facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přihlášení SystemNEWSPřehledy
 
Tematické seriály

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 
Nové!

RPA - automatizace procesů

Softwaroví roboti automatizují obchodní procesy.

články >>

 
Nové!

IoT – internet věcí

Internet věcí a jeho uplatnění napříč obory.

články >>

 
Nové!

VR – virtuální realita

Praktické využití virtuální reality ve službách i podnikových aplikacích.

články >>

 
Nové!

Bankovní identita (BankID)

K službám eGovernmentu přímo z internetového bankovnictví.

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
 
Partneři webu
IT SYSTEMS 1-2/2021 , HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů

Fenomén homeworkingu

Co nám přinesl a co nám vzal...?

Richard Baar


Loňský rok byl pochopitelně poznamenán celosvětovou pandemií koronaviru, jež nějakým způsobem ovlivnila každého z nás. Rok 2020 se stal také rokem, kdy se i v České republice naplno prosadil fenomén tzv. „home office“„, nebo-li práce z domova, která se z vítaného bonusu stala v řadě firem naprostou nezbytností. Podle odhadů odborníků přešlo na (alespoň částečnou) práci z domova celých
40 % českých zaměstnanců, šlo tedy přibližně o 2 miliony lidí. Nyní, po téměř roční zkušenosti, si již můžeme dovolit ohlédnout, co nám tento způsob „fungování“„ vlastně přinesl.


Přestože home office je považován obecně za benefit, přináší i některé negativní stránky. Pokud pracovní tým není dlouhodobě pohromadě a většina zaměstnanců je na home office, snadno může dojít k celkovému zhoršení interní komunikace i řízení. Ve výsledku lidé někdy přestávali efektivně sdílet informace a spolupracovat. Tento problém však lze dnes vyřešit například sofistikovanými automatizovanými systémy, které jakoukoliv komunikaci monitorují a umožňují vedoucím zaměstnancům sledovat, jak probíhají práce na jednotlivých projektech, a mohou tak svůj tým i nadále efektivně řídit.

Jisté problémy může práce z domova přinášet také z bezpečnostního hlediska. Prakticky ze dne na den museli zaměstnanci řady společností začít vzdáleně přistupovat k firemním datům a využívat různé komunikační nástroje. Důležité tedy bylo ověřit kvalitu všech soukromých zařízení, která zaměstnanci využívají při práci, případně je vybavit novým hardwarem. Tato investice se dlouhodobě vždy vyplatí, protože často to nejcennější, co firmy vlastní, jsou právě informace. V naší společnosti jsme zaměstnancům doma poskytli prakticky stejný komfort jako měli v kanceláři díky robustnímu cloudovému řešení dobře dostupnému odkudkoliv.

Během pandemie, kdy členové našich pracovních týmů byli „roztroušeni“ někdy i po celé republice, jsme museli vyřešit také některé ryze praktické problémy, jako je například podepisování smluv nebo objednávek odpovědnými osobami. Jednoduchým, rychlým a z právního hlediska ideálním řešením se ukázal digitální podpis a následné elektronické rozesílání daných potvrzených dokumentů.

Pokud se na homeworking podíváme obecně z pohledu zaměstnavatele, tak si musíme přiznat, že udržet správně nastavenou firemní kulturu, ale i jednotlivé vztahy v pracovním kolektivu bylo často velice náročné. Někteří zaměstnanci, kteří pracují z domova, se mohou cítit méně zapojeni do běžného dění ve firmě.

V rámci pracovní komunikace velmi dobře fungovaly například Teamsy, Zoom nebo další platformy, přesto právě v této době bylo důležité naše zaměstnance dobře motivovat a více vysvětlovat, kam chceme firmu posunout a jakou roli v tomto procesu hraje ten daný konkrétní pracovník.

Dá se říci, že nový způsob zaměstnávání lidí řadě firmám nakonec prospěl. Flexibilněji přistupují k problémům a díky například rychlejšímu přechodu do cloudových řešení, automatizaci a jednotnému komunikačnímu řešení s jednoduchou obsluhou se celkově posunuly v oblasti digitalizace. Společnosti také začaly více využívat nové technologie, které umožňují nenásilnou formu kontroly nad provedenou prací, což ve výsledku zvýšilo vzájemnou důvěru.

A co přinesl home office z hlediska samotných zákazníků firem? V souvislosti s vládními opatřeními začali v mnohem větší míře využívat digitální kanály ke komunikaci a pokud na to firma, kterou zákazník kontaktoval, byla připravena, tak v podstatě ani nepoznal, že komunikuje s někým, kdo nesedí v kanceláři, ale třeba doma v obýváku...

Celkově je určitě pozitivní, že drtivá většina firem se dokázala přizpůsobit novým podmínkám a složité situaci pandemie a z dlouhodobého pohledu vyjdou z této bezprecedentní ekonomické krize silnější, než kdy byly.

Richard Baar Richard Baar
Autor článku je ředitelem společnosti Daktela.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.