facebook
26. 3. 2019 16:36

Chatboti, digitalizace zdravotnictví, ITIL 4 a mýty kolem agility

IT Systems 3/2019Nenechte si ujít nové vydání časopisu IT Systems, ve kterém jsme zavítali do oblasti IT, která se týká nás všech. Každý z nás je totiž občanem a dříve či později i pacientem. Pravidelně proto sledujeme, jak probíhá digitalizace veřejné správy a zdravotnictví. Oslovili jsme tentokrát přímo hlavního architekta digitalizace na Ministerstvu zdravotnictví ČR, aby vám odpověděl na otázku, v jakém bodě se nachází elektronizace českého zdravotnictví.


Od specialistů z CompuGroup Medical jsme si nechali poradit, jaká cesta vede ke správně vedené zdravotnické dokumentaci. Přiblížíme si také, jak GDPR ovlivnilo základní registry, které jsou jedním z klíčových prvků digitalizace naší státní správy.

Víte, co přináší nová verze ITIL 4, na kterou jsme čekali dlouhých osm let? Od vydání verze 3 se mnohé změnilo, ale přesto je ITIL stále nejúspěšnější sadou „dobrých praktik“ pro řízení IT. U předchozí verze odborné hlasy často kritizovaly přehnané zaměření na procesy, kontrolní mechanismy a celkově zbytečnou komplexnost. Někteří kritici dokonce v ITIL spatřují hlavního viníka ve vytváření oddělených podnikových sil, které navzájem nespolupracují a nekomunikují. To všechno jsou výzvy, kterým se nový ITIL musí postavit. Diskutovali jsme o něm přímo s lidmi z autorského týmu současné verze a přinášíme originální diskusi, kterou jinde nenajdete.

Aktuální vydání IT Systems přináší také varování před bludnými balvany agilních transformací, tedy pokusy o implementaci Agile, Scrum, SAFe, Spotify a podobných metodik. Mnoho z nich totiž končí nezdarem. Agile metodiky přitom za neúspěch transformací nemohou a příčinou bývají chybná nebo zavádějící tvrzení o agilním přístupu. Přinášíme proto přehled sedmi největších a nejčastěji opakovaných mýtů agilních transformací.

A jaký názor máte na chatboty? Je to podle vás jen další buzzword nebo technologická inovace desetiletí? Názory se zatím různí. Analytici jim většinou předpovídají světlou budoucnost, aktuální studie ale upozorňují na zásadní rozpor mezi očekáváním firem a zákazníků (jedna z nich přišla po uzávěrce a připravujeme ji do dalšího vydání). Rozhodně ale chatboti nejsou jen nějaký přelud. Mnoho firem už je dnes používá pro komunikaci dovnitř i navenek. Mají za úkol prodávat vstupenky, nabírat pracovníky nebo odpovídat klientům či kolegům. Jak složitá je vlastně celá jejich technologie? A můžeme o ní vůbec mluvit jako o umělé inteligenci?

Na závěr bych vás chtěl ještě upozornit na článek o CRM systému a jeho roli při stále větší automatizaci call center. Jak přesně to v praxi funguje? A proč by automatizace nebyla možná bez Data Quality Managementu? Také o tom si můžete přečíst v aktuálním vydání.

Pokud si budete chtít aktuální vydání IT Systems přečíst, můžete si objednat konkrétní vydání v klasické podobě:

nebo v elektronické podobě:

Alza Mediaarrow
Pokud se vám časopis IT Systems bude líbit natolik, že byste se chtěli stát jeho předplatitelem, můžete jej objednat zde - roční předplatné IT Systems.