HLEDEJ
 V SEKCI
 

7. dubna 2004

| registrace ZDARMA | starší čísla | odhlášení | ceník inzerce



Konference infomačního systému KARAT
Podnikové aplikace
Investice do zkvalitnění služeb Slovak Telecomu
gedas představila plm2plm a FAVORIT OfficeFlow
IFS Aplikace i pro chovatele
LogicaCMG nabízí havarijní plány
OR-CZ a EU
SYCONIX rozšířil portfolio o produkty řady Livelink
Řešení pro veřejnou správu na konferenci ISSS 2004
Sálový počítač Unisys přináší novou energii do datových středisek
Nové řešení pro maloobchodní pokladny
L I N E T se rozhodla pro Informační systém K2
INTENTIA CZ dodá ERP systém Movex společnosti REDA

Analýza
IDC: Český trh s osobními počítači ochladil
IDC: Kanibalizace trhu tiskáren v ER multifunkeními produkty

Internet, komunikace a sítě
Novell uvádí první komerční Linux s jádrem 2.6
Přístup k elektronické poště kdykoliv a kdekoliv
P.E.S. consulting a Globe Internet dominují webhostingu i doménám

Informační společnost
Nový šéf technologického týmu společnosti Logos
Fleishman-Hillard s novým vrchního provozního ředitelem
Řešení aplikační infrastruktury v Tonaku s oceněním „IT projekt roku 2003“
DNSint.com AG ohlásila akvizici firmy Network Technologies A/S

Finanční monitor IT firem
Příjmy společnosti SAS vzrostly v roce 2003 o 13,5 procent
MIS AG rozhodla o zvýšení obchodního kapitálu

Konference, semináře
Semináře Projektové řízení
Kurz Praktický Balanced Scorecard
IS průmyslového podniku – MES
„Workshop UNIX HACKING“
scan2004
Řízení výroby na základě Teorie omezení (TOC)
X. Teplárenské dny 2004
Workshop Základy testování programů
7. Odborná konference KARAT Open 2004
Portál vs Workflow
IDC Storage Roadshow CEMA 2004
Seminář „Metodika zavádění elektronického podpisu“
Informační systém pro obchodní a výrobní firmy
KOMIX pořádá pravidelnou konferenci MODERNÍ DATABÁZE

V Edici IT Business vychází

Právě vyšlo:
IT System 4/2004

Branžové zaměření
Stavebnictví / Veřejný a státní sektor

Hlavní témata
· Facility management
· Procesní řízení
· IT v justici
· Systémy krizového řízení
· Jak na to v Linuxu - Podnikové aplikace na
  platformě Linux (seriál) · Ekonomický software –
  recenze a představení novinek na trhu
· Hardware

Specializované přílohy:
· Outsourcing IT
· InCom - telekomunikace a sítě
· InGIS

SystemCD: Informační bezpečnost
· Hlavní téma – Linux
· GIS, GPS, Mapové systémy
· Informační bezpečnost – pokračování z CD 3/2004




Připravujeme:
IT System 5/2004

Branžové zaměření
Automobilový průmysl

Hlavní témata
· Výrobní podniky zapojené do dodavatelských řetězců
  automobilového průmyslu
· SCM – supply chain management (jednotné řízení
  všech článků logistického řetězce)
· Systémy pro řízení a plánování dopravy a logistiky
· Warehouse management
· Fleet management
· Trendy v oblasti ERP
· Plánování v období přebytku a nedostatku zakázkové
  náplně
· Novela zákona o el. podpisu
· Hardware

Specializované přílohy:
· Přehled ERP
· Správa IT infrastruktury

SystemCD: Informační bezpečnost
· Právní systémy
· Ekonomické systémy
· Management IT
· Programy pro správu a administraci

Objednejte si dvě aktuální čísla ZDARMA na ukázku - objednávkový formulář ZDE!
Podnikové aplikace

Slovak Telecom ukončil první etapu nasazení nového informačního systému pro podporu zavádění a poskytovaní služeb, což jej významně posouvá ke společnosti důsledně orientované na zákazníka. Hlavním dodavatelem komplexního řešení je LogicaCMG. Projekt SP&A umožní rychleji realizovat objednávky služeb a bude poskytovat zákazníkům okamžité informace o dostupnosti služeb na celém Slovensku. Podstatnou výhodou je sjednocení procesů v regionech, které umožňuje efektivnější řízení pracovních sil a automatizaci procesů.

Slovak Telecom začal nový systém zavádět v srpnu 2002 a po úspěšném pilotním provozu v Bratislavě a Trenčíně byl systém rozšiřován do regionů. Migrací regionálního centra v Žilině 1. března 2004 byla ukončena jeho implementace v rámci celého Slovenska. Pracovníci Divize produktů a služeb využívají od uvedeného dne centrální databázi SP&A. LogicaCMG vybudovala kompaktní řešení založené na komponentách systému Cramer pro evidenci a plánování síťových prvků a na aplikaci Siebel pro řízení procesů. Cramer přináší přesnější a jednodušší správu informací o telekomunikační síti, a vytváří tak předpoklady pro snížení nákladů na její provoz. Centralizací databáze Cramer se zvýší schopnost kontroly a plánování přístupové sítě. Aplikace Siebel zabezpečuje funkce potřebné pro řízení a kontrolu procesů při zřizování služeb.

Klíčovým bodem expozice společnosti gedas na CeBITu bylo řešení plm2plm, vyvinuté pro usnadnění spolupráce vývojářů pracujících v různých prostředích po celém světě. Určeno je speciálně pro potřeby automobilového a výrobního průmyslu a podobných odvětví. Řešení dovoluje efektivně kombinovat různé vývojové systémy, které softwarový trh nabízí. Například dodavatelé autodílů mohou díky plm2plm bezpečně přejít na systémy, požadované výrobci automobilů, aniž by změna jakkoli ohrozila kvalitu produktů či plynulost výrobních procesů.

