HLEDEJ
 V SEKCI
 

 Případová studie

| registrace ZDARMA | starší čísla | odhlášení | ceník inzerce

Technologie IBM ve službách Tesco Stores
V létě roku 2001 podepsaly společnosti IBM, ITS a TESCO Europe kontrakt na implementaci softwarového systému eBDX. Společnost ITS je obchodním partnerem IBM, která úzce spolupracovala na vývoji a postupné implementaci systému v Maďarsku, ČR, Slovensku a Polsku. Na základě úspěšné implementace systému ve střední Evropě se v současné době uzavírají jednání s Tesco Stores ASIA PACIFIC o další implementaci systému v Thajsku.

Systém eBDX (electronic Business Document eXchange) byl vybrán společností TESCO Europe jako strategický produkt pro komplexní řešení elektronické výměny dokumentů. Systém zabezpečuje elektronickou výměnu všech obchodních dokumentů (objednávek, faktur, stavů skladů apod.) mezi společností TESCO a jejími dodavateli v zemích Střední Evropy (Maďarsko, Polsko, Slovensko, Česká republika). Systém eBDX vnáší do prostředí velké mezinárodní obchodní organizace robustní a škálovatelné technologie IBM e-infrastructure.
 


eBDX - electronic Business Document eXchange
Masivní nástup internetových technologií umožnil rozšířit, zkvalitnit a především zlevnit stávající způsoby předávání dokladů a dalších informací, jako je pošta, fax a telefon, mezi obchodními partnery. Systém eBDX byl vytvořen společností ITS v úzké spolupráci se společností IBM především pro větší organizace spolupracující s rozsáhlou sítí obchodních partnerů. Nasazením produktu eBDX v organizaci se sníží náklady plynoucí z distribuce dokumentů, zprůhlední existující toky dokumentů a vytvoří centrální databázi všech obchodních dokumentů.

Základem architektury systému eBDX je centralizované uložení různých typů dokumentů a informací vyměňovaných mezi uživatelem a jeho obchodními partnery. Takto zobecněné dokumenty jsou klasifikovány a uloženy v centrální databázi, jenž následně umožňuje snadné vyhledání, prohlédnutí, tisk, popř. odeslání dokumentu. Elektronické zasílání obchodních dokumentů prostřednictvím produktu eBDX kombinuje moderní způsoby publikace dokumentů s aktivní distribucí dokumentů v různých standardizovaných elektronických formátech (XML, EDI, PDF, RTF, DOC atd.) prostřednictvím internetu a zachovává pro nutné případy zasílání dokumentů faxem při zachování automatického ukládání do centrálního archivu.

Použité technologie
Základem systému eBDX je robustní výkonný aplikačního server IBM WebSphere Application Server. Účelově orientovaná aplikační část byla vytvořena vícevrstvou architekturou a implementována pomocí nejnovějších objektově orientovaných vývojových technologií, metodologií, standardů, nástrojů a produktů IBM (Java, VisualAge for Java, WebSphere Studio) a dokumentována pomocí Rational Rose. Využitý aplikační framework jSPEC představuje architekturu čistě serverových aplikací označovaných jako "Java Servlet Pages" nebo "Server Side Java".
 


Otevřenost systému
Systém eBDX je projektován jako otevřený systém, v němž je implementována řada standardů a progresivních technologií pro práci s elektronickými dokumenty. Dokumenty v XML formě jsou primárně vytvářeny a zobrazovány prostřednictvím DOM (Document Object Model) a SAX (Simple API for XML ) API metod jazyka XML. Pomocí XSL jsou transformovány do vybraných standardů zpráv EDI a přímo předávány k další distribuci.

Dokumenty, informace o nastavení systému, uživatelích systému, jejich právech i veškeré provozní informace jsou systémem uchovávány v elektronické podobě v relační databázi IBM DB2, případně jiné SQL databázi (např. ORACLE).

Hlavní provozní režimy
Systém eBDX zohledňuje způsob spolupráce s jednotlivými skupinami obchodních partnerů v závislosti na zvoleném typu komunikace. Distribuce dokumentů může být realizována buď v zabezpečeném publikačním režimu prostřednictvím internetu nebo v režimu aktivní distribuce dokumentů partnerům ve formě datových zpráv předávaných prostřednictvím protokolu FTP (X.400), případně kombinací obou způsobů.

Publikační režim je určen zvláště pro menší a střední dodavatele, kteří nezpracovávají obdržené dokumenty plně automaticky. Ti mají možnost si své dokumenty po příslušné certifikaci prohlížet pomocí HTML prohlížeče, transformovat je podle potřeby do formátu PDF, RTF, XML příp. TXT, provést download dokumentu nebo jeho tisk. Prostřednictvím zabezpečených HTML transakcí také řídit výběr, provádět úpravy, akceptovat, odmítat, sledovat pohyb a stav obchodních dokladů. Veškerá komunikace probíhá zabezpečeně pomocí protokolu HTTPS.
 
Režim aktivního transferu dat je určen především velkým partnerům a představuje automatickou distribuci dokumentů prostřednictvím protokolu FTP (X.400) a SMTP s doručením dokumentů v elektronické formě až do výpočetního systému dodavatele.

Monitorování a řízení úloh
Systém eBDX obsahuje subsystémy, které sledují všechny události systému, především v databázi dokumentů, a zaznamenávají je do žurnálu (s uvedením jména uživatele, který akci provedl, přesného času události a bližšího popisu události). Transakce mohou být plánovány a automaticky aktivovány ve zvolených časech či intervalech. Veškeré události jsou monitorovány a případně řízeny z operátorské konsole.

Transformační možnosti a zabezpečení systému
Významnou předností aplikace eBDX je její obousměrná plná otevřenost vůči externím systémům. Přijímané dokumenty v elektronické formě z jiných ERP systémů do eBDX repository a dokumenty vytvořené v systému eBDX lze transformovat pro potřeby jiných systémů a aktivně je předávat v zabezpečeném režimu.

Systém eBDX zajišťuje, že obchodní partner je neprodleně automaticky upozorněn (SMS, e-mail) na události, u kterých určil, že o nich chce být informován, nebo které od něho vyžadují nějakou reakci. Forma upozornění je volitelná a váže se na důležitost události. Lze tak podstatně zrychlit oběh a reakci na časově kritické doklady (např. urgentní objednávka) nebo řešit technické závady (např.opakovaná nedoručitelnost dat či dokladů).

Aplikační možnosti systému eBDX
Systém eBDX lze implementovat v libovolné organizaci, jenž chce zrychlit a zkvalitnit výměnu informací plynoucí z obchodního styku, kontrolovatelně zpřístupnit vybrané informace svým obchodním partnerům a umožnit jim nahlédnout do jejich nebo jim určených dokumentů vytvářených ve vnitřním informačním systému. Vzájemné sdílení a předávání dat mezi obchodními partnery v elektronické formě je bezesporu významný a jednoznačně perspektivní prvek nově se přetvářejících obchodních vztahů.

Více informací najdete na této adrese.


System NEWS zasílá redakce edice IT Business * Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00 *Tel/Fax.: 05/45 22 27 79 System NEWS je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám System NEWS zasílali, kontaktujte nás prosím. Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora Pavla Boucníka,

© 2001, 2002 Developed by Ladislav Olejník, CCB spol. s r.o.

TOPlist