽP ČR "Obnovitelné zdroje energie".
Dne 9. dubna se uskuteční jednání řádné valné hromady Teplárenského
sdružení České republiky.
V průběhu konání akce jsou připravena diskusní setkání k problematice
dispečerského řízení, revizí zařízení v energetice a významu mediální
práce v sektoru energetiky. Dále bude provedeno vyhodnocení nultého
ročníku soutěže vyhlášené TS ČR "Projekt roku v systémech dálkového
vytápění a chlazení".
Kompletní program konference a možnost registrace naleznete na
webu pořadatelů.
Nahoru

Outsourcing informatiky a Service Level Afreement
Dovolte nám,
abychom vás pozvali na seminář Outsourcing informatiky a Service Level
Agreement, který se koná 10. dubna v hotelu Mövenpick v Praze.
Outsourcing je jednou z nejmocnějších tendencí posledních let v oblasti
mamagementu a to zejména v zahraničí. I když i u nás realizací
outsourcingových záměrů v oblasti informačních systémů také přibývá,
řada managerů stále váhá a není si jista, zda informatika je právě tou
vhodnou oblastí k vytěsnění z firmy a převeden, na externí firmu.
Seminář je zaměřen právě na toto téma - proč a zda vůbec outsourcing
informatiky v daných podmínkách realizovat či nikoliv. A pokud ano, v
jakém rozsahu, které služby si ponechat ve vlastní režii a které na bázi
Service Level Agreement zajišťovat prostřednictvím externího
poskytovatele.
Součástí workshopu je prezentace praktických zkušeností formou
společného vystoupení zástupce zákazníka a jeho dodavatele. Vice
informaci o setkání naleznete na webové stránce pořadatele –
společnosti Controller-Institut.
Nahoru

Informační systémy
průmyslového podniku
Podílíte se na
tvorbě koncepce informačního systému vašeho podniku? Definujete své
požadavky jako uživatel nebo jako správce a provozovatel informačního
systému? Právě pro vás a vaše spolupracovníky je zde
firemní konference
„Informační systémy průmyslového podniku“ pro podnikovou úroveň řízení,
která se koná od středy 23. do čtvrtka 24. dubna tradičně v hotelu Devět
skal – Milovy na Českomoravské vrchovině.
Budou zde představena řešení pro oblasti komplexních informačních
systémů průmyslového podniku, dále ERP a ASP, SCM, CRM, HR a datových
skladů. V hlavním programu konference se představí:
2N Telekomunikace: Moderní a dostupná komunikační CRM řešení pro malé a
střední firmy (WebToCall – zelená linka z vašeho Webu s návazností do
Web-CRM)
ALTEC: Rizika výběru a implementace podnikových informačních systémů
DC Concept: První elastický informační systém QI
Gemma Systems: Moderní továrna nepotřebuje komín, ale neobejde se bez
informačního systému!
HUMUSOFT: Využití prediktivních nástrojů WITNESS Suite pro analýzu a
zlepšování podnikových procesů
ChemPlant Technology: Datové sklady v procesním průmyslu
IFS Czech: Finitní plánování v IS IFS - Aplikace 2002
INTENTIA CZ: APS řešení firmy Intentia
IS Berghof: SRM-PRO: Automatizovaná prediktivní regulace v systémech ERP
Minerva ČR: Implementace podnikového informačního systému – fiasko nebo
cesta ke kariéře?
MIS AG: Manažerské a controllingové řešení v průmyslovém podniku
MONET+: Zabezpečená komunikace v prostředí heterogenní počítačové sítě s
využitím čipové karty
Q.gir: Informační systém K2 - komplexní systém pro efektivní a pružné
řízení podniků a firem (podtext: nebojte se informačních systémů)
SAP: Supply Chain Management – zkušenosti a realita
VEMA : Manažerské nástroje v personálních informačních systémech VEMA
Anotace příspěvků můžete
zhlédnout na webu . V dalším programu své produkty a služby budou
prezentovat EG-Expert (Sada-EG1: provozně-technický IS, Navision:
integrované komplexní podnikové řešení), MERZ a Sun Microsystems Czech,
který bude realizovat internetovou kavárnu.
Využijte příležitosti diskutovat varianty, úzká místa, možnosti a
zlepšení informačního systému vaší společnosti. Bližší informace jak o
konferenci, tak o pořadateli – společnosti AD & M - můžete získat na
webových stránkách
, kde se můžete i zaregistrovat.
Nahoru