Na veletrhu CeBIT společnost poprvé představila úplnou řadu řešení pro oblast řízení datových toků a procesů, diagnostických systémů, testování ovládacích zařízení a telematických systémů. Novinkou byly také aplikace, vytvořené díky konvergenci autoelektroniky a telematických systémů, které nyní úspěšně využívá nejen mateřská firma Volkswagen, ale i MAN Commercial Vehicles a řada dalších výrobců a dodavatelů. Především spojení CityFloatingCarData a telematického systému logiweb nabídlo návštěvníkům zajímavé živé demonstrace systému řízení provozu v Hannoveru. Společně s německou federální správou BVA gedas prezentoval prototyp nové verze FAVORIT OfficeFlow. Původní software, vyvinutý BVA před sedmi lety, byl přizpůsoben současným požadavkům a integrován do standardního softwaru firmy Documentum. Cílem tohoto kroku bylo zahrnout FAVORIT OfficeFlow do ECM (Enterprise Content Management) systému veřejné správy. Uvedení kompletní verze 4.0 je plánováno na první čtvrtletí 2005.

Společnost Plaček, distributor chovatelských potřeb a krmiv pro drobná domácí zvířata, se rozhodla podpořit své obchodní procesy informačním systémem IFS Aplikace. Hlavním cílem projektu je sjednocení informačního toku v dodavatelsko-odběratelském řetězci v rámci mezinárodního obchodu. Implementace v ČR vychází z ověřeného vzoru a je pilotním projektem pro rozšíření informačního systému IFS u dalších evropských partnerů v obchodním toku.

Společnost LogicaCMG začala na českém trhu nabízet řešení pro přípravu komplexních havarijních plánů (služba Business Continuity Planning - BCP), které umožní bankám a dalším organizacím být připraveny na jakoukoliv možnou situaci a mít vždy připravena opatření, jež umožní minimalizovat dopad mimořádných událostí na jejich podnikání. Reaguje tak na zjištění, že téměř žádná organizace v České republice nemá takové plány na dostatečné úrovni (pokud má vůbec nějaké).

Zpracování takových koncepčních dokumentů je přitom v řadě oborů poměrně striktním požadavkem evropských regulačních orgánů. Bankám z toho například vyplyne povinnost udržovat dodatečné finanční rezervy, nedoloží-li, že mají oblast operačních rizik (a tím i BCP) řádně pokrytu. BCP umožňuje podniku připravit se na všechny typy ohrožení počínaje živelnou pohromou či teroristickým útokem přes selhání informačních systémů až po úmrtí významného člena managementu či odchod klíčových zaměstnanců. V rámci přípravy BCP je zmapováno fungování firmy, jsou identifikována všechna potenciálního rizika a jsou simulovány možné scénáře vývoje. Výsledkem je stav, kdy ke každému možnému ohrožení existuje jednoznačný plán jak zajistit fungování klíčových procesů alternativním způsobem a plán pro návrat do původního stavu, s tím, že tyto plány mohou být kdykoliv aktivovány. Pro přípravu BCP plánů využívá LogicaCMG softwarového nástroje svého partnera, americké firmy Strohl Systems.

Společnost OR-CZ donedávna zaměřovala své aktivity zejména na české a slovenské zákazníky. S nadcházejícím vstupem obou zemí do evropské unie se na tento proces připravují i její klienti. Stádiem příprav prošel i jejich informační systém a nyní již probíhají školení seznamující uživatele s provedenými změnami v tzv. „evropské“ verzi OR-SYSTEMu. Většina nutných úprav a požadovaných funkcí je do ní integrována za pomoci parametrizace, menší část pak programovými úpravami. Jde například o úpravy celního sazebníku, číselníků zemí a měn, dodacích podmínek a druhů dopravy, o nové číselníky regionů (NUTS) a bankovních spojení, novou strukturu DIČ apod.

Nově jsou zabudovány funkce pro ověřování a souhrnné hlášení o vnitro-unijních dodávkách (INTRASTAT), změny v aplikaci DPH a spotřební daně a další funkce. Softwarové úpravy jsou doprovázeny souborem služeb jako jsou například školení a certifikace správců nové verze, asistence při přechodu na „evropskou“ verzi, zejména u zákazníků využívajících starší verze, audit připravenosti firemního informačního systému na vstup do EU, individuální formy školení apod. Ke zvládnutí tohoto problému významnou měrou přispělo již dříve avizované a nyní intenzivní spoluprací se vyznačující spojení s bývalou konkurenční firmou Altec Systems. V této souvislosti je třeba zmínit, že k více než stosedmdesáti zákazníkům OR-CZ přibývá další téměř sedmdesátka zákazníků Altecu, což znamená výrazný posun v žebříčku českých informatických firem,významné posílení pozice na trhu informačních systémů a z ní plynoucí další zvýšení spolehlivosti, důvěryhodnosti a jistoty pro zákazníky obou firem.

Společnost SYCONIX rozšířila své portfolio o produkty řady Livelink od společnosti Open Text. SYCONIX již delší dobu působí jako obchodní a implementační partner společnosti IXOS SOFTWARE a od loňského roku zastupuje na českém trhu i produkty Livelink, které poskytují kompletní funkcionalitu pro správu znalostí a spolupráci: správu dokumentů, virtuální týmovou práci, automatizaci procesů, workflow a elektronické formuláře, informační kanály, notifikace, vyhledávání, výstupní sestavy a analýzy.

Společnost SAS Institute organizovala v rámci letošní konference ISSS samostatný programový blok na téma Public Intelligence. Během dvoudenního cyklu přednášek měli účastníci možnost dozvědět se řadu praktických informací z oblasti řešení pro veřejnou správu doplněné o konkrétní příklady jejich aplikace zejména v zemích Evropské unie. Řešení Public Intelligence jsou nástroje určené pro veřejnou správu v oblasti strategického a finančního řízení, analýzy rizik, řízení lidských zdrojů nebo řízení infrastruktury. Zpracovávají masivní objemy dat, které následně analyzují a tvoří z nich požadované výstupy. Řešení Public Intelligence podporují rozhodovací a kontrolní procesy ve veřejné správě a jsou dnes typickým řešením uplatňovaným v zemích Evropské unie. Dvoudenní cyklus obsahoval jak obecné informace o Public Intelligence, tak i přehled řešení pro veřejnou správu a zejména praktické příklady využití těchto nástrojů v několika členských a přistupujících zemích EU, jako jsou Belgie, Francie, Rakousko nebo Slovinsko.

