facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 17. 9. 2019

Přínosům umělé inteligence věří jen polovina manažerů

MicrosoftVe srovnání se zahraničím jsou manažeři českých firem zatím spíše skeptičtí k přínosům umělé inteligence. Zatímco ve světě je o pozitivním dopadu AI přesvědčeno 60 procent šéfů firem, v Česku si to myslí pouze 51 procent, což je třetí nejnižší výsledek. Vyplývá to z průzkumu, který zadala společnost Microsoft, aby zjistila mezi 1150 respondenty napříč 13 zeměmi, jak plánují aplikovat umělou inteligenci a jaký mají názor na její budoucí využití. V České republice se do průzkumu zapojilo celkem 100 šéfů firem nad 250 zaměstnanců.



Z výsledků průzkumu s názvem „Byznys ve věku umělé inteligence“ vyplývá, že pouze 23 procent českých lídrů vnímá jako důležité zvyšovat kvalifikaci svých stávajících zaměstnanců. To je nejméně ze všech zemí, jež se průzkumu zúčastnily. Ve světě tuto potřebu deklaruje na 40 procent lídrů. Ukazuje se tedy určitý rozpor – zatímco u sebe si čeští lídři nutnost dalšího vzdělávání v oblasti AI dobře uvědomují, u vlastních zaměstnanců už to tak silně nevnímají.

„S postupným rozvojem umělé inteligence bude nutné výhodám z ní plynoucím dobře porozumět, a to nejen na úrovni manažerů a lídrů firem, ale také na úrovni všech zaměstnanců. Právě silná digitální kultura, důraz na vzdělávání a posilování digitálních dovedností napříč celou organizací bude hrát skutečně klíčovou roli. Ti, kdo si to uvědomí nejrychleji, z toho budou v dlouhodobém horizontu nejvíce těžit,“ říká Rudolf Urbánek, generální ředitel Microsoft Česká republika a Slovensko.

Ve světě si vrcholoví manažeři uvědomují vlastní zodpovědnosti za to být tahouny změn. I proto vnímají umělou inteligenci jako příležitost rozšířit vlastní expertizu a strategické myšlení. Přínosy AI nevidí jen v možnosti ušetřit čas díky zvýšené produktivitě, ale dosavadní práci chtějí řešit jinak – ať už právě tím, že ušetřený čas věnují inspirování a motivování zaměstnanců, nebo vytyčení směřování firmy a nastavení správných cílů.

Zatímco potřeba motivování zaměstnanců a nastavení správných cílů je ve světě i v České republice více méně podobná, v ostatních zemích cítí mnohem větší potřebu investovat čas do nalezení nových tržních příležitostí. Čeští lídři se v tomto odlišují, tuto potřebu deklarovalo pouze 15 procent z nich.

Obr. 1: Graf zobrazující vybraná zjištění studie Microsoftu „Byznys ve věku umělé inteligence“.
Obr. 1: Graf zobrazující vybraná zjištění studie Microsoftu „Byznys ve věku umělé inteligence“. Podrobnější výsledky najdete zde.