Série PLM seminářů
V oblasti PLM
připravila společnost Gedas ČR na letošní rok několik seminářů.
Jednotlivá témata se věnují správě dat vývojové i výrobní dokumentace po
celou dobu životního cyklu výrobku. Obory CAD/CAM (vývoj výrobku) a PDM
(správa dat výrobku) jsou chápány jako přirozené součásti celého spektra
PLM.
Kalendář nejbližších PLM seminářů:
· 20.3.2003 10:00 – 14:00 Gedas Praha
Seminář „PDM systém SmarTeam“
Úvod do PDM problematiky s důrazem na řešení SmarTeam. Nejnovější
poznatky z partnerské IBM konference v PLM oblasti pro střední a
východní Evropu. Vývoj PDM systému SmarTeam, jeho začlenění do rodiny
PLM nástrojů IBM a Dassault Systémes.
· 27.3.2003 10:00 – 14:00 Gedas Mladá Boleslav
Workshop „CATIA V5“
Technicky zaměřený workshop o posledním vývoji CAD systému CATIA V5
Release 10. Konkrétní ukázky řešení a možnost vyzkoušet si CATIA V5 v
praxi.
· 3.4.2003 10:00 – 14:00 Gedas Mladá Boleslav
Seminář „IsoDraw“
Technicky zaměřený seminář, představení produktu pro tvorbu technické
dokumentace (katalogy výrobků, náhradních dílů apod.). Automatizovaná
tvorba dokumentace v papírové i elektronické podobě.
Součástí všech akcí je občerstvení a malý dárek pro účastníky. Další
podrobnosti a přihlášky naleznete na
www.gedas.cz
Nahoru |

|
Internet, komunikace a
sítě |
Byli
jste poškozeni přesměrováním internetového připojení?
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky zaznamenalo řadu podnětů od
poškozených, jejichž připojení k internetu bylo bez jejich vědomí
přesměrováno přes tzv. žluté linky s předvolbou 900 s obzvlášť vysokým
tarifem 60 Kč/min. a v důsledku toho obdrželi vyúčtování
telekomunikačních služeb v řádu desetitisíců korun. V zájmu zmapování
celkové situace SOS zveřejnilo v minulých dnech na internetové adrese
http://dialery.spotrebitele.info výzvu pro poškozené, ve které je žádá o
poskytnutí informací k jejich konkrétnímu případu.
Do 7. března 2003 reagovalo několik desítek poškozených, z nichž již
více než 20 poskytlo kompletní informace. Z nich vyplývá, že škoda,
která každému z nich vznikla, činí v průměru více než 22 000 Kč.
Nejvyšší takto provolaná částka přesáhla 113 000 Kč.
Sdružení obrany spotřebitelů v této souvislosti požádalo uživatele,
kteří byli přesměrováním poškozeni, aby i nadále poskytovali všechny
potřebné údaje a umožnili tak jednotlivé případy vyhodnotit a zobecnit,
případně dosáhnout i společného postupu poškozených.
Na základě shromážděných informací i nejčastějších dotazů poškozených
zveřejnilo SOS na stránce http://dialery.spotrebitele.info doporučení k
zajištění odkladu platby i shromáždění důkazů pro další řešení problému.
SOS v této věci spolupracuje s význačnými odborníky včetně předního
experta na počítačové právo Doc. Vladimíra Smejkala. V současné době
probíhají jednání s telefonními operátory, jejichž sítěmi takto
přesměrovaná volání procházejí, aby bylo možné najít řešení a eliminovat
podobné případy v budoucnu. Iniciativou SOS není v žádném případě
dotčeno právo jednotlivých uživatelů internetu řešit svůj spotřebitelský
problém samostatně a obracet se na příslušné státní instituce, schopné v
rámci svých kompetencí hájit právo a oprávněné zájmy spotřebitelů.
Nahoru

