facebook
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
AEC
Small Business Solutions , Plánování a řízení výroby

"Systém Výroba Online se mění na eMISTR. Není to ale jen změna názvu..."

říká Tomáš Táborský, konzultant společnosti Agerit

Ing. Lukáš Grásgruber


AgeritV předcházejícím vydání časopisu IT Systems jsme vám představili systém eMISTR, což je nástroj pro operativní řízení výroby a souvisejících podnikových procesů, který klade důraz na jednoduchost, rychlost a efektivitu nasazení systému i následného využití v praxi. Zaměření systému vychází v hierarchii řízení podniku přímo z prostředí výroby, tedy směrem od mistrů, což se promítlo i do nového názvu systému, který se ještě nedávno jmenoval Výroba Online. S Tomášem Táborským, zástupcem společnosti Agerit, která systém eMISTR vyvíjí a dodává, jsme si povídali, proč se ke změně názvu rozhodli a jaký bude jeho další vývoj.


Proč jste se rozhodli pro změnu názvu vašeho systému?

Prvních 10 až 12 let, kdy výrobní systém vyvíjíme a nasazujeme u našich zákazníků, jsme kladli největší důraz na jednoduchost a přesnost dat, která již od prvopočátku ve výrobě sbíráme. Naši zákazníci v každém okamžiku přesně vědí, co se u nich ve výrobě děje, kdo co a jak dlouho dělá a jaké jsou náklady na zakázky. Za ta léta jsme vyladili evidence, pořizování výrobních dat a odvádění práce ve výrobě k nejvyšší možné jednoduchosti a minimalizovali jsme rizika vzniku chyb.

V posledních letech v nás naši stávající i noví zákaznici podněcují myšlenku, co s těmito daty dál. Tím se posouváme od cíle poskytovat přehled o výrobě v reálném čase (to přesně vystihoval produkt Výroba Online) k tomu, abychom tento přehled posunuli o úroveň výše ‒ doručit v přehledné grafické podobě informace ze systému přímo do výroby s cílem informovat pracovníky o situaci, co je potřeba dělat, jak si jednotlivé operace a zakázky stojí a tím vlastně posunout náš systém do role elektronického pomocníka mistra na dílně ‒ eMISTR.


Jak změnu názvu přijímají vaši zákazníci?

Je to žhavá novinka těchto dní. V okamžiku, kdy si o tom povídáme, ještě ani naši stávající zákazníci tuto zprávu nemají. Ke změně nás vedla důkladná interní diskuse, do které jsme zapojili i naši marketingovou agenturu. Jsme přesvědčeni, že nové funkce systému, nový název, který lépe vystihuje jeho určení, a nakonec i nové logo a web, který chystáme, vzbudí u firem zájem. Mnoho z nich si dnes podle mého názoru říká, že přehled o výrobě mají, tak proč Výrobu Online. A to je škoda, protože eMISTR jim rozhodně má co nabídnout.

Agerit

Agerit

V čem se eMISTR liší od jiných systémů, které se zabývají evidencí výroby a jejím vyhodnocením?

Za 25 let, co se pohybuji v oblasti ekonomických a výrobních systémů, mám praktickou zkušenost s komplexními systémy pro velké, střední i menší výrobní podniky. Všechny do jednoho byly postaveny na ekonomických agendách a ty ovlivňují a také v nemalé míře omezují ostatní moduly těchto systémů. Komplexní ERP systém, a je jedno, jestli se jedná o produkt tuzemských, nebo zahraničních producentů, začínal vývoj od účetních, mzdových a obchodních modulů a až poté většinou došlo na výrobní části. Když to trochu zjednoduším, má to jeden velmi zřetelný důsledek ‒ dokud není založena skladová karta výrobku, technologický postup a kusovník, nemůže se vyrábět. Znamená to nemalou administrativu, kterou musí oddělení přípravy výroby investovat před tím, než se může začít vyrábět.

V případě systému eMISTR stačí v tom nejjednodušším případě zadat k výrobní zakázce dva povinné údaje (číslo zakázky a název), vytisknout čárový kód zakázky a pracovníci ve výrobě mohou vyrábět, a hlavně generovat přesná data o odvedené práci.


Důkladná příprava výroby je přece základ úspěšného a přesného dokončení výrobní zakázky. Nebo ne?

Máte samozřejmě pravdu, a když se firma zabývá sériovou výrobou, není problém veškeré postupy, kusovníky a další náležitosti připravit v rámci prototypování a pak jen tato data udržovat.

