facebook
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Navisys
IT SYSTEMS 5/2019 , CRM systémy

Jak uchopit trendy a ustát výzvy ve stále se rozvíjejícím oboru e-commerce

Lukáš Havlásek


B2C e-commerceČeský B2C e-commerce trh roste kontinuálně již několik let o zhruba 15 – 20 % meziročně, přičemž loni se zastavil na 137 miliardách korun. Česko je e-shopovou velmocí, aktuální statistiky hlásí přes 40 000 e-shopů, což nám přináší prvenství v počtu e-shopů na obyvatele. Pravdou ovšem je, že drtivá většina těchto e-shopů jsou malé, někdy dokonce nefunkční projekty. O tom vypovídá i fakt, že česká jednička Alza loni utržila 25 miliard, tedy asi 18 % obratu celého trhu. Zároveň nad námi visí hrozba vstupu zahraničních gigantů na český trh, společností Alibaba a Amazon. E-commerce je zkrátka velmi dynamické prostředí, ve kterém není jednoduché se zorientovat.


Co jsou skutečné trendy a co jen technologická bublina?

Z různých médií doma i v zahraničí na nás útočí hromada článků o nejžhavějších trendech různých oborů a ani v e-commerce tomu není jinak. Obzvláště autoři zahraničních článků mají sklon se na vše dívat globálně a nebo čistě z amerického pohledu. Tyto články přehnaně zveličují obrázek toho, co mají v budoucnu očekávat zejména střední a velké e-shopy v našem regionu.

Některé z těchto předpovědí mohou být odůvodněné, je ovšem potřeba se zamyslet nad tím, jak dlouho bude trvat, než se tyto změny projeví u nás. Témata jako umělá inteligence, doručování drony, zánik kamenných obchodů, voice-search, či placení kryptoměnami nebo rozšířená realita sice zní „sexy”, ale upřímně, je velmi nepravděpodobné, že by v následujících několika letech měly významný vliv na e-commerce ve střední Evropě. Jaké jsou tedy oblasti v e-commerce, na které byste se měli vy, IT profesionálové, skutečně zaměřit?

B2B e-commerce je přehlížený mladší sourozenec B2C e-commerce

Na začátku článku jsme nastínili čísla o české B2C e-commerce, dost možná vás nepřekvapila a o boomu e-shopů jste už slyšeli. O čem se ale už tolik nemluví, je růst B2B e-commerce. Internetová revoluce postihla B2B segment sice o několik let později, o to strmější nárůst však můžeme čekat.
Frost & Sullivan předpokládá, že do roku 2020 bude mít B2B celosvětově dvojnásobný objem oproti klasickému e-commerce (6,7 biliónů dolarů vs. 3,2 biliónu dolarů). Za pomalejší adaptací online technologií stojí větší konzervativnost celého sektoru. V B2B stojí na obou stranách obchodního vztahu často velké korporace, které mají malou ochotu změnit zavedené postupy, do nichž investovali spoustu času, energie i peněz.

B2B trh s e-commerce vlastně čekal na to, až se nákup přes internet stane normou. Lidé si zvykli nakupovat jednoduše a pohodlně - online. Nechápou, proč by se v práci měli vrátit o 10 let zpět a při objednávkách se zdržovat vypisováním desetimístných katalogových čísel do e-mailu nebo faxu. Tuto situaci zřetelně vnímáme i u našich klientů, často velkých B2B společností, jako například Demos, OfficeDepot, B2B Partner či Alimpex. Přesto, že jim například před 5 lety generoval B2B portál pouze jednotky procent obratu, dnes je pro ně e-commerce klíčovým kanálem, často zodpovědným za většinu tržeb.

Nepodceňujte výběr technologií

Na první pohled se může zdát, že není důležité, jaké technologie zvolíte pro stavbu vašeho e-commerce řešení. Máte jednoduchý požadavek - prostě to musí fungovat. A z krátkodobého hlediska je to pravda.

Pokud se na to ale díváte z dlouhodobého hlediska, sledujete zahraničí a trendy, tak je pro vás technologie naprosto klíčová. Investice do kvalitních e-commerce řešení dnes stojí miliony a pravděpodobně nechcete váš nový obrovský portál předělávat za 5 let znova. Proto jsou pro vás technologie e-commerce platformy extrémně důležité, zejména její škálovatelnost.

Velkým trendem v zahraničí, který se postupně začíná prosazovat i v Česku, je preference open-source platforem pro stavbu e-shopu na míru. Nedávno jsme se zúčastnili výběrového řízení na velký e-shop v Rakousku, kde bylo jedním z hlavních kritérií právě to, aby byl e-shop stavěn na open-source řešení. Postavit kvalitní B2C nebo B2B portál s řadou funkčností a s napojením na všechny další interní IT systémy vás stojí velké množství času, energie i peněz. Proto potřebujete mít jistotu, že se nedostanete do tzv. vendor-locku, tedy do situace, kdy existuje pouze jeden dodavatel, který má přístup k vašim zdrojovým kódům a dokáže se v nich vyznat. Právě open-source systémy používané napříč různými shopdeveloperskými agenturami vám pomohou minimalizovat riziko toho, že nebude existovat nikdo, kdo by se o váš e-shop dokázal postarat.