Kerio
VoiceMail doplňuje ústředny ATEUS-Omega
Nové služby, které 2N integrovala do ústředen ATEUS-Omega, předcházejí
vzniku nevyzvednutých hovorů. Jedná se o VoiceMail s hlasovými
schránkami pro všechny účastníky, automatickou spojovatelku, systém
inteligentní hlasové odezvy (Intelligent Voice Response - IVR) pro
vytváření nabídkových a obslužných systémů a automatický převod textu do
mluvené řeči (Text-To-Speech TTS).
Od dubna letošního roku je kompletní balík software Omega Business Kerio
VoiceMail a automatické spojovatelky v základním vybavení každé ústředny
ATEUS-Omega Business. Uživateli je k dispozici 30denní zkušební verze.
První službou, využitelnou spolu s ústřednou ATEUS-Omega je hlasová
pošta - VoiceMail. Pro pobočky vytváří samostatnou hlasovou schránku, na
kterou jsou hovory přesměrovány při nepřítomnosti obsluhy. Volajícího
uvítá úvodní zpráva, ve schránce může zanechat svůj vzkaz. Tím se pro
obchodníka snižuje riziko, že se zákazník obrátí na konkurenci v době,
kdy obchodník nebyl přítomen.
Součástí VoiceMailu je dále automatická spojovatelka. Pokud je tato
služba aktivována, ozve se každému volajícímu automatické uvítání, po
kterém následuje menu, jehož obsah je konfigurován na přání klienta při
instalaci. Pro rozsáhlejší informace o firmě, jejích produktech, či
interaktivních službách může být v další podřazené struktuře spuštěn
systém inteligentní hlasové odezvy IVR. VoiceMail umožňuje přijaté
hlasové zprávy předávat libovolnému e-mailovému serveru a odesílat je
tak formou wav souborů či anoncovat došlé zprávy pomocí SMS.
Zajištěna je návaznost systému na nativní mailový server, kterým je
Kerio Mail Server. Díky tomu může uživatel prostřednictvím e-mailu
zprávy přijímat, třídit, archivovat a mazat synchronně s obsahem hlasové
schránky. Jakýkoli zásah z telefonu se projeví v e-mailové schránce,
zpráva vymazaná z e-mailu již nebude překážet ani v hlasové schránce.
Pomocí hlasové odezvy může firma klientům poskytovat potřebné informace,
v libovolnou dobu a zcela bezobslužně. Struktura menu, která definuje
jednotlivé kroky spojené se stisknutím tlačítka je definována v
konfiguračním souboru. Jednotlivé hlasové sekvence mohou být uloženy ve
vaw souborech nebo generovány automatem Text-To-Speech (TTS), který
umožňuje měnit obsah menu i informací v systému bez nutnosti změn
hlasových souborů. Tímto způsobem je možné nejen generovat menu a
informace v IVR, ale také vyzvedávat e-maily z telefonu nebo posílat
hlasové zprávy z e-mailu.
Nahoru

