|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IT System 12/2001

obsah |
Příloha

obsah |
|
Servery
vydavatelství CCB |
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
Událost týdne |
Internet do škol: Pozor
na podvodníky!
Začínají se šířit zvěsti o tom, že školy, které jsou zapojené do
projektu "Internet do škol", obcházejí již nyní údajní Oblastní manažeři a
Lokální dodavatelé. Ti se prezentují jako zástupci generálního dodavatele
vládního projektu "Internet do škol".
V žádném případě se však nejedná o skutečné Oblastní manažery a Lokální
dodavatele projektu, protože výběrová řízení ještě nebyla definitivně
uzavřena a spolupracovníci ještě nebyli proškoleni a nebyly jim přiděleny
žádné školy, na nichž mají pracovat.
Na začátku února bude generální dodavatel (AutoCont On Line - ČESKÝ
TELECOM a partneři) každou školu informovat o jménu Oblastního manažera a
rovněž identifikuje i Lokální dodavatele. Navíc každý spolupracovník
dostane doklady, které ho budou k této pozici opravňovat. V případě
pochybností se mohou školní pracovníci kdykoliv obrátit na tento e-mail (info@acol.cz)
nebo na bezplatnou infolinku 0800 24 25 26.
Zpět |
Podnikové
aplikace
|
Datový sklad pro řídící systémy
Společnost IBM
zavádí novou technologii Tivoli Enterprise Data Warehouse, která se má
podle tvůrců stát páteří datových skladů a to pro všechny systémy správy
dat, včetně těch historických. Nový systém pro datové sklady poskytuje
jednu z možných cest k integraci a správě všech systémů řízení dat nehledě
na platformu, na které systém běží.
Organizace mají nyní díky novému řešení od IBM tak možnost existující
data, která jsou nebo mohou být využitelná pro další podnikové aplikace,
ukládat tak, aby byla využitelná pro co nejvíce systémů analýz dat či
dolovacích programů.
Program Tivoli Enterprise Data Warehouse poskytuje otevřenou a
rozšiřitelnou architekturu dovolující ukládat data řízení systémů z jejich
celého prostředí řízení do datového skladu. Tivoli aplikace budou nyní
automaticky zavádět data do datového skladu a poskytovat uživatelům
zprávy. Navíc Tivoli Enterprise Data Warehouse dovoluje zákazníkům
zužitkovat nástroje obchodní inteligence třetích stran dle svého výběru.
Systém bude poskytnut zdarma a bude dodáván s aplikacemi, které budou
patřit k technologiím datového skladu, na začátku března 2002.
Zpět
Radnice
města Glasgow vstupuje do bezdrátového věku
Radnice města
Glasgow
podepsala smlouvu se společností Oracle na zavedení bezdrátových služeb
pomocí software Oracle9i Application Server a to pro 200 pracovníků
města, kteří působí v terénu.
Bezdrátová implementace umožní například 80ti pracovníkům provozu
stavebních služeb navazovat v reálném čase spojení s provozními systémy
radnice. Tito lidé z provozu mají denně až 20 výjezdů do provozoven
radnice, při kterých zjišťují opravy, jež je třeba na místě provést.
Před zavedením tohoto mobilního řešení se museli vracet do kanceláře,
aby získané informace zadali do systému na plánování oprav.
Bezdrátové řešení Oracle 9i AS tento proces podstatně urychluje, neboť
jim umožní zadávat informace a navazovat spojení s databází ve chvíli,
kdy jsou na místě.
Celý systém se přitom skládá z kapesních počítačů Compaq iPaq, Oracle9i
Database a Oracle9i Application Serveru Enterprise Edition s doplňkem
Wireless Option. Oracle9i Application Server je J2EE aplikační server,
který nabízí kompletní podporu pro vývoj, nasazení a správu mobilních
aplikací. Jeho bezdrátový doplněk konvertuje internetový obsah do
formátu XML a z něj provede konverzi do jakéhokoli značkovacího jazyka,
který mobilní zařízení podporuje.
Implementace tohoto tříměsíčního projektu byla zahájena loni a její
dokončení se očekává v únoru 2002. Hardware a poradenské služby zajistil
partner společnosti Oracle, firma Sx3, přičemž Oracle dodal podporu,
školení a licence.
Zpět
IFS Aplikace 2002 - "Packaged
for Payback"
IFS ohlásila nejnovější verzi sady svých podnikových aplikací IFS
Aplikace 2002. Díky "Packaged for Payback" lze zkrátit doby objednávání až
o uváděných 50 procent a to díky novým možnostem plánování v
dodavatelských řetězcích. Aplikace obsahují i 150 předpřipravených
ovladačů, které zlepšují produktivitu v interních a externích hodnotových
řetězcích. Nároky na školení a vzdělávání zaměstnanců jsou sníženy díky
novým on-line školícím materiálům, které jsou integrovány s aplikací.
Implementace IFS Aplikace 2002 trvá několik měsíců, samozřejmě bez
přerušení normálního chodu firmy. Firmy přitom mohou implementovat pouze
komponenty, které požadují nyní a postupně přidávat další podle toho, jak
se budou měnit jejich potřeby.
Lokalizace pro důležité zeměpisné trhy je připravována v jedné sadě
zdrojových kódů. To umožňuje firmám provozovat pouze jednu verzi, což
znamená rychlejší implementaci i nižší náklady na podporu a upgrade.
Tato na platformě nezávislá integrační architektura zahrnuje například
rozhraní XML a podporu pro SOAP, IBM WebSphere MQ Family, Microsoft
BizTalk Server, což umožňuje rychlé nastavení webových funkcí. Použití
J2EE Java Servlet standardu IFS Aplikace 2002 nyní podporuje všechny
významné webové servery včetně Apache, IBM Web Sphere a Microsoft IIS.
Slavnostní uvedení aplikace 2002 je plánováno na 18. března v době
Národního průmyslového týdne v Chicagu.
Zpět
SME využívá
internetový nákupní systém od Webcomu
Internetový nákupní systém a elektronická výměna dokumentů zlepšuje
obchodní procesy i v rámci skupiny
Severomoravská energetika.
Vývoj a implementaci řešení založeného na technologiích firem Navision a
Microsoft provedl ostravský systémový integrátor Webcom, který má za sebou
již řadu úspěšných realizací e-commerce a ERP řešení.
Internetový nákupní systém je provozován společností ePRIM, která je
dceřinnou společností Severomoravské energetiky, a zajišťuje zásobování
přímým a nepřímým materiálem pro SME i další partnery.