Společnost Unisys Corporation představila nejnovější modulární řadu sálových počítačů, model Unisys ClearPath Plus Libra 500, postavený na základě nejnovějších technologických poznatků. Mezi inovativními prvky, které tato modelová řada nabízí, patří obchodní model “platby za používání” (pay-for-use), založený na nové měřící technologii a přístupu k volnému zdroji J2EE, což zákazníkům umožňuje větší flexibilitu a přehled ve svých datových střediscích. Nové modulární systémy ClearPath nabízejí flexibilitu s technologií pro měření využité kapacity, umožňující platby pouze za skutečně využitou kapacitu, otevřený zdroj J2EE. Servery ClearPath Plus poskytují bezpečnější prostředí, na kterém pracují webové aplikace, jako jsou například aplikace napsané pro J2EE. Od počátku letošního roku bude tato nová řada výrobků ClearPath Plus 500 poskytovat komplexní podporu J2EE pro operační prostředí Unisys MCP jako součást hlavní iniciativy rozložené do více let. J2EE pro sálové počítače jsou poskytované společností JBoss, přičemž Unisys zajišťuje celosvětovou podporu.

Tři nové serverové řady ClearPath Plus Libra zahrnují následující:
• Model Libra 590: včetně Utilization Sentinel, nové technologie měření využité kapacity umožňující platbu za míru využití.
• Model Libra 580: zajišťuje 10 procentní vylepšení ceny/výkonu ve srovnání s předchozím modelem.
• Model Libra 520: přibližně dvojnásobná škálovatelnost ve srovnání s předchozími modely, s nejnovější technologií Intel Gallatin.
Modely v nové produktové řadě ClearPath Plus Libra 500 jsou k dispozici okamžitě a rozsah cen se pohybuje od 300 000,– USD až po více než 18 miliónů USD.

Lubbock Fine Consulting, konzultační společnost v oblasti řešení podnikových informačních systémů, dokončila vývoj systému RESOS, který trval 2 měsíce. RESOS, tedy Retail System Solution, byl vyvinut na základě požadavků firem, které řešily propojení maloobchodních prodejen s informačním systémem Scala. Prostřednictvím systému RESOS nyní mohou obchodní společnosti propojit jednotlivé pokladny se svým informačním systémem a získávat tak jednoduchou cestou potřebné informace ze všech prodejen.

První nasazení řešení RESOS provedl Lubbock Fine Consulting v únoru ve společnosti DIVA Center s. r. o. Celkem 48 pokladen, které má společnost DIVA Center po celé České republice, je prostřednictvím systému RESOS offline napojeno na informační systém Scala. Uživatelé systému tak nyní mohou jednoduše získávat aktuální informace z pokladen dvakrát denně, kdy probíhá automatický přenos dat. Systém RESOS je jediným systémem, který umožňuje přímou komunikaci pokladen obchodních společností a jejich informačního systému Scala.

Společnosti L I N E T, světový výrobce zdravotnického vybavení, a Q.gir – informační technologie oznámily, že dne 25.03.2004 podepsaly smlouvu na implementaci Informačního systému K2. Součástí komplexního systémového řešení společnosti Q.gir - IT pro LINET je nejen samotný Informační systém K2, ale i dodávka hardwarových technologií a dalších služeb. V rámci IS K2 bude implementováno komplexní portfolio výrobních, obchodních i ekonomických agend. Implementace bude dále obsahovat i manažerskou vyhodnocovací nadstavbu OLAP, následně modul Workflow pro definici, sledování a řízení firemních procesů, modul Marketing pro práci se stávajícími i potenciálními klienty a modul Servis pro řízení a správu servisních činností společnosti. Takto zvolená konfigurace a implementace pokrývá většinu oblastí a činností společnosti LINET od práce s potenciálními zákazníky a plánování a řízení procesů, přes výrobu, veškeré marketingové, obchodní a ekonomické činnosti až po servis zdravotnických zařízení a manažerské vyhodnocování. Jako další součást řešení budou dodány hardwarové technologie IBM, a to hlavně servery, na nichž bude IS K2 provozován. Tyto technologie budou umístěny v sídle společnosti LINET, kde je vybudováno profesionální zázemí.

Společnost INTENTIA CZ zvítězila ve výběrovém řízení na dodavatele ERP systému (Enterprise Resource Planning) pro společnost REDA. Vzhledem k dynamickému růstu a požadavkům, které měla společnost REDA, uspěl ERP systém Movex společnosti INTENTIA CZ. Systém Movex pokryje všechny základní procesy společnosti REDA od A až do Z, včetně CRM. Systém bude on-line propojen ze serveru mateřské společnosti v Brně i na ostatní dceřiné firmy – pobočky na Slovensku, v Německu a letos otevírané pobočky v Polsku.

Analýza

Po dvou letech dvouciferných růstů došlo na trhu s PC v ČR k ochlazení. Prodeje PC narostly o pouhých 4,5 %, a to pouze díky obrovské dynamice prodeje notebooků. Celkové prodeje (zahrnující stolní počítače, přenosné počítače a servery na platformě Intel) za rok 2003 dosáhly přibližně 413,000 kusů. Koncoví uživatelé utratili za tyto počítače přes 485 milionů dolarů, což představuje 7% nárůst ve srovnání s předešlým rokem. Rozdíl v míře dynamiky růstu počtu kusů a jejich hodnoty je způsoben větším podílem notebooků (které mají větší průměrnou koncovou cenu) na celkových PC prodejích.