Nové služby
na elektronickém tržišti CenTrade
Společnost CenTrade začala v březnu nabízet možnost uspořádat výběrová
řízení a poptávky zboží elektronickou cestou jako novou službu svého
elektronického tržiště. Tato forma výběrových řízení je určena všem
firmám na českém trhu, které nabízejí či poptávají zboží nebo služby.
Rozšíření nabídky služeb vychází ze zkušeností z provozování Tržiště pro
veřejnou správy, které CenTrade provozuje od září 2002. Klíčovým
přínosem pro uživatele je rychlost nalezení a oslovení dodavatele,
automatický návrh vyhodnocení nabídek a cenová úspora.
Na Tržišti veřejné správy je v současnosti aktivních 800 dodavatelských
firem a na veřejnou poptávku odpoví svými nabídkami průměrně 17 firem.
Průměrná soutěžní lhůta je přitom 5 dní. Dosažená úspora se pohybuje
kolem 12 %.
CenTrade tak navazuje na elektronické aukce, které jsou organizovány v
reálném čase s předem určenou skupinou účastníků. Průměrná úspora u
nákupních aukcí se pohybuje v rozmezí 7 - 30% v závislosti na komoditě,
u prodejních aukcí je průměrný výnos 21%. Mezi nejčastěji poptávané či
nabízené komodity patří výpočetní technika, kancelářské potřeby,
automobily, suroviny pro výrobu a telekomunikační materiál.
Cenový model nevyžaduje vstupní ani paušální poplatky, zákazník platí až
v okamžiku skutečného využití výše uvedených služeb. Jedním z možných
modelů je i možnost spojit výši poplatku s realizovanou úsporou.
Technické požadavky na straně zákazníka jsou minimální, na druhé straně
CenTrade garantuje vysokou dostupnost a bezpečnost aplikace včetně
důsledné ochrany informací.
Nahoru

Internet na palubě
linkového letadla
Na palubě
Boeingu 747 společnosti Lufthansa mezi Frankfurtem a Washingtonem mohou
cestující využít jednoho z 50 notebooků Fujitsu Siemens Lifebook S 6010.
Notebooky s integrovanou technologií wLAN slouží pasažérům k bezplatnému
testování vysokorychlostního připojení k Internetu. Tříměsíční testovací
program nese název s názvem Lufthansa FlyNet.
Společnost Fujitsu Siemens Computers dodala do projektu Lufthansa FlyNet
celkem 120 notebooků s bezdrátovou konektivitou. Lifebook S 6010 o
hmotnosti 1,7 kilogramu s měnitelnou optickou mechanikou a 13tipalcovým
displejem je osazen mobilním procesorem Intel Pentium III-M a
akumulátorem s šestihodinovou výdrží.
Každý notebook je před letem čerstvě dobit, a po každém restartu se
automaticky smažou data lokálně uložená předchozím uživatelem. Z
hlediska síťové architektury je FlyNet koncipován jako WiFi řešení, na
bázi 802.11b standardu, se snadným upgradem na vyšší rychlosti v případě
eventuální integrace na palubě dalších letadel. Technologie WiFi
umožňuje vytvoření lokální sítě, bez náročného propojení kabeláží, která
by prodražovala integraci - a zároveň přidávala na hmotnosti.
Nahoru

Eurotel a SMS z internetu
Eurotel oznámil nový obchodní model pro posílání SMS zpráv z internetu.
Náklady spojené s touto službou budou hrazeny třetí stranou - inzerenty.
Od 17. března bude uvedena do provozu nová internetová SMS brána, která
bude i nadále umožňovat odesílání SMS zpráv zdarma. Budou ovšem kratší
než dnes a budou doplněny reklamou. Eurotel sdělil, že smyslem této
změny je dosáhnout krytí nákladů na brány provoz a na doručení SMS
zpráv.
Tak jako dnes bude možné zprávu odeslat přímo z webové stránky, na
kterou vede odkaz přímo z webu Eurotelu nebo pomocí e-mailové zprávy,
kde adresa je ve tvaru +420XXXYYYYYY@sms.eurotel.cz (předčíslí +
telefonní číslo příjemce + @sms.eurotel.cz, např. +420602988889@sms.eurotel.cz).
Zpráva pro příjemce může mít maximálně 60 znaků - zbývajících 100 znaků
je věnováno sponzorskému vzkazu. SMS zpráva začíná zprávou pro uživatele
a poté následuje sponzorský vzkaz inzerenta, který umožnil poskytování
této služby zdarma.
Neziskovým organizacím, které splní předem stanovené podmínky, bude
umožněno posílat do konce letošního května sponzorské vzkazy zdarma.
Nahoru