Řešení umožňuje sledování požadavků odběratelů a analýzy jejich přání a
potřeb. To spolu s možností aktualizace katalogů přímo z podnikové
databáze urychluje a zkvalitňuje obchodní procesy a umožňuje personalizaci
komunikace s účastníky. Výsledkem je velká automatizace prodejního a
nákupního procesu, která přináší obchodním partnerům úsporu času a
finančních prostředků.
Zákazníci a dodavatelé společnosti ePRIM využívají k zadávání objednávek a
nabídek zboží internetový obchodní systém Navision WebShop, který je
propojený s podnikovým informačním systémem Navision Financial. Kompletní
řešení je postaveno na technologii Microsoft BizTalk Server 2000 a rovněž
podporuje propojení informačních systémů zákazníků a dodavatelů a výměnu
elektronických dokumentů podle definovaných obchodních scénářů.
Zpět
Nestlé s technologiemi Symantec
Největší
světová potravinářská společnost Nestlé kupuje 100 000 licencí na programy
Symantec antivirus, pcAnywhere a Ghost. Takové masivní nasazení
podnikových prostředků má chránit její celosvětovou síť stolních počítačů,
serverů a poštovních bran před virovými infekcemi a jiným nebezpečným
kódem.
Nestlé zakoupila
čtyřletou licenci na antivirové řešení společnosti Symantec, vázanou na
100 000 stolních počítačů a serverů, aby doplnila již vlastněnou licenci
na AntiVirus for Gateways vázanou na stejný počet pracovních stanic.
Společnost Nestlé kromě toho zakoupila čtyřletých licencí na podniková
správní řešení pcAnywhere a Ghost, a také zakoupila na čtyři roky podpůrné
služby, v rámci nichž bude Symantec poskytovat trvalou technickou podporu.
Nestlé, vlastnící značky s vedoucím postavením na trhu, mezi jinými
Perrier, Vittel, Nescafé, Maggi, Buitoni a Nestea, a také farmaceutické
dceřinné společnosti, jako je například Alcon, má své provozy téměř ve
všech zemích světa. Nestlé předtím používala antivirové produkty
společnosti Symantec ve více než polovině své celosvětové sítě.
Když se Ghost společnosti Symantec stane firemním standardem, Nestlé bude
moci snížit náklady na informační technologie, protože administrátoři
získají efektivní řešení pro vzdálené klonování, instalaci, konfiguraci,
zálohování, obnovu a distribuci specifických obrazů softwaru na osobní
počítače propojené do sítě a mobilní osobní počítače.
Zpět
E-commerce ve stavebním
průmyslu
Sdružení
Střechy3000 začalo využívat systém UBTS (Universal Business Transaction
System) k motivaci svých obchodních partnerů a zákazníků. Sdružení
implementovalo řešení UBTS od firmy Fincom.Net v první polovině roku 2001
jako základ svého vertikálního elektronického tržiště, které slouží ke
zefektivnění prodeje stavebních materiálů a urychlení obchodních
transakcí.
Realizační firmy, prodejci a koncoví zákazníci si tak mohou vybírat zboží
z ucelených nabídek jednotlivých dodavatelů. Pro stálé odběratele je možné
definovat individualizované nabídky či vytvářet bonusové programy.
Jednou ze služeb systému UBTS, která byla v rámci tohoto projektu využita,
je motivační program pro odběratele. V souvislosti s tím sdružení Střechy
3000 nabízelo po celou druhou polovinu minulého roku "Program bonusů",
přičemž bonusy byly vypočítávané z velikosti objednávek realizovaných
prostřednictvím systému UBTS. Na základě tohoto programu si mohli
zákazníci sdružení jako odměnu za získané bonusy vybrat výpočetní techniku
od Compaqu. Výpočetní techniku si měli zákazníci možnost objednat
prostřednictvím marketplace sdružení Střech 3000, a to díky funkčnosti
UBTS, která propojuje tento marketplace s elektronickým prodejním kanálem
CompaqPlus včetně jeho distribučního řetězce.
Zpět
Otevření Storage
Networking demo centra DNS
Společnost DNS
ve svých pražských prostorách otevírá pro síť svých obchodních partnerů
nové demo centrum zaměřené na Storage Networking technologie společnosti
Hewlett-Packard. Partneři tak mají nyní možnost otestovat si tyto
technologie ještě před jejich implemantací u koncového zákazníka.
Storage Networking je obecné označení technologií řešících ukládání a
zálohování dat prostřednictvím převážně dedikovaných sítí Storage Area
Network (SAN), jež poskytují zákazníkovi prostředky k řešení potíží s
ukládáním dat.
Jsou to především nepředvídatelné požadavky na nárůst kapacity, zajištění
efektivní správy neustále rostoucího objemu dat při stávajících lidských
zdrojích, zajištění dostatečné kvality poskytovaní dat jak v parametrech
doby odezvy tak v úrovni jejich dostupnosti..
Demo laboratoř nabízí v první fázi mid-range diskový subsystém HP
SureStore Virtual Array 7100, FC přepínače Brocade, FC PCI adaptéry, mid-range
zálohovací zařízení DLT, management software OpenView. V dalších fázích
budou doplňovány kompetence k high-end diskovým subsystémům řady HP
SureStore XP a nově se objevujícím perspektivním technologiím především z
oblasti storage sítí založených na protokolu IP.
Laboratoř může být pružně doplněna výpočetními systémy z demo skladu DNS a
to na platformách HP 9000, IBM pSeries, IBM iSeries a Compaq AlphaServer.
Aktivní podporu partnera zajišťují vyškolení konzultanti společnosti DNS,
kteří doplňují kompetence partnera v SAN technologiích, operačních
systémech, management software atd.
Zpět |
|
Konference,
semináře, školení |
Bezpečnost dat 2002
Společnost AEC si vás dovoluje pozvat na první seminář z cyklu
Bezpečnost dat 2002, který se uskuteční v Brně již tento pátek 1. února od
9:30 hod. a to v prostorách Vojenské akademie Brno (Kounicova 65) v Síni
vědecké rady.
Na programu semináře jsou novinky mezi počítačovými viry či představení
bezpečnostního produktu - F-Secure SSH. Po obědě se dozvíte jaké jsou
podmínky pro nákup v elektronických obchodech a vyslechnete si přednášku
Elektronické podatelny - mýty a realita. Kompletní program semináře s
možností se přihlásit získáte
zde.
Zpět
IT-Plus 2002- Stuttgart
17. - 20. dubna
Ve dnech 17.
až 20. dubna se koná ve Stuttgartu odborný veletrh informačních
technologií, internetu, multimédií a office-solutions - IT-Plus. Internet,
telekomunikace a také multimedia se v posledních letech razantně
rozvíjejí. To je také důvod, proč navštívit Stuttgart, kde budou spojeny
velké veletrhy devadesátých let - Multimedia Market, Modernes Büro a
Publishing Market.