Celkově v roce 2003 utrácel poměrně málo segment velkých korporátních zákazníků. Většina prodejů se odehrávala v segmentu malých a středních firem a domácností, které utrácely zejména ve druhé polovině roku, zvláště ve 4. čtvrtletí roku 2003. Ve stejném čtvrtletí nakupoval PC také segment státní správy, nejvíce Ministerstvo Financí. Prodeje PC do segmentu školství výrazně poklesly, a to především díky nepokračování projektu Internet do škol z roku 2002. Velmi dynamickým prodejním kanálem je "retail" (tzn. velké řetězce jako např. Tesco, Electroworld, Hypernova, Datart atp.). Byť tento kanál představuje zatím pouze 7 % celkových prodejů, skrývá velký potenciál do budoucna a pro některé lokální hráče již představuje klíčový prodejní kanál. Prodeje přes Internet nezaznamenaly nějaký výrazný posun jelikož stále narážejí na mnohé bariéry, které brzdí rychlejší rozvoj těchto on-line nákupů. V roce 2003 se na prvním místě mezi dodavateli PC umístila společnost Hewlett-Packard, která dodala 16 % všech PC prodaných v roce 2003 v ČR. Na druhém místě se umístila společnost Acer, s 11% tržním podílem na počtu prodaných kusů v roce 2003. Tento výsledek je umocněn faktem, že Acer se zabývá převážně prodejem notebooků. Společnost Dell obsadila třetí místo s podílem 10 %. Na dalších místech se umístily značky Brave od společnosti ProCa a Autocont společnosti AT Computers.

Dle nejnovější studie IDC trh tiskáren v České republice v roce 2003 poklesl o 10,1 % na celkových 316 468 kusů v hodnotě 70,83 milionu dolarů. Největší kusový pokles (o 14,1 %) byl zaznamenán u inkoustových tiskáren především díky dynamicky rostoucímu trhu multifunkčních produktů, které začaly kanabalizovat prodeje inkoustových tiskáren. Dalším z důvodů pro pokles v roce 2003 byl nebývale silný rok 2002, kdy se na český trh vrátil Lexmark, který zvolil pro své uvedení velmi agresivní cenovou politiku. Naopak nejvíce rostoucím segmentem na českém trhu byly v roce 2003 barevné laserové tiskárny, kterých se v kusovém vyjádření prodalo o 64 % více než v roce 2002.

V roce 2003 se jednotlivé technologie podílely na celkových prodejích tiskáren v České republice následovně: 71,2 % inkoustové, 22,6 % černobílé laserové, 2,4 % barevné laserové, 3,8 % jehličkové. Co se týká celkové hodnoty trhu, tvořily černobílé laserové tiskárny 41,9 %, barevné laserové 13,6 %, inkoustové 31,1 %, jehličkové 7,8 % a zbylých 5,6 % trhu tvořily ostatní technologie. Nejúspěšnějším dodavatelem tiskáren na českém trhu zůstává společnost HP s podílem 53,8 % v počtu prodaných kusů a s podílem 54,7 % v hodnotovém vyjádření. Společnost HP ovládala především trh laserových tiskáren a to jak černobílých (63,7 %), tak barevných (44,9 %). V segmentu inkoustových tiskáren HP obsadila téměř 54 % trhu z celkových prodaných kusů. Společnost Epson skončila s 15,4 % druhá, na třetí místo se po propadu v roce 2002 vrátil Canon s necelými 15 %, naopak Lexmark se z loňského druhého místa propadl až na 4. místo s podílem přes 6 %.

Internet, komunikace a sítě

Novell představil SUSE LINUX 9.1 Personal a SUSE LINUX 9.1 Professional, první komerční distribuce Linuxu, které jsou založeny na jádru 2.6. Přináší tak jediná významná řešení Linuxu pro maloobchodní prodej. SUSE LINUX 9.1 umožní zákazníkům plně využívat Linux na 32bitových i 64bitových platformách. Jeho flexibilitu pro uživatele zvyšují nejnovější grafická prostředí GNOME a KDE. SUSE LINUX 9.1 Professional přináší nejnovější linuxovou technologii pro standardní 32bitové PC procesory i pro procesory AMD Athlon 64 a procesory založené na technologii Intel Extended Memory 64. Součástí verze SUSE LINUX 9.1 Personal je disk LiveCD, který umožňuje zájemcům o Linux vyzkoušet si SUSE LINUX 9.1, aniž by jej museli instalovat do počítače.

Společnosti Siemens, divize Mobilní informace a komunikace, a Research In Motion (RIM) oznámily, že vybrané modely mobilních telefonů Siemens budou v budoucnu vybaveny technologií datového připojení zvanou BlackBerry. Společnosti Siemens a RIM budou spolupracovat na vybavení mobilních telefonů Siemens touto integrovanou funkčností datového připojení, která umožní využívat elektronickou poštu, kalendář a internetový prohlížeč BlackBerry. Společnost Siemens hodlá uvést na trh první telefon s technologií BlackBerry, založený na platformě svých mobilních telefonů řady 65, v posledním čtvrtletí roku 2004.

S pomocí licenčního programu BlackBerry Connect firmy RIM vybaví Siemens své mobilní telefony funkcí zabezpečeného přístupu k firemní elektronické poště a jiným podnikovým aplikacím prostřednictvím platformy BlackBerry Enterprise Server. Toto řešení využívá stejnou bezdrátovou architekturu a infrastrukturu, kterou dnes již používají tisíce podniků a státních organizací po celém světě. Obě společnosti rovněž chtějí spolupracovat na vývoji řešení pro připojení mobilních telefonů Siemens ke službám internetového klienta BlackBerry, které by byly nabízeny fyzickým osobám a malým firmám. Společnost Siemens hodlá uvést na trh první mobilní telefon s technologií BlackBerry, založený na své platformě mobilních telefonů řady 65, v posledním čtvrtletí roku 2004. Řada 65 je nejnovější platformou mobilních telefonů společnosti Siemens, která představuje vynikající základ pro bohaté multimediální aplikace typu MMS, včetně funkcí digitálního fotoaparátu a kamery.

