HLEDEJ
 V SEKCI
 

 Případová studie

| registrace ZDARMA | starší čísla | odhlášení | ceník inzerce

Bankovnictví požaduje bezpečnost
Lucemburské zastoupení společnosti Unisys bylo založeno v květnu 2000 a od té doby si již stihlo vytvořit řadu referencí v poskytování síťových služeb - od LAN až po oblasti telekomunikací. Zvláštní pozornost přitom věnuje bezpečnostním aspektům. Tyto zkušenosti lze nejlépe demonstrovat na spolupráci Unisysu s pobočkou soukromé německé banky Norddeutsche Landesbank - NORD/LB, která v Lucembursku patří mezi deset největších bank v zemi.

Lucemburská pobočka NORD/LB se rozhodla v předstihu před svými konkurenty zahájit několik modernizačních projektů orientovaných na vlastní IT infrastrukturu. Úprava systémů LAN a WAN měla podpořit zejména možnost vícekanálového řízení vztahů se zákazníky. Banka chtěla současně přispět k řešení některých projektů e-businessu, které se neobejdou bez důkladného bezpečnostního zázemí odolného vůči jakémukoliv riziku či narušení. Hlavním cílem však bylo přinést klientele nové služby s vysokým stupněm zabezpečení a ještě více přitom upevnit jejich přízeň bance.
 


Vzhledem k tomu, že lucemburský trh byl schopen poskytnout NORD/LB několik srovnatelných nabídek, hledala banka takového partnera, který by byl více než jen pouhým dodavatelem materiálu a služeb. Měl být schopen definovat, zavést, řídit a upravovat celkovou bezpečnostní politiku a měl přitom disponovat dobrou zkušeností se systémy od společnosti Cisco a s jejím doporučeným síťovým prostředím.

Společnost Unisys Luxembourg dokázala s přehledem tyto požadavky naplnit protože již od roku 2000 vlastní certifikát Cisco Advanced Security Partner, dále byla schopna řídit projekt profesionálně, účinně a v souladu s pevně daným řádem, formalizovaným písemnými zprávami. Za třetí to bylo dáno i tím že zaručila "bezbolestné" řešení - celá konfigurace systému byla vyvinuta a vyzkoušena předem a zákazník tak mohl okamžitě zahájit jeho provozování.

Zkušební laboratoř Unisys Luxembourg se tak stala rozhodujícím faktorem pro takový způsob řešení, který umožňuje hladce pokračovat v případných úpravách hardwaru, softwaru i v údržbě. Banka uplatnila i požadavek na bezpodmínečné zachování ochrany kvality úrovně služeb při výměně aplikací. Pomocí řešení Cisco byla společnost Unisys schopna zabezpečit, že bezpečnostní prvky implementované do různých úrovní architektury kvalitu služeb neohrozí. Vytvořila tak záruku stabilní kvality nejen pro zaměstnance banky a konzultanty, ale i pro její zákazníky.
 


Zabezpečení na všech úrovních
Architektura navržená společností Unisys používá základní principy všech efektivních bezpečnostních systémů. Vychází hlavně z postupů definovaných v rámci eSafe strategie firmy Cisco a poskytuje vícenásobné zamykací mechanismy.

Vlastní bankovní architektura IT je lokalizována do dvou redundantních míst, produkčního a záložního, která jsou obě plně funkční a zabezpečují kompletní zdvojení systémů a dat a vyvažování zdrojů za situace normálního provozu. Každé z míst běží na jednom ze dvou serverů tvořících cluster. To vše je doplněno náhradním kancelářským prostorem spojeným se skladem, což garantuje pohotovost za všech okolností, dokonce v případě, kdy hlavní místo není fyzicky přístupné. Tato struktura je však jen první úrovní bezpečnostního plánu. Ve skutečnosti k tomu totiž společnost Unisys doplnila přísné ověřování, centralizované bezpečnostní řízení a filosofii reakce s ohledem na systémy detekce narušení (IDS).

Proces ověřování je založen na principu karet SecurID a jednorázově uplatnitelných heslech, která jsou použitelná ve lhůtě jedné minuty. Žádné heslo tedy nemůže být zneužito narušitelem systému. Bezpečnostní politika je soustředěna v jednom místě - Secure Policy Manager software, který je důsledně zdvojen a který je odpovědný za kont-rolu souvztažnosti mezi aplikací (události, stavy, atd.) a skutečnou definicí provedené iniciace.

Konfigurace dalších podpůrných prvků (požární ochrana, routery, detektory narušení, atd.) jsou generovány automaticky. Je rovněž nutno poznamenat, že veškerá komunikace mezi Secure Policy Manager a nejrůznějšími bezpečnostními elementy je pečlivě zakódována a stává se tak nedostupnou pro případného nepovolaného zájemce.

Banka je tak díky těmto metodám vždy schopna prověřovat každý bezpečnostní prvek.Také všechny záznamy jsou soustředěny na jednom místě pro účely centrálních konzultací, které jsou uživatelsky příjemné vzhledem k použití nástrojů "Websense" - barevného kódování podle důležitosti nebo významnosti události, klasifikace událostí podle předem definovaných priorit atd.

Každý ze zabudovaných systémů detekujících narušení má povahu aktivního prvku a rovněž je vybaven "slovníkem", který prakticky soustavně skenuje síť. Jakékoliv zjištění útoku nebo narušení proto okamžitě vzbudí reakci infrastruktury IT, ať už se jedná o "zamrznutí" systému, přerušení komunikace, izolaci, atd., tedy reakci, která je předem definována společností Unisys nebo bankou. Hlavním přijatým principem systému je zde takzvaný "příbuzenský" princip, založený na shromažďování skupin znaků. Útok používající takto zdokumentovaných metod je proto rozeznán okamžitě.

Vyjmenujme ještě další ochranné principy použité společností Unisys:

. přísná izolace všech administrativních prvků dané sítě,
. odlišné principy zabezpečení vnitřních sítí - způsob ochrany před riziky způsobenými náhodnými nebo úmyslnými přestupky zaměstnanců banky,
. prověrky a analýzy veškerého obsahu,
. přechod na dvouúrovňovou strukturu požární ochrany, používající technologii Cisco nebo Nokia, které se dokáží vzájemně zastoupit a zabránit tak riziku úplného zhroucení systému,
. ochrana proti přetížení a oslabení systému způsobeným návštěvníky se "zlými úmysly".

Uspořádání řešení dodané společností Unisys dokáže provozovat všechny e-businessové aplikace a ochranné aplikace dodané jinými dodavateli.

Na řadě je zákazník banky
NORD/LB Luxembourg implementovala první fázi své e-businessové strategie. Její webová stránka byla oficiálně představena v květnu 2001. Ačkoliv stránka byla nejdříve spíše výkladní skříní pro produkty a služby banky, již koncem roku 2001 umožnila banka svým zákazníkům přístup k in-formacím o jejich účtech, bankovních transakcích a operacích. Skutečný rozběh interaktivní fáze projektu, tedy internetového bankovnictví, nyní již záleží hlavně na jeho úspěšném přijetí zákazníky a na jejich požadavcích.


System NEWS zasílá redakce edice IT Business * Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00 *Tel/Fax.: 05/45 22 27 79 System NEWS je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám System NEWS zasílali, kontaktujte nás prosím. Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora Pavla Boucníka,

© 2001, 2002 Developed by Ladislav Olejník, CCB spol. s r.o.

TOPlist