Vývoj nového e-shopu nezačíná programováním

Když už se e-shopy pouštějí do stavby e-shopu na míru, neměly by přitom ignorovat předimplementační fázi, což je ovšem běžnou praxí i větších hráčů na trhu. Předimplementační fáze slouží k poznání a pochopení zákazníků, jejich cílů, obav, přání, a nákupního chování celkově. Přesvědčení, že svoje zákazníky znají dobře a dokážou jim nabídnout přesně to, co potřebují, je často chybné. Kvůli tomu dochází k podcenění přípravy – a obrovským nákladům po implementaci nového řešení, protože je nutné jej často předělávat.

Situaci se dá předejít kvalitní přípravou a výzkumem ještě předtím, než programátoři napíší jediný řádek kódu. Ze začátku to sice zvyšuje náklady na celou investici do nového řešení, z dlouhodobého hlediska však přináší úspory a zároveň větší zisky – protože budou opravdu vědět, co jejich zákazníci chtějí a jaké problémy řeší.

Z naší zkušenosti je nejlepší nechat realizaci celého e-commerce řešení, od předimplementační fáze až po samotné programování, vypracovat od jednoho týmu, ve kterém se lidé znají a navzájem vědí, jak pracují. Díky své expertíze se mohou přes stůl domluvit na tom, které z nabízených řešení bude nejlepší. Díky spolupráci s třetí stranou vám zároveň odpadá starost o projektový management. Navíc znalosti nabyté o zákazníkovi dokáží odborníci využít i v propagaci e-shopu po jeho spuštění.

Marketing se zaměřením na retenci

S dynamickým rozvojem e-commerce v silně konkurenčním prostředí se přesunulo těžiště konkurenční výhody směrem k péči o zákazníka a snaze zprostředkovat mu co nejlepší nákupní zkušenost. Tato transformace se nutně přesouvá i do marketingu e-shopů. Už nestačí zákazníkovi pouze prodat, ale je potřeba mu poradit a prvotřídně se o něj starat. Jenom tehdy se k vám bude vracet.

A právě retence (opakované nákupy) je nezbytná. Náklady na získání zákazníka se dnes pohybují ve vyšších stokorunách, a většině e-shopů se vrátí po třech a více nákupech. Nestačí už proto pouze sypat peníze do výkonnostní reklamy a získávat zákazníky „rychlými vítězstvími”, není to dlouhodobě udržitelné.

Logistika

Doručit to správné zboží ve správný čas na správné místo - to je jedním ze základních pilířů úspěchu každého e-shopu. Již v momentě nákupu zboží od dodavatele e-shopy řeší, kam a jak zboží uskladnit a jak své zásoby řídit, aby produkty byly vždy dostupné zákazníkovi, jakmile klikne na tlačítko koupit.
Přední hráči na trhu nastavují v rámci logistiky opravdu vysokou laťku, čímž zvyšují očekávání zákazníků i od ostatních e-shopů. Dle studie Czech E-commerce Survey 2018 od Asociace pro elektronickou komerci je dlouhá doba doručení nejčastějším důvodem nespokojenosti s nákupem. Více než dvě třetiny dotázaných (69 %) by v rámci výběru e-shopů spíše upřednostnily takový e-shop, který nabídne doručení zboží v ten samý den.

Najděte si v developerovi e-shopu dlouhodobého partnera

Pro IT manažery je dnes nezbytné umět zvládat a řešit velkou komplexitu různých systémů – účetní, ERP, skladové a další systémy. Byť je e-commerce systém jen jednou součástí vnitropodnikového IT, má v porovnání s ostatními zvláštní postavení – přináší konverzi, čímž způsobuje růst vašeho businessu.

Problematika e-commerce je komplexní, je to rychle se rozvíjející obor, kde je nezbytné sledovat prostředí a být o krok napřed. Pro firmy, jejichž hlavní doménou často není jen e-commerce, je nezbytné najít si v podobě dodavatele e-shopového řešení spolehlivého parťáka, který jim bude po celou dobu po boku – od stavby e-shopu, přes jeho spuštění, provoz a kontinuální optimalizaci a rozvoj.

Výběr dodavatele je složitý, svou roli hrají technologie, zkušenosti, ceny i kapacity. Ale pouze se spolehlivým partnerem můžete skutečně využít potenciál trhu s dvacetiprocentním meziročním růstem dříve, než to udělá vaše konkurence.

Lukáš Havlásek
Autor článku je ředitelem společnosti Shopsys, která sídlí v Ostravě a je předním tuzemským centrem vývoje e-commerce řešení. Za posledních 13 let mu pod rukama prošly stovky v e-commerce projektů - od těch menších až po ty největší B2B a B2C řešení. Aktuálně s týmem kolegů řeší zahraniční expanzi Shopsys Frameworku, moderní open-source platformy pro tvorbu velkých e-commerce projektů.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Co se děje ve světě DMS aneb Hlavní trendy zpracování dokumentů

OnlioŽijeme v digitální věku a platí to i v případě práce s dokumenty, kterému se nevyhne žádná organizace. Čistě bezpapírová kancelář je sice vizí budoucnosti, nicméně již dnes řada firem úspěšně využívá nějaký DMS systém (Document Management System), který je perfektním základem pro centrální správu dokumentů s řízením jejich oběhu.