První pětku nejvýznamnějších domácích webhosterů tvoří specializované společnosti zaměřené na internetové služby. Ke konci prvního čtvrtletí hostovaly nejvíce virtuálních serverů P.E.S. consulting a Globe Internet. Za vedoucí dvojicí se o třetí místo perou freehostingový projekt Pipni.cz a Zoner software se službou Czechia. První pětku specializovaných webhosterů uzavírá dynamicky rostoucí Ignum. Ukazuje se, že pro velké telekomunikační společnosti není pronájem webového prostoru prioritou. Bohužel se dá velmi těžko spočítat celková velikost domácího webhostingového trhu ve finančním vyjádření. Lze však odhadovat, že velikost trhu se loni přiblížila částce 300 mil. korun. Letos se dá očekávat mírnější růst trhu, což odpovídá procentuálnímu nárůstu o 20-30 %.

Stejná dvojice, která vévodí webovým pronájmům, vede i žebříček registrátorů národních domén CZ, kde P.E.S. consulting vystupuje pod hlavičkou sesterské společnosti Internet CZ. Na trhu působí v současnosti 18 komerčních registrátorů. Ti si již rozdělili 80 % trhu domén CZ, tj. necelých 130 tisíc domén z celkového počtu 160 tisíc domén. Pravděpodobně dojde k mírnému úbytku počtu domén s přechodem na nový decentralizovaný systém. Velikost doménového trhu lze v letošním roce ohodnotit částkou přesahující 100 milionů korun.




Informační společnost

Jakub Mišina nastoupil v technologické společnosti Logos jako šéf specialistů na elektronické bankovní systémy. Nový manažer technologického vývoje patří po mnoha zkušenostech s velkými projekty tuzemských bank v oboru ke špičce a v Logosu se stává klíčovým specialistou na použití technologií Oracle a Java. Služby týmu vedeného Jakubem Mišinou Logos nabízí největším tuzemským firmám. Logos takto pronajímá až na 40 procent svých specializovaných projektových týmů. Jakub Mišina odstartoval svoji profesní kariéru v softwarové společnosti Merlin, kde se podílel na vývoji informačního systému FEIS. Po dvou letech byl jmenován do funkce vedoucího vývoje. Před nástupem do Logosu pracoval krátce u firmy ANF Data. Ve svém volném čase se Jakub Mišina věnuje fotografování a turistice.

Společnost Fleishman-Hillard jmenovala Guillauma Herbetta na pozici vrchního provozního ředitele (COO – Chief Operating Officer) pro Evropu a Jižní Afriku. V České republice zastupuje Fleishman-Hillard dceřiná společnost Herald Communications. Ve své nové pozici bude G. Herbette zodpovědný za plánování, rozpočty, finance, správu majetku, investice a koordinaci s úsekem lidských zdrojů. Na starosti bude mít i informační technologie společnosti v daném regionu, který zahrnuje 18 poboček v 10 zemích. G. Herbette přišel do společnosti Fleishman-Hillard před šesti lety, kdy nastoupil na pozici evropského viceprezidenta pro oblast financí. Je absolventem oboru přírodních věd a matematiky na univerzitě Picardie a na univerzitě Brittany získal titul MBA. Během své profesní kariéry pracoval a žil ve Francii, Velké Británii, Itálii a USA.


Mezi nejvýše hodnocenými projekty soutěže IT projekt roku 2003 bylo také řešení podporující zvyšování výkonnosti společnosti Tonak, na němž se podílela společnost OrBit. Ta započala práce na projektu v Tonaku v druhé polovině devadesátých let, kdy podniku dodala novou infrastrukturu a aplikační infrastrukturu. Řešení podniku dovolilo nejen snížit náklady na správu a vlastnictví informačních technologií, ale připravilo jej zároveň na nasazení libovolného informačního systému. Provozování aplikací na serverech se v součinnosti se službami a profesionalitou pracovníků OrBitu významně podílely na úspěšném dokončení projektu v loňském roce a na zisku ocenění „IT projekt roku 2003“. Ukázalo se, že správné metodické řízení a vhodně zvolená a profesionálně přizpůsobená aplikační infrastruktura dokáží v budoucnosti nejen zlevnit a zrychlit nasazení vhodného informačního systému, ale dovolí podniku udržet konkurenceschopnost, pružně reagovat na změny na trhu a naplňovat obchodní záměry.

Společnost Network Technologies A/S se stala součástí DNS Group. Network Technologies je distributorem podnikových řešení internetové bezpečnosti se sídlem v Kodani. DNS Group je distributorem s přidanou hodnotou s pobočkami v 9 evropských zemích, který nabízí na řešení orientované produkty v kombinaci s uceleným spektrem služeb v oblasti globální síťové techniky. Obchodními partnery jsou prodejci, systémoví dodavatelé, dodavatelé s přidanou hodnotou (VAR) a poskytovatelé služeb. Během roku 2003 dosáhla hodnota prodeje společnosti DNS 226 mil. Euro. V České republice je pobočkou společnosti DNSint.com AG firma SOFT-TRONIK, která se členem DNS Group stala v roce 2001. Stávající management a personál firmy Network Technologies A/S bude pokračovat ve své práci a společnost bude i nadále pracovat na své stávající adrese na Islands Brygge 43, Kodaň.

Finanční monitor IT firem

SAS oznámila finanční výsledky za rok 2003. Příjmy společnosti dosáhly 1,34 miliardy USD, což představuje 13,5% nárůst oproti předcházejícímu roku a již 27. rok nepřetržitého nárůstu příjmů. Z geografického hlediska dosáhly značného nárůstu všechny regiony, což je pozoruhodné s ohledem na podnikatelskou nejistotu a pokles výdajů v prvním pololetí roku 2003. 46 % příjmů společnosti SAS plynulo ze Severní Ameriky, 43 % z regionu EMEA a 9 % z asijskopacifické oblasti. Latinská Amerika, která představovala 2 % z celkových příjmů, zaznamenala ve srovnání s rokem 2002 největší nárůst příjmů (43 %). Podle jednotlivých segmentů představují finanční služby s 34% podílem i nadále nejvýznamnější zdroj příjmů společnosti. Firma SAS posílila svoji pozici i ve státní správě (13 % celkových příjmů) a ve výrobních odvětvích (12 %). K rozvíjejícím se zdrojům příjmů patří obory biologie a lékařství, maloobchod a telekomunikace, které tvořily 5 až 7 % tržeb.