Evropská
strategie T-Mobile i pro Českou republiku
Společnost
T-Mobile oznámila koncepci nové evropské kampaně, která bude zaměřena na
podporu využívání mobilních datových služeb. Cílem je podpořit využívání
nehlasových služeb T-Mobile a představit nové produkty a telefony.
Reklamní a propagační aktivity budou v celé Evropě zahájeny 4. dubna
2003.
Marketingová kampaň bude postavena na následujících aspektech:
nekomplikované používání, důraz na služby typu zasílání zpráv, vývoj
nových služeb, mediální partnerství a změny v tarifní politice. V rámci
kampaně se společnost zaměří na novinky v oblasti přístupu k informačním
službám, informace o možnostech video messagingu a nových položek v
rámci t-zones. U datových služeb T-Mobile nedávno navázal spolupráci se
společnostmi MTV a Universal Mobile, které vstoupí do kanálů t-music a
t-movies. Tato mezinárodní partnerství dále doplní spolupráce na lokální
úrovni. Dohoda se společností 3G LABS posílí uživatelský komfort při při
vývoji nových rozhraní pod značkou T-Mobile.
S firmou Research in Motion T-Mobile hodlá uvést na trh BlackBerry,
orientovanou na spotřebitele z řad profesionálů (tzv. ‚prosumer') v
oblasti "messagingu".
Zavádění nových tarifů se bude týkat mobilních datových služeb na bázi
platforem GPRS a UMTS. Tarify budou nejprve zavedeny v Německu a potom i
v ostatních zemích včetně České republiky.
Nahoru

Contactel
upozornil na chybu Českého Telecomu
Společnost oznámila, že Český Telecom neoprávněně účtoval zákazníkům
Contactelu mezinárodní hovory za měsíc leden bez ohledu na skutečnost,
že tito zákazníci pro zmíněné hovory využívali službu Contactel Duo.
Navíc byla společnost Contactel dotčena tím, že ji o tomto omylu
informovali její zákazníci a nikoli Český Telecom.
Podle názoru Contactelu celý případ podtrhuje oprávněnost požadavku na
jeden účet pro jednoho zákazníka. Tak by mohl být měsíční paušál účtován
přímo poskytovatelem telekomunikačních služeb a zákazník by nedostával
dva účty za jednu službu.
Nahoru

Přenositelnost čísla na
startu
Smlouvu opírající se o přenositelnost čísla mezi konkurenčními
telekomunikačními operátory uzavřela GTS se společností Škoda IT
Systems. Dosud byla změna operátora spojena i se změnou telefonních
čísel, což zužovalo prostor pro alternativní operátory a do určité míry
i odrazovalo potenciální zákazníky. Cenové rozhodnutí Českého
telekomunikačního úřadu z 25. února 2003 však do této situace přineslo
zásadní změnu.
Další podobnou dohodou je podpis dodatek k propojovací smlouvě mezi
Contactelem a Českým Telecomem, který se týká přenositelnosti čísla v
případě služeb typu 800 a 900, tedy bezplatných a částečně placených
linek. Pro zákazníky to znamená, možnost výběru poskytovatele této
služby, a to bez nutnosti měnit telefonní číslo bezplatné nebo částečně
placené linky, na které jsou zákazníci zvyklí.
Univerzální přenositelnost čísla uživatelům usnadní přechod mezi
jednotlivými poskytovateli telekomunikačních služeb. Zákazník si bude
moci ponechat své číslo při změně operátora či umístění linky. Český
Telecom měl tuto službu podle telekomunikačního zákona nabízet již od 1.
ledna 2003. Mobilní operátoři se přenositelnosti dle legislativy
Evropské unie rovněž nevyhnou, zatím ji nezavedli.
Nahoru