V průběhu těchto
veletrhů
se koná i 10. Německý multimediální kongres, což je vrcholné setkání
odborníků z oblasti internetu a E-business na mezinárodní úrovni. Na IT-Plus
veletrhu jsou zastoupeny tyto obory: IT - řešení, IT - internet,
multimedia, E - marketing, E-commerce, E - business, IT - security a
office-technologie.
V oblasti multimédií se budou presentovat webové služby a web-agentury.
Office - solutions nabízí fórum, kde budou diskutovány otázky komunikace
na pracovišti, softwarevá řešení a vybavenost kancelářských prostor.
Současně s IT-Plus se koná Promax - veletrh profesionální komunikace na
trhu, publishing, programového vybavení, aplikací a reklamní techniky.
Stuttgart leží v centru oblasti vyspělé technologie Badenska -
Württemberska a tím i v centru moderního průmyslu. Proto je zde velká
příležitost k navázání nových obchodních kontaktů. Na veletrhu se očekává
až 50 000 odborných návštěvníků. Další informace k veletrhům ve Stuttgartu
získáte na
internetu.
Zpět
PRAGOINTERIER - NEW DESIGN 2002
Začátkem roku,
ve dnech 14. - 17. února 2002, pořádá na Výstavišti v Praze - Holešovicích
firma INCHEBA PRAHA veletrh zaměřený na bydlení, ale především na vybavení
interiérů. Pod názvem
PRAGOINTERIER - NEW
DESIGN 2002 zde proběhne již 9. ročník veletrhu nábytku, interiérového
designu, svítidel, bytového textilu a doplňků. Akce je spojena s výstavou
BYDLENÍ, pořádanou M.I.P. Group.
Návštěvník si zde může vybrat byt v Praze, seznámit se s rozdíly mezi
plovoucí podlahou a parketami a pak už může zařizovat. Začne u kuchyní,
pokračuje nábytkem do obývacích pokojů, vybere si sedací soupravu a začne
plánovat dětský pokoj. Nakonec navštíví sekci světel a nechá se inspirovat
barevnými trendy bytového textilu.
Nevěříte, že toto vše najdete na jednom místě a nemusíte běhat po celé
Praze? Na 15 000 metrech hrubé výstavní plochy se představí na 300 firem.
A co víc? Vystavovat budou většinou přímo výrobci, takže nejenže uvidíte
jejich novinky jako první, ještě nakoupíte za nejnižší možnou cenu, bez
přirážky obchodníků. Zboží můžete objednat, ale i přímo zakoupit.
Součástí akce bude i bohatý doprovodný program pro odborníky i laiky, mimo
jiné aukce starožitností, moderního umění a realit. Pro jednotlivé obory
jsou připraveny soutěže a předváděcí akce, které pořadatel vyhlašuje ve
spolupráci s odbornými časopisy. Veletrh je otevřen denně od 10 do 18
hodin. Bližší informace ohledně vystavovatelů, doprovodných programů a
rastrů najdete
zde.
Srdečně zve INCHEBA PRAHA, organizátor akce - tel. 02/20103480.

Zpět
EXPERT & PARTNER
forum již za necelý měsíc
Společnost Expert & Partner oznámila, že přípravy na pátý ročník setkání
prodejců výpočetní techniky FORUM jsou v plném proudu. Termín konání
setkání prodejců výpočetní techniky FORUM 2002, která je součástí
stejnojmenné celoevropské aktivity pořádané v zemích, ve kterých působí
společnost Tech Data/Computer 2000, byl stanoven na 6. a 7. února 2002.
Stejně jako loni si akce našla své útočiště ve Veletržním paláci v Praze a
účast na ní byla nabídnuta všem významným dodavatelským firmám z portfolia
společnosti Expert & Partner.
Hlavním posláním a cílem výstavy
FORUM je soustředit na
jedno místo, co možná nejvíce informací z oblasti informačních technologií
a vytvořit platformu pro pracovní setkání výrobců výpočetní techniky s
prodejci, působícími na trhu v České republice. Setkání FORUM je tedy
určeno pro všechny současné i potenciální obchodní partnery společnosti
Expert & Partner a jejich dodavatele.
Minulý ročník navštívilo více než 1 650 lidí a počet vystavovatelů dosáhl
čísla 30. Důležitějším kritériem pro hodnocení, než jsou počty
návštěvníků, však byla pro společnost Expert & Partner, jako hlavního
pořadatele a hostitele, spokojenost všech zúčastněných. O tom, že se to
loni podařilo jsme se přesvědčili díky počtu uzavřených kontraktů, ale
také díky příznivým ohlasům hostů při závěrečném slavnostním zakončení.
Již při loňském ročníku došlo k inovaci - celá akce byla rozdělena na
jednotlivé segmenty IT, do kterých byly zařazeny expozice, jež spolu úzce
souvisí a protože se tato strategie osvědčila, setkáte se i letos s
rozčleněním výstavní plochy na sekce pojmenované: Svět počítačů a
software, Svět periférií, Sítě a komunikace, CAD, Mobilní komunikace a PC
komponenty. Důvodem tohoto rozdělení bylo hledisko kompaktnosti vnímání a
porovnávání produktů a samozřejmě také přehlednosti celé akce. V průběhu
obou dnů bude dění doplněno zajímavým doprovodným programem v podobě
přednášek a seminářů.
Zpět |
|
Recenze |
Profesionální
notebook IBM ThinkPad A30p
Zcela nový IBM
ThinkPad A30p se díky charakteristickému jednoduchému provedení v černé
barvě na první pohled prakticky neliší od ostatních modelů řady ThinkPad.
Jedná se o profesionální notebook se špičkovými výkonnostními parametry
a bohatou výbavou. Nevýhodu jeho poněkud větších rozměrů dostatečně
kompenzuje velký 15" TFT LCD displej s rozlišením UXGA (1600 1200),
který jen s minimálním okrajem vyplňuje plochu víka.
Pokračování
Zpět
Externí disková
mechanika pro osobní použití
V
jednoduchosti je síla. Takovým sloganem by mohla začít další recenze na
externí paměťové médium, tentokrát od společnosti Seagate. Vnější
disková mechanika - DiskStor - je díky USB spojení připravená k
okamžitému použití a nabízí svým uživatelům především v malých
kancelářích a domácnostech snadné a spolehlivé řešení pro ukládání
rozsáhlých datových souborů, fotografií v elektronické podobě, hudebních
souborů či digitálního videa. K dispozici je 40 GB volného místa.
Pokračování
Zpět
Pohádky o mašinkách
Dalším z
multimediálních titulů z vydavatelství DTP Studio, který je určen i těm
nejmenším, jsou Pohádky o mašinkách od Pavla Naumana. Mnozí z vás si
jistě vzpomenou na černokněžníka Zababu a jeho pohádkový svět železnic.