Společnost LLP Group, poskytovatel komplexních IT řešení a služeb, oznamuje výsledky hospodaření za finanční rok 2003 končící 31. prosincem 2003. Tržby společnosti dosáhly za uvedené období 7,51 milionů USD oproti 6,65 milionům USD v roce 2002. Pražská pobočka se na celkových příjmech podílela 29 %. Společnost LLP Group v současnosti spravuje 7 poboček v zemích střední, východní a jihovýchodní Evropy s celkovým počtem 127 zaměstnanců, přičemž pražskou pobočku tvoří 33 zaměstnanců. Nejvyšší příjmy za rok 2003 vykázala LLP Budapešť, za ní následovala LLP Praha. Management a dozorčí rada MIS AG Group rozhodli o jednorázovém navýšení obchodního kapitálu, bez předkupních práv, na 340.000 akcii po 10 € na akcii v odvolání na oddíl 3.5 stanov. Po vstoupení tohoto rozhodnutí v platnost se základní jmění zvýší na částku 3.769.232 €. Následně po zvýšení základního jmění, které je plně odsouhlaseno majoritním akcionářem Systems Union Group plc. Farnborough, UK, překročí jeho podíl na obchodním kapitálu MIS AG 95 %.

Konference, semináře

Czech On Line pořádá odborný seminář na téma Širokopásmové služby v regionech, který se uskuteční od 8. dubna 2004 postupně v šesti městech České republiky (Plzeň, Pardubice, Brno, Olomouc, Ústí n. Labem, Teplice). Hlavním tématem setkání je vývoj a stav technologie širokopásmových služeb u nás, její dostupnost v daných regionech a problematika FWA sítí. V druhé části se účastníci seznámí s konkrétními případy využití technologie v praxi a porovnají své zkušenosti v panelové diskusi. Více informací naleznete na www.col.cz nebo telefonicky na tel. 800 880 800.

Zajímá-li vás, jak profesionálně řídit projekty, řešit problémy vyskytující se právě v projektovém řízení, řídit rizika v projektech a účinně vést projektový tým, navštivte odborné semináře z oblasti projektového řízení, které pořádá společnost top vision v období duben – květen 2004. O své zkušenosti se s vámi podělí experti ze společností AutoCont CZ, Aral ČR, T-Mobile Czech Republic, Česká pojišťovna, Zentiva, PA Consulting Group, DELOITTE & TOUCH CZECH REPUBLIC, PVT ESO a další odborníci. Z řad účastníků se setkáte s projektovými manažery, vedoucími projektových týmů, řediteli pro strategii, závodů a poboček, apod. Očekávejte aktuální trendy vývoje, praktickou využitelnost informací a otevřenou diskusi! Více informací naleznete na www.topvision.cz v sekci Projektové řízení.

Kurz pořádá společnost LBMS ve svém pražském sídle 15. dubna 2004. Je zaměřen na striktně praktické pojetí rozšířené metody Balanced Scorecard (BSC), která byla ve své původní podobě jakožto systém pro měření výkonnosti organizace vyvinuta Robert S. Kaplanem a David P. Nortonem již před více než 10 lety. Od té doby došlo v oblasti její aplikace v praxi k zásadnímu posunu. Od původní orientace zejména na měření výkonnosti organizace prostřednictvím kombinace finančních a nefinančních měřítek se dnes BSC využívá rovněž jako systém pro strategické řízení a zejména jakožto klíčový nástroj pro komunikaci všech lidí v rámci celé organizace.

Obsah kurzu:
Měření výkonnosti a potřeba BSC
Předpoklady pro implementaci BSC
Mise, hodnoty, vize a strategie
Určení cílů a měřítek výkonnosti
Finalizace měřítek a určení vazeb příčin a následků
Stanovení cílových hodnot a prioritizace iniciativ
Dekompozice (kaskádování) BSC
Využití BSC pro tvorbu rozpočtu
Využití BSC pro odměňování
Reportování výsledků BSC
Nástroje pro automatizaci BSC
Předpoklady pro úspěšnou implementaci BSC

Více informací a přihlášky na http://www.lbms.cz/Sluzby/index.html.

Ve dnech 21.-22. dubna 2004 se bude po páté konat tradiční mezinárodní firemní konference Informační systémy průmyslového podniku – MES (Manufacturing Execution Systems). Tato akce se věnuje informačním systémům a technologiím, které umožňují průmyslovým podnikům zefektivnit aktivity spojené s produkcí, technologiemi a procesy, nutnými pro úspěšný rozvoj společnosti. Konference se koná v hotelu 9 Skal (Milovy) v krásném prostředí Českomoravské vysočiny a je věnována následujícím konkrétním tématům:
• Sledování toku výroby procesem a řízení skladového hospodářství
• Plánování a rozvrhování výroby, alokace zdrojů
• Řízení výrobní dokumentace, workflow
• Analýzy výkonnosti a MIS (manažerské informační systémy)
• Řízení lidských zdrojů na úrovni procesu výroby

Konferenci organizačně zajišťuje společnost AD&M. Na www.adam-ova.cz v části Připravujeme můžete získat detailnější informace o jednotlivých přednáškách, dále pak informace a fotoarchívy z předešlých ročníků.