Výzkum využití internetu
Společnost Markent, která se zabývá problematikou výzkumu informačních a
komunikačních technologií, provedla na přelomu ledna a února 2003
jubilejní pátou fázi výzkumu mapujícího postoje obyvatelstva České
republiky k Internetu. V rámci byly zpracovány odpovědi celkem 1.172
obyvatel starších 18 let.
Aktuální podíl obyvatel, kteří mají svou vlastní zkušenost s využíváním
Internetu osciloval na počátku roku 2003 na hranici jedné třetiny a
konkrétně činil 34%. V současné době tedy již téměř 2,6 mil. obyvatel
České republiky má vlastní zkušenost s používáním Internetu. Přitom
přibližně tři pětiny dospělých pracují s Internetem častěji než jednou
za týden. Závěry výzkumu poukazují na pokles dynamiky růstu Internetové
populace v ČR; mezi hlavními důvody je podle odpovědí respondentů třeba
vidět zejména neuspokojivou nabídku připojení k Internetu pro domácnosti
- zpoždění zavedení služby ADSL, zdražení připojení v sítích kabelových
televizí a Wi-Fi technologie prošly v roce 2002 pouze fází několika
pilotních projektů.
Dalším důvodem relativně nízkého nárůstu počtu Internetových uživatelů
je podle Markentu pomalé zavádění elektronického podpisu a velmi omezená
nabídka příležitostí pro jeho uplatnění. Poslední z významných bariér
představují obavy z „on-line života“; nejčastěji z napadení viry, z
narušení soukromí nebo z obtížně kontrolovatelného růstu nákladů
spojených s používáním Internetu.
V rámci skupiny Internetových uživatelů lze již druhým rokem pozorovat
převažující podíl tzv. „častých uživatelů“, kteří s Internetem pracují
častěji než jednou za týden. Ještě v roce 2001 přitom dominovala druhá
část uživatelů, které nazýváme „příležitostní uživatelé“. Získané závěry
naznačují, že většina současných uživatelů pracuje s Internetem
intenzivněji než v prvním ročníku výzkumu v roce 1999.
Nahoru
|

|
Grafika, CAD, GIS |
Nová
verze prohlížeče ArcExplorer 4.0.1 - Java Edition
Firma ESRI uvedla ArcExplorer 4.0.1 - Java Edition. Hlavní výhodou této
volně dostupné prohlížečky dat je podpora mnoha operačních systémů; ke
stávajícím Windows, Solaris, Linux, HP-UX a AIX přibyl nově i Macintosh
a SGI-IRIX.
ArcExplorer umožňuje provádět základní funkce GIS. Používá se pro různé
aplikace zobrazování, dotazování a výměny dat a podporuje mnoho
standardních datových zdrojů. Je možné ji použít s lokálními datovými
sadami nebo jako klienta pro prohlížení internetových dat a mapových
serverů, jako je např. server Geography Network (www.geographynetwork.com).
ArcExplorer 4.0.1 si můžete volně stáhnout na
www.esri.com/arcexplorer.
Nahoru
|
Informační společnost |
Společnost HP zahájila program "Digitální kulturní výměny" určený
středoškolákům
Program Digitální kulturní výměna HP se zaměřuje na posílení kulturního
a zeměpisného povědomí mládeže z celého světa prostřednictvím
digitálních zobrazovacích technologií od HP. Evropu bude v programu
reprezentovat jediný stát - Česká republika. HP spolu s neziskovou
organizací iEARN, se kterou v tomto projektu spolupracuje, zvolila
Gymnázium Teplice.
V programu Digitální kulturní výměna vyzvala HP tucet škol z Argentiny,
Austrálie, České republiky, Indie, Kanady, Libanonu, Senegalu a USA, aby
se vzájemně seznámily se zvyky a kulturami těch ostatních
prostřednictvím výměny fotografických esejí. Ty pak budou k dispozici na
Internetu. V květnu program vyvrcholí živou expozicí v Americkém
přírodopisném muzeu v New Yorku.
Každá třída vytvoří svůj vlastní fotografický soubor pomocí digitálních
zobrazovacích systémů darovaných společností HP. Jedná se o stolní
počítač HP Pavilion, pět digitálních fotoaparátů HP Photosmart 720,
fotografický dok HP Photosmart 8881, tiskárnu HP Photosmart 7550, skener
HP Scanjet 5500c, fotopapíry a inkousty HP.
Programem Digitální kulturní společnost hodlá oslovit nastupující
generaci. Firma tak uvádí do života svou vizi „digitální konverzace.“
Při výběru dvanácti škol pro tento program spolupracovala společnost HP
s neziskovou organizací iEARN zastřešující více než 4 000 škol z téměř
stovky zemí. Obě organizace společně vytvořily pětitýdenní učební plán,
který by měl učitelům a jejich žákům pomoci při vytváření fotografických
esejí včetně seznámení studentů a učitelů s digitální zobrazovací
technologií, reflexe způsobu, jak studenti sami vnímají jiné země či
kultury a jaké jsou rozdíly/podobnosti v tom, jak studenti tyto jiné
země či kultury vnímají.
Na závěr studenti vyberou nejlepší fotografie, které budou od 5. května
2003 vystaveny na výstavě v Americkém přírodopisném muzeu v New Yorku v
rámci jednoho z největších setkání mládeže na světě YouthCAN. Společnost
HP kromě toho vytvoří webové stránky, na nichž si všechny vytvořené
fotografické eseje bude moci prohlédnout veřejnost.
Nahoru