Stará známá kniha je dnes "přepsána" do multimediálního formátu na CD -
ROM a doplněna mnoha zajímavými zpestřeními. Součástí balíčku je navíc i
klasická knižní podoba pohádky.
Pokračování
Zpět |
|
Kancelářské aplikace |
Nahraďte diskety
něčím novým - USB flash disk
Na jedné straně
omezená datová kapacita, na druhé straně všeobecná dostupnost a to i
mezi různými platformami - to jsou meze použitelnosti disket. Možné
nahrazení a jejich postupné vytlačení až na smetiště historie IT
technologií se přes všechna prohlášení zatím nekoná a disketové
mechaniky žijí dále. O jejich nahrazení, resp. doplnění se pokoušejí
různá paměťová media připojitelná přes USB port.
Dalším takovým kouskem je USB flash disk kapesních rozměrů, který na
český trh dodává LEVI International. USB flash disky se dodávají v
kapacitách od 16 až do 512 MB.
S výjimkou historických kousků PC jsou dnes všechny počítače vybaveny
alespoň dvěma USB porty, takže pro použití USB flash disku není potřeba
žádný zásah do počítače (není potřebná žádná mechanika). Data lze
přenášet mezi libovolnými počítači, notebooky a případně i jinými
zařízeními vybavenými USB portem.
Zařízení podporuje rozhraní USB 1.1 a operační systém Windows 2000, ME,
XP (do Win 98 je nutné doinstalovat ovladač). Rychlost USB rozhraní
12Mb/s se sice zdaleka nevyrovná pevným diskům, je však vyšší než
rychlost disketové mechaniky a pro účely přenášení dat stačí.
USB flash disk lze připojit kdykoliv za chodu počítače. Při prvním
připojení proběhne instalace, potřebné ovladače jsou obsaženy v
operačním systému. Jen do Windows 98 je třeba ovladač doinstalovat. Při
každém dalším vložení je již USB flash disk téměř okamžitě detekován a
zpřístupněn jako výměnný disk s nejbližším volným písmenem. S diskem lze
pracovat stejně jako s pevným diskem nebo disketou. Přenos dat je
signalizován zelenou LED diodou ukrytou v poloprůhledném pouzdře. Díky
rozměrům a tvaru se dá přenášet opravdu jako přívěsek na klíčích, v
kapse nebo kdekoliv jinde.
Zpět
Nová rodina videokaret 3D Blaster 4 přináší technologii GeForce4
Společnost
Creative, která je nejen výrobcem karet, ale zároveň i největším
celoevropským retailovým partnerem společnosti Nvidia, představuje
rodinu grafických karet 3D Blaster 4 založenou na nové technologii
GeForce 4 od společnosti Nvidia.
Rodina karet 3D Blaster 4 obsahuje pět modelů, které využívají poslední
novinky čipových sad.
Počínaje kartou vstupní úrovně 3D Blaster 4 MX420 (GeForce4 MX420 s 64MB
paměti SDR) se zvyšuje výkon přes karty 3D Blaster 4 MX440 (GeForce4
MX440 se 64MB paměti DDR), 3D Blaster 4 MX460 (GeForce4 MX460 s 64MB
paměti); 3D Blaster 4 Ti4400 (GeForce4 Ti4400 s 128MB paměti DDR); až po
nejvyšší kartu 3D Blaster 4 Ti4600 (GeForce4 Ti4600 se 128MB paměti DDR).
Karty svým rozsahem pokrývají potřeby od výrobků vstupní úrovně
relativně šetrné k domácímu rozpočtu, až po špičkové a tudíž i přiměřeně
drahé výrobky. Nové modely v nové řadě karet Creative 3D Blaster 4 budou
uvedeny na trh ke konci února v rámci evropské sítě společnosti Creative.
Zpět
Adobe Acrobat poprvé
kompletně česky
Společnost
Adobe přichází s novým Adobe Acrobat 5.0 CZ, který je nyní dostupný s
úplným českým uživatelským rozhraním. Mezi funkce Acrobatu, které dříve
nebyly českým uživatelům dostupné patří například funkce Web Capture,
díky níž je možné ukládat ve formátu PDF i stránky HTML s českým
kódováním.
Další převratnou novinkou je snadné vytváření formulářů s podporou
východoevropských jazyků, doplněné pop-up okny a tlačítky. Nabídka
nových funkcí Acrobatu 5.0 CZ je však mnohem širší.
Například vylepšený PDFMaker umožňuje vytváření souborů Adobe PDF z
aplikací Microsoft Office. PDFMaker pracuje s programy Microsoft Word
97, Word 2000, Excel 97, Excel 2000, PowerPoint 97 a PowerPoint 2000 a
instaluje se automaticky, pokud má uživatel na svém počítači aplikace
Microsoft Office. Osobně si rád vlastnosti nového Acrobatu vyzkouším
právě v tomto bodě. Z osobní zkušenosti vím, že vytváření PDF-ka přímo z
Office aplikací nebylo vždy 100% správné.
Nástroj Kopírovat/vložit - stejně jako u anglických textů ve formátu PDF
může uživatel vybrat, zkopírovat a vložit text do jiné aplikace, přičemž
diakritika bude správně zobrazena. Retušování textu - umožňuje editovat
text s diakritikou. Fulltextové prohledávání obsahuje novou funkci
"ignorovat diakritiku". Přidávání poznámek s libovolným textem k
souborům PDF lze přímo z webového prohlížeče. Editoři mohou, i ve
webovém prohlížeči, použít elektronický podpis, aby schválili obsah PDF
dokumentu.
Těsnější integrace s Webem založená na technologiích WebDAV (WebDistributed
Authoring and Versioning) a ODBC (Open DataBase Connectivity) umožní
týmům současně pracovat s poznámkami v souborech Adobe PDF v
internetovém prohlížeči. Podpora jazyka XML (eXtensible Markup Language)
zjednoduší uživatelům automatický přenos dat jako jsou metadata a
informace z formulářů do souborů Adobe PDF s použitím back-end systémů.
Adobe Acrobat 5.0 CZ je již dostupný za doporučenou koncovou cenu 11 250
Kč. Registrovaní uživatelé dřívějších verzí software Adobe Acrobat mohou
upgradovat na Acrobat 5.0 CZ za 4 500 Kč.
Zpět
Antivirový program Kaspersky Anti-virus 4.0 v českém jazyce
Společnost PCS
Software (oddělení DataGuard) uvedla na trh další, v pořadí již čtvrtou,
českou verzi antivirových programů. První lokalizovanou řadou produktů
byla Dr. Solomon's AntiVirus Toolkit, poté řada AntiViral Toolkit Pro,
Kaspersky Anti-Virus 3.5 a nyní Kaspersky AV 4.0.