Další z řady bezpečnostních workshopů připravila na konec dubna firma Software Media. Odborný workshop bude zaměřen na OS Unix. Cílem tohoto workshopu je seznámit účastníky s technikami "hackerů", nebezpečím, které z jejich činnosti vyplývá a především pak s možnostmi obrany systému a odhalením přítomnosti "hackera" v systému. Dvoudenní seminář je určen pro specialisty z oboru zabezpečování systému, administrátory a zkušené programátory. Je rozdělen na část teoretickou - přednášky, a praktickou - cvičení na počítačích. Každý účastník bude mít k dispozici osobní pracovní počítač. Cvičení probíhají v max.16 členném pracovním kolektivu v příjemném prostředí školícího centra EIITE. Praktická část seminářů je založena na využití znalostí a poznatků z přednášek . Jejím obsahem je zpracování konkrétních útoků v pracovní síti a obeznámení se s maskovací technikou nabourání se do systémů. V průběhu diskuse o technických útocích na implementační chyby, podotkneme mezi jinými i problém vykrývatelnosti a vlastně nevykrývatelnosti určitých forem útoků klasickými systémy IDS. Workshop proběhne 21. - 22. dubna 2004 ve školícím středisku EIITE (Karlovo nám. 17, Praha). Lektory workshopu budou Martin Kříž a Daniel Merc. Bližší informace: 274778143 formankova@softwaremedia.cz, http://www.softwaremedia.cz.

V měsíci dubnu se již sedmým rokem koná konference „scan“, která vznikla s cílem přinášet aktuální informace zaměřené na převod papírových dokumentů do elektronické podoby a na možnosti a výhody, které využívání elektronických dokumentů přináší. Každoročně se této konference, kromě předních odborníků, účastní zejména pracovníci vrcholového a středního managementu z různých odvětví na trhu. Letošní 7. ročník s názvem „scan2004 – jsme připraveni na EU?“ se koná 22. dubna 2004 v kongresovém centru Belvedere v hotelu Diplomat Praha a bude se věnovat nejnovějším trendům v oblasti digitalizace dokumentů, budování referenčních archivů, správě dokumentů a využívání elektronických dokumentů v podmínkách jednotného evropského trhu. Ke konferenci také neodmyslitelně patří specializované workshopy, kde se prezentují některé významné realizované projekty v ČR.

Generálním partnerem letošního ročníku je společnost G&C Management Consulting Group, která se na konferenci bude věnovat v dopoledních workshopech tématu “Enterprise Content Management”. I letos je součástí konference expozice. Své produkty zde budou prezentovat partneři konference, společnosti PVT a Fujitsu Siemens Computers. Dalšími partnery konference jsou společnosti Eastman Kodak Company a Top Image Systems.

Odborný seminář s termínem 22. dubna 2004 od 9 hodin v hotelu Harmony Club, 28. října 170, 70900 Ostrava – Mariánské Hory. Seminář je určen pro majitele a vrcholový management výrobních podniků a střední management – řízení výroby, technologie, plánování, vedoucí provozů a mistry. Cílem je porozumět principům řízení výroby metodou Drum-Buffer-Rope na základě Teorie omezení (Theory of Constraint Dr. Goldratta). Cena: 1.800,- Kč/osoba, 1.200,- Kč/osoba pro členy RHKO, ČPOK, SPOK.
Přihláška on-line

Letošní jubilejní X. Teplárenské dny 2004 jako každý rok nabízejí od 27. do 29. dubna v Hradci Králové mezinárodní odbornou výstavu techniky a technologií pro dálkové zásobování teplem a chladem, elektroenergetiku a obnovitelné zdroje energie. Díky vysoké koncentraci teplárenských odborníků je výstava ideálním místem k obchodním i společenských jednáním s partnery. V posledních letech byla výstava rozšířena o technologie k využití obnovitelných zdrojů energie. řídenní mezinárodní odborná konference „Dálkové zásobování teplem a chladem“ je zaměřená na současnost a budoucnost dálkového zásobování teplem. Jako nedílná součást Teplárenských dnů letos nabízí šest odborných sekcí pod mottem „Dálkové teplo – teplo bez starostí“. Podstatnou část posluchačů konference, stejně jako návštěvníků výstavy, tvoří provozní pracovníci a manažeři z teplárenských společností. Součástí doprovodného programu budou v prvních dvou dnech také odborné konference „Obnovitelné zdroje energie v obcích“ a odborná konference „Nejlepší dostupné techniky v energetice“. I letos budou v rámci teplárenské konference vyhlášeny výsledky soutěže „Projekt roku v systémech dálkového vytápění a chlazení 2003“.

Firma Software Media připravila na konec dubna workshop Základy testování programů. Lektorem bude známý evropský specialista v oboru testování Bogdan Bereza – Jarocińsky. Workshop se zaměří nejen na základní principy testování, ale hlouběji probere i testování v jednotlivých fázích vývoje programu, dynamické a statické techniky testování a využití různých testovacích nástrojů. Bogdan Bereza – Jarocińsky je zaměstnancem švédské konzultační společnosti Enea Realtime. Mnohokrát vedl proces testování programů a pravidelně lektoruje školení v tomto oboru. Účastníci semináře budou mít možnost složit zkoušku na certifikát „SW Testing Foundation Certificate“, který udílí ISEB (Information Systems Examination Board). ISEB jenž je součástí British Computer Society, vytvořil tento certifikát původně pro britský trh. Dnes je však uznávaný a žádaný po celé Evropě. Workshop proběhne 27. - 29. 4. 2004 v Praze. Další informace: frybert@softwaremedia.cz a http://www.softwaremedia.cz/iseb_workshop_uvod.html.