Ale představte si menší nebo střední výrobní firmu, která se zabývá zakázkovou výrobou. A k tomu se jí zakázky z větší části ani neopakují. Pro ni je klíčová nízká administrativní náročnost zaevidování zakázky do výrobního systému. Konkurenceschopnost takové výrobní firmy je hodně postavena na kvalifikaci klíčových pracovníků ve výrobě, kterým pro zahájení práce stačí výkres a porada s technologem. V této firmě je nutné výrobní zakázku rychle spustit, a ne vypisovat postupy a kusovníky ‒ klíčová je flexibilita a rychlost, s jakou je firma schopna vykrývat požadavky zákazníků. Občas od našich zákazníků slyším, že než jim jejich odběratel v SAP nebo jiném robustním a sofistikovaném systému vystaví objednávku, oni jsou už s výrobou požadovaných dílců skoro hotovi. Sledování a vyhodnocení výroby je nesmí zatěžovat.

Agerit

Agerit

Jenomže takto může fungovat jen malá firma.

Je pravda, že dobrá polovina našich více než 500 zákazníků se rekrutuje z menších firem mezi 10 a 30 zaměstnanci ve výrobě. Jenže zbytek jsou firmy, které mají 30, 50 a více pracovníků ve výrobě. S velkou převahou se jedná o podniky, které se zabývají zakázkovou výrobou. Náš výrobně největší zákazník, nástrojárna, má ve výrobě 100 zaměstnanců. Další zákazník, který se zabývá výrobou ocelových konstrukcí, kontejnerů, schodišť a zpracováním plechů, má ve svých 3 firmách celkem 150 lidí ve výrobě. A v takových firmách je systém eMISTR oceňován kvůli přehlednosti a variabilitě využití funkcí, jednoduchým a pro lidi pochopitelným odváděním práce a dnes už i grafickou prezentací klíčových dat přímo ve výrobě.

Další skupinou zákazníků jsou firmy, které nějaký ERP systém mají, ale jejich dodavatel jim nedokáže splnit jejich požadavky na přesnost a jednoduchost odvádění práce a jejich grafickou prezentaci ve výrobě. V těchto případech pak v rámci nasazení řešíme i propojení s jejich komplexním ERP systémem tak, aby data pořízená v jednom ze systémů nebylo nutné přepisovat do druhého ručně. Takový způsob zpracování dat je naštěstí už dávno za námi.


Takže kdo je vlastně váš typický zákazník?

Obecně každá výrobní firma, která chce mít přehled o své výrobě v reálném čase, prezentovat výrobní data ve výrobě, mít rychle informace o rozpracovanosti a stavu zakázek, a to i mimo firmu, a především mít vedení, které ví, co chce, a které má zájem pozitivně motivovat své lidi k výkonu. A není důležité, kolik má lidí ve výrobě a jak složitá je výroba. Systém eMISTR je flexibilní nástroj, který dokážeme v rámci nasazení parametrizovat, a pokud je to chtěné, i pomocí zakázkových úprav přizpůsobit na míru potřebám konkrétního zákazníka, případně napojit na jeho ekonomický a obchodní systém.


A jak dlouho pak trvá nasazení systému eMISTR?

Vždy záleží na připravenosti zákazníka a prostoru, který je schopen věnovat potřebné součinnosti. V případě jednoduchého sledování práce ve výrobě dokážeme systém rozjet do týdne od objednání.

U firem, které se chystají využívat celou šíři funkčnosti systému eMISTR, věnujeme 2‒3 týdny domluvě na tom, jak bude u nich systém eMISTR fungovat a jaké výstupy jsou požadované. Poté, během jednoho, max. dvou dní systém nainstalujeme, zprovozníme hardware pro sběr dat, zaškolíme obsluhu a výrobní pracovníky a spustíme zkušební provoz. A v následujících několika týdnech systém donastavíme, vyladíme sběr dat, výstupy a grafické prezentace a je hotovo. Pokud se jedná o řešení, které zahrnuje zakázkové úpravy a propojení na nějaký ekonomický systém, může se to trochu protáhnout, ale obvykle odladěný systém předáváme za 2‒3 měsíce od zahájení prací.

Nedávno jsem zažil jeden expresní příběh: ve čtvrtek večer obchodní schůzka, v pátek objednávka zákazníka a od pondělního odpoledne měli přehled o výrobě. S tímto zákazníkem právě chystáme případovou studii, která má pracovní nadpis „Přehled o výrobě lusknutím prstů“. Předpokládám, že ji čtenáři najdou v některém z dalších vydání vašeho časopisu.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Ferrero řídí logistiku prostřednictvím EDI

FerreroKompletní implementace vzájemné EDI komunikace umožňuje společnosti Ferrero Česká komplexní řízení logistických operací.