Anglická verze byla společností Kaspersky Lab zveřejněna 21. ledna a již
25. ledna PCS Software nabízí uživatelům počítačů v České republice plně
lokalizovanou českou verzi včetně helpů a manuálu.
Programy Kaspersky AV 4.0 (známé také pod kódovým označením "Prague"
podle místa, kde vznikla myšlenka nové filosofie produktu) používá novou
technologii kernelu (jádra) umožňující interakci s operačním systémem.
Tím je podstatně zvýšena ochrana dat před stále narůstající hrozbou ve
světě IT.
Předcházející verze Kaspersky Anti-Virus 3.0 byla vytvořena před pěti
lety a stále je jedním z nejefektivnějších prostředků v boji s
počítačovými viry. Modulární struktura nové verze produktu umožňuje
update databáze virů nebo samotného programu v reálném čase. Díky tomu
může Kaspersky AV efektivně reagovat a zajišťuje tak ochranu dat proti
novým virům.
"Monitor" používá novou technologií zachycení a odstranění viru
založenou na dvoustupňové spolupráci s operačním systémem. Je zvýšena
celková stabilita systému, jelikož antivirový program je koncipován tak,
aby nezasahoval do vnitřních funkcí operačního systému. Navíc byla
provedena optimalizace monitoru a skeneru: moduly jsou rozděleny na dvě
části - interface a funkční část. Interface se objeví jen na vyžádání
uživatele, funkční část je aktivní neustále. Tento přístup umožňuje
hospodaření s operační pamětí a urychluje chod ostatních aplikací.
Nová verze Kaspersky AV (Personal Pro, Personal, Lite), dostupná v
češtině, plně podporuje MS Windows XP. Další vylepšení nové verze
Kaspesky AV jsou vylepšený uživatelský interface odpovídající "Tree
Chart" technologii, zdokonalený systém instalace, který tak umožňuje
uložení konfigurace dříve instalovaných verzí. Zlepšení doznala i
"karanténa" pro izolování nakažených a podezřelých souborů a rozšířené
odvirování zapakovaných souborů.
Zpět |
|
Internet, komunikace a sítě |
Čeští vojáci využívají při misi KFOR satelitní technologii Telenoru
Telenor Česká
republika se stal dodavatelem satelitní technologie pro mobilní
komunikaci společnosti Eurotel. Ta zajišťuje mobilní spojení pro české
vojáky sloužící v rámci mise KFOR v Kosovu za stejných podmínek, jako by
byli v České republice.
Telenor Česká republika je autorem satelitního řešení (know-how) pro
propojení lokalit a dodavatelem družicové přenosové kapacity (tzv. space
segment). Společnost Telenor v rámci tohoto projektu vyčlenila
přenosovou kapacitu na družici tak, aby celý systém mohl být uveden do
provozu co nejrychleji.
Vycházela přitom nejen z dlouholetých zkušeností z provozování dálkových
satelitních linek společnosti Telenor v Asii, ale i ze zkušeností s
provozem satelitní sítě s rozsahem cca 600 satelitních terminálů v České
republice, kterou využívají její klienti, jako např. Ministerstvo
financí ČR a Generální ředitelství cel. Montáž, zprovoznění a otestování
satelitního systému na místě určení zajišťoval specialista společnosti
Telenor Česká republika ve spolupráci s centrální řídicí stanicí
Telenoru v Praze. Telenor Česká republika se na celém projektu satelitní
komunikace mobilní BTS Eurotelu podílí od samého začátku v roce 1999.
Zpět
Přístupové body posilují mobilitu bezdrátového zabezpečení
Společnost
3Com oznámila nové produkty pro bezdrátové sítě LAN a vylepšení produktů
rodiny SuperStack 3 Webcache. Novými produkty pro bezdrátové místní sítě
jsou přístupové body Access Point 8000 a Access Point 2000.
Access Point 8000 je plně kompatibilní s existujícími WLAN produkty 3Com
AirConnect 11 Mb/s i se všemi ostatními produkty 3Comu pro bezdrátové
místní sítě. Ve chvíli, kdy zákazníci potřebují nainstalovat do
bezdrátové sítě nové přístupové body, mohou díky tomu snadno migrovat.
Access Point 8000 nabízí plnohodnotné zabezpečení podnikové sítě,
podporuje 40bitové šifrování WEP a 128bitové šifrování se sdíleným
klíčem, bezpečnostní standard IEEE 802.1x, ověřování RADIUS a Extensible
Authentication Protocol (EAP). Kromě podpory Windows XP zajišťuje
softwarový agent 3Comu podporu zabezpečení RADIUS/802.1x i ve starších
verzích Windows.
Pro organizace bez serveru RADIUS, ale s velkou uživatelskou základnou,
nabízí 3Com Access Point 8000 při použití PC karty 3Com 11 Mb/s Wireless
LAN s anténou XJACK zabezpečení technologií Dynamic Security Link. Tato
dodatečná bezpečnostní funkce, která je k dispozici také na zařízení
Access Point 6000, dává každému uživateli jedinečný klíč, který se při
každém spojení mění. Jedná se tak o dostatečně odolné bezpečnostní
řešení. Každý Access Point 8000 dokáže podpořit až 1 000 uživatelských
jmen a hesel.
Bezdrátové přístupové body 3Comu lze snadno připojit k síti s přepínači
SuperStack 3 a rozšířit tak její dosah o podporu mobilních uživatelů,
kteří mohou využívat například aplikace bezdrátového získávání
informací, nebo mohou komunikovat nezávisle na místě.
Při přípravě implementací bezdrátových sítí mohou zákazníci využít
on-line službu Wireless Site Survey, která jim pomůže najít vhodná
řešení pro jejich požadavky. Je k dispozici na
následující adrese.
Nový software Version 2.0 pro rodinu produktů 3Com SuperStack 3 Webcache
zvyšuje výkon a škálovatelnost "kešovacího" řešení. Tato technologie
poskytuje až 50procentní snížení webového provozu na rozlehlé síti, což
jednak snižuje náklady a zároveň podstatně zrychluje přístup k webovému
obsahu. Produkty SuperStack 3 Webcache se často používají s přepínači
3Com SuperStack 3 Switch 4400, protože přímo podporují přesměrování na
Webcache. Jsou určeny pro podniková a školní prostředí od 30 do 1 500
uživatelů, kteří středně až velmi intenzivně používají přístup k webu,
nebo jsou závislí na webových aplikacích.
Jejich vysoká tolerance poruch zvyšuje spolehlivost systémů a možnost
obejít kešovací engine zajišťuje odolnost sítě i při extrémním zatížení.