V prostorách Břevnovského kláštera v Praze proběhne ve středu 28. dubna 2004 již 7. ročník odborné konference KARAT Open 2004. Konference je určena pracovníkům managementu českých i zahraničních firem, působících v ČR, IT odborné veřejnosti a médiím. Na konferenci bude představena nová verze informačního systému KARAT, který přichází od verze 2004 s novým designem, novými moduly a novou funkčností. Vzhledem k termínu akce je jedním z témat i vstup ČR do EU. Účastníci konference budou mít možnost seznámit se změnami, které vstup do EU přinese, a jejich zapracováním do IS KARAT. Na praktické ukázce bude demonstrována uživatelská přívětivost a funkčnost IS KARAT. Prostřednictvím vývojových partnerů bude představeno řešení pro „Plánování a řízení výroby“ a řešení pro stavební společnosti. Specializované workshopy se budou zabývat vývojovými nástroji, trendy a uživatelskými vlastnostmi systému. Na konferenci vystoupí představitelé vrcholového managementu společnosti I.F.T.PROGRES. Hlavními partnery konference KARAT Open jsou společnosti IBM ČR a Sybase ČR. Organizátorem konference KARAT Open je společnost I.F.T.PROGRES, a. s. – výrobce a dodavatel informačního systému KARAT. Pro více informací, prosím, kontaktujte: Ladislava Kosíková, Marketing Manager, I.F.T. PROGRES ladislavak@iftprogres.cz.

Společnost SEFIRA ve spolupráci s Oracle Czech pořádají seminář Portál vs Workflow - Procesní portál, který se uskuteční 28.4.2004 v hotelu Don Giovanni v Praze. Seminář se zabývá pohledem na současnou situaci portálových řešení na trhu informačních technologií jak v České republice, tak ve světě. Cílem semináře bude seznámit účastníky s pokračujícím rozvojem portálových řešení, podpořený sílícím působením vývoje ostatních oblastí informačních technologií v oblasti procesního řízení - Business Process Managementu (BPM). Situace bude ilustrována prostřednictvím stručných případových studií, včetně jejich zasazení do vývojové osy portálů. Také budou naznačeny rysy a signály, které se na trhu samostatných portálových řešení objevily. Účastníkům představíme směr, který umožní využít portál na maximum. Více informací a registrace na www.sefira.cz.

Správa ukládání dat je jednou z hlavních priorit odborníků IT v regionu střední a východní Evropy. Objem dat exponenciálně roste a mnoho organizací čelí problémům s dostupnou kapacitou. Vstup do EU, rozšiřování NATO, privatizace a růst vlivu malých a středních podniků představují nové komunikační kanály, které v blízké budoucnosti přinesou obrovský nárůst dat. IDC Storage Roadshow CEMA 2004 je jednodenní setkání určené vedoucím pracovníkům IT oddělení a storage manažerům, které si klade za cíl rozšířit jejich znalosti o problematice ukládání dat, poskytnout náhled na budoucí trendy v této oblasti a umožnit tak kvalifikovanější investiční rozhodování klíčové pro strategické řízení obchodní politiky společnosti. Koná se v Praze 29. dubna 2004 v hotelu Don Giovanni.

Pro koho je konference určena:
· vedoucí IT oddělení
· IT ředitele
· CIO
· storage manažery
· odborníky zodpovědné za disaster recovery/business continuity

Více informací o této konferenci naleznete zde.

Pro všechny zástupce úřadů, organizací a institucí, kteří by rádi začali v plné míře využívat výhod elektronického podpisu, ale netuší, kde začít, je určený seminář pořádaný společností AEC. Jeho cílem je seznámení s metodikou nasazení elektronického podpisu, zkušenosti z praxe, problémy a jejich řešení, představení projektu TrustPort ePodatelny aj. Seminář se koná ve čtvrtek 29. dubna 2004 v Praze. Vstup je po předchozí registraci na www.aec.cz  zdarma.

CÍGLER SOFTWARE – IPL pořádá 29. 4. 2004 seminář na téma "Microsoft Navision + AROP: Informační systém pro obchodní a výrobní firmy". Seminář se bude konat v kongresovém sále Paláce Syner v Liberci. Na semináři se seznámíte s řešením potřeb výrobních a obchodních firem v oblasti provozu informačního systému. Budou předvedena řešení na bázi integrovaných systémů Microsoft Navision a AROP. Microsoft Navision pro oblast ekonomiky podniku a AROP pro plánování, řízení a optimalizaci výrobních procesů. V rámci semináře bude představena nadstavba Microsoft Navision "Ready to Use", která byla vyvinuta ve spolupráci se společností AutoCont CZ pro usnadnění práce se systémem Microsoft Navision a zrychlení jeho implementace. Více informací na http://www.ipl.cz/akce/04_04_naviarop.asp.

Společnost KOMIX pořádá již 19. ročník pravidelné konference MODERNÍ DATABÁZE, která proběhne ve dnech 25.–26. května 2004 v Roudnici nad Labem. Hlavním tématem letošního ročníku budou „Trendy v návrhu bezpečných internetových aplikací“. Úvodní přednášky budou věnovány vyhledávání na webu, aktivním databázím, současným trendům v metodice designu rozsáhlých JAVA aplikací, tradiční přednáška právníka bude o právní úpravě ochrany soukromí v oblasti elektronických komunikací. V dalších přednáškách se budeme věnovat document managementu a integraci aplikací. Druhý den bude věnován zabezpečení přístupu k datům po internetu, portálům, publikování dokumentů a dalším, neméně zajímavým přednáškám. Kromě přednášejících z pořádající společnosti vystoupí zástupci společností Canon, Software AG, Tovek, Avnet, Sun a Sefira se svými případovými studiemi vybraných projektů. Ani letos nebudou chybět přednášející z akademické půdy. Konference je určena zájemcům o hlavní trendy vývoje informačních systémů, všem těm, kdo se připravují na tvorbu či změnu IS, popř. rozhodují o nákupu IT technologií. Obsahová náplň konference zaujme nejen informatiky, ale i manažery zodpovědné za koncepci informatiky ve firmě. Program s anotacemi jednotlivých přednášek je k dispozici na www.komix.cz, další informace vám ráda poskytne Andrea Sochorová, tel.: +420 225 989 831, e-mail: sochorova@komix.cz.


System NEWS zasílá redakce edice IT Business * Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00 *Tel/Fax.: +420/ 545 222 779 System NEWS je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám System NEWS zasílali, kontaktujte nás prosím. Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora,