facebook

Eshop v ERP systému? Proč ne!

Dialog 3000SkyllaNároky na ERP systémy se stále zvyšují a i zákazníci poptávají další a další rozšíření. Výjimkou není ani poptávka po B2C či B2B řešení. Jak se rozrůstá trh a vliv internetu, zákazníci se snaží obsadit veškeré obchodní kanály a odklánějí se od prodejů přes distributory nebo vlastní rozsáhlé sítě kamenných prodejen a svou pozornost zaměřují na vybudování funkčního B2C řešení. Ideálně propojeného nebo integrovaného přímo v ERP.


U klasických e-shopů však toto řešení nekončí, čím dál více firem chce širší řešení i pro odběratele zboží z řad firem a požadují úpravu na B2B, kdy kombinují výhody e-shopu a výhody obchodní politiky s konkrétními partnery, kterou tak můžou jednoduše promítnout do webové aplikace a zjednodušit tak celý nákupní proces. Toto řešení nemusí být využitelné pouze pro firemní klientelu. Použití B2C má nepřeberné množství možností. E-shop lze nastavit tak, aby všichni příchozí byli motivováni registrovat se, třeba z toho důvodu, že nevidí ceny nebo ty jsou s určitou přirážkou. I u klasických maloodběratelů lze nastavit cenová zvýhodnění, zařazením do určité skupiny nakupujících, jimž je přiřazena určitá cenová hladina, a tedy konkrétní výše slevy.

Vzhledem k možnosti snadné práce s cenovými hladinami nastavenými v informačním systému je toto rozhraní zajímavé také pro oblast prodeje firemním zákazníkům, kdy každý velkoodběratel má přiřazeny ceny dle objemu nákupů a zároveň se pohybuje v uživatelsky přívětivém prostředí. Provozovatel aplikace může prezentovat určité produkty pomocí bannerů či obrázků či pop-up oken, což ve strohém prostředí B2B není možné.

Jedním z dalších důvodů, proč firmy poptávají B2C řešení u dodavatelů podnikového systému, je provázanost dat a vysoká automatizace prodejních procesů. Co to přesně znamená? Veškerá firemní činnost je vedena v informačním systému, ať už se jedná o objednávky, nabídky, skladové zásoby, výroba atd. Veškeré podklady pro hladké fungování e-shopu jsou již připraveny v ERP systému a B2C řešení je jakousi nástavbou, která tato data umí zobrazit v uživatelsky přívětivém prostředí ruku v ruce s firemním designem. Jednotlivé skladové položky jsou v systému již evidovány a jen se určí, které budou zobrazeny také v internetovém obchodě, na základě objednávek dochází k rezervaci skladových zásob z internetového obchodu, admin e-shopu pouze překontroluje správnost objednávky, faktury a dodací listy se generují automaticky nebo na základě potvrzení obsluhou. V případě plateb bankovním převodem je v systému vidět, které objednávky jsou již uhrazeny a kde se naopak na platbu čeká, po dokončení transakcí se generují příkazy pro vyskladnění a přípravu zboží k expedici zákazníkovi. Souběžně s činnostmi souvisejícími s internetovými objednávkami i nadále nerušeně běží standardní chod celé firmy a u předem definovaných kroků odchází zákazníkovi informace o aktuálním stavu objednávky.

U e-shopových aplikací nesmíme ani opomínat optimalizaci pro internetové vyhledávání. Samozřejmostí jsou integrované nástroje pro SEO, klíčová slova, propojení s Heureka.cz nebo zboží.cz s možností zobrazení recenzí přímo na e-shopu. Standardem je propojení s aplikacemi přepravních společností pro rozšíření výběru doručovacích míst.

B2B/B2C aplikace jsou v dnešní době povětšinou implementovány také v tzv. responsive designu, což obnáší uživatelskou přívětivost při práci na tabletech a mobilech či smartphonech. Přiblížení k uživateli touto technologií je v dnešní době zákazníky hojně poptávanou funkčností.

Mezi zajímavé způsoby aplikace B2B/B2C technologií patří například interaktivní forma objednávání náhradních dílů ke svému již dříve zakoupenému výrobku na základě zadání sériového čísla nebo typu výrobku. Tyto možnosti dnes vychází z široké znalostní báze uložené v informačním systému, který je online propojen s prezentační vrstvou.

Nesmíme zapomenout ani na ochranu osobních údajů, se kterými obsluha e-shopu pracuje. Ty se z internetové aplikace přenášejí do zabezpečeného informačního systému, který splňuje nároky vyplývající ze zákona 101/2000 Sb. a také z Nařízení EU 2016/279 známého jako GDPR.

Společnost Control takovéto řešení, které obsahuje výše zmíněné body, nabízí, administrace e-shopu je pak plně integrovaná v informačním systému Dialog 3000Skylla a mimo základní obsluhu má uživatel k dispozici také statistiky prodeje.

Ing. Kateřina Huráková
Autorka článku působí ve společnosti Control, spol. s r. o.

Control Dialog 3000Skylla


 
OLTIS group