3Com 11 Mb/s Wireless LAN Access Point 8000 a Access Point 2000 by se
měly začít celosvětově dodávat v únoru 2002.
Zpět
Řešení pro replikaci dat v globálních sítích s technologií FC-IP
Schopnost
předávat a replikovat data mezi vzdálenými pracovišti přes protokol IP
je jedním z cílů společnosti Compaq. Ta v těchto dnech oznámila
dostupnosti technologie "Fibre Channel and Internet Protocol" (FC-IP)
sloužící k realizaci takových globálních replikačních sítí.
Díky tomu mohou uživatelé implementovat svá replikační řešení napříč
městy i přes hranice států. Použití sítí pro ukládání dat rozšířených o
IP protokol pro globální distribuci dat totiž výrazně zlepšuje jejich
rozšiřitelnost a zjednodušuje rozsáhlé síťové struktury.
Využitím stávající infrastruktury mohou zákazníci také opětovně využít
své regionální sítě SAN (Storage Area Networks) jako záložní centra
uvnitř širší národní nebo globální sítě s protokolem IP. Zákazníci mohou
rovněž rozšiřovat dosah datových replikací z dalších společností.
Compaq již oznámil řešení pro replikaci dat pro Oracle a Giant Loop
Networks. Rovněž rozšířil podporu pro Metro Area Networks (MAN)
představením podpory pro technologii Wave Division Multiplexing (WDM) od
společností Cisco a Controlware.
A jaké jsou zkušenosti? Firma South Financial Group (http://www.thesouthgroup.com/)
původně implementovala řešení DRM FC-IP, aby se připravila na možné
ničivé důsledky počasí na jihovýchodním pobřeží USA. "Žijeme v oblasti
ohrožované hurikány a tropickými bouřemi. Potřebovali jsme, aby naše síť
v
Lexingtonu v Jižní Karolíně byla plně replikována do záložní sítě v
naší centrále v Greenville vzdáleném 168 km," řekl Hart Raley. "S
technologiemi Fibre Channelem a FC-IP od Compaqu jsme navrhli
redundantní infrastrukturu ke zlepšení výkonu a ochrany našich dat."
V centru firemní datové infrastruktury je software Compaq SANworks Data
Replication Manager, který provádí replikaci v reálném čase
prostřednictvím linky FC-IP spojující obě lokality. South Financial
Group denně replikuje přibližně 1 GB změněných dat prostřednictvím FC-IP,
což splňuje technické i podnikové požadavky. Dva systémy StorageWorks
připojené k síti SAN v Lexingtonu podporují primární podnikové aktivity.
V Greenville je umístěné další diskové pole StorageWorks Fibre Channel,
které bezpečně řídí replikaci dat v případě, že je potřeba data obnovit
po živelné pohromě.
H. Raley očekává, že se objem aplikace zpracovávající obrazová data
během příštího roku zvýší z 1 na 2,5 TB a celá replikovaná síť SAN
dosáhne 9 TB. Firma dále plánuje propojit klíčové podnikové aplikace k
síti SAN.
Zpět |
Grafika, CAD,
GIS |
MapGuide pro zpřístupnění GIS, mapových a návrhových dat
MapGuide ve
verzi 6 je určen pro firmy a státní správu, kterým umožňuje zpřístupnit
prostorová data (GIS, mapy a návrhy) pro aplikace založené na webu. Tato
serverová technologie spojuje prostorová data z různých zdrojů a dokáže
je v reálném čase přenášet po internetu nebo extranetu tisícům
uživatelům. Nová verze softwaru Autodesk MapGuide zároveň poskytuje
vyšší výkon, nové vývojové nástroje a kratší dobu vývoje uživatelských
aplikací.
V kombinaci s programem Autodesk OnSite umožňuje MapGuide dokonalejší
distribuci dat i mobilním pracovníkům prostřednictvím příručních
zařízení (handheldů).
Mezi nejvýznamnější uživatele systému MapGuide v Čechách patří Český
Telecom. Z hlediska integrace České republiky do evropských struktur je
také velmi významný projekt probíhající na Ministerstvu zemědělství ČR.
Pro širokou veřejnost budou pravděpodobně zajímavější projekty s
možností veřejného přístupu k datům prostřednictvím internetu, jako je
informační server města
České Budějovice nebo například server okresního úřadu Děčín.
Díky své flexibilitě může být Autodesk MapGuide základem jakékoli
aplikace, která vyžaduje šíření prostorových dat, tedy například
aplikací pro marketing, služby zákazníkům, správu infrastruktury, správu
krizových situací, sledování a prevenci zločinu, podporu prodeje a
správu vozových parků. Toto řešení umožňuje organizacím vytvářet GIS,
mapová a návrhová data a integrovat je s "běžnými" obchodními
aplikacemi.
Autodesk MapGuide 6 tvoří tři hlavní softwarové součásti: MapGuide
Author na vytváření map, MapGuide Server na doručování map po síti a
MapGuide Viewer na prohlížení interaktivních map v prostředí webového
prohlížeče.
Autodesk MapGuide poskytuje koncovým uživatelům simultánní přístup k
datům z nejrůznějších zdrojů. Program poskytuje intuitivní rozhraní na
výběr objektů, dotazování atributů, vyhledávání, komentování a
opravování, takže umožňuje i netechnickým koncovým uživatelům snadno
používat prostorová data. Pro aplikace vyvinuté v kombinaci s programem
Autodesk OnSite poskytuje také mobilní a bezdrátovou podporu.
Díky tomu mohou mít uživatelé mobilních zařízení s operačním systémem
Microsoft Windows CE přístup k interaktivním mapám a jiným informacím
uloženým v centrálním úložišti prostorových dat nebo v několika různých
databázích. Jelikož program má širokou podporu hlavních datových formátů
GIS a CAD, umožňuje snadnou distribuci dat bez ohledu na jejich formát.
Jsou podporovány formáty Oracle9i, Autodesk DWG, XML, ESRI shapefile a
coverage, Intergraph DGN, MapInfo Interchange, Atlas BNA a čárkou dělené
hodnoty. Také poskytuje vylepšenou podporu rastrových georeferencovaných
snímků MrSID od LizardTECH a Enhanced Compressed Wavelet (ECW) od Earth
Resource Mapping.
Autodesk MapGuide 6 je v současné době k dispozici v mezinárodní
angličtině. Francouzská, japonská, italská a německá verze se chystají
na příští čtvrtletí.
Zpět |
Informační společnost
|
Personální změna v HP
Z českého
zastoupení společnosti Hewlett-Packard postoupil do nadnárodního
managementu pan Vladimír Příbramský, bývalý generální ředitel divize HP
Consulting. Od začátku letošního roku zastává pozici System Integration
and Project Management Office Manager pro oblast ISE, která zahrnuje CEE
(střední a východní Evropu), Švýcarsko, Rakousko, Afriku a Blízký
východ.
