Technologie IBM ve službách
Tesco Stores
V létě roku 2001 podepsaly společnosti IBM, ITS a TESCO Europe
kontrakt na implementaci softwarového systému eBDX. Společnost ITS je
obchodním partnerem IBM, která úzce spolupracovala na vývoji a postupné
implementaci systému v Maďarsku, ČR, Slovensku a Polsku. Na základě
úspěšné implementace systému ve střední Evropě se v současné době
uzavírají jednání s Tesco Stores ASIA PACIFIC o další implementaci
systému v Thajsku.
Systém eBDX (electronic Business Document eXchange) byl vybrán
společností TESCO Europe jako strategický produkt pro komplexní řešení
elektronické výměny dokumentů. Systém zabezpečuje elektronickou výměnu
všech obchodních dokumentů (objednávek, faktur, stavů skladů apod.) mezi
společností TESCO a jejími dodavateli v zemích Střední Evropy (Maďarsko,
Polsko, Slovensko, Česká republika). Systém eBDX vnáší do prostředí
velké mezinárodní obchodní organizace robustní a škálovatelné
technologie IBM e-infrastructure.
 |
eBDX - electronic Business Document eXchange
Masivní nástup internetových technologií umožnil rozšířit,
zkvalitnit a především zlevnit stávající způsoby předávání dokladů a
dalších informací, jako je pošta, fax a telefon, mezi obchodními
partnery. Systém eBDX byl vytvořen společností ITS v úzké spolupráci se
společností IBM především pro větší organizace spolupracující s
rozsáhlou sítí obchodních partnerů. Nasazením produktu eBDX v organizaci
se sníží náklady plynoucí z distribuce dokumentů, zprůhlední existující
toky dokumentů a vytvoří centrální databázi všech obchodních dokumentů.
Základem architektury systému eBDX je centralizované uložení různých
typů dokumentů a informací vyměňovaných mezi uživatelem a jeho
obchodními partnery. Takto zobecněné dokumenty jsou klasifikovány a
uloženy v centrální databázi, jenž následně umožňuje snadné vyhledání,
prohlédnutí, tisk, popř. odeslání dokumentu. Elektronické zasílání
obchodních dokumentů prostřednictvím produktu eBDX kombinuje moderní
způsoby publikace dokumentů s aktivní distribucí dokumentů v různých
standardizovaných elektronických formátech (XML, EDI, PDF, RTF, DOC
atd.) prostřednictvím internetu a zachovává pro nutné případy zasílání
dokumentů faxem při zachování automatického ukládání do centrálního
archivu.
Použité technologie
Základem systému eBDX je robustní výkonný aplikačního server IBM
WebSphere Application Server. Účelově orientovaná aplikační část byla
vytvořena vícevrstvou architekturou a implementována pomocí nejnovějších
objektově orientovaných vývojových technologií, metodologií, standardů,
nástrojů a produktů IBM (Java, VisualAge for Java, WebSphere Studio) a
dokumentována pomocí Rational Rose. Využitý aplikační framework jSPEC
představuje architekturu čistě serverových aplikací označovaných jako
"Java Servlet Pages" nebo "Server Side Java".
 |
Otevřenost systému
Systém eBDX je projektován jako otevřený systém, v němž je
implementována řada standardů a progresivních technologií pro práci s
elektronickými dokumenty. Dokumenty v XML formě jsou primárně vytvářeny
a zobrazovány prostřednictvím DOM (Document Object Model) a SAX (Simple
API for XML ) API metod jazyka XML. Pomocí XSL jsou transformovány do
vybraných standardů zpráv EDI a přímo předávány k další distribuci.
Dokumenty, informace o nastavení systému, uživatelích systému, jejich
právech i veškeré provozní informace jsou systémem uchovávány v
elektronické podobě v relační databázi IBM DB2, případně jiné SQL
databázi (např. ORACLE).
Hlavní provozní režimy
Systém eBDX zohledňuje způsob spolupráce s jednotlivými skupinami
obchodních partnerů v závislosti na zvoleném typu komunikace. Distribuce
dokumentů může být realizována buď v zabezpečeném publikačním režimu
prostřednictvím internetu nebo v režimu aktivní distribuce dokumentů
partnerům ve formě datových zpráv předávaných prostřednictvím protokolu
FTP (X.400), případně kombinací obou způsobů.
Publikační režim je určen zvláště pro menší a střední dodavatele, kteří
nezpracovávají obdržené dokumenty plně automaticky. Ti mají možnost si
své dokumenty po příslušné certifikaci prohlížet pomocí HTML prohlížeče,
transformovat je podle potřeby do formátu PDF, RTF, XML příp. TXT,
provést download dokumentu nebo jeho tisk. Prostřednictvím zabezpečených
HTML transakcí také řídit výběr, provádět úpravy, akceptovat, odmítat,
sledovat pohyb a stav obchodních dokladů. Veškerá komunikace probíhá
zabezpečeně pomocí protokolu HTTPS.
Režim aktivního transferu dat je určen především velkým partnerům a
představuje automatickou distribuci dokumentů prostřednictvím protokolu
FTP (X.400) a SMTP s doručením dokumentů v elektronické formě až do
výpočetního systému dodavatele.
Monitorování a řízení úloh
Systém eBDX obsahuje subsystémy, které sledují všechny události systému,
především v databázi dokumentů, a zaznamenávají je do žurnálu (s
uvedením jména uživatele, který akci provedl, přesného času události a
bližšího popisu události). Transakce mohou být plánovány a automaticky
aktivovány ve zvolených časech či intervalech. Veškeré události jsou
monitorovány a případně řízeny z operátorské konsole.
Transformační možnosti a zabezpečení systému
Významnou předností aplikace eBDX je její obousměrná plná otevřenost
vůči externím systémům. Přijímané dokumenty v elektronické formě z
jiných ERP systémů do eBDX repository a dokumenty vytvořené v systému
eBDX lze transformovat pro potřeby jiných systémů a aktivně je předávat
v zabezpečeném režimu.
Systém eBDX zajišťuje, že obchodní partner je neprodleně automaticky
upozorněn (SMS, e-mail) na události, u kterých určil, že o nich chce být
informován, nebo které od něho vyžadují nějakou reakci. Forma upozornění
je volitelná a váže se na důležitost události. Lze tak podstatně
zrychlit oběh a reakci na časově kritické doklady (např. urgentní
objednávka) nebo řešit technické závady (např.opakovaná nedoručitelnost
dat či dokladů).
Aplikační možnosti systému eBDX
Systém eBDX lze implementovat v libovolné organizaci, jenž chce zrychlit
a zkvalitnit výměnu informací plynoucí z obchodního styku,
kontrolovatelně zpřístupnit vybrané informace svým obchodním partnerům a
umožnit jim nahlédnout do jejich nebo jim určených dokumentů vytvářených
ve vnitřním informačním systému. Vzájemné sdílení a předávání dat mezi
obchodními partnery v elektronické formě je bezesporu významný a
jednoznačně perspektivní prvek nově se přetvářejících obchodních vztahů.
Více informací najdete na
této
adrese. |