Maxtor investuje v Číně
Společnost Maxtor oznámila, že v průmyslovém parku Suzhou v Číně
vybuduje novou továrnu pro výrobu pevných disků. Začátek stavby je
plánován na polovinu března a očekává se, že bude dokončena v druhé
polovině roku 2004. Nová továrna na ploše 74 320 m2 bude pro Maxtor
znamenat během příštích pěti let investici ve výši až 200 milionů USD.
Maxtor očekává, že nová továrna umožní s nízkými náklady uspokojovat
potřeby vyplývající z růstu obchodu s pevnými disky. Provoz v Singapuru
zůstane nadále zachován a do Číny bude výroba přesouvána postupně se
záměrem soustředit se na vyvážení nabídky a poptávky.
Továrna v Číně se zaměří na výrobu pevných disků do stolních počítačů,
přičemž část bude určena pro tuzemský trh. Továrny v Singapuru budou
nadále vyrábět špičkové disky pro stolní počítače a servery.
"Singapur zůstane centrem výrobních provozů společnosti Maxtor," uvedl
výkonný viceprezident, ředitel pro celosvětovou výrobu a ředitel výroby
v Singapuru, K. H. Teh. "Po 20 letech se nám zde podařilo vybudovat
řídící i technické zázemí, jaké nemá v daném oboru obdoby. Továrna v
Číně tyto klíčové atributy našeho provozu v Singapuru zúročí."
Průmyslový park v Suzhou je mezivládním projektem Číny a Singapuru
vytvořený podle singapurského systému.
Nahoru
|

|
WWW tip týdne |
O 106
Tématem
internetové stránky www.ostosest.cz
je uplatňování zákona o svobodě
informací č. 106/1999 Sb. v praxi. Jedním z cílů tohoto projektu je
informovat možnostech, které zákon nabízí, usnadňovat aplikaci zákona v
konkrétních situacích a otevírat nové pohledy na využití tohoto zákona v
boji proti korupci a libovůli úředníků.
Odborným garantem stránek je spoluautor zákona Oldřich Kužílek, který
rediguje několik rubrik: legislativní část, odbornou diskusi o možných
změnách právní úpravy a také odpovídá na dotazy občanů.
Na stránkách probíhá sběr informací, které se nějakým způsobem vztahují
k problematice svobodného přístupu k informacím, byla navázána
mezinárodní spolupráce se zástupci obdobných projektů v zahraničí a
rozvíjí se spolupráce s Asociací občanských poraden např. formou
monitoringu konkrétních dotazů týkajících se zákona č. 106/99 ve všech
poradnách nebo konzultací při tvorbě dalších informačních materiálů.
Shromážděný soubor informací na stránce projektu O 106 je skutečně velmi
obsáhlý a inspirativní a díky své snaze po úplnost může sloužit také
jeden z podstatných zdrojů dokladů o naší společnosti.
Nahoru |
|
Týdeník
OfficeNews zasílá redakce edice IT Business. Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00.
Tel.: +420/ 545 222 779
Týdeník OfficeNews je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám
OfficeNews zasílali, kontaktujte nás prosím.
Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora
Pavla Boucníka,
|
|