Vladimír Příbramský studoval obor Teoretická kybernetika, matematická
informatika a teorie systémů na
Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Po
ukončení studia získal titul RNDr. a v roce 1987 započal postgraduální
studium informatiky.
V letech 1985 - 1991 pracoval v ČKD Polovodiče na zavádění
automatizovaných kontrolních systémů. V letech 1991 - 1993 působil ve
společnosti
PIKE Electronic v Praze jako vedoucí realizačních týmů velkých
projektů. V té době získal i mezinárodní zkušenosti se zaváděním
komplexních řešení v Německu a v Japonsku.
Od roku 1993 je zaměstnancem společnosti HP. Nejprve byl zaměstnán jako
projektový vedoucí, později jako ředitel kvality, kdy HP získala Cenu
České republiky za jakost podle evropských standardů, a od roku 1999
vykonával funkci generálního ředitele divize HP Consulting v České
republice.
V nové funkci bude zastřešovat především řízení a dohled nad velkými
projekty, sjednocení metodik pro jejich vedení, prohloubení projektové
kultury a další úkoly systémového rázu. Do jeho kompetence bude spadat
také optimalizace knowledge managementu a vytváření podmínek pro
profesní růst a certifikaci projektových manažerů v regionu ISE.
Zpět
Nový výkonný
ředitel společnosti Telenor Networks
Provozovatel
pevné bezdrátové sítě (FWA) v pásmu 26 GHz v České republice, společnost
Telenor Networks, má nového výkonného ředitele. Je jím Odd-Egil Aasen,
současný regionální ředitel Telenor Networks pro střední a východní
Evropu.
Dosavadní výkonný ředitel Telenor Networks v České republice, mgr.
Vojtěch Vrba, přechází na pozici ředitele pro strategický rozvoj
společnosti v České republice. Bude tak zodpovědný za vyhledávání nových
obchodních příležitostí v oblasti pevných bezdrátových přístupů a
koordinaci společných projektů jednotlivých dceřinných společností
holdingu Telenor v České republice.
Odd-Egil Aasen, nový výkonný ředitel české pobočky Telenor Networks,
zároveň zůstává i nadále regionálním ředitelem Telenor Networks pro
střední Evropu.
Odd-Egil Aasen vystudoval obor elektronika a počítače na univerzitě v
Salfordu a v oblasti IT a telekomunikací působí více než patnáct let. Ve
společnosti Telenor pracuje od roku 1993, kdy byl zodpovědný za uvedení
ISDN služeb na norský trh. Od té doby prošel v rámci nadnárodního
holdingu Telenor několika vedoucími pozicemi. Poslední čtyři roky se
zaměřoval na velkoobchodní přístupové služby v Norsku a od počátku roku
2001 je zodpovědný za rozvoj těchto aktivit Telenoru ve střední Evropě.
Rodilý Nor žije již rok v Praze se svou ženou a dvěma syny. Mezi jeho
koníčky patří fotbal, házená a lyžování. V Norsku vlastní rodinný
pivovar, kde podle staré tradice vaří pivo.
Zpět
SPIS bude mít po nadcházející valné hromadě nového prezidenta
Dosavadní
prezident Sdružení pro informační společnost (SPIS), pan ing. Zbyšek
Bahenský, na posledním zasedání Představenstva SPISu oznámil, že z
osobních důvodů rezignuje na svou funkci a nehodlá již kandidovat na
post prezidenta na nadcházející Valné hromadě, která se uskuteční v
Praze dne 21. února 2002. Do této doby bude prezidenta zastupovat
výkonná ředitelka SPIS ing. Jitka Pavlonová.
Ing. Zbyšek Bahenský vystudoval
ČVUT Praha, obor
elektrotechnologie. V letech 1989 - 1990 byl zaměstnán ve Výzkumném
ústavu VPZ VÚ Praha Běchovice. Pak působil krátce v Software Slušovice
jako redaktor Softwarových novin. V letech 1991 - 1998 byl šéfredaktorem
měsíčníku PC World a později týdeníku Computerworld v IDG Czechoslovakia.
Po krátkém působení ve funkci šéfredaktora Softwarových novin byl v
březnu 1999 zvolen prezidentem SPIS. O rok později byl ve své funkci
potvrzen. Za svoji novinářskou práci získal v roce 1995 titul Osobnost
roku české informatiky.
Představenstvo SPISu rozhodnutí prezidenta akceptovalo. Sdružení si váží
odborných znalostí a zkušeností pana ing. Bahenského a oceňuje jeho
dvouletou úspěšnou práci na pozici prezidenta SPIS. Proto bude ing.
Zbyšek Bahenský i nadále se SPISem spolupracovat v roli externího
konzultanta.
Zpět
Změna ve vedení
společnosti SuSE CR
Dne 23. ledna po vzájemné dohodě mezi společností SuSE Linux a
dosavadními statutárními představiteli společnosti SuSE CR byli ze svých
funkcí odvoláni jednatel společnosti SuSE CR Richard Jelínek a
prokuristka společnosti Hana Kršová. Rozhodnutím valné hromady
společnosti SuSE CR byla novou jednatelkou společnosti jmenována a
dočasným vedením pověřena paní Alena Hendrichová.
Richard Jelínek a Hana Kršová hráli klíčovou roli při zakládání českého
zastoupení společnosti SuSE a prvních krocích na českém trhu.
Zpět
Sdružení CZ.NIC
zvolilo nové představenstvo
Na poslední
valné hromadě sdružení CZ.NIC byli zvoleni tři členové představenstva.
Novým předsedou představenstva CZ.NIC byl zvolen RNDr. Petr Král,
místopředsedou se stal ing. Pavel Rosendorf.
Od 17. ledna tak nové představenstvo tvoří: Pavel Hrdlička, Petr Král,
Tomáš Maršálek, Pavel Rosendorf a Michal Ruda.
Valná hromada schválila rovněž doplněk nových pravidel registrace domén,
které byly oznámeny 6. listopadu 2001. Doplněk se týká uvolnění
některých zakázaných domén - arts.cz, com.cz, firm.cz, net.cz, nom.cz,
rec.cz, web.cz a cc.cz (Country Code). Pro účely přidělení práva první
registrace těchto doménových jmen uspořádá sdružení veřejnou dražbu.
Informace o dražbě budou zveřejněny 1. února 2002.
Nová pravidla nabudou účinnosti 1. března 2002 a mají znemožnit
spekulativní držení domény. Změní se pořadí činností registrace nového
doménového jména. Prvním krokem bude žádost o registraci, po něm bude
následovat výzva k úhradě registračního poplatku (lhůta pro zaplacení je
včetně dvou upomínek zkrácena na 39 dnů), registrace doménového jména do
databáze (po úhradě), vystavení daňového dokladu, technická kontrola
jmenných serverů (DNS) a delegace doménového jména (zóna .cz). Dosavadní
řízení probíhalo po ose: žádost, technická kontrola, registrace,
delegace doménového jména, výzva k úhradě - včetně upomínek 78 dní,
daňový doklad.
Druhou novinkou je zavedení registrace doménového jména pomocí speciální
žádosti. Lze ji podat na kterékoliv doménové jméno, na něž byla podána
běžná žádost o registraci a žadatel dosud neuhradil registrační
poplatky. Každé speciální žádosti je přidělena identifikace, pod kterou
žadatel uhradí zálohu. Pokud původní běžná žádost propadne pro
nezaplacení registračních poplatků, zkoumá CZ.NIC, zda byly podány
speciální žádosti a přidělí doménové jméno první přijaté a současně
zaplacené speciální žádosti. Ostatní zálohy vrací CZ.NIC stejně, jako
vrací všechny zálohy v případě uhrazení běžné žádosti. Pokud běžná
žádost propadne pro nezaplacení a není přijata speciální žádost,
doménové jméno je uvolněno.
Zpět
Velkoformátové
snímky byly vydraženy v aukci
Vernisáž výstavy velkoformátových fotografií známého českého fotografa a
horolezce Ladislava Kamaráda, na jejíž realizaci se podílí společnost
Hewlett-Packard, a o které jsme důkladněji informovali minulý týden,
vyvrcholila dražbou tří vybraných snímků. Výtěžek aukce, tedy 37 500 Kč,
bude věnován na humanitární aktivity Řádu menších bratří františkánů v
Praze-Kbelích.
Výstava nazvaná "Mezi zemí a nebem" představuje ucelený soubor 52
velkoformátových tisků fotografií o typickém rozměru 150 x 150 cm. Pro
veřejnost je otevřená od 23. ledna až do 3. března vždy od 10:00 do
18:30 hod v prostoru ambitu kláštera Českomoravské provincie svatého
Václava Řádu menších bratří františkánů v Praze na Jungmannově náměstí.
Prostředky získané ze vstupného přispějí na opravu domu Řádu menších
bratří františkánů v Praze.
Zpět
Klubové setkání SPIS na téma: "Státní informační politika ve vzdělávání"
Sdružení pro informační společnost uspořádalo 24. ledna v
Kaiserštejnském paláci v Praze klubové setkání svých členů a hostů se
zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR na velmi horké
téma "Státní informační politika ve vzdělávání".
Diskusního večera se za MŠMT zúčastnil vrchní ředitel sekce státní
informační politiky Drahomír Fránek, ředitelé projektů Jaroslav
Blažkovec, Petr Kordule, Leoš Botek a ředitel odboru financování SIPVZ
pan Vladimír Lev. O přípravách a realizaci III. projektu nazvaného
"Internet do škol" hovořil pan Vlastimil Palata ze společnosti AutoCont
On Line a ředitel projektu na straně dodavatele Jaromír Horák.
Vrchní ředitel Drahomír Fránek na úvod prohlásil, že ačkoliv na projekty
SIPVZ bylo ze státního rozpočtu v loňském roce vyčleněno 1,8 miliardy
Kč, podařilo se proinvestovat pouze minimum z těchto finančních
prostředků a ne všechny byly převedeny do letošního roku. Se stavem II.
projektu pod názvem "Vzdělávací software a informační zdroje" seznámil
přítomné ředitel projektu pan Petr Kordule. Informoval o tom, že v
současné době byla schválena metodika a začíná se pracovat na samotné
realizaci projektu, jehož cílem je vybírat a doporučovat školám
vzdělávací a výukový software. Ten se bude nabízet školám
prostřednictvím MŠMT a bude vybírán expertní skupinou, která se skládá
ze zástupců resortu i nezávislých odborníků.
Součástí II. projektu je i tzv. školský portál, který bude v příštím
týdnu předložen ke schválení a pokud projde, měly by v dubnu začít
programové práce, v červnu by měl být spuštěn pilotní provoz, v prosinci
testování na 100 -150 školách a na počátku roku 2003 by měl být portál
oficiálně spuštěn.
Nejvíce diskutovaný III. projekt s názvem "Internet do škol" představil
ředitel odboru pan Jaroslav Blažkovec. Jak uvedl, byla s generálním
dodavatelem podepsána první dílčí smlouva, která konkretizovala dodávku
a je nyní na dodavateli, aby projekt postupně ve spolupráci s MŠMT
realizoval. Zároveň informoval o výběru generálního auditora projektu.
Zástupci generálního dodavatele III. projektu, uskupení AutoCont On Line
- ČESKÝ TELECOM, pan Vlastimil Palata a Jaromír Horák, hosty večera
informovali o tom, že v těchto dnech se finalizují přípravy realizace
projektu a samotný start by měl nastat v únoru 2002. V první etapě bude
vybaveno celkem 3 620 škol, které patří dle provedeného dotazníkového
průzkumu do skupiny nejméně vybavených. Jednotlivé školy by od prvotního
kontaktu dodavatele měly být vybaveny do cca 45 dnů. V prosinci 2002 by
měla být ukončena první fáze budování a na školách by mělo být
instalováno 24 740 PC, 500 PC Apple, 2 120 LAN serverů a 36 800
dvojzásuvek LAN.
Jak dále zaznělo v diskusi od zástupců MŠMT na konkrétní dotazy hostů,
podařilo se MŠMT v roce 2001 profinancovat pouze 300 mil. Kč (zejména na
nákup SW, školení a předrealizaci III. projektu). Do roku 2002 se MŠMT
povedlo převést 840 mil. Kč, přičemž o dalších 327 mil. Kč rozpočet
zkrátila Poslanecká sněmovna.
Zpět |
|
WWW
tip týdne |
Klimkovice na síti
Třetí část
našeho mini-cyklu o lázeňských městech a jejich prezentacích na webu
věnujeme
Klimkovicím, obci ležící v okrese Nový Jičín. Na území katastru
Klimkovic byly vybudovány lázně pod názvem Nový Darkov - Jodová
sanatoria Klimkovice.
Samotné webové stránky jsou velmi přehledně a vkusně zpracovány, se
spoustou fotografií obce, lázní a okolí. Textová část přináší dostatek
informací a kontaktů, turistické a kulturní zajímavosti. Na webu je i
aktuální program kina a přehled kulturních akcí v obci. A pokud máte
zájem o pravidelné zasílání informací z města Klimkovic, můžete si
objednat e-mailový zpravodaj.
Zpět |
|